آتاکسی

معنی کلمه آتاکسی در دانشنامه آزاد فارسی

آتاکسی. آتاکْسی (ataxia)
(یا: ناهماهنگی حرکتی) ازبین رفتن هماهنگی عضلانی، براثر آسیب دیدن یا بیماری دستگاه عصبی.

معنی کلمه آتاکسی در ویکی واژه

(پزشکی): عدم تعادل و ناهم‌آهنگی حرکات بدن، بدون فلج شدن اندام‌ها که ناشی از اختلال مخچه یا اعصاب حسی است.

جملاتی از کاربرد کلمه آتاکسی

به‌طور معمول هنگام تغییر وضعیت، سری پاسخ‌های قلبی، عروقی، عصبی، عضلانی و عصبی-هورمونی به سرعت رخ می‌دهد و از کاهش فشار خون جلوگیری می‌کند. یکی از این پاسخ‌ها انقباض عروقی (رفلکس بارورسپتور) است که خون را دوباره به داخل بدن انتقال می‌دهد. (اغلب این مکانیسم مؤثر است و به همین دلیل فشار خون هنگام انقباض قلب در حالت ایستاده در مقایسه با فردی که در وضعیت افقی قرار دارد کمی در سطح بالاتری قرار دارد) زمانی که عاملی این چرخه صحیح را به هم می‌زند (مانند حجم کم خون، بیماری‌ها و داروها) افت فشار ارتواستاتیک به‌وجود می‌آید. «کاهش شدید فشار خون» می‌تواند منجر به غش کردن و از حال رفتگی شود و «کاهش متوسط فشار خون» می‌تواند به وقوع گیجی و در موارد شدیدتر دلیریوم و آتاکسی کمک کند.
هر نوع آسیب و جراحت کانونی در دستگاه عصبی مرکزی موجب آتاکسی می‌شود که مربوط به بخش مورد نظر می‌شود، برای مثال اگر آسیب به مخچه باشد، نوع آتاکسی مخچه‌ای خواهد بود یا اگر آسیب به نخاع باشد آتاکسی از نوع حسی خواهد بود یا اگر آسیب به دستگاه دهلیزی باشد، آتاکسی از نوع دهلیزی خواهد بود.
فقدان این ویتامین موجب نوع حسی و همچنین مخچه‌ای آتاکسی می‌شود.
آتاکسی فردریش نام بیماری ژنتیکی است که علایم آن شامل از دست دادن کنترل نقص گفتاری و نارسایی‌های قلبی و عصبی می‌باشد.
آتاکسی از بیماری‌های نورولوژیکی است که با ناهماهنگی در حرکات، بی ثباتی در استقرار بدن، ناهنجاری در راه رفتن همراه است.
نوروپاتی جانبی موجب آتاکسی کلی یا متمرکز خواهد شد. مشکلات نخاعی نیز می‌توانند موجب آتاکسی حسی شوند.
گزینه‌های مختلفی برای درمان اختلالات تعادلی وجود دارد. یک گزینه شامل درمان بیماری یا اختلالی است که به مشکل تعادل کمک کرده مانند عفونت گوش، سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس، آسیب نخاعی، پارکینسون، شرایط عصبی عضلانی، آسیب مغزی اکتسابی، اختلالات عملکرد مخچه یا آتاکسی و برخی موارد تومورها مانند نوروم آکوستیک. درمان وابسته به هر فرد متفاوت خواهد بود و بر اساس نتایج ارزیابی شامل علائم، سابقه پزشکی، سلامت عمومی و نتایج آزمایش‌های پزشکی خواهد بود. علاوه بر این، تای چی ممکن است یک روش مقرون به صرفه برای جلوگیری از افتادن در افراد مسن باشد.