افشاری

معنی کلمه افشاری در لغت نامه دهخدا

افشاری. [ اَ ] ( حامص ) ثبات قدم. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه افشاری در فرهنگ معین

( ~. ) (ص نسب .اِمر. ) یکی از آوازهای ایرانی ، مغموم و دردناک ، از متعلقات شور.

معنی کلمه افشاری در فرهنگ عمید

یکی از چهار آواز دستگاه شور.

معنی کلمه افشاری در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) یکی از آوازهای ایرانی مغموم و دردناک از متعلقات شور ولی گام آن به سه گاه نزدیکتر از شور است .
ثبات قدم

معنی کلمه افشاری در دانشنامه آزاد فارسی

اَفشاری
نام یکی از آوازهای ایرانی و از متعلقات دستگاه شور. شاهد این آواز زیبا درجۀ چهارمِ گامِ شور است. منظور از گام دُوری از نت ها در فاصلۀ یک اکتاو، چهارم یا پنجم درست است که روی برخی از درجات آن مقام یا گوشۀ خاصی بنا می شود و با مفهوم اروپایی گام متفاوت است. هرچند علینقی وزیری اعتقاد دارد افشاری به سه گاه نزدیک تر است تا به شور. وزیری گام افشاری را از درجۀ هفتم شور شروع می کند، برخی هم گام را از خود نت شاهد یعنی درجۀ چهارم شور آغاز می کنند. درجۀ دوم افشاری (نت پس از شاهد) مانند دشتی حالتی دارد که به مناسبت برای بیان حالات گوناگون، ربع پرده بَم می شود و سپس به حالت اول خود بازمی گردد که به آن نتِ متغیر می گویند. شاهد افشاری مانند ابوعطا درجۀ چهارم گام شور است، ولی از لحاظ حالت به کلی با ابوعطا متفاوت است؛ ایست آن درجۀ دوم شور است و خاتمۀ آن می تواند هم روی شاهد شور و هم شاهد افشاری باشد. در گذشته، رسم بر آن بوده که افشار را روی درجۀ دوم شور ختم می کردند یعنی درجۀ دوم هم حالت ایست و هم حکم نت خاتمه را داشته است. گوشه هایی که امروز در افشاری اجرا می شوند عبارت اند از درآمد، کرشمه، جامه دران، بیات راجه، حصار، رهاب، عراق، قرایی، صدری، و مثنوی که بیشتر آن ها ازجمله بیات راجه، حصار، عراق، و رهاب در دستگاه های دیگر نیز اجرا می شوند. فاصلۀ درجه های افشاری از یکدیگر عبارت اند از دومِ بزرگ، دومِ کوچک، دومِ بزرگ، دومِ بزرگ، دومِ نیم بزرگ، دومِ نیم بزرگ، دوم بزرگ. برخی از آهنگ های معروف افشاری عبارت اند از چهارمضراب افشاری و الا یا ایّها الساقی، ساخته پرویز مشکاتیان، و در کنار گلزار اثر علینقی وزیری تنظیم روح الله خالقی.

معنی کلمه افشاری در ویکی واژه

یکی از آوازهای ایرانی، مغموم و دردناک، از متعلقات شور.

جملاتی از کاربرد کلمه افشاری

آسانش ببر آری وانگاه بدشواری تا . . . ایه در افشاری وای آنکه کند تمکین
با همه ربط وفاق این چه دل افشاریهاست سبحه سان پا به سر آبله‌ای هم داریم
جلسه خسته‌کننده و بسیار طولانی بود. وقتی ایده‌های خوب شخصی با ایده‌های بد دیگران کنار گذاشته می‌شد، باعث خشم و عصبانیت می‌شد. با وجود این، سعی و پافشاری زیادی در طول این دوره می‌شد.
پس از انقراض افشاریان در ۱۱۶۱ق/۱۷۴۸م، آزادخان یکی از فرماندهان ارتش نادر، فرزند یکی از روئسای افغان ابتدا به شهرزور رفته و از کشمکش میان افشاریان کمال استفاده را کرده و ارومیه را تصرف کرد. او ارومیه را با رضایت فتح‌علی خان گرفت. ارومیه به پایتخت امیرنشین زودگذر آزاد تبدیل شد. نام کوه اوغان داغی در شمال ارومیه به نظر می‌آید که از اسم این حاکم افغان به یادگار مانده‌است.
او از کودکی به بازیگری علاقه داشت و در تئاتر همدان به روی صحنه رفت. افشاری در ۲۲ سالگی برای پیشرفت به تهران رفت و بازیگری را به‌طور حرفه‌ای در کلاس‌های حمید سمندریان آموخت. وی پس از آن وارد کار در تئاتر شد. بهرام افشاری دانش‌آموختهٔ رشتهٔ ساخت و تولید از هنرستان و دارای لیسانس بازیگری از دانشگاه آزاد تهران است.
عطری در سال به همراه علی افشاری در سنای آمریکا سخنرانی کرد. او در برنامه‌های سیاسی خبری به عنوان مفسر شرکت کرده است.
گر بگوید فردا از غرور و سودا نقد را نگذاریم پا بر این افشاریم
نادر میرزا فرزند شاهرخ‌شاه آخرین بازمانده دودمان افشاری بود که توسط فتحعلی‌خان قاجار کشته شد.
با چنین لاله رخان روح چرا نفزایید در چنین معصره‌ای غوره چرا افشارید
می‌افشاری مرا چو انگور معشوق نه‌ای مرا بلایی
کشته شد شاهِ شهیدان تا شما گیرید پند پیشِ ظالم پافشاری یکه و تنها کنید
غوره افشاری و گویی من ریاضت می‌کنم چونک میخواره نه‌ای رو شیره افشرده گیر
بهاره افشاری در ۱۴ تیر ۱۳۶۳ در شاهرود به دنیا آمد. او یک برادر دارد. افشاری فارغ‌تحصیل رشته نقاشی است و همچنین دیپلم بازیگری دارد.
بهاره افشاری (زادهٔ ۱۴ تیر ۱۳۶۳) بازیگر ایرانی است. او با فیلم ناف به کارگردانی محمد شیروانی در سال ۱۳۸۱ وارد عرصه سینما شد. افشاری با بازی در سریال او یک فرشته بود (۱۳۸۴) به شهرت رسید و سپس ایفای نقش در سریال فاصله‌ها (۱۳۸۹) موجب شهرت بیشترش شد. او علاوه بر بازیگری در طراحی لباس نیز فعالیت دارد.
از دست پافشاری خود فرخی فتاد در ورطه‌ای که هیچ امید خلاص نیست
وی در سال ۱۳۵۸ دعای ربنا (برخی آیات قرآن که شجریان آن‌ها را با صوت خوانده) و مناجات مثنوی افشاری را به صورت بداهه و بدون تمرین خواند. ابتدا به قصد این‌که به هنرجویان آموزش دهد و بهترین را در ماه رمضان برای افطار پخش کنند اما رادیو همان اجرای خودش را پخش کرد و این دعا به مدت ۳۰ سال از اصلی‌ترین برنامه‌های رادیو در ماه رمضان بودند. بعدها، دعای ربنای شجریان را سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی ثبت کرده است.
چون می مددیست این بخیلیت چراست می می نخوری و شیره می‌افشاری
گلیم به‌طور ساده یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی بدون کرک یا خوب گره‌خورده‌است که در استان کرمان به‌صورت ساده (تخت) و برجسته‌کار می‌شود. گلیم شیرکی پیچ و قالی افشاری توسط ایل افشار و بچاقچی کرمان بافته می‌شود. شهرهای سیرجان و بافت از مرکز عمده تولید گلیم شیریکی پیچ بافی هستند.
نیست حرف تلخ را تأثیر دل دلمردگان کور چون شد چشم باطن غوره افشاری چه سود؟
همسر ایشان، زهرا افشاری، اولین استاد تمام زن رشته اقتصاد در ایران می باشد.