باخت

معنی کلمه باخت در لغت نامه دهخدا

باخت. ( مص مرخم ، اِ ) از مصدر باختن. مقابل برد: برد و باخت. مغلوبیت در قمار. غرم. زیان. خیبت : برد قمار باخت است. آخر این باخت... از بهر برد... بود. ( کتاب المعارف ).

معنی کلمه باخت در فرهنگ عمید

۱. = باختن
۲. (اسم ) مالی که در قمار از دست می دهند.

معنی کلمه باخت در فرهنگ فارسی

اسم مصدر، یا مصدر مرخم از باختن، زیان ، شکست در قمار یا مسابقه، مقابل برد
در مقابل برد زیان

معنی کلمه باخت در ویکی واژه

perdita

جملاتی از کاربرد کلمه باخت

که از بیم شیر فلک باخت رنگ بیفکند بهرام خنجر زچنگ
فصل ۲۰۰۸ = گروه شرقی، جایگاه هفتم در لیگ با ۴ برد و ۳۰ باخت.
آرمیتا گراوند (۱۷ فروردین ۱۳۸۵ – ۶ آبان ۱۴۰۲) شهروند ایرانی بود که در ۹ مهر ۱۴۰۲، پس از حادثه‌ای در متروی تهران بیهوش و در بیمارستان فجر، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش، به‌دلیل خونریزی مغزی و خونریزی در جمجمه بستری شد و به کما رفت و پس از ۲۸ روز جان باخت. وی دانش‌آموز کلاس یازدهم هنرستانی در تهران بود.
در قمار عشق باشد باختن نقش مراد تا کسی را دل نرفت از دست صاحبدل نشد
او اولین گل در لیگ قهرمانان اروپا را در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۹ در باخت ۲–۱ مقابل منچستر یونایتد در ورزشگاه اولد ترافورد به ثمر رساند. او یکی از ۳۰ بازیکن پایانی لیست کاندیداهای دریافت توپ طلا ۲۰۰۹ بود. او با ۲۲ گل زده بهترین گلزن فصل ۱۰–۲۰۰۹ بندسلیگا شد.
۳. ۱۵ فوریه ۲۰۰۹، هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.
پنجشنبه ۹ تیر، شماری از مالباختگان صرافی «کریپتولند» در اعتراض به بازنگشتن سرمایه‌های از دست رفته خود در برابر دادسرای عمومی و انقلاب تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.
کلام‌الله صفری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل، نیز در همین روز، در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، خبر جان باختن، ضرب‌وشتم و دستگیری دانش‌آموزان در جریان اعتراضات روز چهارشنبه در شهر اردبیل را رد کرد.
نیست آسان عشق جانان باختن دل فشاندن بعد از آن جان باختن
خسرو شرق سوی غرب همیکرده سفر باختر گشته ز نو مطلع مهر خاور
باخت از دل طاقت آن رشک قمر موکنان بر چوب محمل کوفت سر
مهر خان زلف چو چوگان همه بر دوش کمال وقت سر باختن است از تو چو گو میطلبند
فصل ۲۰۱۳ = گروه شرقی، جایگاه دوم در لیگ با ۱۷ برد و ۱۷ باخت. (باخت در فینال به سیاتل استورم ۳–۰)
مرد گفتا گر وزارت ساختم نقد عمرم در ره تو باختم
حال طوطی نیک باشد ای پسر همچو حال پادشاه باختر
این روستا در دهستان لاسگرد در بخش مرکزی شهرستان سرخه قرار دارد. اسدآباد در ۳۶ کیلومتری باختر سمنان (۱۰ کیلومتری غرب سرخه) در مسیر جادهٔ سمنان - تهران جای گرفته است. مردم این روستا با گویشی نزدیک به گویش بیابانکی سخن می‌گویند.
هاروتیونیان در وزن ۶۱ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اسلو شرکت کرد، او در مسابقه‌های اول و دوم ادلان عسکروف از قزاقستان و علیبگ علیبگوف از بحرین را شکست داد اما در نیمه نهایی به دیتون فیکس از آمریکا باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی راویندر داهیا از هند را شکست داد و مدال برنز را بدست آورد.
موسم گل را ز خواب نوبهاران باختم بعد عمری می روم زین گلستان دامان تهی
در ماه مه ۲۰۲۳، کارمین نونزیاتا، سرمربی تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال ایتالیا، او را در فهرست خود برای جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال در آرژانتین قرار داد، جایی که آتزورینی پس از باخت به تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال اروگوئه در دیدار نهایی، نایب قهرمان شد.
چنان در پاک بازی سر بر افراخت که هرچش بود با یک دیده در باخت