آریان
معنی کلمه آریان در لغت نامه دهخدا

آریان

معنی کلمه آریان در لغت نامه دهخدا

اریان. [ اَرْ ریا ] ( اِخ ) آریان. ( فلاویوس آریانوس ) مورخ یونانی که در نیکومدی واقع در بی تی نیه ( آسیای صغیر ) تولد یافت و در زمان آدریان امپراطور روم از 130 تا 138 م. سمت قنسولی روم را در کاپادوکیه داشت. سپس از کارهای دولتی کناره کرد و تا زمان ( ( مارک اُرل ) ) امپراطور روم ( 161 - 180 م. ) زنده بود. این نویسنده تألیفات بسیار از خوددر فلسفه ، تاریخ ، جغرافیا و فنون سوق الجیشی باقی گذارده است ، ولی اکثر نوشته های او بعدها گم شد. از تألیفات او راجع بتاریخ ( ( آنابازیس ) ) یا تاریخ سفرهای جنگی اسکندر است که گویند موافق منابع صحیحه نوشته ، ولی این منابع اکنون در دست نیست درباب درست نویسی اوعقاید مختلف است آریان یونانی متعصبی است و با وجوداینکه از پیروان اپیک تت فیلسوف رواقی بود افتخار میکند که از ستایش کنندگان اسکندر است و به او از طرف خدایان الهام شده تاریخ این پادشاه را بنویسد. بنابراین تاریخ او خشک است و چیزهائی که باسکندر برمیخورده ، بسکوت یا به اجمال گذرانیده است کلیةً از نوشته های او این نظر حاصل میشود: اریان خواسته از کزنفون تقلید کند ( حتی اسم کتاب خودرا هم از او اقتباس کرده ) و چنانکه کزنفون کوروش بزرگ یا بانی دولت پارس را کمال مطلوب خود قرارداده اریان هم اسکندر، یا مخرب همان دولت را معبود خود دانسته. لذا برای دانستن حقایق باید همواره روایات او را با روایات سایر مورخین سنجید و مؤلف همین اسلوب را اتخاذ کرده از سایر کتب او اینها قابل ذکر است : 1- چهار کتاب راجع به هند نوشته و از اطلاعاتی که نه آرخ امیرالبحر اسکندر راجع به هند داده استفاده کرده است. 2- کتابهائی راجع به وقایع چند سال پس از فوت اسکندر نوشته بوده ولی غالباًمفقود شده و مختصری از آنها باقی است. 3- تألیفاتی نیز راجع به تاریخ جنگهای رومیان با پارتیان نوشته که مفقود شده و فقط قطعاتی از آنها و قسمتهائی از نوشته های او راجع به جنگ با آلانها باقی مانده. 4- کتابی راجع به جغرافیا نوشته موسوم به پریپ لوس یا دریانوردی دور دریای سیاه. 5- کتابی را هم که حاوی صحبت های اپیک تت استاد اریان بود،به او نسبت میدهند. ( ایران باستان صص 85 - 86 ) ( فرهنگ ایران باستان تألیف پورداود ج 1 ص 169 و 278 ).
اریان.[ اَ ] ( اِخ ) ایران. نام کوکبی است. ( قاموس فرانسوی و عربی محمد نجاری بک ).
اریان. [ اَ ] ( اِخ ) نامی است که استرابون مورخ بناحیت قدیم آسیا موسوم به ( ( اری - اریا ) ) داده است. یونانیان عموماً ( ( اریان ) ) را بممالکی که در تحت حکومت و سلطه ایرانیان بوده است ، اطلاق کرده اند. طبق قول سترابون ( ( اریان ) ) شامل پارس ، ماد، باختر و سغد بوده است. رجوع به آری و اریا و اریائی و ایران شود.

معنی کلمه آریان در فرهنگ فارسی

( آریان ) دختر مینوس و پا سیفائه وی به تزه که برای جنگ با مینو تور به اقریطش ( کرت ) آمد رشته ای داد که به کمک آن وی پس از کشتن غول توانست از [ لابیرنت ] بیرون آید . بعد تزه آریان را در جزیره ناکسوس تنها رها کرد ( اساطیر ) .
نام کوکبی است

معنی کلمه آریان در فرهنگ اسم ها

اسم: آریان (پسر، دختر) (فارسی، فرانسوی) (تلفظ: āriyān) (فارسی: آريان) (انگلیسی: ariyan)
معنی: منسوب به آریا، آریایی، آزاده، نجیب، م آریا، آریا، بانوی بسیار مقدس، نام دختر مینوس پادشاه اساطیری یونان

معنی کلمه آریان در دانشنامه عمومی

آریان (تاجیکستان). آریان ( پیشتر: جربلاغ ) جماعت و شهرکی با ۱۲٬۹۳۵ نفر جمعیت در ناحیهٔ اشت ولایت سغد است که در شمال غربی تاجیکستان قرار دارد.
آریان (فیلم ۲۰۰۶). آریان ( به انگلیسی: Aryan ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی آبیشک کاپور است. در این فیلم بازیگرانی همچون سهیل خان، اسناها اولال، ایندر کومار، پانت ایثار، فریده جلال، ساتیش شاه، کاپیل دیو، احساس چانا و فردین خان ایفای نقش کرده اند.
آریان (مورخ). لوسیوس فلاویوس آریان ( م۸۶ - م۱۶۰ ) فیلسوف و مورخی یونانی بود. او نویسنده کتاب آناباسیس اسکندر ( لشکرکشی اسکندر ) است که مهم ترین کتاب در مورد اسکندر به شمار می رود و به تقلید از آناباسیسِ گزنفون نوشته شده. او کتاب دیگری نیز بنام ایندیکا در زمینه بازگشت نیارخوس از هند، پس از تسخیر هند به دست اسکندر، دارد.
او را نباید با گزنفون سردار و مورخ یونانی قرن چهارم پیش از میلاد، که او هم کتابی بنام آناباسیس دارد، اشتباه کرد.
آریان (موشک). آریان نام یک سری از وسایل پرتاب یک بارمصرف موشک های فضایی غیرنظامی اروپایی است.
نام آریان تلفظ فرانسوی شخصیت افسانه ای اروپایی، آریادنه است.
نهاد مسئول امور پرتاب موشک های فضایی آریان آریان اسپیس ( Arianespace ) نام دارد. این نهاد موشک های آریان را از مرکز فضایی گویان ( Centre Spatial Guyanais ) در کورو واقع در گویان فرانسه در قاره آمریکای جنوبی پرتاب می کند زیرا نزدیکی آن مکان به خط استوا مزیت های زیادی برای پرتاب بهتر بدست می دهد.
پیشنهاد ساخت خانواده موشک های فضایی آریان نخستین بار توسط فرانسه در سال ۱۹۷۳ میلادی مطرح شد و پس از مذاکراتی بین فرانسه، بریتانیای کبیر و آلمان، پیشنهاد فرانسه پذیرفته شد و پروژه آغاز گشت.
خانواده موشک های فضایی آریان دارای ۵ عضو است:
• آریان ۱: اولین پرواز موفق در ۲۴ دسامبر ۱۹۷۹ میلادی
• آریان ۲: اولین پرواز موفق در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۷ میلادی ( نخستین پرتاب موشک های سری آریان ۲ در ۳۰ ماه مه ۱۹۸۶ با شکست مواجه شد ) .
• آریان ۳: اولین پرواز موفق در ۴ اوت ۱۹۸۴ میلادی
• آریان ۴: اولین پرواز موفق در ۱۵ ژوئن ۱۹۸۸ میلادی
• آریان ۵: اولین پرواز موفق در ۳۰ اکتبر ۱۹۹۷ میلادی
روی هم رفته، خانواده موشک های فضایی آریان ۴ و آریان ۵ از قابل اطمینان ترین پرتابه های فضایی موجود در جهان هستند. تا ژانویه ۲۰۰۶، این موشک ها جمعاً ۲۷۱ ماهواره را در طی ۱۶۹ پرتاب در مدار زمین قرار داده اند.
مدل بهبود داده شده آریان ۵ موسوم به Ariane 5 - ECA توانایی حمل بیش از ۹ تن بار به مدار زمین را دارا است.
آریان (کوشانیان). آریان ( نام پیشین: آوانگرد ) جماعت و شهرکی در جنوب غربی کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ باختر ولایت ختلان قرار دارد. جمعیت این جماعت ۵۶۳۰۸ است.
معنی کلمه آریان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آریان در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه آریان در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آریان در دانشنامه آزاد فارسی

آریان. آریان (Ariane)
موشک های ساخت آژانس فضایی اروپا (ایسا). بیشتر به منظور استقرار هم زمان دو ماهوارۀ مخابراتی به کار می روند. نخستینِ آن ها در ۱۹۷۹ به فضا پرتاب شد. پایگاه پرتاب این موشک ها در کورو، واقع در گویانفرانسه قرار دارد. آریان موشکی سه مرحله ای است که سوخت مایع مصرف می کند. برای افزایش قدرت حمل آن، موشک های تقویتی کوچکی با سوخت جامد و مایع در مرحلۀ اول به آن ملحق می کنند. فضاپیمای آریان از ۱۹۸۴ کاربرد تجاری یافت. «آریان 5 » که در چهارم ژوئن ۱۹۹۶ پرتاب شد پرقدرت ترینِ آن ها بود، اما پس از انحراف از مسیر دو تکه و متلاشی شد. عامل این سانحه را بروز نقص فنی در هدایت نرم افزاریِ مسیر پرتاب دانستند. در اکتبر ۱۹۹۸، موشک دیگری، که آن هم آریان نام گرفت، با موفقیت پرتاب شد و ماهواره ای بدلیرا در مدار قرار داد. از موفقیت های دیگر این موشک، قراردادنِ ماهوارۀ هندی «این ست ۳بی» در مدار بود (مارس ۲۰۰۰). نمونه های پرقدرت تری از این موشک ها نیز طراحی شد، ازجمله «آریان 5 سی اِی» برای پرتاب در ۲۰۰۲ ، و «آریان 5 ای سی بی» برای پرتاب در ۲۰۰۵.

معنی کلمه آریان در ویکی واژه

آریان‌ها دسته‌ای از نژاد هندواروپایی هستند که به سمت ایران آمدند و در فلات ایران ساکن شدند. زبان آریان‌ها ابتدا با هندی‌های آریایی نژاد یکی بوده است ولی پس از جدایی از هم زبانشان هم کم کم از هم جدا شد.
آریان‌ها ابتدا الهه پرست بودند.
آریان‌ها با سامی‌ها، حبشی‌ها جنگیدند و پیروز شدند.
پس از مدتی آریان‌ها کیش زرتشت را پذیرفته و یکتاپرست شدند.
آریان‌ها اهورامزدا را پرستش میکردند.

جملاتی از کاربرد کلمه آریان

پیامی فرستاد بر لیدیان سکاها که هستند از آریان
تورج دریایی می‌گوید مفهوم آریانا بیشتر یک گستره فرهنگی است تا جغرافیایی.
سپاه سکاها و هم آریان همه جنگ را تنگ بسته میان
یک جودوکار از آریانا به مسابقات دعوت شد.
نام آن اقلیم آریان ویژه بود جایگاهی دلکش و پاکیزه بود
آریوس (۲۵۰/۲۵۶ – ۳۳۶ ب. م در اسکندریه) آریوس اسکندرانی از پدران اولیه کلیسا بود. وی بر این نظر بود که عیسی مسیح دارای مقام الوهیت نبوده و در مقامی پایین‌تر از خداوند قرار دارد. به عبارت دیگر پسر و پدر در الوهیت با یکدیگر مشترک نیستند و پسر دون پدر است که این دیدگاه به آریانیسم مشهور است. او عیسی مسیح را خلق اول خداوند می‌دانست. به هر صورت در آن زمان و پس از آن او طرفداران زیادی را به‌دست‌آورد. دیدگاه آریوس در اولین شورای نیقیه با آنکه طرفدارانی داشت، (حدود ۲۲ نفر) رای نیاورد و به عنوان یک عقیده کفرآمیز شناخته شد، که منجر به تهیه اعتقادنامه نیقیه گردید.
آثار فصیح همواره مورد استقبال کتابخوانان ایران بوده‌است، اما معمولاً کارهایش در بین منتقدان ادبی با استقبال جدی روبه‌رو نمی‌شد. برخی دیگر او را یکی از معدود نویسندگان ایرانی می‌دانند که هم در جذب مخاطبان خاص و هم مخاطبان عام موفق بوده‌است. بسیاری از داستان‌های فصیح در ارتباط مستقیم با تجربیات زندگی شخصی اوست. به گفته خودش «جلال آریان» در داستان «درد سیاوش»، شباهتی تمام با نویسنده دارد، چراکه در زندگی واقعی نویسنده هم آنابل کمبل، اولین همسر فصیح، سر زا رفت.
مرگ اسکندر چنان ناگهانی رخ داد که وقتی خبرش به یونان رسید، مردم باورش نمی‌کردند. اسکندر وارث مشخص یا مشروعی نداشت؛ پسرش از روشنک، اسکندر چهارم، پس از مرگ او به دنیا می‌آمد. بنا به گفتهٔ دیودور، ملازمان اسکندر در بستر مرگ از او پرسیدند که امپراتوری‌اش را برای چه کسی به میراث گذاشته‌است؛ پاسخ کوتاه او «برای قوی‌ترین» بود. آریان و پلوتارک مدعی شده‌اند که اسکندر در این زمان لال شده بود که بیان از این دارد که این داستان ساختگی است. دیودور، کوینت کورس، و یوستین روایت منطقی‌تری از آنچه رخ داده‌است نقل کرده‌اند: اسکندر انگشتر مهردارش را در حضور شاهدان به پردیکاس، از محافظان و رهبر ملازمان سوار، داده‌است فلذا او را به عنوان جانشین برگزیده‌است.
بهرام آریانا پس از وقوع انقلاب در ایران، به ترکیه و سپس فرانسه مهاجرت کرد.
دگر منقرض گشت آشوریان زبابل بشد نیم و نیم آریان
منوچهر آریان پور در هفتم شهریور ماه سال ۱۳۰۸ در کاشان به دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۸ با نگارش رساله‌ای دربارهٔ والتر رالی از دانشگاه کلرادو دکترا گرفت و پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا به تدریس پرداخت. وی در سال ۱۳۴۸ به همراه پدرش مدرسه عالی ترجمه را در ایران بنیان گذاشت که در همان سال، نخستین دوره دانشجویان در آن مشغول به تحصیل شدند. این مدرسه، دانشجویانی را در رشته‌های مختلف ترجمه تربیت کرد.
کمین افسر از ماد و از آریان بگویم ز کوروش بسی داستان
سر افراز گشتند ایرانیان خجسته شد طالع آریان
هفدهم مهرماه، «آریان مریدی»، معترض ۱۹ ساله‌ای که داشت برای کنکور درس می‌خواند، از ناحیه شانه چپ، مورد اصابت گلوله سرکوب‌گران قرار گرفت. گلوله از شانه چپش وارد و از شانه راست او خارج شد و بعد از چند ساعت جدال با مرگ، این نوجوان جان باخت. این نوجوان پس از انتقال به بیمارستان جوانرود به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به کرمانشاه منتقل شده و ساعات اولیه بامداد روز گذشته جانش را از دست داد.
موصوف در طو ل سال‌های کار خویش، خدمات شایانی را به فرهنگ کشور به ویژه ولایت بلخ انجام داده‌است و در تأسیس انجمنهای نویسنده گان بلخ، اتحادیه‌های روشنفکران ایجاد گر، ژورنالیستان، کانون فرهنگی مولانا و روز نامه نگاران آریانا نقش فعال داشته عضو گروه‌های مؤسسان این نهادها بوده‌است. وی در دورهٔ حاکمیت جنبش طالبان، مدتی را در خارج به سربرده است.
هم از ماد استم هم از آریان رسانم نسبت را به ایرانیان