آنژیوگرافی

آنژیوگرافی

معنی کلمه آنژیوگرافی در فرهنگ معین

( آنژیوگرافی ) (یُ گِ ) [ فر. ] (اِمص . ) تصویر - برداری از رگ ها با استفاده از اشعة ایکس همراه با تزریق مواد رنگی به خون برای پی بردن به نقایص موجود در رگ ها، رگ نگاری (فره ).

معنی کلمه آنژیوگرافی در فرهنگ عمید

( آنژیوگرافی ) تصویر برداشتن از رگ های بدن به وسیلۀ اشعۀ x پس از تزریق مادۀ رنگی به خون، رگ نگاری.

معنی کلمه آنژیوگرافی در دانشنامه عمومی

آنژیوگرافی. رگ نگاری یا آنژیوگرافی ( به انگلیسی: angiography ) پرتونگاری از رگ های خونی، پس از پر کردن آن ها از ماده حاجب، برای مشاهده و معاینه دقیق آن ها است این کار روشی برای تشخیص پاتولوژی فضای داخلی رگ های خونی یا لومن است. این روش نخستین بار توسط پزشک پرتغالی آنتونیو اگا مونیش ( به پرتغالی: António Egas Moniz ) برای تشخیص برخی از بیماری مرتبط با سیستم گوارش مانند تومورهای آن به کار گرفته شد. اکنون رادیولوژیست ها و کاردیولوژیست ها با استفاده از این تکنیک جراحی های تهاجمی بسیار ظریفی را در سیستم گردش خونی، به خصوص ورید اجوف تحتانی انجام می دهند. آنژیوگرافی بهترین روش تشخیص بیماران ایسکمیک قلبی است.
آنژیوگرافی روندی است که دقیق ترین اطلاعات ممکن از عروق را تهیه و قبل از عمل در اختیار جراح قرار می دهد. بر پایه این اطلاعات، جراح می تواند برخی از بیماری ها را بدون نیاز به عمل جراحی باز، درمان کند و در صورت نیاز به عمل باز، این اطلاعات، جراح را در انجام سریع و دقیق این امر یاری می رساند. امروزه آنژیوگرافی به منظور تشخیص، به صورت سرپائی از دو طریق کشاله ران و مچ دست انجام می گیرد. ابتدا از طریق یک کاتتر که وارد فضای داخل عروقی شده است و تا مبدأ عروق مورد بررسی هدایت شده است ماده حاجب به ابتدای رگ مورد بررسی تزریق می شود و سپس تصویربرداری رادیوگرافی انجام می شود. عروق دچار تنگی یا اتساع یا انسداد در تصویر کاملاً مشخص هستند. درحقیقت آنژیوگرافی، روش استاندارد طلایی برای تشخیص تنگی ها یا سایر اختلالات عروقی است.
در حین انجام آنژیوگرافی ممکن است از شما چند کار خواسته شود به عنوان مثال: نفس عمیق بکشید، نفس خود را نگه دارید، سرفه کنید یا موقعیت دست خود را تغییر دهید. در زمان آنژیو، الکترودهای روی سینه برای ثبت نوار مغزی به شما وصل هستند. همچنین ممکن است مواد ضد انعقاد ( آنتی کواگولانت ) برای اجتناب از انعقاد خون به شما تزریق گردند.
بیمار هنگام آنژیوگرافی هوشیار بوده و تمام مراحل را می تواند مشاهده کند. انجام آنژیوگرافی حدود یک ساعت طول می کشد که شامل مراحل قبل و بعد از آن نیز است.
اساس x - ray angiography مشابه x - rayهای معمولی است. تنها تفاوت آنژیوگرافی با x - ray در این است که اشعه X میرا شده توسط تشدیدکننده های تصویر و نتایج تصویر با TV camera نمایش داده می شود. در سیستم های آنژیوگرافی جدید، هر فریم از سیگنال TV آنالوگ به فریم دیجیتال تبدیل شده و در حافظه کامپیوتر ذخیره می شود.

معنی کلمه آنژیوگرافی در دانشنامه آزاد فارسی

آنژیوگرافی. آنْژیوگِرافی (angiography)
آنْژیوگِرافی
(یا: رگ نگاری) فنِ تصویربرداری از عروق خونی با پرتوهای ایکس. در این روش، مادۀ حاجب در جریان خون تزریق می شود و عروق مورد نظر به صورت سایه در عکس مشخص می شوند.

معنی کلمه آنژیوگرافی در ویکی واژه

(پزشکی): تصویربرداری از رگ‌ها با استفاده از اشعه‌ایکس، همراه با تزریق مواد رنگی به خون برای پی بردن به نقایص موجود در رگ‌ها. رگ‌نگاری.

جملاتی از کاربرد کلمه آنژیوگرافی

در صورتی که اولین آنژیوگرافی در بیمار منفی بود بعد از آن باید سی تی آنژیوگرافی شود و اگر منفی بود دو هفته بعد آنژیوگرافی تکرار شود.
انجام این بررسی نیاز به دو روز بستری شدن دارد ولی انجام آن دقایقی بیش به طول نمی‌انجامد و معمولاً بیمار بدون عارضه‌ای خاص از بیمارستان مرخص می‌شود. اگر در حین عبور کاتتر بیمار دچار مشکل شود معمولاً می‌توان به سرعت داروهای لازم را به‌طور مستقیم به داخل قلب تزریق کرد و مشکل را رفع نمود. آنژیوگرافی قلب معمولاً روش بی‌خطری است.
این روش نسبت به روشی که آنژیوگرافی از طریق کشاله ران انجام می‌شود جدیدتر است و عوارض کمتری دارد. برای مثال ریسک خونریزی در آن کمتر است و پس از انجام آنژیوگرافی نیاز به استراحت مطلق بودن بیمار نیست. همچنین نیازی به استفاده از کیسه شن پس از انجام آنژیوگرافی نیست.
بررسی‌های تشخیصی می‌شود دربرگیرنده رادیوگرافی قفسه سینه، اسکن ریه، سی تی آنژیوگرافی ریه، نوار قلب، سمع قلب و ریه، و آزمایش‌های خون جهت اندازه‌گیری عوامل انعقادی و زمان پروترومبین باشد.
۴. ۶–۸ ساعت قبل از انجام آنژیوگرافی بیمار باید از خوردن و آشامیدن پرهیز نماید.
بهترین و مطمئن‌ترین راه جهت هدایت کاتتر، انجام آنژیوگرافی از طریق پونکسیون شریان فمورال می‌باشد که با روش سلدینگر انجام می‌شود و از ایمنی بالایی در مقایسه با سایر روش‌ها برخوردار است. در این روش پونکسیون شریان فمورال، پائین‌تر از لیگامان اینگوینال انجام می‌شود.
آنژیوگرافی مغزی یک آزمایش تشخیصی است که در آن از اشعه ایکس استفاده می‌کنند. آنژیوگرافی مغزی می‌تواند به پزشک کمک کند تا به بررسی انسداد یا سایر اختلالات در رگ‌های خونی سر و گردن بیمار بپردازد.
انجام این بررسی نیاز به یک روز بستری شدن دارد ولی انجام آن دقایقی بیش به طول نمی‌انجامد و معمولاً بیمار بدون عارضه‌ای خاص از بیمارستان مرخص می‌شود. اگر در حین عبور کاتتر بیمار دچار مشکل شود معمولاً می‌توان به سرعت داروهای لازم را به‌طور مستقیم به داخل قلب تزریق کرد و مشکل را رفع نمود. اگرچه آنژیوگرافی قلب معمولاً روش بی‌خطری است، به صورت نادر ممکن است با عوارضی چون آسیب عروق، نارسایی کلیه (به علت ماده حاجب) سکته قلبی یا مغزی همراه باشد.
- رویه های طبی و جراحی: رواندرمانی، مشاوره تغذیه، آنژیوگرافی قلب، برداشتن کیسه صفرا