آذرین

معنی کلمه آذرین در لغت نامه دهخدا

( آذرین ) آذرین. [ ذَ ] ( اِ ) بضبط بعض فرهنگهای جدید، بابونه.

معنی کلمه آذرین در فرهنگ معین

( آذرین ) ( ~. )(ص نسب . )۱ - آتشین . ۲ - سنگ - های آتشفشانی .

معنی کلمه آذرین در فرهنگ عمید

( آذرین ) ۱. گرم و سوزان، آتشین.
۲. (زمین شناسی ) = سنگ * سنگ آذرین

معنی کلمه آذرین در فرهنگ فارسی

( آذرین ) ( صفت ) ۱ - منسوب به آذر آتشین . ۲ - قسمی از گل بابونه اقحوان با بون. گاو چشم .
بابونه
منسوب به آذر، آتشین، آتشی، سنگهای آذرین یااحجار آذرین، سنگهای آتشفشانی، سنگهائی ازانجمادموادمذاب درونی زمین

معنی کلمه آذرین در فرهنگ اسم ها

اسم: آذرین (دختر، پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن، گل) (تلفظ: āzarin) (فارسی: آذرين) (انگلیسی: azarin)
معنی: آتشین، گرم و سوزان، منسوب به آذر، ( در گیاهی ) نوعی گل بابونه که نام عامیانه آن بابونه ی گاوچشم است، ( در گیاهی ) نوعی گل بابونه که نام عامیانه آن بابونه گاوچشم است

معنی کلمه آذرین در فرهنگستان زبان و ادب

آذرین
{igneous} [زمین شناسی] مربوط به کانی یا سنگی که از انجماد مواد مذاب تشکیل شده باشد * مصوب فرهنگستان اول

معنی کلمه آذرین در ویکی واژه

آتشین. گرم و سوزان. سنگ‌های آتشفشانی. چو از دل برکشیدی آذرین هو/ روان از سر بکندی عنبرین مو «فخرالدین‌گرگانی»

جملاتی از کاربرد کلمه آذرین

سنگ‌های آذرین بیرونی حاصل فرایند آتشفشانی و بیرون ریختن مواد مذاب از دهانهٔ آتشفشان است اما سنگ‌های آذرین درونی حاصل فرایند ماندن مواد مذاب در آشیانه و سرد شدن آهستهٔ آن است.
نه همین دیشب دیده پاس بیداری داشت و از درد تنهائی و آسیب ناشکیبائی روزم به آه و زاری رفت. شب و روز از سودای مواصلت چون زلفین دلاویزت در پیچ و تابم، و هفته و ماه دور از چهر آذرین و لعل کوثر خیزت در آتش و آب، غزل:
گهی از دیده راندی گوهرین جوی گهی از دل کشیدی آذرین هوی
سنگ‌های آذرین به دو بخش سنگ‌های آذرین درونی و سنگ‌های آذرین بیرونی تقسیم می‌شوند.
چه باغ است اینکه دارش آذرینه چه دشت است اینکه خونخوارش زمینه
تویی لو شکرین و سیمنت بر مویم دل آذرین و مجهٔ تر
چو از دل برکشیدی آذرین هو روان از سر بکندی عنبرین مو
این تنها مقبره زیر آب در جهان است که از دور شبیه سنگ‌های معمولی به نظر می‌رسد و یک صخره کوچک است که در سمت جنوب قرار دارد. این منطقه توسط صخره‌های کوچک احاطه شده که فقط در فواصل جزر و مد دیده می‌شوند که آنها را شبیه تیغه‌های سنگی می‌کند. این مقبره متعلق به موزه ملی گیونگجو است. این بنای تاریخی زود فرو ریخت و تا کنون دو بخش بزرگ و یک سنگ کوچک کشف شده‌است، اما یک سنگ تحویل داده نشده‌است، جنس این سنگ از سنگ آذرین قهوه‌ای مایل به قرمز با حداکثر ارتفاع ۵۲ سانتی‌متر، ۶۴ سانتی‌متر عرض و ۲۴ سانتی‌متر ضخامت است و قسمت کوچک آن به شکل یک مثلث دو پا تراشیده شده‌است.
این سازمان گاهنامه‌ای به‌نام «بارو» و یک نشریهٔ به‌نام «به پیش!» منتشر می‌کند. ایرج آذرین در کتابی به نام در دفاع از مارکسیسم به نقد سیاست‌های حزب کمونیست کارگری ایران پرداخت. سازمان سوسیالیست‌ساز افغانستان سازمان خواهر اتحاد سوسیالیستی کارگری ایران به‌شمار می‌آید.
درون زمین، تودهٔ سنگ‌های آذرین با حرارت بسیار زیاد (حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد و بیشتر) وجود دارد که ماگما (تَفتال) نامیده می‌شود. ماگما، با رسیدن به سطح زمین، سرد و جامد شده و گُدازه نامیده می‌شود که این فرایند باعث تشکیل آتشفشان می‌شود. در ماگما و گدازه، حباب‌های گاز وجود دارد که در زمان فوران باعث انفجار می‌شود.
بسیاری از آمفیبول‌ها را در سنگ‌های آذرین و دگرگونی به‌طور فراوان می‌توان دید. کانیهای مورد بحث در هر نوع سنگ آذرین خواه اسید، قلیایی بازیک یا اولترا بازیک ممکن است دیده شود ولی در سنگ‌های حد واسط فراوان‌تر می‌باشد. آمفیبول‌ها به ویژه در سنگ‌های آذرین پلوتونیک فراوانند و در انواع آتشفشانی اهمیت چندانی ندارد.
سنگ‌ها – آمفیبول‌ها بلورهای متشکل سنگ‌های آذرین یا دگرگونی هستند، در منشأ آذرین تشکیل دهنده سنگهایی مانند گرانیت، دیوریت، آندزیت و غیره هستند. سیلیکات کلسیم بعضی اوقات جزء طبیعی آمفیبول‌ها می‌باشد. (هوگن، ۲۰۱۰). آمفیبول‌هایی که منشأ دگرگونی دارند شامل سنگ‌های آهکی بوده که در تماس با سنگ‌های دگرگونی (ترمولیت) و آنهایی که در نتیجه تغییر کانی‌ها مثل فرو منیزیوم‌ها (هورن بلند) تشکیل می‌شوند. شکل مجازی (دروغین) آمفیبول‌ها بعد از پیوکسین‌ها به عنوان یورالیت شناخته می‌شوند.
سنگ‌های رسوبی آرکئن غالباً از نوع تخریبی درشت دانه و سنگهای رسی تیره است. مواد سازنده این سنگ‌ها از تخریب سنگ‌های آذرین حاصل شده‌اند. موجودات زنده اولیه از نوع تک‌سلولی بوده‌اند. استروماتولیت‌ها از نمونه‌های فسیلی هستند که به تعداد نسبتاً زیاد در رسوبات پرکامبرین بر جای مانده‌اند. امروزه استروماتولیت‌ها در حاشیه دریاهای گرم دیده می‌شوند ولی تعداد آن‌ها نسبت به پرکامبرین بسیار کم است. امروزه استروماتولیتها را در استرالیا مشاهده می‌کنیم.
اتحاد سوسیالیستی کارگری یک سازمان چپ‌گرا و سوسیالیست در اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی ایران است که علیه این حکومت فعالیت می‌کند. اتحاد سوسیالیستی کارگری در سال ۱۳۷۸ در نتیجهٔ انشعاب از حزب کمونیست کارگری ایران تأسیس شده‌است. پایه‌گذاران اتحاد سوسیالیستی کارگری دو تن از چهار مؤسس حککا یعنی رضا مقدم و ایرج آذرین هستند و گفته می‌شود که از اعضای قدیم این سازمان همین دو نفر باقی مانده‌اند. رهبران اتحاد سوسیالیستی کارگری رضا مقدم و محمد حسین هستند.
در آرتساخ معادن روی، مس، قلع، آهن و همچنین معادن سنگ‌هایی چون سنگ مرمر، آهک، انواع سنگ خارا، سنگ آذرین، آندزیت و نیز آب‌های معدنی که از دیرباز مشهور بوده‌اند، وجود دارد.
در عذارش آذرین آذر است غمزهٔ او ذوالفقار حیدر است
چو آذرین ماه به کار آمد بنفشه در جویبار آمد
تک و تاز آذرین پی ز سرشک وآه من جو ز مدینه چار اسبه سوی نینوا سفر کن
مو ام آن آذرین مرغی که فی‌الحال بسوجم عالم ار برهم زنم بال
آهسته کوی مجلس گل رست وز آذرین می ناصح به حکم اضداد خار است دیدی آمد