آلاینده
معنی کلمه آلاینده در لغت نامه دهخدا

آلاینده

معنی کلمه آلاینده در لغت نامه دهخدا

( آلاینده ) آلاینده. [ ی َ دَ / دِ ] ( نف ) آنکه آلاید.

معنی کلمه آلاینده در فرهنگ عمید

( آلاینده ) آلوده کننده.

معنی کلمه آلاینده در فرهنگ فارسی

( آلاینده ) آنکه آلاید

معنی کلمه آلاینده در فرهنگستان زبان و ادب

آلاینده
{pollutant} [مهندسی محیط زیست و انرژی] ماده یا موجود زنده یا حالتی از انرژی که بوم سازگان را تهدید کند یا بدان آسیب رساند به نحوی که مانع از استفادۀ سودمند از آن در زمان حال یا در آینده شود

معنی کلمه آلاینده در دانشنامه عمومی

آلاینده. آلاینده یا آلوده کننده ( به انگلیسی: Pollutant ) یا موجودیت جدید ماده یا انرژی واردشده به محیط زیست است که اثرات نامطلوبی دارد، یا بر سودمندی یک منبع تأثیر نامطلوب می گذارد. اینها می توانند به طور طبیعی تشکیل شوند ( مانند مواد معدنی یا ترکیبات استخراج شده مانند نفت ) یا منشأ انسانی ( یعنی مواد ساخته شده یا محصولات جانبی ناشی از تجزیه زیستی ) . زمانی که آلاینده به غلظت کافی برسد که اثرات منفی قابل توجهی داشته باشد، منجر به آلودگی محیط زیست می شود یا به نگرانی های بهداشت همگانی تبدیل می شود.
یک آلاینده ممکن است با تغییر سرعت رشد گونه های گیاهی یا جانوری، یا با تداخل در امکانات رفاهی، آسایش، سلامتی یا ارزش های دارایی، آسیب های بلندمدت یا کوتاه مدت ایجاد کند. برخی از آلاینده ها زیست تخریب پذیر هستند و بنابراین در درازمدت در محیط زیست باقی نمی مانند. با این حال، محصولات تخریبی برخی از آلاینده ها، مانند محصولات DDE و DDD تولیدشده از تجزیه ددت، خود آلاینده هستند.
آلودگی اثرات منفی گسترده ای بر محیط زیست دارد. هنگامی که از دید مرزهای سیاره ای تحلیل می شود، جامعه بشری موجودات جدیدی را منتشر کرده است که به خوبی از سطوح ایمن فراتر می روند.
آلاینده های قابل توجه شامل گروه های زیر هستند:
• جیوه ( Hg )
• آلاینده های آلی پایدار ( POPs )
• ازن ( ازن )
• ذرات معلق ( PM )
• آلاینده های دارویی پایدار محیطی ( EPPP )
• هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای ( PAHs )
ترکیبات آلی فرار ( VOCs )
آلاینده (مواد). یک آلاینده ( ناخالصی ) که یک کنشگر آلایشی نیز نامیده می شود، مقدارناچیزی از عنصر ناخالصی است که به ماده شیمیایی وارد می شود تا خصوصیات الکتریکی یا نوری اولیه آن را تغییر دهد. مقدار آلاینده لازم برای ایجاد تغییرات معمولاً بسیار کم است. هنگامی که به مواد بلوری آلاییده شود، اتم های آلاینده در شبکه بلوری آن گنجانده می شوند. مواد بلوری غالباً بلور های نیم رسانا مانند سیلیکون و ژرمانیم برای استفاده در الکترونیک حالت - جامد یا بلورهای شفاف برای استفاده در تولید انواع مختلف لیزر هستند. با این حال، در برخی موارد از حالت دوم، زیرلایه غیربلوری مانند شیشه نیز می توانند با ناخالصی ها آلایش شوند.
در الکترونیک حالت جامد استفاده از انواع و مقادیر مناسب آلاینده ها در نیم رسانا ها چیزی است که باعث تولید نیم رساناهای نوع P و نیم رساناهای نوع n می شود که برای ساخت ترانزیستورها و دیودها ضروری است.
در رشته پزشکی، بلورهای لیزر آلایش شده اربیوم برای لیزر برنده که در جراحی با لیزر استفاده می شود، کاربرد دارد. یوروپیم، نئودیمیم و سایر عناصر موجود در خاک - کمیاب برای آلایش شیشه برای لیزرها استفاده می شوند. گارنتهای آلومینیومی با آلایش هولمیوم و نئودیمیوم ایتریم ( YAGs ) به عنوان ناحیه فعال لیزر در برخی از تیغ های لیزری در جراحی استفاده می شود.
در زمینه فسفرها و سوسوزن ها، آلاینده ها بیشتر به عنوان فعال کننده شناخته می شوند و برای بالابردن روند تابناکی استفاده می شوند.
• فهرست مواد نیم رسانا

معنی کلمه آلاینده در ویکی واژه

آلوده کننده.
(حوزه مهندسی محیط‌زیست و انرژی): ماده یا موجود زنده یا حالتی از انرژی که بوم‌سازگان را تهدید کند یا بدان آسیب رساند به‌نحوی‌که مانع از استفادۀ سودمند از آن در زمان حال یا در آینده شود.

جملاتی از کاربرد کلمه آلاینده

کاربرد آنها همچنین شامل تولید بیودیزل، سلول‌های سوخت زیستی، پلی استر، مواد کاهش دهنده ریز آلاینده‌ها و اسیدهای آمینه است.
در مواقعی که یک منبع آب آلوده به ترکیب شیمیایی یا رادیولوژیکی است باید از ورود آب این منبع به تصفیه خانه اجتناب کرد. وجود یک ماده شیمیایی در آب که می‌تواند در کوتاه مدت خطر آفرین باشد بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد، در این شرایط باید در جستجوی این بود که آیا رهنمودها اجازه مصرف این آب را می‌دهند یا باید به دنبال منبع آب دیگری بود. در بعضی مواقع به ویژه در صورت عدم دسترسی به منابع آب جایگزین، باید به دنبال فرایندهای تصفیه جهت حذف آلاینده‌های شیمیایی آب بود برای مثال بسیاری از آلاینده‌های آب را می‌توان توسط جذب سطحی (با گرانول یا پودر کربن فعال) حذف کرد و این ذرات را نیز به وسیله فرایندهایی نظیر انعقاد، لخته سازی و فیلتراسیون حذف نمود.
ایالت نیو ساوت ولز در استرالیا اصل پرداخت آلاینده را با اصول دیگر توسعه پایدار از نظر زیست محیطی در اهداف سازمان حفاظت از محیط زیست وارد کرده است.
در تازه‌ترین گزارش در سطح ملی در خصوص کیفیت آب در آمریکا، ۴۵ درصد جویبارهای ارزیابی شده بر حسب مایل، ۴۷ درصد دریاچه‌های ارزیابی شده به هکتار، و ۳۲ درصد خلیج‌ها و مصب رودها بر حسب مایل مربع، در دستهٔ آلوده رده‌بندی شده‌اند. به‌طور کلی، زمانی به آب لفظ آلوده گفته می‌شود که تحت تأثیر آلاینده‌های مرتبط با برخورد و تماس بشر قرار گرفته باشد، در حالی که هیچ گونه استفاده انسانی، مانند آب آشامیدنی، را به همراه ندارد یا به منظور حمایت از اعضای جامعه هم زیستانش دست‌خوش یک تغییر مشخص در قابلیت‌هایش شده باشد، مثل ماهی‌ها. پدیده‌های طبیعی مانند آتشفشان‌ها، طوفان‌ها، و زلزله‌ها نیز تغییرات عظیمی را در کیفیت آب و وضعیت بوم شناختی آن باعث می‌شوند.
تعیین کیفیت فاضلاب صنعتی، گاوداری‌ها، تصفیه خانه‌ها، رنگرزی و سایر صنایع آلاینده محیط زیست.
دریاچهٔ کتل نیز دریاچه‌ای کم‌عمق است که در شرق دریاچهٔ آیسل قرار دارد. آب رودخانه‌هایی که آلاینده‌های صنعتی را از کارخانه‌های بالادست حمل می‌کنند، وارد این دریاچه می‌شود. رسوبات آلوده در بستر دریاچه ته‌نشین می‌شوندو لایهٔ ضخیمی از لجن آلوده را پدید می‌آورند. برای بازیابی محیط آبی عادی باید این مواد از بستر دریاچه زدوده شوند.
به مولکول‌های ازون تشکیل‌دهندهٔ تروپوسفر زمین، ازون تروپوسفری می‌گویند. این مولکول‌ها بر خلاف مولکول‌های ازون تشکیل‌دهندهٔ لایهٔ ازون که پالاینده هستند، آلاینده هستند و موجب آسیب‌هایی می‌شوند.
شواهد دال بر اثربخشی اقدامات برای جلوگیری از پیشرفت آسم ضعیف است. سازمان جهانی بهداشت کاهش عوامل خطر را مانند دود تنباکو، آلاینده‌های هوا، محرک‌های شیمیایی از جمله عطر و تعدادی از عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی توصیه می‌کند. تلاش‌های دیگری که امیدوارکننده هستند، عبارتند از: محدود کردن قرار گرفتن در معرض دود در رحم، شیردهی، و افزایش قرار گرفتن در معرض مهدکودک یا خانواده‌های پرجمعیت، اما هیچ‌کدام به اندازه کافی حمایت نمی‌شوند که برای این اندیکاسیون توصیه شوند.
در برخی میوه‌ها و سبزی‌ها مانند انگور، زردآلو، پیاز و بادام زمینی به پیدایش بیماریِ «کپک سیاه» می‌انجامد و یکی از رایج‌ترین آلاینده‌های مواد غذایی است. این ماده در خاکهای مناطق گوناگون دیده می‌شود و معمولاً در فضای داخل خانه نیز مشاهده می‌شود. معمولاً کلنی‌های این قارچ به دلیل سیاه بودن با گونه دیگری به نام استاکیبوتریس (که آن هم نام «کپک سیاه» را دارد) اشتباه گرفته می‌شود.
پیش از آن کز آب و خاک آدم آلاینده‌ست عشق پاک او به خاک محتشم آمیختند
اکسیژن موجود در اتمسفر زمین به‌طور پیوسته توسط فرایند فتوسنتز تأمین می‌شود، فرایندی که طی آن نور خورشید موجب تبدیل آب و کربن دی‌اکسید به اکسیژن می‌شود. از لحاظ شیمیایی، اکسیژن خیلی فعال است و درنتیجه نمی‌تواند در هوای آزاد به‌صورت آزاد و اتمی باقی بماند. به‌غیر از اکسیژن مولکولی، اکسیژن دارای دگرشکل‌های دیگری نیز است که ازون یکی از آن‌ها است. مولکول ازون قادر است نور فرابنفش بی منتشر شده از طرف خورشید را جذب کند و درنتیجه لایه ازون پوشاننده کره زمین، حیات موجود بر روی زمین را از پرتوهای مخرب فرابنفش محافظت می‌کند. با این‌حال ازونی که نزدیک سطح زمین تولید می‌شود محصول جانبی واکنش مه‌دودها است و درنتیجه به‌عنوان یک عامل آلاینده محسوب می‌شود.