آسوری

معنی کلمه آسوری در لغت نامه دهخدا

( آسوری ) آسوری. ( ص نسبی ،اِ ) رجوع به آسوریان شود.

معنی کلمه آسوری در فرهنگ عمید

( آسوری ) = آشوری

معنی کلمه آسوری در فرهنگ فارسی

( آسوری ) ( صفت ) منسوب به آسور یکتن از آسوریان .

معنی کلمه آسوری در دانشنامه آزاد فارسی

آسوری. آسوری (قوم)
قوم قدیمی از مسیحیان ایران و عراق و ترکیه و سوریه. تا اوایل قرن ۲۰ بیشتر در ناحیۀ آدیابنه (مطابق آشور قدیم، اراضی میان رودخانه های زاب کبیر و زاب صغیر) و اطراف آن سکونت داشتند. پس از جنگ جهانی اول، هزاران نفر از آسوریان به دیگر نقاط جهان مهاجرت کردند. تخمین زده می شود که تعداد آسوریان جهان بین ۳۰۰هزار تا ۱میلیون نفر باشد. تعداد آسوریان ایران، تا پیش از انقلاب حدود ۷۰ تا ۹۰هزار نفر بود. بیشتر آسوریان در تهران و قدیم ترین ناحیۀ ارومیه سکونت دارند. بسیاری از آسوریان، پیرو کلیسای نستوری و عده ای دیگر کاتولیک کلدانی و بعضی دیگر، ارتُدوکس و پروتستان اند. آسوریان خود را بازماندۀ قوم آشور می دانند، اما پژوهش های تاریخی حاکی است که اینان در قرن ۱م از ترکیب ایرانیان مسیحی شدۀ عصر اشکانی با آرامیان مسیحی بین النهرین ـ نظیر مردم آدیابنه ـ به وجود آمده اند و به دلیل پیروی از کلیسای سوریایی ایران تدریجاً سریانی و سورایی و آسورایی نام گرفتند. آسوریان در قرون اول اسلامی، با ترجمۀ علوم و معارف یونانی به زبان عربی، خدمت بزرگی به توسعۀ دانش در میان مسلمانان و نگهداری آثار علمی دوران باستان کردند. بعضی از بزرگ ترین دانشمندان و مترجمان خلافت اسلامی از این مردم بودند. آسوریان بعد از قرون وسطا، مورد توجه کلیسای کاتولیک و پس از آن کلیسای پروتستان قرار گرفتند. مداخلات مبلغان این دو کلیسا سبب تجزیۀ آسوریان شد. این مردم در جریان حوادث ناشی از جنگ جهانی اول و حضور ارتش های روسیه و عثمانی در آذربایجان و جنگ های قومی و مذهبی که پس از قتل مارشیمون بنیامین، رهبر آسوریان، به دست اسماعیل آقا شکاک در ۱۳۳۶ق/۱۹۱۸ پیش آمد، آسیب های فراوان دیدند و بسیاری از آنان ناگزیر به نقاط دیگر مهاجرت کردند.
زبان و فرهنگ آسوری. زبان آسوری ازجمله گویش های نوین آرامی و در شمار زبان های سامی شرقی شمالی است و هیچ ارتباطی با زبان آشوری باستانی ندارد. آسوریان به گویش های گوناگون آسوری سخن می گویند و می نویسند. ازجمله این گویش ها می توان اورمژیانا (گویش ارومیه ای) و صلمسنایا (گویش سالامس) را نام برد. گویش اورمژیانا تنها گویش آسوری است که دست کم از حدود ۱۸۴۸ به این سو ادبیات مکتوب ویژۀ خود را پدید آورده است. نخستین فرآورده های مکتوب آسوریان، متون مذهبی بوده است. درپی آن اشعار و داستان هایی به این زبان پدید آمد. ترجمۀ آثار ادبی از زبان های دیگر به شکل گیری ادبیات آسوری سرعت بخشید. مارتوما او دو مشهورترین شاعر آسوری است. از برجسته ترین نویسندگان آسوری نیز می توان شموئیل بیت کولیا دگوپتایا و پیره سرمس (نویسندۀ تاریخ ادبیات آسوری به زبان آسوری) را نام برد. «انجمن ادبی جوانان آشوری» در تهران مهم ترین مرکز ادبی آسوریان در ایران است. چاپ و انتشار مجلات گاه گاهی به زبان آسوری، از دورۀ پهلوی دوم بدین سو رونق داشته است. در ایران آسوریان اقلیتی محترم به شمار می روند و نمایندگانی نیز در مجلس دارند.

معنی کلمه آسوری در ویکی واژه

منسوب به آسور؛ آشوری. آسوری‌های ارومیه.

جملاتی از کاربرد کلمه آسوری

آکادمی گندی‌شاپور که در قرن پنجم بنیان نهاده شده بود، در دوران خسرو اول تبدیل به «بزرگ‌ترین مرکز اندیشه در جهان» شده بود و از تمام نقاط دنیا دانش‌آموزان و استادان جذب آن می‌شدند. مسیحیان نسطوری در آنجا پذیرفته می‌شدند و آثار یونانی درزمینه پزشکی و فلسفه را به آسوری ترجم کردند. نوافلاطون‌گرایان هم به گندی‌شاپور آمده و تخم عرفان‌گرایی صوفی‌گری را در آنجا کاشتند. دانش پزشکی هند، ایران، سوریه و یونان در آنجا به هم آمیخته شد و مکتب درمانی شکوفایی را ایجاد کرد.
→ درگیریهای عثمانی و آسوریها قبل از جنگ اول جهانی
. بعد از خاتمه جلسه هر دو باهم دست مودت داده و به یکدیگر قول همکاری می‌دهند جناب مارشیمون از اتاق خارج شده و به طرف کالسکه رفته و هنگام سوار بر کالسکه مورد هدف شلیک طپانچه سیمیتقو قرار می‌گیرد با شلیک گلوله سیمیتقو کردها آسوری‌ها را در آن دم نشانه گرفته و می‌زنند به طوری که تمام صد و چهل نفر آسوری به جز چند نفر همه کشته می‌شوند. پس از آن خود سمیتقو این داستان را بارها با افتخار تعریف می‌کرده که از پیش سر کشتن مارشیمون را داشته و بجز برادرش علی آقا کس دیگری را آگاه نکرده‌است تا مبادا مارشیمون بویی ببرد. وی مدعی بود که ایرانیان قدر این کشتن مارشیمون و دیگر آشوریان همراهش را ندانسته‌اند.
آنچه می‌توان گفت و باید گفت این هست که شعر ایرانی براساس سندهای موجود به روزگار زردشت می‌کشد و از گاتاها که سرودهای مذهبی ایران باستان است و در انتساب آن‌ها به زردشت هیچ تردیدی نیست آغاز می‌شود و پس از آن دیگر قسمت‌های اوستااست و منظومه‌های دیگری که به زبان پهلوی ساسانی و پهلوی اشکانی پیدا شده‌است؛ مانند درخت آسوریک و یادگار زریران و جاماسب‌نامه.
در آبانماه همان سال، روس‌ها و آسوری‌ها رفتار بد خود با مردم را ادامه داده و به شوخی در مراسم عاشورا یکنفر را کشتند و پنج نفر را زخمی نمودند.

آنکیدو دارش (به آسوری: ܐܢܟܝܕܘ ܕܐܪܐܣܗ) (زادهٔ ۱۳۵۷) نوازندهٔ ویولنسل و آهنگساز ایرانی آشوری‌تبار است. دارش دانش‌آموختهٔ کارشناسی موسیقی از واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است. او در سال ۱۳۸۷ برای آهنگسازی نمایش متابولیک برندهٔ تندیس بهترین موسیقی در بخش مسابقهٔ بین‌المللی از بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر و در سال ۱۳۹۶ برای آهنگسازی نمایش آکواریوم برندهٔ تندیس بهترین موسیقی در بخش مسابقهٔ تئاتر ایران (الف) از سی و سومین جشنوارهٔ تئاتر فجر شد.

مردم آمل از قوم طبری می‌باشند که قوم طبری معرب قوم تپور می‌باشد و نام طبرستان (تپورستان) از نام این قوم گرفته شده‌است. در شهر آمل طوایف مختلفی از قوم طبری من جمله: مشائی، آسوری، لاسمی، ایرایی، آسکی، نیاکی، نوایی، رینه‌ای، شاهان‌دشتی، امیری، بهرستاقی، دلارستاقی، آملی، چلاوی، نوری و رودگر زندگی می‌کنند.
در ادب فارسی، مناظره بر مبنای «سؤال و جواب» است و این هر دو خاص شعر فارسی است و قبل از اسلام هم در ادبیات ایران سابقه داشته‌است و مثلاً در منظومهٔ درخت آسوریک دیده می‌شود.
نام این منطقه در زبان آسوری نوهادرا است و پیش از ۱۹۶۹ میلادی بخشی از استان نینوا به شمار می‌رفت و استان موصل هم نامیده می‌شد. استان دهوک بهمراه استان نجف در تاریخ ۱۹۶۹/۰۴/۲۸ به صورت رسمی بعنوان هدیه تولد ۳۲ سالگی صدام حسین تأسیس شدند.