ایلیاد

ایلیاد

معنی کلمه ایلیاد در لغت نامه دهخدا

ایلیاد. ( اِخ ) منظومه ای منسوب به همر و معروفترین حماسه دنیای قدیم و از شاهکارهای ادبیات جهان است. این منظومه شامل بیست و چهار سرود است و آن داستان شورانگیز جنگی است که میان مردم یونان و مردم «تروا» درگرفته است. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه ایلیاد در فرهنگ فارسی

منظومه منسوب به همر و معروفترین حماسه دنیای قدیم و از شاهکار های ادبیات جهان . این منظومه شامل بیست چهار سرو داست و آن داستان شور انگیز جنگی است که میان مردم یونان و مردم [ تروا ] در گرفته است . [ پاریس ] فرزند پادشاه تروا [ هلن ] شاهدخت زیبای یونانی را از چنگ شوهر وی بدر برد و خشم یونانیان را بر انگیخت . دلاوران یونانی ده سال در گشودن شهر تروا کوشیدند . خدایان یونانی نیز پای درین کشمکش نهادند . در این منظومه که قرنها الهام بخش گویندگان مغرب زمین بوده است گذشته از دلاوری و رزمجویی قهرمانان یونان و تروا که با بیان موثر و دل انگیز - توصیف شده تصویر زنده ای از افسانه ها و عقاید یونانیان باستان را می توان یافت . این کتاب به فارسی ترجمه و منتشر شده است .
منظومه منسوب به همر و معروفترین حماسه دنیای قدیم .

معنی کلمه ایلیاد در فرهنگ اسم ها

اسم: ایلیاد (پسر) (ترکی، فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: il yād) (فارسی: ايلياد) (انگلیسی: il yad)
معنی: به یاد ایل، نام منظومه معروف هومر، یاد ایل، ( در یونانی ) منظومه ی منسوب به هومر در شرح جنگ تروا، معروفترین حماسه ی دنیای قدیم و از شاهکارهای ادبیات جهان [قریب به قرن پیش از میلاد]، ( در یونانی ) منظومه ی منسوب به هومر معروفترین حماسه ی دنیای قدیم و از شاهکارهای ادبیات جهان، نام منظومه حماسی دوران قدیم و از شاهکارهای ادبیات جهان است که درباره جنگی به همین نام است که بین مردم یونان و تراوا در گرفت

معنی کلمه ایلیاد در دانشنامه عمومی

ایلیاد ( به یونانی: Ἰλιάς ) اثر حماسی طبیعی که برخی مواقع آهنگ ایلیون ( Song of Ilion ) نامیده می شود، یک دیوان شعر حماسی و کهن از یونان باستان است که در یکی از قالب های شعر یونانی به نامِ Dactylic Hexameter سروده شده و منسوب به هومر، شاعر نابینای یونانی است. این شعر در قرن ۸ قبل از میلاد سروده شده و به همراه ادیسه در زمره قدیمی ترین آثار ادبیات غرب برشمرده می شود. ایلیاد شامل ۱۵٬۶۹۳ بیت است که به زبانِ یونانیِ هومری نگاشته شده است و ترکیبی از گویش های متعدد یونانی است.
در ایلیاد از جنگ تروآ که به خاطر دزدیدن هلن همسر منلائوس به دست پاریس اتفاق افتاد سخن به میان آمده است. داستان در مورد محاصره ۱۰ ساله شهر تروآ ( ایلیون ) توسط ساکنان بومیِ شماری از ایالت های یونانِ میسنی یا آخایی ها است و جنگ ها و رویدادها را طی هفته ها درگیری میانِ سپاه آخایی ها به فرماندهی آگاممنون و سپاه تروآ به فرماندهی هکتور روایت می کنند. به جز این دو، شمار زیادی از اساطیر یونان مانند زئوس، هرا، آتنا، آفرودیته، آرس، آپولون، آرتمیس، هفائستوس، پوزئیدون، ایریس، ثتیس، آشیل، پاتروکلوس، منلاس، نستور، دیومد، پاریس، پریام، سارپدون، آینیاس و آیاس نقش محوری و کلیدی را در این داستان ایفا می کنند.
پلوتارک نوشته است اسکندر همیشه نسخه ای از ایلیاد هومر که ارسطو آن را تصحیح کرده بود و آن را «نسخۀ صندوق» می نامیدند - همراه خود داشت و آن را شبها با خنجری زیر بالش خود می نهاد و پیوسته می گفت که این کتاب گنجینۀ همراه برداشتنی است، و اضافه می کرد که این دو چیز در سفرهای جنگ توشه راه من است.
داستان از بیست و چهار قسمت ( سرود ) شامل به ربوده شدن هلن زن زیباروی منلائوس ( شاه اسپارت ) یکی از چند فرمانروای یونان توسط پاریس پسر پریام شاهِ ایلیون ( تروا ) تشکیل می شود. خواستگاران هلن با هم پیمان بسته بودند که چنانچه گزندی به هلن رسید شوی او را در مکافات مجرم یاری دهند. از این رو سپاهی بزرگ به فرماندهی آگاممنون و با حضور پهلوانانی چون آشیل، اودیسئوس، پاتروکلوس، آیاس و دیگرانی به سوی شهر تروآ روانه گردید تا هلن را از پاریس بازپس گیرند. سپاهیان یونان ده سال تروا را محاصره کردند ولیکن با رشادتهای پهلوانان تروآ، به ویژه هکتور بزرگ ترین پسر شاه و برادر پاریس و پشتیبانی خدایانی چون زئوس و آفرودیته و آپولون طرفی نبستند.

معنی کلمه ایلیاد در دانشنامه آزاد فارسی

ایلیاد (Iliad)
حماسۀ منظوم یونانی، متعلّق به سنّت شفاهی ادبی یونان. احتمالاً در ۷۰۰پ م نوشته شده و منسوب به هومر است. عنوان آن از ایلیون، نام یونانی تروآ، گرفته شده است. موضوع آن خشم قهرمان یونانی آشیلدر از دست دادن معشوقش بریسیسو مرگ دوستش پاتروکلوسدر زمان محاصرۀ تروآ به دست یونانیان است. این منظومه با مرگ هکتور، قهرمان تروایی، به دست آشیل به پایان می رسد.

معنی کلمه ایلیاد در ویکی واژه

یکی از اسطوره‌های یونان
کتابی نوشته‌ی هومر که با حماسه آگاممنون شروع می‌شود؛ آگاممنون لقب اردشیردوم هخامنشی است.

جملاتی از کاربرد کلمه ایلیاد

روایت منظومهٔ ایلیاد در میانه جنگ تروآ و از نزاع آشیل و آگاممنون (سرکرده یونانیان، پادشاه مسینی) آغاز می‌شود. آشیل آگاممنون را مجبور کرد دست از معشوقه‌اش خروسئیس بکشد، آگاممنون نیز وی را مجبور نمود دست از حمایت از برده‌ای به نامبریسئیس بکشد. در نتیجه آشیل قهر کرد و از جنگ کناره‌گیری کرد. با کنار رفتن آشیل جنگ یونانیان خوب پیش نمی‌رفت و بسیاری از رهبران یونانی غنیمت‌هایی را تقدیم این جنگجوی بزرگ می‌کردند، اما آشیل باز هم قبول نمی‌کرد. آگاممنون بریسئیس را به او پس می‌دهد تا بجنگد اما آشیل قبول نمی‌کند اما بریسئیس را می‌گیرد و به معبد بازمی‌گرداند.
در کتاب ایلیاد اثر هومر ترجمه سعید نفیسی آمده است که؛
بزرگ‌ترین پیروزی آشیل در جنگ تروآ، کشتن هکتور (شاهزاده تروآ) در بیرون دروازه‌های این شهر بود. هرچند مرگ آشیل در منظومهٔ ایلیاد شرح داده نمی‌شود، اما در منابع متعدد دیگر آمده است که او در حوالی پایان جنگ تروآ، به دست پاریس با یک تیر کشته شد.
در یونان باستان، اسطوره در قبل زندگی روزمره قرار داشت. یونانیان اسطوره را بخشی از تاریخ خود می‌دانند. آن‌ها برای توصیف پدیده‌های طبیعی، تغییرات فرهنگی، و دوستان و دشمنان سنتی از اسطوره استفاده می‌کردند. ترسیم کردن نزول رهبران از یک خدا یا قهرمان، مایه افتخار بود. کمتر کسی شک دارد که یک رویداد حقیقی پشت جنگ تروآ بیان شده در ایلیاد و ادیسه وجود دارد. بر اساس گفته‌های ویکتور دیوس هنسن، یک تاریخ‌دان نظامی، مقاله‌نویس سیاسی و استاد مطالعات کلاسیک، و جان هیس، دانشیار مطالعات کلاسیک در دانشگاه سانتا کلارا، یونانیان می‌پنداشتند دانش عمیق اشعار حماسی هومر پایه تغییر انتقال فرهنگ آنان به سایر فرهنگ‌هاست. هومر و اشعارش «معرفت یونان» بودند.
برخی اظهار داشتند که احتمالاً این بنا به افتخار پادشاه افسانه‌ای ارختئوس ساخته شده است که گفته می‌شود در همان حوالی دفن شده است. از ارختئوس در ایلیاد هومر به‌عنوان یک پادشاه بزرگ و حاکم آتن در دوران باستان یاد شده است. کل معبد در یک دامنه قرار دارد، بنابراین ضلع‌های غربی و شمالی حدود ۳ متر کمتر از ضلع‌های جنوبی و شرقی هستند. این بنا به‌طور کامل از سنگ مرمر ساخته شده‌است، درها و پنجره‌ها را به‌طرز مفصلی تراشیده بود و ستون‌های آن به زیبایی تزئین شده بودند (بسیار بیشتر از آنچه امروز قابل مشاهده است). آنها با مهره‌های شیشه‌ای برنز طلاکاری شده بود.
آرتمیس دختر لتو و خواهر دوقلو آپولون بود و همراه آپولون در دلوس به دنیا آمد یا در روایتی درست قبل از آپولون در اورتوگیا به دنیا آمد به همین سبب القاب دلیا و کونتیا به اسمش اضافه می‌شد. هرا به او حسودی می‌کرد همانگونه که به همه فرزندان زئوس حسودی می‌کرد به همین سبب در ایلیاد هرا آرتمیس را تحقیر می‌کند، تیرهایش را خراب می‌کند و به گوش‌هایش مشت می‌کوبد آرتمیس به سمت پدر می‌دود و بر زانوی پدر می‌نشیند و می‌گرید.
اُدیسه (به یونانی: Ὀδύσσεια) یکی از دو کتاب کهن اشعار حماسی یونان اثر هومر است. ادیسه ادامهٔ ایلیاد است و به صورت مجموعه‌ای از سرودها گردآوری شده اما شیوهٔ نقل آن با ایلیاد تفاوت دارد.
در باب تولد آفرودیته، دو نظریه وجود دارد؛ بر اساس نوشته‌های هومر او زادهٔ زئوس و دیونه بوده است ولی بر طبق روایات هزیود، آفرودیته هنگامی به دنیا آمد که اورانوس پدر تمام خدایان توسط پسرش کرونوس اخته گشت. کرونوس اندام تناسلی اورانوس را بریده و به اقیانوس انداخت که سبب ایجاد کف و حباب‌هایی در اقیانوس گشت. در اینجا بود که آفروس (به معنی کف دریا) و دیته (به معنی خارج شده) به وجود آمد و آب دریا او را در حالی که سوار بر گوش‌ماهی بود، به ساحل جزیره قبرس یا به کیثیرا برد. از قطره‌های خون اورانوس نیز الهه‌های انتقام پدیدار شدند. اما بر طبق ایلیاد، اثر حماسی شاعر نابینای یونانی هومر، آفرودیته دختر زئوس و حوری دریایی دیونه به حساب می‌آید. او بسیار زیبا و اعتقاد شدیدی به عشق داشت.
قهرمان آئنیاس قبلاً با افسانه و اسطوره جهان یونانی رومی شناخته شده بود، زیرا شخصیتی در ایلیاد بود. ویرژیل داستان‌های منقطع سرگردانی آئنیاس، ارتباط مبهم او با بنیاد روم باستان و توصیف او به عنوان شخصیتی بدون ویژگی ثابت را اقتباس کرد و در انئید او را به یک اسطوره اصلی یا حماسه ملی قانع‌کننده تبدیل کرد که روم را به افسانه‌های تروا گره زد، جنگ‌های پونی را توضیح داد، فضایل سنتی رومی را تجلیل کرد و دودمان ژولیو کلودین به عنوان نوادگان بنیانگذاران، قهرمانان و خدایان روم و تروا را مشروعیت بخشید.
هنرمند نقاش جامباتیستا تیه‌پولو توسط «گائتانو والمارانا» در سال ۱۷۵۷ مأموریت یافت تا چندین اتاق در ویلای والمارانا، ویلای خانوادگی واقع در خارج از ویچنزا را نقاشی کند. تیه‌پولو ویلا را با صحنه‌هایی از حماسه‌هایی مانند ایلیاد هومر و انئید ویرژیل تزئین کرد.