اعصاب

معنی کلمه اعصاب در لغت نامه دهخدا

اعصاب. [ اِ ] ( ع مص ) کوشش نمودن در سیر. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). کوشش کردن شتر در حرکت : اعصبت الابل ؛ جدت فی السیر. ( از اقرب الموارد ).
اعصاب. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ عَصَب ، یعنی پی. مفاصل. ( آنندراج ) ( دهار ) ( ازناظم الاطباء ). ج ِ عَصَب ، بمعنی پی مفاصل و درخت پیچک و برگزیدگان قوم. و یکی ِ آن عَصَبَة. ( منتهی الارب )( از اقرب الموارد ). پیها و عصبها. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اعصاب در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ عصب . ۱ - پی ها، عصب ها. ۲ - (عا. ) وضع روحی و روانی .

معنی کلمه اعصاب در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) = عَصَب
۲. [عامیانه، مجاز] وضعیت روحی شخص.

معنی کلمه اعصاب در فرهنگ فارسی

رشته های درازسفیدرنگ که ازدماغ ونخاع خارج ودرمیان عضلات بدن منتشرشده وحس وحرکت بواسطه آنهاصورت گیرد
( اسم ) جمع عصب پیها عصبها .
کوشش نمودن در سیر

معنی کلمه اعصاب در ویکی واژه

جِ عصب.
پی‌ها، عصب‌ها.
وضع روحی و روانی.

جملاتی از کاربرد کلمه اعصاب

در مقابل شکنجه‌چی‌ها و بازجویانی که خودتان می‌شناسید، وقتی اسم مجاهدین برده می‌شد، اعصاب این‌ها به‌هم می‌لرزید و کنترلشان را از دست می‌دادند. این دلیل بر قدرت عقیده و ایمان به‌حق است. از اسم مسعود رجوی وحشت داشتند، از اسم موسی خیابانی وحشت داشتند.
به زیر خاک غم اعصاب ایشان منفصل یکسر ز شمشیر اجل اوداج یک یک منفصل یکجا
اولین بار ابن هیثم در قرن ۱۱ میلادی نظریه تصالب (عوض شدن) اعصاب چشمهای راست و چپ قبل از رسیدن به مغز را بیان کرد و اسماعیل جرجانی در قرن ۱۲ میلادی این نظریه را تکمیل کرد.
خلوص شاه جهان جای روح و خون شب و روز دوان همی رودش در عروق و در اعصاب
با مزاجی سالم و اعصاب سخت سرخوش‌ومست وملنگی‌بودمی
جوشدش حرص ز اعصاب و شرائین و عروق هست فرمانده و مولا به دواوین حقوق
اعصاب فوق ترقوه با هم پوست روی شانه را عصب دهی می‌کنند.
مُبَهّی: آنچه سبب تولید ریاح لطیفه در مجاری اعصاب و عضلات اعضاء تناسل گردیده محرک او شود و باعث تکوّن ماده منوی گردد مثل: لبوب.
مغز نسبت به آسیب‌ها بسیار حساس است و نورون‌ها نمی‌توانند بیش از پنج دقیقه در برابر ایسکمی مقاومت کنند. نورون‌ها در انسان بالغ قادر به تکثیر سلولی نیستند. جراحی مغز و اعصاب یک عمل فوق تخصصی جراحی است که با اعمال جراحی روی دستگاه عصبی بدن پاره‌ای از آسیب‌های مغز و اعصاب را می‌تواند بهبود بخشیده یا از ادامه روند آسیب جلوگیری نماید.
ز استخوان و ز مخ و ز عروق تا اعصاب ز لحم و خون و رباطات و معده تا امعا
این مغز خانه خانه و اعصاب تار تار وین قلب وخون و این دوران ازبرای چیست
کاربرد اصلی این دارو درمان سردردهای عروقی مانند میگرن و خونریزی رحمی بعد از زایمان و سقط است و گاه در درمان افت فشار خون در حالت ایستاده (ناشی از بی‌کفایتی اعصاب خودکار) استفاده می‌شود.
روح را سرمایهٔ تاب است این جسم ملت را چو اعصاب است این
اسپوندیلوز عبارت است از فرسایش بندها (مفصل ها) یا همان فرسایش اندرستون مهره‌ها. در این بیماری افزونهای بندی درگیر نیستند. در حالت پیشرفته بیماری به دلیل فشار بر ریشه اعصاب درد و گزگز شدن و بی حسی اندام‌ها روی می‌دهد.
او در خانواده سلطنتی باواریا به دنیا آمد. پیش از ازدواجش با فرانتس یوزف یکم در شانزده سالگی، از تربیت غیررسمی بهره‌مند بود. ازدواجش او را بیشتر به زندگی تشریفاتی نزدیک کرد که برایش ناآماده بود و از آن لذت نمی‌برد. اوایل ازدواج با مادر شوهرش، شاهزاده سوفی سر ناسازگاری داشت. اما تولد وارث تاج و تخت، رودلف جایگاهش را بهبود بخشید. با این‌همه سلامتی‌اش تحت فشار نوع زندگی‌اش متزلزل بود و او اغلب برای تمدد اعصاب به مجارستان سفر می‌کرد. او نزدیکی‌اش را با مجارستان به حدی گسترش داد که به ایجاد امپراتوری اتریش-مجارستان در سال ۱۸۶۷ کمک بسیار کرد.
ولی ز گاو که شیرش بزهر جاندارو بود چو خون بشرائین و روح در اعصاب
دور جدید بازداشت‌ها در دور دوم اعتصابات معلمان در سال تحصیلی ۱۳۹۷ آغاز شد. به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، که سازماندهی اعصاب ۲۲ و ۲۳ آبانماه را بر عهده داشت، نهادهای امنیتی از جمله وزارت اطلاعات دستکم ۱۳ معلم را بازداشت و ۳۰ معلم دیگر را احضار کرده‌اند.
مهره‌شکاف طیف وسیعی از ناهنجاری مربوط به اختلال در بسته شدن ناحیه نخاع است. در درجات خفیف آن معمولاً اختلال نورولوژیک وجود ندارد در حالی که در موارد شدید می‌تواند همراه با اختلالات نورولوژیک باشد. در فرم ساده آن فقط عدم اتصال قسمت‌های پشتی مهره دیده می‌شود که معمولاً محدود به ناحیه کمری خاجی‌نخاعی است و از نظر علامت ظاهری منفی است، مگر در مواردی که وجود موهای مجعد در روی ناحیه گرفتار تنها مشخصه ظاهری آن باشد. این نوع از نابهنجاری را مهره‌شکاف پنهان می‌نامند، که نخاع و اعصاب نخاعی ضایعه‌ای ندارند.
زهدا را خشکی اعصاب فشرد توبه را علت سرسام رسید
کجا مفاصل و اعصاب خلق چاره کند کسیکه ریخته دردش به مفصل است و عصب