اجمال. [ اِ ] ( ع مص ) اجمال شحم ؛ گداختن پیه را. بگداختن چربش. ( منتهی الارب ). || اجمال در طلب ؛ آهستگی کردن در طلب و افراط نکردن. ( منتهی الارب ). || اجمال شی ٔ؛ گرد آوردن آن بعد از پراکندگی. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر ). || اجمال حساب ؛ جمله کردن آن. ( منتهی الارب ). || اجمال کار؛ نیکو کردن صنیعة. نیکو کردن کار و بسیار کردن آن. ( منتهی الارب ). || بسیارشتر شدن مرد. ( منتهی الارب ). بسیارشتر شدن. ( تاج المصادر ). || خوبی کردن. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر ). || اجمال بدو معنی است : 1 - معرفت و شناختن که امور چندی را محتمل و شامل شود. 2 - سخن بطرز مبهم ادا کردن. ( تعریفات ). || ضد تفصیل. اجمال. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ جمل. شتران نر : بر پشت افیال و اجمال به سرندیب برد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
معنی کلمه اجمال در فرهنگ معین
( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) به اختصار سخن گفتن ، مبهم و نارسا گفتن . ۲ - (اِ. ) سخن خلاصه و مبهم .
معنی کلمه اجمال در فرهنگ عمید
= جَمَل ۱. به کوتاهی سخن گفتن، گفتن مطلبی به اختصار. ۲. (اسم ) خلاصه. ۳. [قدیمی] نیکی کردن در حق دیگران.
معنی کلمه اجمال در فرهنگ فارسی
۱ - ( مصدر ) سخن بطرز مبهم و خصه و کلی بیان کردن مقابل تفصیل . ۲ - ( اسم ) سخن خصه و مبهم خص. کم . یا به اجمال برگذار کردن . بطور مبهم و خصه سخن گفتن مطلب را سربسته و روشن نشده بجا نهادن . یا در بوت. اجمال گذاشتن . دربار. چیزی یا کاری شرح مفصل بیان نکردن کاری را ناقص و نیمه کاره رها کردن و به نتیجه نرساندن شتران نر
معنی کلمه اجمال در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] اجمال، مبهم بودن مراد گوینده از لفظ و مراد فاعل از فعل را گویند. مجمل در مقابل مبیّن، وصف لفظ یا فعلی است که مراد گوینده یا انجام دهنده از گفتن یا انجام آن نامعلوم است. اجمال در فعل اجمال در فعل بدین معنا است که جهت صدور فعل روشن نیست مانند این که امام علیه السّلام جلسه استراحت را در نماز ترک کند و معلوم نباشد که این ترک به دلیل تقیّه بوده است یا بیان مشروعیّت. عنوان اجمال در مباحث الفاظ اصول فقه مطرح شده است. اجمال در لفظ اجمال در کلام دارای اسبابی است که مهم ترین آن ها عبارتند از:۱_نبود قرائن و شواهد حالی یا مقالی هنگام صدور کلام و یا از بین رفتن آن.۲_بریده بریده بودن کلام (تقطیع کلام).۳_نقل معنای کلام نه عین الفاظ گوینده با واسطه های متعدّد که گاه به اجمال در کلام منجرّ می شود.۴_تعدّد قرائت ها مانند قرائت «یطهرن» با تشدید «طاء» (یطّهّرن) و بدون تشدید (یطهرن) در آیه ۲۲۲ سورۀ بقره که بنا بر قرائت اول، نزدیکی با زن حائض تا پاک شدن وی از حیض و قبل از غسل، حرام و پس از غسل جایز است و بنا بر قرائت دوم، نزدیکی تا پاک شدن، حرام و پس از آن هر چند پیش از غسل جایز است.۵_اختلاف نسخه ها که در احادیث فراوان یافت می شود.۶_اختلاف اهل لغت در معنای واژگان مانند اختلاف آنان در معنای واژۀ غناء.۷. به کار بردن واژه ای که برای معانی متعدّد وضع شده با نبود قرینه برای تعیین یکی از آن ها مانند رطل که مقدار آن نزد اهل مدینه با مقدار آن نزد اهل مکّه یا اهل عراق متفاوت است. اثر اجمال ...
معنی کلمه اجمال در ویکی واژه
به اختصار سخن گفتن ؛ مبهم و نارسا گفتن. سخن خلاصه و مبهم.
جملاتی از کاربرد کلمه اجمال
سبب این بود که روزی در بازار طرائف فروشان از طوائف بطوائف می گشتم و معلمات ظرائف میگشادم و مینوشتم، ناگاه شعاع نظر بروئی افتاد که از ماه باجمال تر و از آفتاب با کمال تر و از مشتری با عتدال تر بود چون فصل بهار با هزار رنگ و نگار و چون بتخانه چین با هزار زیب و آئین
در پردهٔ اجمال، پسندد چو جمال صد در ز تفاصیل شئون باز کند
بهطور اجمالی، آسیا از شرق به اقیانوس آرام، از جنوب به اقیانوس هند و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی محدود میشود. مرز آسیا با اروپا یک ساختار تاریخی و فرهنگی است، زیرا هیچ جدایی فیزیکی و جغرافیایی مشخصی بین آنها وجود ندارد. این مرز تا حدودی تاریخی و قراردادی است و از دوران باستانی کلاسیک نشات گرفتهاست. تقسیم اوراسیا به دو قاره؛ نشاندهنده تفاوتهای فرهنگی، زبانی و قومی شرقی-غربی است. کانال سوئز یک مرزبندی پذیرفته شدهاست که آسیا را از آفریقا جدا میکند. تنگههای ترکیه، کوههای اورال و رود اورال، و در جنوب کوههای قفقاز و دریای خزر و دریای سیاه، آسیا را از اروپا جدا میکند.
بدان که غرور و غفلت، بسیار، و سبب غرور ایشان مختلف و متفاوت است و ما در این مقام، اشاره اجمالیه به طوایف مغرورین، و جهات غرور و غفلت هر یک می نماییم، تا طالب سعادت در مقام احتراز از آن باشد پس می گوییم:
آنالیز چرخه عمر به اندازه دادههایی که در آن ارائه میگردد معتبر است بدین ترتیب آنچه که ضرورت دارد این است که دادههای مورد استفاده برای تکمیل آنالیز چرخه عمر دقیق باشند. هنگام مقایسه آنالیزهای چرخه عمر متفاوت با یکدیگر، ضرورت دارد که دادههای معادل برای هر دو مورد محصولات یا فرایندهای مورد نظر در دسترس و موجود باشند. در شرایطی که یک محصول خاص قابلیت دسترسی بیشتری به دادهها داشته باشد تنها نمیتوان آن را با محصول دیگر مقایسه نمود که دادههای اجمالی کمتری دارد.
ده دقیقه قبل از اولین مرحله ملحق شدن به ماه، خدمه آپولو ۸ آخرین بررسی سیستمهای فضاپیما را انجام دادند و مطمئن شدند تمام انتقالها به درستی صورت گرفتهاست. آنان در آن زمان به اولین نگاه اجمالی از ماه دست یافتند. آنها در حال پرواز بر فراز پشت ماه بودند، و لوول اولین کسی بود که سطح منور ماه را مشاهده کرد. احتراق این مرحله ۲ دقیقه به طول کشید، لذا خدمه وقت زیادی برای مشاهده این منظره نداشتند.
رسول قصد حجره خدیجه کرد و سلام فریشته اندر همه ذرات زمین سرایت کرد، بهر سنگ و کلوخ که میرسید بآواز همی گفت که: السلام علیک یا رسول اللَّه. هم چنان متغیر و متحیر بدر حجره خدیجه آمد. رخسارش زرد گشته، یک طرف عمامه گشاد شد. گفت یا خدیجه زمّلینی دثّرینی، مرا بخوابان، چادر بر من پوش، تا زمانی آرام گیرم، سر بر بالین نهم من بر خود میترسم، نباید که دیوانه باشم، اندر هوا شخصی همی بینم که هرگز مثل وی ندیدهام، از جنس آدمیان نیست و بجمال وی کس نیست. با من خطابی همی کند و بنامی همی خواند که بآن نام کس معروف نیست. ندانم یا خدیجه که در زیر این پرده چیست. سید (ص) ساعتی لطیف اندر خواب شد و باز بیدار گشت. سر از بالین برگرفت، جبرئیل را در هوای حجره بدید، علی کرسی بین السماء و الارض، بوی اشارت کرد که السلام علیک یا رسول اللَّه. رسول مر خدیجه را گفت که انک آن شخص باجمال با کمال اندر هوا مرا تحیت همی آرد. خدیجه مرو را تنگ در برگرفت گفت اکنون او را همی، بینی گفت همی بینم.
انتشارت گولد بسیار زیاد بود. در نگاهی اجمالی میتوان گفت بین ۱۹۶۵ تا ۲۰۰۰ انتشار داشت که شامل ۴۷۹ متن بهدقت بازبینی شده، ۲۲ کتاب، ۳۰۰ مقاله، و ۱۰۱ بازبینی اصلی کتاب، میشود.
تو دیده باز گشا، تاجمال جان بینی مگو که: کیست وصالش؟ ولی بگو: کی نیست؟
نهضت آزادی ایران در دو بیانیه در این باره اظهار نظر کرد. بیانیه اول «بیانیه نهضت آزادی ایران پیرامون ولایت مطلقه فقیه یا انقلاب چهارم» مورخ ۳۰ دی ۱۳۶۶ نقد اجمالی است. بیانیه دوم کتاب «تفصیل و تحلیل ولایت مطلقه فقیه» است که در فروردین ۱۳۶۷ پخش شد.
زمانه گرچه ندانست کان توئی لیکن نشان خانه تفصیل داشت ز آن اجمال
معنی اجمالیش را با عمل جفت کن تا سازدش پاک از علل
در برخورد اول با آثار و نوشتههای مکین و با نگاهی اجمالی به رمانهایی که در طی دورة پانزده سال اقامت خود در فرانسه خلق کردهاست با نویسندهای مواجه میشویم که همانگونه که در بیان خود و در استفاده از زبان دوگانهاست، در اندیشه و درونمایه داستانهای خود نیز با این دوگانگی دست و پنجه نرم میکند.
مانیفست کمونیست بیانگر نظریات اجمالی مارکس و انگلس در مورد ماهیت جامعه و سیاست است، برای مثال به قلم خودشان «تاریخ تمام جوامع موجود، تاریخ مبارزات طبقاتی بودهاست». این جزوه همچنین حاوی ایدههای اجمالیشان پیرامون چگونگی جایگزینی غایی جامعهٔ کاپیتالیستی زمانهشان با سوسیالیسم است. در اواخر متن بیانیه، نویسندگان خواستار «واژگون ساختن تمامیت نظام اجتماعی موجود، از راه جبر» میشوند، که به عنوان توجیهی برای انقلابهای کمونیستی در سراسر جهان استفاده شد. در سال ۲۰۱۳، مانیفست کمونیست به همراه سرمایه، جلد ۱، اثر مارکس، در برنامهٔ حافظهٔ جهانی یونسکو به ثبت رسید.
خانوادهٔ میکروکینی، که شامل اعضایی چون مینیکینی، مینیمینی و تیردراپ هم میشود، گونهای به شدت اجمالی از بیکینیهاست.
ابوالمجد بیضاوی یکی از پزشکان فارس در قرن پنجم هجری قمری بود. کتاب او به نام مختصر در علم تشریح شامل یک مقدمه و دو کتاب می باشد که در موزه بریتانیا موجود است. مقدمه شامل چهار فصل در بحث اعضاء بر سبیل اجمال. کتاب اول شامل پنج باب در تشریح اعضای مفرده. کتاب دوم شامل هفده باب در تشریح اعضای مرکبه.
ابوالقاسم پاینده علاوه بر ترجمه زیبای قرآن نثر زیبایی در ابتدای آن با عبارات زیبا و شیرین و شیوهای مخصوص خود نگاشتهاست. صاحب نظران آن را اثری ماندنی در تاریخ نثر فصیح فارسی میدانند. پاینده در این مقدمه، پس از بیان نحوه آشنایی خود با قرآن و آرزوی سی سالهاش در ترجمه آن، به اجمال سرگذشت اسلام و پیامبر اکرم را مرور میکند و سپس بخش عمده مقدمه را به مباحث قرآنی اختصاص میدهد.
و زن را نیز از مرد باجمال حذر باید کرد و هر نظر که به قصد باشد حرام بود، اما اگر چشم بی اختیار برافتد بزه نبود، ولیکن دومین نظر حرام بود. رسول (ص) گفت، «اول نظر توراست و دیگر برتوست» و گفت، «هرکه عاشق شود و خویشتن نگاه دارد و پنهان دارد و از آن رنج بمیرد شهید بود». و خویشتن نگاه داشتن آن بود که چون اول نظر به اتفاق افتاده باشد، دوم نگاه دارد و ننگرد و طلب نکند و آن در دل نگاه می دارد.
عشق یک حرف است و معنی کاروان در کاروان زهرة تفصیلها شد آب ازین اجمالها
مثلا یکی از نعمتهای که در مراتب اخیره واقع است نعمت صحت است، و تحقق آن موقوف است بر نعمتها و سببهای بی نهایت، که یکی از آنها چیزی خوردن است و آن موقوف است بر نعمتهای بسیار، که شرح آن در قوه بشر نیست و لیکن در اینجا بعضی از نعمتهای را که اکل بر آنها منوط است بر سبیل اجمال ذکر می کنیم تا متأمل، تتمه را بر آن قیاس نماید.