آرشیو

معنی کلمه آرشیو در فرهنگ معین

( آرشیو ) [ فر. ] ( اِ. ) بایگانی ، جایی که اسناد، پرونده ها، اوراق و مانند آن حفظ شود.

معنی کلمه آرشیو در فرهنگ عمید

( آرشیو ) ۱. جایی که اسناد ادارات دولتی یا بنگاه های ملی نگه داری می شود.
۲. مجموعۀ اوراق، اسناد و مدارک که آن ها را در جای مخصوص نگه دارند، بایگانی.

معنی کلمه آرشیو در فرهنگ فارسی

( آرشیو ) ( اسم ) جایی که اسناد اوراق تصاویر پرونده ها صفحات موسیقی و مانند آن حفظ میشود بایگانی .
بایگانی، مجموعه اسنادکه درجای مخصوص نگاهدارند، جای نگاهداری اسنادادارات دولتی یابنگاههای ملی

معنی کلمه آرشیو در فرهنگستان زبان و ادب

آرشیو
{archives} [باستان شناسی، علوم کتابداری و اطلاع رسانی] مجموعه ای از منابع که به دلیل ارزش تاریخی یا حقوقی در محلی خاص نگهداری می شود
{archives , archives service} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] محل یا سامانۀ نگهداری و سازمان دهی گزیده ای از اسناد و سوابق فعالیت های تجاری، دولتی، سازمانی یا فردی که به دلایل تاریخی، اطلاعاتی یا حقوقی برای مدتی معین یا نامعین به منظور تحقیق و پژوهش نگهداری می شود

معنی کلمه آرشیو در دانشنامه آزاد فارسی

آرشیو. آرشیو (archive)
در کامپیوتر نوار یا دیسکی که فایل هایی بر روی آن کپی شده است. از این نوارها یا دیسک ها معمولاً به عنوان نسخه پشتیباناستفاده می شود.

معنی کلمه آرشیو در ویکی واژه

جایی که در آن، اسناد، تصاویر، صفحات موسیقی، نوار کاست، و مانند آنها نگهداری می‌کنند. بایگانی.
جایی که اسناد، پرونده‌ها، اوراق و مانند آن حفظ شود.

جملاتی از کاربرد کلمه آرشیو

آرشیو پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ماسوله
در سال ۱۸۶۱، یک عفو به بائوئر امکان بازگشت به آلمان را داد. او که اکنون کاملاً محافظه کار بود، آنارشیسم، سوسیالیسم، دموکراسی، بی خدایی و فلسفه انتقادی را کنار گذاشته بود. او در هانوفر مستقر شد، یک کارمند دولتی پروس شد و در سال ۱۸۷۰ نشریه محافظه کار برگ‌های کلیسایی را تأسیس کرد. او در ۱۸ اوت ۱۸۸۶ در هانوفر درگذشت. آثار ادبی او در (آرشیو سوسیال دموکراسی) در بن موجود است.
با شروع نسخه ۱.۰، ادوبی تصمیم گرفت مجوز استفاده از تصویر "زایش ونوس" اثر ساندرو بوتیچلی را از آرشیو بٍتمن بگیرد و از قسمتی که چهره ونوس را در بر می‌گیرد به عنوان تصویر برند ایلوستریتور استفاده کند. جان وارناک خواستار تصویری از رنسانس بود تا دیدگاه خود را از پست‌اسکریپت به عنوان یک رنسانس جدید در انتشارات تداعی کند، و کارمند ادوبی، لوان سیمور کوهن، که مسئول مواد اولیه بازاریابی بود، متوجه شد که گیسوان روان ونوس نمادی منحصر بفرد در نمایش توان و برتری ایلوستریتور در ترسیم منحنی‌های نرم است روی تصویر اصلی بیت‌مپ است. در طول سال‌ها، این تصویر بر روی صفحه نمایش و بسته‌بندی‌ ایلوستریتور تغییراتی کرد تا ویژگی‌های اضافه‌ شده در هر نسخه را منعکس کند.
در مجموع باید گفت که «آسمان تاریک» می‌ترساند، اما نه در حد و اندازه‌هایی که آن را به خاطر بسپاریم. حقیقت این هست که وقتی خلاقیت از در خارج می‌شود، باعث می‌شود تماشاگر تنها دلخوش به لحظات " بووو " باشد که اینروزها ساختن اش بسیار آسان و حتی شخصی شده است. شما کافی هست چند افکت صوتی ترسناک را در آرشیو خودتان داشته باشید و در یک لحظه چهره خودتان را دفرمه کرده (!) و از این افکت‌ها استفاده کنید، مطمئناً می‌توانید اطرافیانتان را با استفاده از این کار، لحظه ای بترسانید اما فقط همین. برای ماندگار شدن یک اثر ترسناک در ذهن تماشاگر، نیازمند وجود لحظات اورجینالی مانند آنچه در آثار ترسناک شرقی می‌بینیم وجود دارد که این فیلم کاملاً از آن بی بهره است اما می‌تواند شما را در لحظه، غافلگیر کند.
گل‌زمان در سال ۱۳۱۸ در ولایت کابل زاده شد. او آوازخوان مشهور ولایت خوست است. علاوه بر آهنگ‌سرایی نوازنده و آهنگ ساز نیز است. در سال ۱۳۴۳ با رادیو کابل همکاری را آغاز نمود. گل زمان در سال ۱۳۶۱ جایزه آهنگ‌سرای درجه دو در سال ۱۳۶۲ جایزه آهنگساز درجه یک را در افغانستان بدست آورد. گل زمان بیشترین آهنگ‌های پشتو را در رادیو افغانستان خوانده‌ است. به صدای او بیش از ۸۵۰ آهنگ در آرشیو موسیقی رادیو افغانستان و بیش از هشتاد آهنگ در آرشیو تلویزیون ملی افغانستان موجود است.
در سال ۱۸۹۲، واترز یک استودیوی عکاسی تجاری در خیابان کالیفرنیا ۱۹۴۵، در سانفرانسیسکو به نام شرکت آر.جی. واترز افتتاح شد. عکس‌های واترز در موزه جی. پال گتی، موزه متروپولیتن هنر، کتابخانه کنگره، آرشیو آنلاین کالیفرنیا و کتابخانه دانشگاه نوادا در رینو نگهداری می‌شوند.
موحدی نیز تعدادی از اسناد آرشیو بریتانیا را در کتاب مبالغه مستعار جمع‌آوری نموده‌است.
مقبره انارکلی در محوطه مجتمع دبیرخانه مدنی پنجاب لاهور در نزدیکی مرکز خرید دوره بریتانیا، در جنوب غربی اندرون لاهور واقع شده‌است. این مقبره یکی از قدیمی‌ترین مقبره‌های گورکانی است که هنوز وجود دارد و یکی از مهم‌ترین بناهای اوایل دوره گورکانیان هند محسوب می‌شود. این ساختمان در حال حاضر به عنوان آرشیو پنجاب استفاده می‌شود و دسترسی عمومی محدود است.
کتابخانه دیجیتال اروپیانا یک پروژه کتابخانه دیجیتالی است که در نوامبر 2008 در اروپا با هدف جمع آوری تمام اسناد اروپایی موجود مانند فیلم ها، کتاب ها و اسناد و آرشیو کردن آنها به منظور در دسترس بودن برای همه در یک وب سایت راه اندازی شد. این سازمان زیر مجموعه سازمان اروپایی است.
متوسط مجموع بارش دراز مدت سالیانه استان‌های ایران. منبع این آمار، آرشیو اطلاعات وضعيت بارندگي كشور در تارنمای شركت مديريت منابع آب ايران است.