ایلخانی

معنی کلمه ایلخانی در لغت نامه دهخدا

ایلخانی. ( ص نسبی ) منسوب به ایلخان. ( فرهنگ فارسی معین ). || عنوان سلاطین مغول ایران. ( فرهنگ فارسی معین ). نام سلسله ای که در ایران سلطنت کردند از مغولان. || ( حامص ) ایلخان بودن. مقام و رتبه ایلخان. ( فرهنگ فارسی معین ). || رئیس ایل. ( یادداشت بخط مؤلف ). ایل خان.

معنی کلمه ایلخانی در فرهنگ فارسی

ایلخان بودن مقام و رتب. ایلخان

جملاتی از کاربرد کلمه ایلخانی

اسفندیار خان بختیاری در سال ۱۲۲۱ ه‍.ش در منطقه بختیاری زاده شد، پدرش حسینقلی خان ایلخانی ایلخان بختیاری و مادرش بی‌بی‌خانم نام داشت. وی برادر بزرگتر علیقلی خان سردار اسعد (از رجال فعال در انقلاب مشروطه) و نجفقلی‌خان صمصام‌السلطنه (دو دوره رئیس‌ الوزراء ایران در دوره قاجار) است.
مهدی‌زاده ملاباشی، تورج؛ پنجعلی اصل، مریم. ۱۳۹۶. اخلاق حرفه ای، ضامن موفقیت سازمانی، چاپ اول. اردبیل: انتشارات ایلخانی.
ور ز میان رفت مهر سلطنت تو زنده به مانند ایلخانی و بهمن
بقعه پیر شمس الدین محمد مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان نائین، بخش خور و بیابانک، دهستان نخلستان، روستای مهرجان، حاشیه جنوبی اردستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۸۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
امامزاده محمدبن زید مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان کرمان، بخش شهداد، شرق گورستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۵۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
احمد الله علی معدلة السلطان احمد شیخ اویس حسن ایلخانی
حرم شاه‌ عبدالعظیم حسنی (یا عامیانه آن، شابدُلَظیم) آرامگاه عبدالعظیم حسنی است که در شهر ری (در جنوب تهران) قرار دارد. این آرامگاه مربوط به دوره ایلخانی - دوره صفوی - دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
مردی که پس از ایلخانی فرایل رانی داشت سلب تولا کرد و پاس مرام یا نامردمی مولا را در دربار والا برد، بر جای بندش بند افتاد، و سزای دیوانه جلادش بر او دستور خردمند سپرد. دامادش اسمعیل خان را که براسم خدمت و رسم خدعت درین موکب سیاهی لشکر بود و بارگیان را از رمز اردو راز شمر، درین مخمصه خاطرات گل کرد. خار عتابش نهاد و هم در رخ ایلخانی دو اسبه به شه مات فرزین فیل بند طناب فرمود. پس بی آنکه جانی کوب آسیب بیند یا مالی دست فرسود... افتد، یکصد قطار بختی در طرایف... و طریف کهن حریف کشیده خلقی به خلافت نشاند و خود با کتایب رنگین و رکایب سنگین، مشهد مولا را- که جانم برخی او- ساز رجعت و طی مسافت خواست.
برآن پیشوا یپرم و نصر دولت‌ بر این پیشوا دودهٔ ایلخانی‌
مقبره سیف اله قتال مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان لارستان عمادده، محله سادات، جنب مسجد جامع قدیم واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بقعه معروف به شیخ کله پریده مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان خاتم، روستای چاهک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
طبق نظر کارشناسان، قدمت بنای امامزادگان ، ابی‌عبدالله و بی‌بی شهربانو به ترتیب به دورة ایلخانی و سلجوقی می‌رسد.
اشکفت کوه شیخ مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان - دوره ساسانیان - دوره ایلخانی است و در شهرستان فارسان، بخش مرکزی، ۲/۴ کیلومتری جنوب شهر جنونقان، در دامنه کوه شیخ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۵۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
امامزاده شاه فخرالدین مربوط به دوره ایلخانی و دوره صفوی است و در خنج، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.