آوان
معنی کلمه آوان در لغت نامه دهخدا

آوان

معنی کلمه آوان در لغت نامه دهخدا

اوان. [ اَ / اِ ] ( ع اِ ) گاه. حین. ( قاموس ). ابان. وقت و هنگام. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( مهذب الاسماء ) ( غیاث اللغات از صراح و منتخب و قاموس ). ج ِ آونة. ( مهذب الاسماء ) ( از بحر الجواهر ). آئنة. ( ناظم الاطباء ) :
اوان منقل آتش گذشت و خانه گرم
زمان برکه آبست وصفه ایوان.سعدی.
اوان. [ اِ ] ( اِ ) ایوان. ( ناظم الاطباء ). ایوان و کوشک. صفه بزرگ. ( آنندراج ). نیم گنبد. ( مهذب الاسماء ). ج ، اُون. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).
اوان. [ ] ( اِخ )دهی است جزو دهستان رودبار بخش معلم کلایه شهرستان قزوین دارای 718 تن سکنه. آب آن از رودخانه محلی و محصول آنجا غلات و لوبیا و گردو و شغل اهالی زراعت است. استخر بزرگی دارد که آب از ته آن میجوشد و بدریاچه اوان معروف است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

معنی کلمه آوان در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) هنگام ، زمان .

معنی کلمه آوان در فرهنگ عمید

وقت، هنگام.

معنی کلمه آوان در فرهنگ فارسی

وقت، هنگام
( اسم ) هنگام زمان .
دهی است جزئ دهستان رودبار بخش معلم کلایه شهرستان قزوین .

معنی کلمه آوان در فرهنگ اسم ها

اسم: آوان (دختر) (کردی) (طبیعت) (تلفظ: āvān) (فارسی: آوان) (انگلیسی: avan)
معنی: سرسبزی، شادابی، آباد، وسیع، آبادان، مُزد، زیاد

معنی کلمه آوان در دانشنامه عمومی

آوان (شهر). آوان ( انگلیسی: Awan ) نام شهر و منطقه ای باستانی از تمدن ایلام بود. در بین سال های ۲۷۰۰ تا ۱۶۰۰ پیش از میلاد دولت - شهر اوان در غرب ایران واقع بود که امروزه اطلاعات کمی از آن شناخته شده است. با وجود گمانه زنی های گوناگون، مکان دقیق این شهر ناشناخته است.
شهر را شخصی با نام پلی تأسیس کرد که بازماندگانش با نام «سلسله پلی» ( سلسله ای از فرمانروایان ایلامی ) شناخته می شوند، اما بیشتر به خاطر اسم شهر پادشاهی اوان شناخته می شود
طبق فهرست پادشاهان سومری، آوان در حدود ۲۴۵۰ پیش از میلاد به اولین سلسله اور پایان داد و سپس سه پادشاه آوان بر مناطق جنوبی سومر حکومت کردند.
در حدود ۲۳۰۰–۲۲۰۰ قبل از میلاد، امپراتوری اکد پیروزی های متعددی را بر آوان، تحت فرمانروایی سارگون بزرگ، ریموش و نارام سین به دست آورد. با این حال این امپراطوری با هیتا، نهمین پادشاه آوان، پیمان همکاری امضا کرد.
آوان در زمان پادشاهی شار کالی شری از امپراطوری اکدی مستقل شد. اما مدتی بعد، سلسله اوان با مرگ آخرین پادشاه آن، کوتیک اینشوشیناک به پایان رسید و به دنبال آن حکومت سلسله سوم اور بر منطقه بین سال های حدود ۲۱۰۰–۲۰۰۰ ق. م آغاز گشت.
مکان دولت - شهر اَوان روشن نیست و پژوهشگران نظرهای گوناگونی در مورد جایگاه این دولت - شهر مطرح کرده اند. پوبل و گوتز، اَوان را در ایلام ( منظورشان خوزستان است ) و نه چندان دور از شوش می دانند. والتر هینتس گمان می برد اَوان در اطراف دزفول کنونی واقع بوده و محمدزمان خدایی اَوان را در موضع شهر شوشتر می داند. هانسمن، با فرض ارتباط معنادار میان ارجاعات به اَوان و انشان، اَوان را منطقه ای می داند که پایتخت آن شهر انشان بود. وی محل انشان را در بیضا در استان فارس می داند. والات حدس می زند که منطقه اَوان در کوه های زاگرس در لرستان، یا شاید در کردستان بوده است.
آوان (ورزقان). آوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جوشین بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده است.
آوان (کمون). آوان ( به فرانسوی: Awoingt ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Cambrai - Est واقع شده است. آوان ۶٫۳۱ کیلومتر مربع مساحت دارد ۶۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اوان (بلژیک). شهر اوان ( به فرانسوی: Awans ) در شهرستان لیئژ در استان لیئژ در منطقه فدرال والوون در کشور بلژیک واقع شده است.
اوان (رودبار الموت). اوان یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان معللم کلایه واقع شده است. اوان ۳۶۸ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه آوان در فرهنگ معین
معنی کلمه آوان در فرهنگ عمید
معنی کلمه آوان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آوان در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه آوان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آوان در ویکی واژه

معنی کلمه آوان در ویکی واژه

از دولت‌های کوچک عیلامیان که همزمان با دول جدید شومر در هزاره سوم پ. م. تاًسیس یافتند. بسیاری از آنها شناخته شده هستند؛ آوان، آدامشول، آدامدون، سیماش، باراخسه، شوش و آنچان.

جملاتی از کاربرد کلمه آوان

این اولین باری بود که برنامه رایانه‌ای گو، بر یک بازیکن انسانی حرفه‌ای بر روی تخته کامل بدون آوانس، غلبه کرده بود.
اپر، سپس چو «دنگ » پس آوان شمار پیش پارانته هست خویش و پاران اقریب و خویش
گرده‌ای در دست داشت آن بی‌نوا نان آوان مانده بد بر نانوا
خط اوستایی، برای نگارش کتاب دینی زرتشتیان به کار رفته و برمبنای خط پهلوی ساسانی اختراع شده‌است. این خط آوانگار بوده و با ۵۳ یا ۵۸ علامت واکه و همخوان از قابلیت نگارش بسیار بالایی برخوردار است. از راست به چپ نوشته می‌شود و به نام‌های دین دبیره، دین دبیریه، دین دفیره و … هم نامیده می‌شود.
او یکی از نوآوران معروف در حوزهٔ طراحی صنعتی است و یکی از فیلم‌های تجربی‌اش به نام «سینه‌فرم‌ها» از مشهورترین نمونه‌هیا فیلم آوانگارد در لهستان است.
داستان آوانتی در جزیره ایسچیا اتفاق می‌افتد و برخی از صحنه‌های خارجی این فیلم در همین جزیره فیلمبرداری شده‌است. فضاخای داخلی فیلم نیز توسط طراح ایتالیایی، فردیناندو اسکارفیوتی، طراحی شده است.
در آوانی که جنگ سخت افتاد ز دست خود پری را دیو سر داد
چو یزدانست بی همتا چو گردون است باقدرت مبادا هیچگه غمگین مبادا همچو آوانی؟
آرتیوم آرِگی آوانسیان (ارمنی: Արտյոմ Ավանեսյան؛ زادهٔ ۱۷ ژوئیهٔ ۱۹۹۹ در بالاشیخا) بازیکن فوتبال در پست هافبک اهل ارمنستان-روسیه است.
دلیل دیگری که می‌توان برای سقوط جنبش اکسپرسیونیستی در سینمای آلمان ذکر کرد، تغییر جو فرهنگی غالب کشور بود. بیشتر تاریخ نگاران هنر تاریخ پایان اکسپرسیونیسم در نقاشی را حول و حوش سال ۱۹۲۴ می‌دانند. این سبک که حدود یک دهه و نیم متداول بود به تدریج در هنرها و طراحی عامه پسند تحلیل رفت و دیگر آشناتر از آن بود که بتواند تأثیری بر هنرمندان آوانگارد داشته باشد. بسیاری از هنرمندان از عاطفه گرایی کج و معوج اکسپرسیونیسم روی برگرداندند و به سمت واقع گرایی و انتقاد اجتماعی سرد رفتند. البته این خصوصیت به اندازه کافی خاص نبود که بتواند جنبش متحدی را تشکیل دهند، اما از این گرایش‌ها به‌طور خلاصه به عنوان عینیت گرایی نو یاد می‌شد.
او که یکی از بهترین نوازندگان جاز به‌شمار می‌رود، از چهره‌های اصلی در آوانگارد جز محسوب می‌شود. شیوه خاص تکنوازی او را (در هر سه سازی که با مهارت می‌نواخت) می‌توان جریان خروشانی از آواها دانست. او در دوران کاریش علاوه بر رهبری گروه خودش با دیگر چهره‌های شاخص جز همچون چارلز مینگس، جان کولترین و ارنت کولمن همکاری کرد.
مشخصهٔ آثار او روح کشورش بود، ترکیبی از مبارزه، خوشبینی، افسانه و افتخار. حسین یکی از اعضای گروه هنرمندان پیشروی هند بود که سنت‌های قدیم نقاشی هندو را می‌شکستند و هنر آوانگارد را جایگزین آن می‌کردند. آثار حسین ترکیبی از کوبیسم و نقاشی کلاسیک هندی بودند و موجب شدند هنر مدرن هند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند.
یوسف بگریست، گفت: پدر من مرا دوست داشت، دوستی وی مرا به چاه و قید و بندگی و غربت افکند، از دوستی پدر این دیدم از دوستی تو ندانم چه خواهم دید؟ لکن ای زلیخا درین باب بر من رنج مبر و اندوه خود میفزای که من خدای را جلّ جلاله نیازارم و جز رضاء خدا نجویم و حرمت عزیز هرگز برندارم و حقّ وی فرو نگذارم که وی با من نیکویی کرد و مرا گرامی داشت. این است که اللَّه گفت: «قالَ مَعاذَ اللَّهِ» ای اعتصم باللّه و احترز به ان افعل هذا، و هو نصب علی المصدر ای اعوذ باللّه معاذا، یقال عذت عیاذا و معاذا و معاذة پارسی کلمه این است که باز داشت خواهم بخدای. «إِنَّهُ رَبِّی» یعنی انّ العزیز سیّدی اشترانی و «أَحْسَنَ مَثْوایَ»حیث قال اکرمی مثواه فلا اخونه فی اهله. و قیل معناه انّه ربّی ای انّ اللَّه خالقی و لا اعصیه انّه آوانی و من بلاء الجبّ عافانی.
پایگاه مرورگر آوانت - منبع بخش قابلیت‌ها
گشت همراه شیر گیری شاه نازند راه آوان زان راه
این اصطلاح همچنین دلالت بر ترویج اصلاحات اجتماعی رادیکال دارد. در طول زمان، اصطلاح آوانگارد با جنبش‌های مربوط به نظریه «هنر برای هنر» گره خورد، که اولویتشان در درجه اول گسترش مرزهای تجربه زیبایی‌شناختی بود، تا اصلاحات گستردهٔ اجتماعی.