آمفتامین
معنی کلمه آمفتامین در دانشنامه عمومی

آمفتامین

معنی کلمه آمفتامین در دانشنامه عمومی

آمفتامین. آمفتامین ( برگرفته از آلفا متیل فنیل اتیل آمین ) یک محرک سیستم عصبی مرکزی ( CNS ) است که در معالجه اختلال کمبود توجه بیش فعالی ( ADHD ) ، مواد مخدر و درمان چاقی استفاده می شود. این دارو جزو کلاس فنتیلامین است. از جمله آثار مصرف آمفتامین بی خوابی، افزایش تمرکز، کاهش خستگی و کاهش اشتها است. اصلی ترین کاربرد دارویی ترکیبات آمفتامین اختلال کم توجهی - بیش فعالی است.
• فراهمی زیستی: ۷۵ تا ۱۰۰ درصد
• نیمه عمر: ۱۲ تا ۱۳ ساعت
• اتصال به پروتیین: ۱۵ تا ۴۰ درصد
• متابولیسم: کبدی ( آنزیم CYP2D۶ )
• مسیر دفع: کلیه
آمفتامین با مهار آنزیم مونوآمین اکسیداز و جلوگیری از جذب مجدد کاتکول آمینها ( دوپامین، نوراپی نفرین ) باعث افزایش فعالیت این مواد و افزایش فعالیت مغزی و کاهش خواب آلودگی می شود.
این ماده ایزومرها و مشتقات مختلفی دارد که عملکردی شبیه هم دارند ولی گاه قدرت اثر متفاوتی دارند مانند دگزامفتامین و متامفتامین.
• دستگاه عصبی: بی قراری، بی خوابی، سرگیجه، سردرد، بی حوصلگی، در طولانی مدت افسردگی شدید و سایکوز.
• گوارشی: بی اشتهایی، خشکی دهان، کاهش وزن، اسهال، یبوست، کرامپ شکم.
• قلبی و عروقی: افزایش فشارخون، تاکیکاردی.
• موارد دیگر: دیستونی سر و گردن، افزایش فشار داخل چشم، ناتوانی و افت و افزایش میل جنسی.
آمفتامین هایی که با عنوان دارو و با تجویز روانپزشک یا پزشک مصرف می شوند به درمان اختلال بیش فعالی/کمبود توجه کمک شایانی می نمایند.
مسلماً آمفتامین ها را مانند سایر داروها نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نمود. در مواردی آمفتامین ها به عنوان نوعی ماده مخدر و روانگردان مورد استفاده قرار گرفته و در طولانی مدت باعث بروز اعتیاد در فرد مصرف کننده می شوند. برخی آمفتامین ها و مشتقات آن بر پیام رسان های عصبی همانند گلوتامات ( مهم ترین پیام رسان تحریکی به خصوص در نورون های نخاعی ) اثر می گذارند. آمفتامین های غیرقانونی که اغلب در آزمایشگاه های زیر زمینی و غیر استاندارد تولید می شوند اثراتی مانند کوکائین داشته و می توانند بسیار اعتیادآور باشند. آمفتامین ها به اشکال مختلفی مانند قرص، کپسول، پودر و کریستال تولید شده و به طور غیرقانونی تحت عناوینی چون "سرعت ( Speed ) " به فروش می رسند. آمفتامین های پودری دارای بوی تند، و مزه ای تلخ بوده و در رنگ های مختلفی یافت می شوند. قرص ها و کپسول های آمفتامین غیرقانونی نیز تنوع رنگ بسیار زیادی داشته و انواع ناخالص آن می تواند محتوی انواع مواد مخدر، کافئین، شکر یا مواد چسبنده باشد. افرادی که به طور دائم از آمفتامین ها به صورت خودسرانه استفاده می کنند به تدریج به بیماری اعتیاد مبتلا شده و در صورتی که میزان مصرف خود را کاهش دهند دچار علائم خماری می شوند.

معنی کلمه آمفتامین در دانشنامه آزاد فارسی

آمفتامین. آمْفِتامین (amphetamine)
(یا: اِسپید۱) نوعی محرک۲ ترکیبیِ قوی. بنزِدرین اولین آمفتامینی بود که به بازار عرضه شد. این دارو در جنگ جهانی دوم با نام «قرص انرژی»، برای غلبه بر خستگی، در اختیار سربازان قرار می گرفت. تا ۱۹۷۰، پزشکان آمفتامین ها را برای کاهش اشتها و وزن، درمان افسردگی، ایجاد سرخوشی، و به منزلۀ محرکی برای افزایش هوشیاری تجویز می کردند. اکنون به علت عوارض جانبی شدید ناشی از استفادۀ این ترکیبات، ازجمله اعتیاد، موارد استفاده از آن ها به شدت محدود است. آمفتامین شکل سولفات یا فسفاتِ ترکیب C۹H۱۳Nاست.

معنی کلمه آمفتامین در ویکی واژه

(پزشکی): دارویی اعتیادآور که برای تحریک دستگاه عصبی مرکزی، افزایش فشار خون، کاهش اشتها، رفع گرفتگی بینی و نیز افسردگی تجویز میشود.

جملاتی از کاربرد کلمه آمفتامین

این دارو گاه به صورت نمک سولفاته به فروش می‌رسد، اما کاربرد آن چندان رایج نیست. سایر مشتقات مشابه آمفتامین ها، از جمله ۴٬۲-دی متیل آمفتامین نیز به همین منظور مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ولی این داروها با عوارض جانبی چشمگیری مانند فشارخون بالا همراه هستند و از همین رو چندان موفق نبوده‌اند، به ویژه آن که داروهای دیگری در همین عرصه وجود دارند (همچون فنترمین) که همین کارکرد را داشته، ولی عوارض جانبی چندانی ندارند.
جسی بروس پینکمن (با بازی آرون پال) یک خرده فروش مواد مخدر است که پیش‌تر در دوران دبیرستان و در درس شیمی شاگرد والتر وایت بوده‌است. پس از آشنایی مجدد این دو، والتر به جسی پیشنهاد یک کار بزرگتر را در تولید مت‌آمفتامین می‌دهد.
گوستاوو «گاس» فرینگ (با بازی جیانکارلو اسپوزیتو)، یک آمریکایی- شیلیایی و یکی از توزیع کنندگان بزرگ مت‌آمفتامین در جنوب غربی ایالات متحده است که از طریق یک مجموعه رستوران زنجیره‌ای و یک کارگاه خشک‌شویی صنعتی اقدام به پول‌شویی و انتقال مواد مخدر می‌کند. جیانکارلو اسپوزیتو بازیگر نقش گاس در هر دو سریال بریکینگ بد و بهتره با ساول تماس بگیری است.
مواد اعتیادآور موادی هستند که می‌توانند موجب وابستگی به مصرف شوند، یعنی فرد مصرف‌کننده کنترلی بر عدم مصرف آن‌ها نداشته باشد و مصرف مداوم این مواد زندگی معمول وی را مختل سازد مانند مواد مخدر، الکل، مواد محرک عصبی (مانند آمفتامین) و سیگار.
ماری جوانا با افزایش تعلق میزان مصرف با خطر پیشرفت یک اختلال روانی مرتبط که استفاده مکرر با دو برابر خطر ابتلاء به جنون و اسکیزوفرنی مرتبط است. حال آنکه برشمردن مصرف حشیش به عنوان عامل مؤثر بر ابتلاء به اسکیزوفرنی توسط خیلی‌ها قابل قبول است، همچنان مورد بحث است. آمفتامین، کوکائین، و به میزان کمتر الکل، می‌توانند منجر به جنونی که بسیار شبیه به اسکیزوفرنی است شوند. اگر چه به‌طور کلی علت بیماری تصور نمی‌شود، اما افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نیکوتین بسیار بیشتری نسبت به جمعیت عمومی مصرف می‌کنند.
والتر هارتول وایت (همچنین شناخته شده با نام مستعار هایزنبرگ) (با بازی برایان کرانستون) شخصیت اصلی مجموعه بریکینگ بد می‌باشد. او در ابتدا یک معلم شیمی است که در روز تولد ۵۰ سالگی‌اش متوجه می‌شود به سرطان ریه مبتلا شده‌ است و به همین خاطر سعی می‌کند با تولید و فروش مت‌آمفتامین برای خانواده‌اش پول جمع کرده تا بعد از مرگ وی دچار مشکل مالی نشوند.
از دیگر دلایل ایجاد احتباس ادراری می‌توان به انواع عفونت، مشکلات عصبی، یبوست و اثر برخی داروها و آمفتامین اشاره نمود.
علائم ترک آمفتامین می‌تواند شامل اضطراب، میل به مواد مخدر، خلق افسرده، خستگی، افزایش اشتها، افزایش حرکت یا کاهش حرکت، عدم انگیزه، بی خوابی یا خواب آلودگی و رویاهای واضح باشد. بررسی نشان داد که شدت علائم ترک با سن فرد و میزان وابستگی آنها ارتباط مثبت دارد. علائم ترک خفیف ناشی از قطع درمان آمفتامین در دوزهای درمانی را می‌توان با کاهش دوز جلوگیری کرد.
همراه با شهرت جانی کش در پایان دهه ۱۹۵۰ میلادی، او به مصرف بی‌رویه الکل روی آورد و همچنین به آمفتامین و باربیتورات معتاد شد. او برای مدتی با ویلون جنینگز که بشدت به آمفتامین اعتیاد داشت، همخانه شد. مصرف مواد باعث عصبی شدن و رفتارهای غیرعادی از جانب او شد. جانی کم‌کم مورد تمسخر دوستان و همکارانش قرار گرفت. بعضی از دوستان نشانه‌های این اعتیاد را جدی نگرفتند تا اینکه یک‌بار او در پشت صحنه اعتراف کرد که تمام مواد مخدر موجود را امتحان کرده‌است.
اعتیاد روانی: ناشی از لذت و سرخوشی مصرف مواد مخدر می‌باشد. دقیقاً به واسطه برهم ریختن نظم ترشح میانجی‌های عصبی فرد دچار آسیب‌ها یا تناقضات روانی می‌شود. به عنوان مثال ماده مخدر مت‌آمفتامین (مخدر شیشه) باعث افزایش ترشح دوپامین در مغز می‌شود و باعث ایجاد حالت تحریکی، سرخوشی، تمرکز و… می‌شود. حال پس از قطع مصرف با کاهش سطح دوپامین فرد خواب آلود، افسرده، بی تمرکز و… می‌شود. طول دوره بازگشت این میانجی‌های عصبی به حالت طبیعی بسیار طولانی‌تر و حتی برخی معتقدند بازگشت ندارند. در نتیجه اعتیاد روانی بسیار مهلک‌تر می‌باشد. اعتیاد روانی باعث لغزش بسیاری از مصرف‌کنندگان سابق حتی با طول دوره‌های چندین سال می‌شود.