بایگانی
معنی کلمه بایگانی در لغت نامه دهخدا

بایگانی

معنی کلمه بایگانی در لغت نامه دهخدا

بایگانی. ( حامص ) عمل بایگان. || ضبط. ( لغات مصوبه فرهنگستان ). نام دائره ای در ادارات دولتی و بنگاههای ملی که اعضاء آن مأمور ضبط و نگاهداری پرونده ها و نامه ها هستند و بهنگام مراجعه آن اسناد را در اختیار مراجعان میگذارند. این کلمه را میتوان در برابر ترکیب دفاتر خلود ( تذکرة الملوک ص 6 و 15 ) بکار برد. ( یادداشت مؤلف ).
- بایگانی شدن ؛ ضبط شدن. در پرونده قرار گرفتن نامه.
- بایگانی کردن ؛ ضبط کردن :
در دفتر عشق بدگمانی نکنی
با فکر رقیب ما تبانی نکنی
آن دل که به دست تو سپردیم بتا
زنهار که زود بایگانی نکنی.؟

معنی کلمه بایگانی در فرهنگ معین

( اِ. ) جایی که در آن اسناد و مدارک اداری نگه داری می شود.

معنی کلمه بایگانی در فرهنگ عمید

۱. عمل بایگان، ضبط.
۲. (اسم ) جایی که نامه ها و اسناد ادارات دولتی یا بنگاه های ملی نگهداری می شود، آرشیو.

معنی کلمه بایگانی در فرهنگ فارسی

۱ - عمل بایگان .۲- ضبط اسناد و نامه ها ۳ - ( اسم ) جایی که نامه ها و سند های ادارات دولتی یا موسسات ملی را نگاهداری کنند .

معنی کلمه بایگانی در فرهنگستان زبان و ادب

{archives} [عمومی] محل ضبط اسناد و تصاویر و نامه ها و پرونده ها * مصوب فرهنگستان اول

معنی کلمه بایگانی در دانشنامه عمومی

بایگانی یا آرشیو ( به فرانسوی: Archives ) ؛ به کلیه سوابق و اسناد و مدارک عمومی یا تاریخی؛ که توسط دولت یا یک سازمان دولتی یا اداره یا مؤسسه یا تأسیساتی از این قبیل نگهداری می شود و نیز اسناد و مدارکی که خانواده یا فرد در ارتباط با کار خود تهیه یا دریافت می کند و آن ها را تحت نظر خود محافظت یا نگهداری می کند، گفته می شود. امروزه از کمدهای فلزی برای بایگانی در ادارات و مدارس و دانشگاه ها استفاده می شود.
از زمانی که بشر توانست مدارک مربوط به زندگانی و فعالیت های اقتصادی و نیز جزئیاتی از زندگی شخصی خود را بر روی مواد و اجسام با دوام ثبت کند؛ و در مکانی گرد آورد، بایگانی به وجود آمد.
• اصل منشأ یا خاستگاه ( Provenance ) : این اصل حکم می کند که اسناد به شکل اولیه شان حفظ شوند تا ترتیب آن ها به هم نخورد.
• اصل نظم اولیه ( Original order ) : پدید آورنده بر اساس منظور خاصی اسناد را در کنارهم چیده و فرض بر آن است که آن ترتیب، دارای منطق است و نباید آن را از بین برد.
اصل حفظ نظم اولیه سند برای نخستین بار در دهه ۱۸۸۰ میلادی مطرح شد. براسا این اصل اگر نظم اولیه اسناد را شخص یا سازمانی پدیدآورده که خود از ابتدا نگهدارنده اسناد بوده است، باید آن را حفظ کرد.
در غیر اینصورت، مفهوم منابع که درک آن محتاج تخصص و دقت نظر است از بین می رود. نظم اولیه مشخص می کند که فرد یا سازمان تولیدکننده، چگونه اسناد خود را سندآرائی کرده است. بایگانی کننده ها، نظم اولیه اسناد را به عنوان مدرکی برای چگونگی استفاده از آن ها در سازمان تولیدکننده، به پژوهشگران ارائه می نمایند.
البته گاهی بایگانی کننده، می تواند به دلایلی در نظم نخستین اسناد دست ببرد؛ مثلاً هنگامی که نظم درستی بر اسناد حاکم نباشد و اغلب آن ها به صورت تصادفی کنار هم قرار گرفته باشند یا نظم اولیه، فاقد قاعده بوده باشد و نظام پرونده ای آن برای افراد دیگر قابل درک نباشد یا اینکه عملاً بسیار پیچیده باشد، یا اینکه پیشینه ها از نظم چندین ساله خود خارج شده باشند.
اصل حفظ نظم سازمانی، نیازمند آن است که اسناد شخص یا سازمان، با اسناد شخص یا سازمان دیگر تداخل نداشته باشد. در اصل حفظ نظم اولیه، باید نظم آغازینی که تحت آن، سازمان یا شخص، مبادرت به تولید، نگهداری و استفاده از سند کرده است، محترم شمرده و به همان ترتیب حفظ شود.
بایگانی (ای پی). بایگانی ( انگلیسی: The Archive ) یک آی پی تبلیغاتی از گروه موسیقی راک آمریکایی ایمجین درگنز است که در ۱۲ فوریه ۲۰۱۳ برای مدت کوتاهی در آی تیونز استور منتشر شد.
بایگانی (فیلم). بایگانی ( انگلیسی: Archive ) یک فیلم علمی تخیلی محصول سال ۲۰۲۰ پادشاهی متحد به کارگردانی و نویسندگی گوین راتری است. این فیلم اولین ساخته این کارگردان است. در این فیلم تئو جیمز، استیسی مارتین، رونا میترا، پیتر فردیناندو و توبی جونز بازی می کنند.
با گذشت دو سال و نیم از یک قرارداد تحقیق سه ساله، جورج آلمور در آستانه دستیابی به موفقیت است. در نیمه راه داخل یک کوه پوشیده از برف در نزدیکی کیوتو در یک مرکز مخفی با نام “The Garden” وجود دارد، او در حال کار بر روی مدلی است که یک اندروید معادل انسانی واقعی است. نمونه اولیه وی تقریباً کامل است. اما …
• تئو جیمز
• استیسی مارتین
• رونا میترا
• پیتر فردیناندو
• ریچارد گلاور
• لیا ویلیامز
• توبی جونز
معنی کلمه بایگانی در فرهنگ معین

معنی کلمه بایگانی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به: آرشیو

معنی کلمه بایگانی در ویکی واژه

archivio
جایی که در آن اسناد و مدارک اداری نگه داری می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه بایگانی

نخستین محموله، شامل ۱۴۷ قطعه از بایگانی بود که در سال ۱۳۲۷ به تهران رسید. در سال ۱۳۲۹ هم محموله‌ای ۳۷۰۰۰قطعه‌ای به ایران بازگردانده شد. در سال ۱۳۸۳ هم ۳۰۰ قطعه به ایران بازگشتند. پس از جنجالِ مذکورِ قضایی در همین مقاله، ۱۷۸۰ قطعه‌لوحِ دیگر در سال ۱۳۹۸ به ایران بازگشتند.
«وب گاه رسمی علی آقایی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹.
بایگانی خزانه‌داری تخت جمشید، ۳۵ سال از ۴۹۲ پیش از میلاد تا ۴۵۷ پیش از میلاد را پوشش می‌دهد که یعنی از سال ۳۰اُمِ سلطنت داریوش بزرگ تا سال هفتم سلطنتِ اردشیر یکم با پراکنشِ بیشتر در سال‌های نوزدهم و بیستمِ سلطنتِ خشایارشا.
زمانی که دلارهای نفتی به ایران سرازیر شد، حسین فردوست توسط محمدرضا شاه پهلوی به عنوان «بازرس شاهنشاهی» منصوب گشت تا فساد ناشی از این سرازیر شدن را که سراسر نظام اقتصادی و اداری کشور را فراگرفته بود را مهار کند. او دوباره تشکیلات را سازماندهی کرد و مشغول تحقیق و بررسی شکایات و گزارش‌ها شد، اما هزاران پرونده فساد اقتصادی را اکثراً بدون هیچ رسیدگی به بایگانی راکد دادگستری فرستاد.
این دست‌نویس یکی از کهن‌ترین و معتبرترین دستنویس‌های به‌جای‌مانده از شاهنامه است و پیشگفتار آن، دومین از دیدگاه کهن‌بودن است. تاریخ نگارش دست‌نویس دویست سال پس از سرایش شاهنامه به سال ۶۱۴ ه‍.ق است. این دست‌نویس در کتابخانهٔ ملی فلورانس نگه‌داری می‌شود. این نسخه را در سال ۱۹۷۷، آنجِلُو پیِه‌مونْتْزه[یادداشت ۲۱] در طی فعالیت‌های پژوهشی و بایگانی کتاب‌های دست‌نویس زبان پارسی در کتابخانه‌های ایتالیا شناسایی کرد. این پیشگفتار افتادگی‌های بسیار دارد و آنچه بازمانده‌است کمتر از نیمِ متن کامل پیشگفتار است. متن کامل پیشگفتار در نسخه‌ای نگاشته‌شده در ۹۰۳ ه‍.ق در دسترس است که در موزهٔ طوپقای‌سرا در استانبول نگاه‌داری می‌شود.
به عنوان نمونه، چناچه یک بایگانی‌کننده، پرونده‌ای دریافت نماید که به شکل شماره‌ای و بر حسب کد پستی تنظیم شده‌است، حفظ نظم اولیه به همان شکل، ضروری است. در حقیقت می‌توان بیان داشت که در مورد بایگانی‌ها، ابزار اصلی نظم بخشی و رویکرد به مدارک، سرمنشاء اداری آن‌هاست.
طبیعتاً، ردر در نیروی دریایی جدید، رایشس‌مارینه باقی ماند. به هر شکل از حامیان کوتای وولفگانگ کپ در بهار سال ۱۹۲۰ علیه جمهوری بود. این کودتا ناکام ماند اما ردر به خدمت ادامه داد. با این وجود به عنوان عامل نامطلوب، در گونه‌ای تبعید از دفتر مرکزی به بخش بایگانی نیروی دریایی منتقل شد. ردر از این برای مطالعه سیر تحول راهکنش‌ها و راهبردهای نیروی دریایی در جنگ جهانی دوم استفاده کرد. مأمور به تهیه تاریخ دو جلدی عملیات نیروی رزم‌ناوهای آلمان در آب‌های خارجی شد. ردر خود در این میان به یک تاریخ‌دان و نظریه‌پرداز سرشناس در موضوع نیروی دریایی بدل شد. اوایل دهه ۱۹۲۰ چند کتاب در این باره نوشت.
«نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
سایگون نه تنها به عنوان آهنگساز بلکه به عنوان یک محقق نیز شناخته می‌شود و کتابهای زیادی دربارهٔ آموزش موسیقی نوشته‌است. وی تأثیر زیادی بر پیشرفت موسیقی غربی در ترکیه گذاشت و به تأسیس چندین هنرستان موسیقی جدید کمک کرد و همچنین عضو شورای ملی آموزش و هیئت مدیره شرکت رادیو و تلویزیون ترکیه نیز بود. پس از درگذشت وی، مرکز تحقیقات موسیقی احمد عدنان سایگون در دانشگاه بیلکنت در آنکارا، ترکیه، تأسیس شد که نسخه‌های خطی و بایگانی‌های اصلی او در آنجا نگهداری می‌شوند
تا پیش از کشفِ این بایگانی، عمدهٔ اطلاعات ما از دولت هخامنشیان ناشی از گزارش‌های یونانی مانند هرودوت، شرحِ حالْ نویسانِ اسکندر مقدونی و داده‌های عهد عتیق بود که نگاهی جزئی و سوگیرانه از هخامنشیان را ارائه می‌کنند.