آفری

آفری

معنی کلمه آفری در لغت نامه دهخدا

افری. [ اَ ف َ ] ( اِ ) مخفف آفرین است که در مقام تحسین گویند و بسکون ثانی هم درست است. ( برهان ) ( آنندراج ) ( مؤید ). کلمه تحسین و آفرین. ( ناظم الاطباء ).
افری. [ ] ( اِخ ) نام دختر سیامک بن مشی بن کیومرث. ( از تاریخ سیستان ص 3 ). و رجوع به تاریخ طبری چ لیدن ص 154 شود.

معنی کلمه آفری در فرهنگ فارسی

نام دخترد سیامک بن مشی بن کیومرث

معنی کلمه آفری در فرهنگ اسم ها

اسم: افری (دختر) (فارسی) (تلفظ: afri) (فارسی: اَفري) (انگلیسی: afri)
معنی: آفرین، ( مخفف آفرین )، کلمه تحسین و آفرین

معنی کلمه آفری در دانشنامه عمومی

آفری. آفری ( انگلیسی: AFRY ) شرکت انرژی سوئدی است، که در سال ۱۸۹۵ تأسیس شد.

جملاتی از کاربرد کلمه آفری

اردشیر ایرانی کارآفرین موفقی بود که صاحب چندین سینما، بنگاه گرامافون و بنگاه خودروهای سواری بود.
برو آفرین کرد و بر شد خروش جهان آمد از بانگ اسپان بجوش
نی نقش چین نه حسن فرنگ آفریدنست بهزادیِ تو دست ز دنیا کشیدنست
اره ۱۰ در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳ توسط لاینزگیت فیلمز اکران شد. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و بسیاری آن را قوی‌ترین اثر از زمان اولین فیلم تاکنون توصیف کردند و از نقش‌آفرینی بل ستایش کردند.
همی داد او را ستایش کنند جهان آفرین را نیایش کنند
سریال آفریقا از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی وان در بریتانیا در سال ۲۰۱۳ پخش شد و ۶ قسمت یک‌ساعته نیز داشت. هر قسمت علاوه بر بخش اصلی یک‌ساعته، یک بخش ۱۰ دقیقه‌ای به نام چشم در چشم هم داشت است که شامل پشت‌صحنه‌های فیلم‌برداری بود.
آفرین شاه بفزاید همی دین و خرد فرخ آن‌ کس‌ کافرین شاه دارد بر زبان
خامه ی نقش آفرینت هست، لوحی ساده جو ورنه پیش خامهٔ نقاش لوح ساده باش
اقلیم معتدله کوهساری مشخصه ارتفاعات جنوب و مرکز مکزیک، کوه‌های آمریکای مرکزی، کوه‌های آند شمالی در آمریکای جنوبی و کوه‌های شرق آفریقا و نیز مناطق دیگری مانند ارتفاعات بورنئو و گینه نو است.
بجان آفرینی که نزدیک عملش ز پیدا تفاوت ندارد نهانی
اوکرکه در آوریل ۲۰۰۵، در مسیر مراسم رسیدن به مراسم آکادمی فیلم آفریقایی که در یناگوا، ایالت بایلسا، نیجریه برگزار می‌شد در یک تصادف رانندگی شدید درگیر شد که باعث سوختگی و شکستگی پای او شد.
در حال حاضر، المپیادهای ادبی و علمی دانش آموزی در کشور در ۱۳ رشته ادبی، ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی، سلّول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، شیمی، علوم و فناوری نانو، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک، جغرافیا، تفکر و کارآفرینی، علوم زمین و اقتصاد و مدیریت برگزار می‌شود.
إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ الا من عصم ربک برحمته فهداه الی الایمان فانه ناج من الاختلاف بالباطل، مگر کسی که اللَّه برحمت خویش او را ازین اختلاف باطل معصوم دارد، و او را براه حقّ و دین اسلام راه نماید، آن گه گفت: وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ یعنی اهل الاختلاف للاختلاف و اهل الرحمة للرحمة، خلق که آفرید اختلاف را و رحمت را آفرید، قومی رحمت را آفرید، نیکبختان‌اند سزای بهشت، قومی اختلاف باطل را آفرید، بدبختان‌اند سزای دوزخ، ایشان را چنین آفرید تا درست شود آنچه گفت: فَرِیقٌ فِی الْجَنَّةِ وَ فَرِیقٌ فِی السَّعِیرِ وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ ای حکمه السابق فی اهل النار انه یملأ جهنم مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ ای منهما لا من احدهما و لیس ذلک للاحاطة، و قیل: من عصاة الجنّة و الناس اجمعین فیکون للاحاطة.
اکثر زندانیان کشته شده به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر و تعدادی نیز به جرم تروریسم و قتل در زندان بودند. دو نفر از زندانیان کشته شده خارجی بودند: یکی از آفریقای جنوبی و دیگری از پرتغال. همه زندانیان مجروح به اتهامات مربوط به مواد مخدر محکوم شده بودند.
پس از کالج، پرینس به عنوان افسر در نیروی دریایی ایالات‌متحده از طریق دانشکده افسری در سال ۱۹۹۲ ماموریت یافت. او به فرماندهی نیروی دریایی رفت و با تیم سیل ۸ به هائیتی، خاورمیانه و بالکان مستقر شد. او به زمان همکاریش با تیم سیل ۸ به عنوان جرقه روح کارآفرینی خود اشاره میکند. او در زندگینامه خود می‌گوید که در طول جنگ‌های یوگسلاوی در اوایل دهه ۱۹۹۰، او دریافت که نیاز به امکانات آموزشی خصوصی برای عملیات‌های ویژه وجود دارد.
از سستی عناصر انسان دلش تپید فکر حکیم پیکر محکم‌تر آفرید
رود سانگها در بخشی از مناطق غربی این کشور جریان دارد. مرز شرقی جمهوری آفریقای مرکزی در امتداد کناره‌های حوضه آبریز رود نیل قرار گرفته‌است.
نخوانند بر ما کسی آفرین چو ویران بود بوم ایران زمین
او سفرهای بسیاری به کشورهای اسلامی داشته و سال‌های بسیاری را در عراق، مکه، حجاز، شام، شمال آفریقا و مصر گذراند.
بشاه آفرین خواند و بوسید خاک برافشاند اندر رهش جان پاک