آمای

معنی کلمه آمای در لغت نامه دهخدا

( آمای ) آمای. ( فعل امر ) امر از آمودن به معنی آراستن و درنشاندن گوهر در چیزی و بسلک و رشته کشیدن لؤلؤ و جز آن و پر کردن و انباشتن :
گفت مشّاطه را که صنعخدای
یعنی آن لعبت چگل ، آمای.عمعق. || ( نف مرخم ) مهیّاکننده. مستعدکننده. ( برهان ). و در کلمات مرکّبه مانند گوهرآمای ، لؤلؤآمای ، مخفف آماینده است :
توئی گوهرآمای چارآخشیج
مسلسل کن ِ گوهران در مزیج.نظامی.کواکب را بقدرت کارفرمای
طبایع را بصنعت گوهرآمای.نظامی.و رجوع به آمودن و آمود و آموده شود.

معنی کلمه آمای در فرهنگ فارسی

( آمای ) ( اسم ) در کلمات مرکب بمعنی آماینده آید . ۱ - آراینده مرصع : گوهر آمای لوئ لوئ آمای . ۲ - پرکننده انبارنده ۳ - مستعد کننده مهیا کننده .

معنی کلمه آمای در ویکی واژه

بن مضارع آمادن یا آمودن. آما. آمای ممکن است در زبان معیار باستان به دو قسمت آ - مای قابل تجزیه باشد؛ که با آما در معنا مترادف بوده است.
بخش دوم آمای یعنی مای صراحتاّ کنایه از قوم ماد بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آمای

در سال ۱۳۵۳ دفتر آمایش سرزمین توسط سازمان برنامه و بودجه تأسیس شد و در سال ۱۳۵۴ قرارداد تهیه طرح آمایش سرزمین با مهندسین مشاور ستیران بسته شد که نتایج اولیه مطالعات در سال ۱۳۵۵ منتشر شد.
وی در تلویزیون روی سریال‌های ویکتور راس، به من بگو چخبر و بیمارستان واله نورته در تله بیسیون اسپانیولا و انقلاب ۴۵ در آنتنا ۳ کار نموده‌است. در ابتدای سال ۲۰۲۱، امضای او برای سریال جدید نتفلیکس به ادن خوش آمدید اعلام شد، جایی که او صفحه نمایش را با آنا منا، آمایا سالامانکا، برتا وازکز یا بلیندا به اشتراک می‌گذارد. در همان سال، او برای سریال بازیگرآترس پریموم عصر خشم قرارداد امضا کرد، جایی که او در نقش ساندرا بازی می‌کرد.
چو چشم عاشقان شد گوهر آمای به بتخانه پرستشگر به یک پای
تاری شده از ضعف سراپایم و اکنون از گریه به بند گهرآمایی خویشم
آمایا ابراستوری دیپلم فیلم و تلویزیون را در سنترال دی سینه و دوره آموزشی بدن را در مدرسه کلارا مندز-لیت طی نموده. آموزش او به نام بازیگری با کارگاه‌های مختلف نمایشنامه نویسی برای طراحان رقص، رقصندگان و سازندگان صحنه کامل می‌شود. علاوه بر این، وی در رقص معاصر به‌طور کامل آموزش دیده‌است.
بعد از انقلاب در دوره‌های مختلفی، مطالعات و گزارش‌های آمایشی در سازمان برنامه و بودجه تهیه شد. تشکیل مرکز ملی آمایش سرزمین، تصویب ضوابط ملی آمایش سرزمین و شروع مطالعات برنامه آمایش در استان‌ها از اتفاقات قابل توجه در دهه هشتاد بود. با انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سال ۱۳۸۶ نیز فعالیت‌های آمایش بسیار کاهش یافت تا آنکه با احیای مجدد سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۴، با تشکیل شورای عالی آمایش سرزمین و تصویب اسناد ملی و استانی آمایش سرزمین دوباره توجه به آمایش سرزمینی بیشتر شد. سند آمایش ملی سرزمین در اسفند ۱۳۹۹ به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید. این سند تا افق ۱۴۲۴ در نظر گرفته است.
چو مهره برآمایم از مهر و کین بدین چین که آمد به ابروی چین
مهاجران قانونی افغانستان در ایران در دو دسته کارت آمایش و گذرنامهٔ اقامتی حق اقامت در ایران دارند. مهاجران افغانستانی که به عنوان پناهنده شناخته می‌شوند و به اصطلاح کارت آمایش دارند. هر ساله تحت طرحی به نام طرح آمایش اقامت آن‌ها به مدت ۱ ساله تمدید می‌شود و هزینهٔ آن در آخرین طرح آمایش که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفت به شرح زیر هست:
ارتفاع‌سنجی هم بخشی از علم ژئودزی است و هم تا اندازه‌ای در ارتباط با علم جغرافی(توپوگرافی) و همچنین مربوط به مهندسی عمران و مکانیک می‌شود. اندازه‌گیری ارتفاع در زمینه‌های گوناگونی همچون در مهندسی نقشه‌برداری، نقشه‌برداری کشوری، زمین‌شناسی، آمایش سرزمین، عمران، مهندسی مکانیک، کوهنوردی و ناوبری مورد نیاز است.
اشکان دژآگه از کردهای خراسان ایران بوده و مقیم برلین وی با همسر آلمانی-ایرانی (شقایق) و دخترانش (آلیا و آلیشا و آمایا) زندگی می‌کند.
آمایهٔ ذهنی که استحکامات نیز نامیده می‌شود راهبردی است که در گذشته مؤثر بوده‌است اما برای مسئلهٔ خاصی که باید در حال حاضر حل شود، مؤثر نیست.
نعش غالب همچنین بر جا گذار آخر شبست خیز و در کحلی پرند گوهرآمایش مپیچ
خود رشته زند موج گهر گرچه من اکنون جز رعشه به دست گهرآمای ندارم
۱. فصلنامه جغرافیایی آمایش محیط، شماره ۱۰، بامهای سبز، دکتر محمد تقی رضویان، دکتر امین غفوری پور، ماهان رضویان
به بیانی دیگر، توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیای کلیه فعالیت‌های اقتصادی-اجتماعی در پهنه سرزمین نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی را آمایش سرزمین می‌گویند. از مهم‌ترین خصوصیات برنامه آمایش سرزمین جامع نگری، کیفیت و سازماندهی فضایی آن است. پایدارترین آرایشی که به سه مؤلفه مهم جمعیت-سرمایه-منابع طبیعی و محیطی یک منطقه یا سرزمین ختم می‌شود برنامهٔ آمایش سرزمین نامیده می‌شود.
کیستم دست به مشاطگی جان زده‌ای گوهرآمای نفس از دل دندان زده‌ای