از بر

معنی کلمه از بر در لغت نامه دهخدا

از بر. [ اَ ب َ رِ ] ( حرف اضافه مرکب ) ( پهلوی : اَزْ، اَپَر ) بر. از فراز. روی. بالای ِ. فوق :
یکی آتشی برشده تابناک
میان باد و آب از بر تیره خاک.فردوسی.دو چشم از برسر چو دو چشمه خون
ز دود دهانش جهان تیره گون.فردوسی ( در وصف اژدها ).جهاندار کیخسرو آمد ز گاه
نشست از بر تیره خاک سیاه.فردوسی.بفرمود پس تا منوچهرشاه
نشست از بر تخت زر با کلاه.فردوسی.
از بر. [ اَ ب َ ] ( حرف اضافه + اسم ، ص مرکب ) یاد. ( مؤید الفضلاء ). بیاد گرفتن. ( برهان ). بخاطر نگاه داشتن. ( برهان ) ( غیاث ). حفظ. ( جهانگیری ) ( برهان ) ( مؤید الفضلاء از شرفنامه ). زِ بَر. از بیر. از بَرْم :
روزی هزار بار بخواندم کتاب صبر
چشمم نبست لاجرم از بر نمیشود.خاقانی.- از بر بودن و از بر داشتن ؛ حفظ داشتن :
قول ایزد بشنو و خطش ببین
قول و خط من ترا خود از بر است.ناصرخسرو.وآنکه خاقان است از توران و زیر دست تست
روز و شب چون قل هواﷲ شکر تو دارد ز بر.معزی.- از بر خواندن ؛ از حفظ قرائت کردن :
خواند همه شب نثار بزمت
الحمد چو قل هواﷲ از بر.مجیر بیلقانی.- از بر کردن و از بر بکردن ؛ حفظ. استظهار. ( تاج المصادر بیهقی ). حفظ کردن. ( آنندراج ) :
هم فضل بکف کردی هم علم ز بر کردی
از فضل سپه داری وز علم حشر داری.فرخی.از بر عرش کند خطبه آن جاه و محل
هرکه از بر کند از شعر و ثنای تو خطب.سنائی.صبحدم از عرش می آمد سروشی عقل گفت
قدسیان گوئی که شعر حافظ از بر می کنند.حافظ.و رجوع به بَرْم و بیر و ویر شود.، ازبر. [ اَ ب َ ] ( ع ص ) مرد بزرگ دوش و کتف. || موذی از هر چیزی. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه از بر در فرهنگ معین

(اَ. بَ رِ ) (ق . ) بالای ، برفرازِ.
(اَ. بَ ) (اِ. ) ۱ - از حفظ ، از حافظه . ۲ - به یاد سپرده شده .

معنی کلمه از بر در فرهنگ عمید

از حفظ، از حافظه.
* ازبر داشتن: (مصدر متعدی ) چیزی را به یاد داشتن، مطلبی را در حافظه داشتن.
* ازبر کردن: (مصدر متعدی ) حفظ کردن و به خاطر سپردن.

معنی کلمه از بر در فرهنگ فارسی

۱ - بر فراز روی بای فوق : ( یکی آتشی بر شده تابناک میان باد و آب ازبر تیره خاک . ) ( فردوسی ) . توضیح این کلمه بدین معنی زم اضافه است .
مرد درشت دوش و کتف

معنی کلمه از بر در ویکی واژه

از حفظ، از حافظه.
به یاد سپرده شده.
بالای، برفرازِ.

جملاتی از کاربرد کلمه از بر

{بیاض} از برای امتحان، اول مرا پامال کرد
نه سبزه است، که هر سال میدمد از خاک زبان شود در و دشت از برای لعن یزید
هنگامی که یک کلاس اغلب تغییر می‌کند، ویژگی‌های برنامه‌نویسی شی گرا بسیار مفید خواهد بود، چرا که تغییرات در کد برنامه، می‌تواند با حداقل اطلاعات از برنامه صورت گیرد. زمانی که کلاس‌ها و کاری که آن‌ها انجام می‌دهند نسبت به یگدیگر تفاوت‌های زیادی داشته باشد، از الگوی پل استفاده می‌شود. خود کلاس به عنوان انتزاع در نظر گرفته می‌شود و کاری که انجام می‌دهد در مرحله پیاده‌سازی آن است. همچنین الگوی پل می‌تواند به عنوان دو لایه از انتزاع در نظر گرفته شود.
حق چو ایجاد نیک و بد کرده ست خلق ما از برای خود کرده ست
همتی کن که باز برگردد مر مرا آن تعیش دیرین
۱۰ نفر از برندگان جایزه صلح نوبل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار سفر وی به ایران و تحقیق پیرامون وضعیت دستگیرشدگان شدند.
هوا چو دست کریمان گهرفشان گردید کنار خاک شد از برگ عیش مالامال
ازدواج با کنیز در واقع نوعی از برده‌داری بوده و مرد مالک بردهٔ زن که به او کنیز گفته می‌شود، می‌باشد. کنیز همانند خانه یا زمین از اموال مرد محسوب می‌شود و می‌تواند او را به شخص دیگری ببخشد یا بفروشد.
دست در دامن آن زلف معنبر زده ام باز بر آتش خود دامن محشر زده ام
این سامانه پیشرانه مخصوص مدلی بی اف-۳۵ است و بخشی از سامانه مورد نیاز برای برخاست کوتاه و نشست عمودی اف-۳۵ بی است. فن بالابرنده پشت کابین خلبان قرار گرفته هنگام عملیات برخاست کوتاه یا نشست عمودی هوا را از بالا مکیده و با قدرت از خروجی پایین به بیرون می‌فرستد.
زمانی که فضاپیما به آب برخورد کرد، چترهای نجات سفینه را کشیدند و آن را وارونه کردند، که به این حالت، موقعیت پایدار ۲ گویند. شش دقیقه بعد، سفینه فرماندهی به وسیله سیستمی متورم، به حالت درست خود بازگشت. به دلیل اینکه میزان تورم ۳ متر بود، بورمن بیمار شد، و منتظر سه بالن شناور ماند تا فضاپیما را صاف کنند. ۴۳ دقیقه پس از برخورد سفینه با دریا، اولین غواص از یواس‌اس یورک‌تون (سی‌وی-۱۰) به صحنه رسید. ۴۵ دقیقه بعد، خدمه، با ایمنی کامل بر روی عرشه نام هواپیمابر قرار گرفتند.
مرکز کمپانی در هند بود، اما فعالیت‌های آن به هند محدود نبود. کمپانی هند شرقی، به عنوان مثال، در دهه سه قرن هجدهم، در تجارت تریاک در چین بسیار فعال بود. تجارت تریاک در چین بسیار برای بریتانیا اهمیت داشت، زیرا با توجه به حجم گسترده واردات چای از این کشور به انگلستان، حجم زیادی نقره از بریتانیا خارج شده و وارد چین می‌گردید. با تجارت تریاک، انگلیسی‌ها می‌توانستند این مسئله را جبران کنند. با این حال، این تجارت در سال ۱۷۲۹ توسط دولت چین غیرقانونی اعلام شد و زمانی که در سال ۱۸۳۹ نیروهای چینی محموله بزرگ تریاک را از بین بردند، انگلستان به این کشور اعلان جنگ داد و با موفقیت در نخستین جنگ تریاک به پیروزی رسید و همچنین هنگ‌کنگ را نیز فتح کرد.
ز پیری می کشد از ظلم دست خویش هم ظالم خمیدن تیغ را آرد گر از برندگی بیرون
بر ضد خانواده‌های کشته‌شدگان آبان ۱۳۹۸ برای جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود کشتگانشان، از سوی حکومت جمهوری اسلامی، فشار امنیتی وجود دارد.
نشست از بر اسب و آمد به جنگ بغرید بر سان غران پلنگ
حل مسئله بهینه سازی فوق را می توان به صورت ترکیبی خطی از بردارهای ویژگی
در این روش از کانه اکسیدی، سولفیدی کم عیار یا کنسانتره سولفیدی تسویه شده برای استخراج مس استفاده می‌شود. همانطور که در بخش اول گفته شد سنگ های اکسیدی کم عیار که استخراج مس از آن به روش پیرومتالورژی مقرون به صرفه نیست پس از بررسی های انجام گرفته روش هیدرومتالورژی(انحلال سنگ اکسید در اسید سولفوریک)و استخراج مس از محلول توسط حلال و الکترو وینینگ از سایر روشها انتخاب شد.
جان چیست کش فدا نکنم از برای تو؟ خاکم به سر اگر نکنم جان فدای تو
افسانه پوستی (زادهٔ ۱۳۴۲، تهران) دوبلور و مدیر دوبلاژ ایرانی است. از وی به عنوان یکی از برترین استعدادهای هنر دوبله یاد می‌شود که پس از انقلاب ۱۳۵۷ به این وادی ورود کردند.
مگر ماه فلک از برج او تافت که اوج خویشتن در برج او یافت