آشنا شدن

معنی کلمه آشنا شدن در فرهنگ فارسی

( آشنا شدن ) ( مصدر ) آشنا شدن با کسی بار اول او را دیدن و باوی گفتگو کردن خود را بیکدیگر شناساندن . یا آشنا شدن بعلمی ( صنعتی ) اندکی فرا گرفتن آن .

معنی کلمه آشنا شدن در ویکی واژه

آشنا‌شدن
شناسایی پیدا کردن با او یا آن آشنا شدن، او یا آن را شناختن. در مشهد مقدس با هم آشنا شده بودیم. «حاج‌سیاح»

جملاتی از کاربرد کلمه آشنا شدن

علی پهلوان و پیام صالحی در سپاه پاسداران خدمت سربازی را طی می‌کردند. در طی این دوره، این دو نفر بیشتر به علاقه‌مندی‌های یکدیگر آشنا شدند، هر دو شعر می‌گفتند، آواز می‌سراییدند، گیتار می‌نواختند و می‌خواندند.
ز دفع کردنِ بیگانگان نیندیشم ز آشنا شدنِ انتظار می ترسم
دو هنرمند ابتدا در دبستان با یکدیگر آشنا شدند و همکاری خود آغاز کردند. گروه در دهه ۱۹۷۰ از هم فرو پاشید.
ازین صفت که به بیگانگی همی کوشید کرا بود طمع آشنا شدن ز شما؟
پیمانه ها به محتسبان آشنا شدند پنهان درون سنگ بود شیشه ام هنوز
بیگانگی چو بوده در آخر طریقشان اول چرا به هجرکشان آشنا شدند
ای دل چو آشنای غمی ترک او مکن هر روز با کسی نتوان آشنا شدن
ابوالقاسم بختیار در خانواده‌ای بختیاری در دهستان چغاخور زاده شد. وی هنگام تولد مادر خود را از دست داد. در دوران کودکی، به کارهای زیادی همچون، پینه‌دوزی، کشاورزی و دست‌فروشی پرداخت و به موازات آن کسب علم و دانش را هیچگاه رها نکرد. وی در مکتب خانه تعلیمات مقدماتی را فرا گرفت تا آنجا که به معلمی (مکتب‌داری) فراخوانده شد. در وجود ابوالقاسم نیرویی برای جستجو و مطالعه جهت پیشرفت وجود داشت، که منجر به این شد تا در ۳۴ سالگی از محدوده بروجن پا فراتر گذارده و به اصفهان و سپس تهران نقل مکان نماید. مدتی در اصفهان بود، تا با بی بی ماه بیگم بختیاری همسر مرتضی‌قلی خان صمصام آخرین ایلخانی بختیاری آشنا شدند.
وینتون مارسالیس، ترومپتر، کروچ را «بهترین دوست من در جهان» و «مربی» نامید. این دو پس از اینکه مارسالیس در سن ۱۷ سالگی در شهر نیویورک ساکن شد تا در مدرسه جولیارد تحصیل کنند، با هم آشنا شدند. این دو رابطه نزدیکی داشتند، از زمان اولین آلبوم خود در سال ۱۹۸۲، یادداشت‌های خطی را برای آلبوم‌های مارسالیس نوشته بود.
زمانی که آدامز و ایه‌یاسو با هم آشنا شدند، در اواخر دوره تجاری نانبان دو نوع اروپایی وارد آب‌های شرق آسیا شده بودند: ایبری‌ها (پرتغالی و اسپانیایی) و اروپایی‌های شمالی (انگلیسی و هلندی) که پروتستان بودند و برخلاف ایبری‌ها دغدغه تبلیغ مسیحیت را نداشتند. در این شرایط بین‌المللی، ایه‌یاسو در نبرد سکیگاهارا در ژاپن پیروز شد. او ضمن تحکیم پایه‌های حکومت داخلی خود، شروع به کشف روابط جدید با کشورهای خارجی کرد. ایه‌یاسو با توجه به اینکه اسپانیایی‌ها که در این زمان با موفقیت در قاره آمریکا استخراج معدن انجام می‌دادند، امیدوار بود که فناوری و دانش لازم برای بهره‌برداری بهتر از منابع نقره و طلای ژاپن را از آنان به دست آورد.
پس از اقامت در رم و فلورانس برای دنبال کردن معشوقه رانیری، مادالنا پلزت، بازیگر، او و لئوپاردی با فانی تارگیونی توزتی (۱۸۰۱–۱۸۸۹) اشراف‌زاده آشنا شدند که هر دو دوستش داشتند: رانی‌یری با موفقیت، لئوپاردی نه. در سال ۱۸۳۳، رانیری به همراه لئوپاردی به ناپل نقل مکان کرد. رانیری به دلیل زندگی مشترک جنجالی با لئوپاردی و غیر متعارف بودن تفکر لئوپاردی، استقبال خوبی در زادگاهش از او نشد. با این وجود، او خود را وقف تاریخ‌نگاری و ادبیات کرد، که مورد علاقه لئوپاردی و نزدیک به افکار او بود. نوشته‌های او که نشانه‌های ضد روحانیت، حمله به مؤسسات و میهن‌پرستی ایتالیایی بود، او را با سانسور دچار مشکل کرد.
آرلی راسل هکشایلد ژوئن ۱۹۶۵ با شوهرش، آدام هکشایلد نویسنده ازدواج کرد: زمانی که آرلی ۲۰ ساله و آدام ۱۷ ساله بود، در یک اردوگاه کاری کواکر در هارلم اسپانیا با هم آشنا شدند. اگرچه آن‌ها کویکرها را تمرین نمی‌کنند ولی هنوز دوست دارند برخی از ارزش‌های کویکر را تجسم کنند، این همان چیزی است که او را به سوی سورثمور کشاند. بعدها خودش مادر شد و دو پسر به نام‌های دیوید راسل و گابریل راسل بزرگ کرد.
اثرات رازآلود و عجیب تریاک سبب گردید تا در بسیاری از نقاط از جمله یونان باستان در مراسم آیینی و مذهبی همچون دارویی مقدس از آن استفاده شود و در اُدیسه نوشتهٔ هومر، حماسه‌سرای بزرگ یونان، نیز از آن یاد شده‌است. رومیان نیز از طریق یونانیان با این داروی مخدر آشنا شدند. تریاک نزد آن‌ها دارویی مذهبی و نشانهٔ خواب و مرگ بود و سومنوس ایزدبانوی خواب یک دسته گیاه خشخاش در دست داشت.
به یگانگی ز خلق نموددن اختیار تا از یگانگی به خدا آشنا شدند
در پاییز ۲۰۱۹ رابطه جدیدی را با بن افلک (بازیگر و کارگردان هالیوودی) شروع کرد. آنها در پشت صحنه فیلم آب عمیق با یکدیگر آشنا شدند. در ژانویه ۲۰۲۱ آن دو از هم جدا شدند.
بیگانه، بایدم ز تو ناآشنا شدن زان پیشتر که با تو شود آشنا رقیب
اسما و بشار اسد در لندن با هم آشنا شدند و پدر اسما به بشار کمک کرد که در رشته چشم‌پزشکی ادامه تحصیل دهد. در آن‌زمان هیچ‌کس گمان نمی‌کرد که روزی بشار به قدرت برسد و در سوریه می‌گفتند «این فرزند خاندان اسد توان آن را ندارد که در حکومت نقشی داشته باشد». اما در زمانی که بشار در حال ادامه تحصیل در لندن بود برادر بزرگش باسل اسد در تصادف اتومبیل در سال ۱۹۹۴ کشته شد. به گفته مخالفان خانوادهٔ اسد، باسل توسط عموهایش ماهر و رفعت که رقیب حافظ اسد بودند به قتل رسید و در نهایت بشار قدرت را به‌دست گرفت.