آگن

معنی کلمه آگن در لغت نامه دهخدا

( آگن ) آگن. [ گ َ ] ( اِ ) آکندنی باشد، مثل آنچه در جامه و لحاف و بالش کنند از پنبه و پشم و غیره. || ( نف مرخم ) آکن. به معنی پرکننده که فاعل پر کردن باشد هم آمده است. ( برهان ). شاید مخفف آگند باشد.
آگن. [ گ ِ] ( پسوند ) در کلمات مُرکبه ، مرادف آگین. گن. گین.

معنی کلمه آگن در فرهنگ فارسی

( آگن ) ۱- ( اسم ) حشو آکنه آکنش . ۲ - در کلمات مرکببمعنی آلود ( آلوده ) مرصع انباشته مانند و گونه دارا و صاحب اندود ( اندوده ) آید : زهر آگین گوهر آگین عقیق آگین طلسم آگین عشرت آگین زر آگین .
در کلمات مرکبه مرادف آگین

معنی کلمه آگن در ویکی واژه

(قدیم): بن مضارعِ آگندن، نیز آگندن.
آگن ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش آ - گَن قابل تجزیه باشد؛ که مفهوم کلی از اصطلاح فوق فردی از تبار سفیدپوست شاید آریایی گند صفت بوده است.[۱]
↑ منظور از «آ» مترادف «عا» به نظر می‌رسد قوم عاد باشد که به قوم آق یعنی سفیدپوست نیز تعبیر می‌گردد.

جملاتی از کاربرد کلمه آگن

همت گنجست آگنده به گوهر همت پشتست با بسیار لشکر
چو کیسه به سیم و زر آگنده‌است دل کیسه‌داران پراکنده است
بُرد آگنی-۱، بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. آگنی-۱ از نوع موشک بالیستیکی یک پله‌ای است. این سبک‌ترین موشک در میان موشک‌های نوع آگنی است. موشک آگنی-۱ قابلیت پرتاب با وسایل سیار را دارد.
به یزدان که تا در جهان زنده‌ام به کین سیاوش دل آگنده‌ام
آنتونیوس بن ابی‌الخطار، شَدیاق عین‌طورینی (۱۷۵۷–۱۲ اکتبر ۱۸۲۱م) کشیش و تاریخ‌نگار لبنانی در سدهٔ هجدهم میلادی و اوایل نوزدهم بود. تاریخ کوتاه لبنان (مختصر تاریخ لبنان) اثر برجستهٔ اوست که در سال ۱۸۱۹م / ۱۲۳۴ق نگاشت؛ در سال ۱۹۵۳ کشیش آگناتیوس خوری آن را بازبینی و بازچاپ کرد.
ستون سپه بود تا زنده بود به مهر سپه جانش آگنده بود
در کنار روند رسمی محاکمه ، آگنار میکْلِه، در خارج از دادگاه، مورد انتقاد شدید به خاطر شباهت زیاد شخصیت های داستانش ، با شخصیت های واقعی قابل بازشناسی، قرار گرفت. از جمله یکی از شخصیتهای معروف اجتماعی و سیاسی ‌نروژ در آن زمان، آگنار میکْلِه را هنرمندی خواند که بیشتر از یک کودک ۸ ساله احساس مسئولیت ندارد.
چون نار بسوزاند کین تو تن خصم وز غم دل و جانش کند آگنده پر از نار
اگنس اینگلیس در ۳ دسامبر ۱۸۷۰ در دیترویت، میشیگان از خانواده اگنس (نام خانوادگی لامبی) و ریچارد اینگلیس به دنیا آمد. او کوچک‌ترین فرزند یک خانواده محافظه کار و مذهبی بود و در آکادمی دخترانه ماساچوست تحصیل کرد. والدین او اهل اسکاتلند بودند. پدرش پزشک بود و در سال ۱۸۷۴ درگذشت، مدتی بعد، خواهرش بر اثر سرطان درگذشت و مادرش نیز در سال ۱۸۹۹ قبل از اینکه آگنس سی ساله شود، درگذشت.
شوند آگه از من که بازآمدم دل آگنده و کینه ساز آمدم
آگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، از جامعه بین‌المللی درخواست کرد شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه ویژه‌ای این حادثه را بررسی کنند. عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای «برخورد خودسرانه و توهین‌آمیز» نیروهای امنیتی و مسئولان زندان علیه زندانیان را «وحشیگری شدید مقامات» حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب مخالفان بیان کرد.
ولی بسیم چو سیماب گوشت آگنده است ز من چگونه نه توانی تو این حدیث شنید
مکان استکهلم برای نخستین بار در حماسه‌های اسکاندیناوی به نام آگنافیت ذکر شده‌است و نام آن در کتاب شعر هیمس‌کرینگلا اسنوری استورلوسون به آگنی شاه ربط داده شده‌است.[نیازمند منبع]
در گزارش سال ۲۰۱۲ لاتون، از فیس‌بوک فارسی کانون آگنوستیک‌ها و آتئیست‌های ایران نام برده و از این مسئله حیرت‌زده شده که ۲۷ هزار نفر این صفحه را لایک کرده‌اند. تعداد لایک‌های این صفحه که در گزارش لاتون ذکر شده بعدها با گذشت حدود ۶ سال به حدود ۱۹۹ هزار نفر رسید و به عبارت دیگر هفت برابر افزایش پیدا کرد.
ز مصطفی تو شوی زرد روی چون آبی ز مرتضی چو دل آگنده ای چو دانه نار
چو آب دو دیده پراگنده کرد سبک سر سوی گنج آگنده کرد
روز دوشنبه ۲۱ شهریور، آگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، در همبستگی با خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در برابر ساختمان قوه قضاییه تهران، در پیامی نوشت: «من با بستگان مضطرب زندانیان محکوم به اعدام در ایران که شجاعانه برای جلوگیری از اعدام عزیزانشان اعتراض می‌کنند، اعلام همبستگی می‌کنم. مقامات رژیم جمهوری اسلامی باید مجازات اعدام را که مجازاتی بی‌نهایت ظالمانه و غیرانسانی است، لغو کنند.»
در جریان محاکمه در پاییز سال ۱۹۵۷، دادستان کشور، ضمن بازگوی صحنه های آمیزش جنسی از متن کتاب، اثر اخیر آگنار میکْلِه را گستاخانه تر از اثرهای قبلی وی خواند. اما در مقابل، نویسندگان و شخصیت های ادبی برجسته ای در فضای فرهنگی وقت نروژ، از آگنار میکْلِه، و رمان وی دفاع کردند. نهایتاً میکْلِه و مدیر انتشاراتی تبرئه شدند اما نسخه های باقی توقیف، و انتشار مجدد کتاب ممنوع اعلام شد.
گوش این چرخ صدف شکل تهی پر ز در لفظ تو آگنده باد
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۱۲، در مجموع بی‌دینان (شامل آگنوستیک‌ها و آتئیست‌ها) ۱۸ درصد جمعیت قاره اروپا را تشکیل می‌دهند. همین نظرسنجی نشان داد که در دو کشور اروپایی، بی‌دین‌ها اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند: در جمهوری چک ۷۵٪ مردم خود را پیرو هیچ دینی ندانستند؛ این عدد در استونی ۶۰٪ بود.