آپولو
معنی کلمه آپولو در لغت نامه دهخدا

آپولو

معنی کلمه آپولو در لغت نامه دهخدا

اپولو. [ اِ ] ( لاتینی ، اِ ) عنوانی است کاهنانی را که در روم مأمور تهیه و ترتیب قربانیها و ولائم مخصوص خدایان بودند. عدّه ایشان از سه تجاوز نمیکرد و این مقام از سال 556 رومی ( 198 ق. م. ) ایجاد شد و از آن زمان ظاهراً این وظائف از پنتی فکسها سلب شده بود. برخی از مورخین نوشته اند که سیلا سردار و دیکتاتور معروف روم عده ٔاِپولوها را بهفت رسانید. ( از ترجمه تمدن قدیم ).

معنی کلمه آپولو در فرهنگ فارسی

( آپولو ) خدای روشنائی هنرها و پیشگوئی در یونان باستان . و پسر زئوس ولتو و برادر توامان آرتمیس بود . مولد او جزیره دلوس است . وی در دلفس معبدی داشت : آفولو افولون ( درکتب اسلامی ) .
عنوانی است کاهنانی است که مامور تهیه قربانیان بودند

معنی کلمه آپولو در دانشنامه عمومی

آپولو (پنسیلوانیا). آپولو ( به انگلیسی: Apollo ) یک منطقهٔ مسکونی در ایالات متحده آمریکا است که در شهرستان آرمسترانگ، پنسیلوانیا واقع شده است. آپولو ۰٫۹۰ کیلومتر مربع مساحت و ۱٬۶۴۷ نفر جمعیت دارد و ۲۴۹٫۹۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آپولو (دهانه). آپولو یک دهانه برخوردی در ماه است.
آپولو (منظومه کوپرنیک). آپولو ( انگلیسی: Apollo ) ویترای یا شیشه طراحی شده رنگی است که در سال ۱۹۰۳ توسط استانیسواف ویسپیانسکی خلق شد.
آپولو (کوندینامارکا). آپولو ( انگلیسی: Apulo ) یک منطقه مسکونی در کشور کلمبیا است.
معنی کلمه آپولو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آپولو در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آپولو در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آپولو

معنی کلمه آپولو در ویکی واژه

در اصل نام فضاپیمایی است که از سال ۱۹۶۷ میلادی به بعد راهی فضا شد.
وسیله‌ای برای شکنجه در زندان. مرا به آپولو بستند، پاهایم را سفت کردند و ... زیر تسمه گذاشتند. مخمل‌باف

جملاتی از کاربرد کلمه آپولو

مُوْساها (به یونانی: Μοῦσαι) نُه پری از نیمه خدایان اساطیری یونان هستند که وظیفۀ الهام بخشیدن ذوق و قریحهٔ شاعرانه را به شاعران و هنرمندان روی زمین دارند. آن‌ها خدمتکاران درگاه آپولون هستند و برای وی آواز می‌خوانند. مقام آن‌ها از خدایان افسانه‌ای یونان پایین‌تر است. آن‌ها فرزندان دو خدای یونان زئوس و نیموزینه هستند.
در پروازهای اولیه مرکوری، یک بالگرد کابلی را به کپسول فضانوردان متصل می‌کرد و با برداشتن این کپسول از آب، آن را به کشتی‌ای در نزدیکی محل می‌رساند. این روش پس از غرق شدن سفینه لیبرتی بل ۷ تغییر کرد. تمامی کپسول‌های مرکوری، جمینای و آپولو «دامن شنا» داشتند که لاستیک‌هایی بود که به شناور ماندنشان کمک می‌کرد. این کپسول‌های فضانوردی سپس به‌وسیله کشتی‌هایی بر روی آب یدک می‌شدند و با یک بالابر به عرشه کشتی آورده می‌شدند.
روی زمین، تیم کنترل مأموریت به صبر کردن ادامه دادند. اگر خدمه موتور را روشن نمی‌کردند یا مدت روشن بودن موتور برابر با اندازه مورد نظر نبود، خدمه زودتر از وقت موعد از پشت ماه خارج می‌شدند. با این وجود، این زمان فرا رسید و آپولو ۸ دوباره ظاهر نشد. درست در زمان محاسبه شده، سیگنال‌هایی از فضاپیما دریافت شد، که نشان می‌داد سفینه در مدار ۳۱۱۱ در ۱۱۱٫۸ کیلومتری اطراف ماه قرار دارد.
در قسمت نهم از مجموعه تلوزیونی زیر خاکی، پژمان جمشیدی در نقش فریبرز (فردی که به‌دنبال زیر خاکی است اما اشتباهاً به‌عنوان یک مبارز مخالف پهلوی توسط ساواک دستگیر می‌گردد) توسط دستگاه آپولو شکنجه می‌شود.
در تمامی شهرهای یونان معبد و پرستشگاه وجود داشته‌است اما محل اصلی پرستگاه موزها دامنه شرقی کوه المپ بوده این خدایان نه‌گانه در یونان مقامی بلند و ارجمند داشتند زیرا یونان سرزمین ذوق و شعر و هنر بوده‌است و برای هنر اهمیت بسیار قائل بودند. در معبد، دلف برای موزها معبدی جداگانه در کنار معبد بزرگ آپولون ساخته بودند. این پریان در اصل موزهای چشمه‌سارها بودند و در کنار هر چشمه پرستشگاهی برای آن‌ها به وجود آورده بودند؛ و از جمله هدایایی که مردمان یونان برای آن‌ها فراهم می‌کردند، شیر و عسل بود.
ناسا که از برنامه جمینی شروع به پخش آهنگ‌های قدیمی در طول پرواز می‌کرد تا فضانوردان را در طول پرواز آپولو ۱۵ را بیدار کند
برنامه شاتل-میر امکان سفر فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی میر، توسعه سامانه‌های لازم برای اتصال شاتل فضایی آمریکا به ایستگاه، و امکان پرواز فضانوردان روسی با شاتل فضایی را فراهم آورد. همچنین کارشناسان آمریکایی به دانش و تجربه روسیه در زمینه اقامت بلندمدت انسان در فضا دسترسی پیدا کردند. در پی این موافقت‌نامه، فضاپیماهای شاتل آمریکایی در ۱۲ نوبت بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ به ایستگاه فضایی میر متصل شدند. این دومین همکاری فضایی آمریکا و روسیه پس از پروژه آپولو-سایوز محسوب می‌شود، و سابقه همکاری دو کشور در آن پروژه، در تسریع روند برنامه شاتل-میر بی‌تاثیر نبوده‌است.
سفینهٔ فرماندهی کلمبیا نام یک توپ جنگی غول پیکر است که از رمان از زمین به ماه در سال ۱۸۶۵ (میلادی) نوشته ژول ورن، نویسندهٔ فرانسوی برگفته شده‌است. ماه‌نشین عقاب از پرندهٔ ملی ایالات متحده آمریکا (عقاب سرسفید) که نقش برجسته‌ای در نشان مأموریت آپولو ۱۱ دارد برگرفته شده‌است.
آپولو با یک ویدیوی تیزر برای اینتنسا اموزیونه در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ منتشر شد و این خودرو به‌طور کامل در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷ رونمایی شد.
نوشته‌اند که آپولون از بدو تولد دارای دشمنان سر سخت بوده حتی به هنگامی که لتو حامله بود دشمنانی داشت که می‌خواستند او و فرزندش را به هلاکت برسانند.