اجباری

معنی کلمه اجباری در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) خدمت نظام وظیفه ، سربازی .

معنی کلمه اجباری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اجبار . ۱ - کاری که از روی قهر و ستم انجام گیرد مقابل اختیاری . ۲ - نظام اجباری . خدمت سربازی که جوانان باید مدت دو سال بدان بپردازند نظام وظیفه .

معنی کلمه اجباری در فرهنگستان زبان و ادب

{compulsive, compulsory} [روان شناسی] مربوط به اجبار

معنی کلمه اجباری در ویکی واژه

منسوب به اجبار؛ آنچه از روی اکراه و بی‌میلی انجام شود؛ کاری که از روی قهر و ستم انجام گیرد مقابل اختیاری.
نظام اجباری: خدمت نظام وظیفه، خدمت سربازی که جوانان باید مدت تعیین شده بدان بپردازند.

جملاتی از کاربرد کلمه اجباری

برخلاف بسیاری از اردوگاه‌های کار اجباری دیگر که برای همه گروه‌های زندانیان در نظر گرفته شده بود، ماوتهاوزن بیشتر برای پاکسازی از راه کار اجباری روشنفکران اینتلیجنتسیا - افراد تحصیل کرده و اعضای طبقات اجتماعی بالاتر در کشورها استفاده می‌شد. تحت فرمان اروپای تحت اشغال آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم. کمپ اصلی ماوتهاوزن اکنون به موزه تبدیل شده‌است.
کارل تئودور تسو گوتنبرگ وزیر دفاع وقت آلمان در ژانویه سال ۲۰۱۱، لغو خدمت وظیفه عمومی در آلمان را اعلام کرد. خدمت وظیفه عمومی در آلمان از سال ۱۹۵۶ میلادی اجباری بود و هر مرد جوان آلمانی که ۱۸ ساله می‌شد، مکلف بود این دوره را پشت سر بگذارد یا به جای آن خدمات اجتماعی مانند کار در بیمارستان یا نگهداری سالمندان انجام دهد.
پس از این که آلمان و ایتالیا در دسامبر ۱۹۴۱ به آمریکا اعلان جنگ کردند، بسیاری از شهروندان آلمانی و ایتالیایی که شهروندی آمریکا را نگرفته بودند دستگیر یا به کار اجباری گرفته شدند.
ازدواج‌های اجباری هیچ جایگاهی در قانون مدنی ندارد و طبق قانون، هر عقدی که به اجبار از سوی خانواده‌ها صورت گیرد، باطل است و به رسمیت شناخته نمی‌شود.
اکس تنها چارچوب اساسی و اولیه را برای ساخت واسط‌های گرافیکی فراهم می‌کند. همانند ترسیم و جابجایی پنجره‌ها بر روی صفحه نمایش، و تعامل با ماوس، صفحه کلید یا صفحه لمسی. اکس اجبار نمی‌کند که رابط کاربری باید وجود داشته باشد، برنامه‌هایی تحت عنوان مدیر پنجره وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند. استفاده از مدیر پنجره اجباری نیست و برنامه‌ها می‌توانند به شکل مستقیم از از قابلیت‌های گرافیکی اکس و بدون رابط کاربری استفاده کنند. به این ترتیب، ظاهر بصری محیط‌های مبتنی بر اکس به شدت گوناگون و مختلف است. برنامه‌های مختلف، ممکن است رابط‌های کاربری کاملاً متفاوتی را ارائه دهند. اکس به صورت یک لایه انتزاعی اضافه بر روی هسته سیستم‌عامل ساخته شده‌است.
در اواخر دوران باستان، نویسندگانی مانند فیلون بیبلوسی تلاش کردند چارچوب سلسله‌ای داستان‌های هیتی و هزیودی را بر اساطیر کنعانی تحمیل کنند، اما این تلاش‌ها اجباری است و با آنچه به نظر می‌رسد اکثر کنعانی‌ها واقعاً به آن معتقد بودند، تناقض دارد. به نظر می‌رسد اکثر کنعانیان ال و بعل را همزمان حاکم می‌دانستند.
اعضای گروه سری، به منظور رئیس‌جمهور شدن یکی از چهار عضو برجسته برنامه‌ریزی می‌کنند. این در حالی بود که پینوشه در مدت بسیار کمی جای پای خود را در گروه به عنوان رهبر تثبیت کرد و سپس خود را به عنوان «رهبر ملی» خطاب کرد و در ۱۷ اکتبر ۱۹۷۴ خودش را رسماً به عنوان رئیس‌جمهور شیلی برگزید. ژنرال لینت نماینده نیروی هوایی پس از چندی با سیاست‌های پینوشه مخالفت کرد ولی پینوشه او را مجبور به بازنشستگی اجباری کرد و ژنرال فرناندو را به جای او جایگزین کرد.
بدتر از این نظام اجباری کرده ترویج شغل بیکاری
پروتکل الحاقی دوم همچنین جابجایی اجباری غیرنظامیان را ممنوع می‌کند.
گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در گزارش خود دربارهٔ خشونت علیه زنان از تجاوز به دختران باکره جوان زندانی پیش از اعدام به‌واسطه ازدواج اجباری در دهه ۱۳۶۰ (دهه ۱۹۸۰ میلادی) خبر داد و افزود که حالت‌های دیگری از خشونت جنسی همچنان در ایران ادامه دارد.
از جمله اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی می‌توان به اردوگاه کار اجباری کراکوف-پلاشوف، اردوگاه داخائو، اردوگاه بوخن‌والد، اردوگاه تربلینکا، اردوگاه ترزینشتات، اردوگاه آشویتس و اردوگاه برگن ـ بلزن اشاره کرد.