آستری

معنی کلمه آستری در لغت نامه دهخدا

( آستری ) آستری. [ ت َ ] ( ص نسبی ، اِ ) جامه و پارچه کم ارز که بطانه از آن کنند.
- مثل آستری ؛ جامه و قماشی بد و بی دوام.
استری. [ اَ ت َ ] ( حامص ) چموشی.
- استری کردن ؛ چموشی کردن. توسنی کردن. بدقلقی کردن :
آید هر آنکه با تو کند استری بفعل
در هاون هوان بضرورت چو استرنگ.سوزنی.
استری. [ اِ ] ( اِخ ) قصبه ایست در خطه گالیسی در 65 هزارگزی جنوب لمبرگ در ساحل نهر استری.

معنی کلمه آستری در فرهنگ عمید

( آستری ) ویژگی آنچه به عنوان آستر به کار می بَرند.

معنی کلمه آستری در فرهنگ فارسی

( آستری ) ( صفت ) منسوب به آستر . جامه و پارچ. کم ارز که از آن آستر سازند . یا مثل آستری . جامه و پارچه ای بد و بی دوام .
جامه و پارچه کم ارز
مانند استر رفتار کردن چموشی .
قصبه در خط. گالیسی

معنی کلمه آستری در فرهنگستان زبان و ادب

آستری
{innerliner, liner} [مهندسی بسپار- تایر] داخلی ترین لایۀ تایر بی تویی که مانع خروج هوا از داخل تایر میشود
[حمل ونقل درون شهری-جاده ای] ← قشر آستری

معنی کلمه آستری در ویکی واژه

ویژگی آنچه به عنوان آستر می‌توان از آن استفاده کرد یا مناسب آن است. پارچه آستری، رنگ آستری، متقال آستری.
منسوب به آستر، لباسی که رویه زیر داشته باشد مانند کُت، پالتو و مانند آنها.

جملاتی از کاربرد کلمه آستری

نه نه از طیبت بنده ست هم از روی نیاز چه برهنه‌ست که نستد ز کسی آستری
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آدمیرا واکر مودلینگ، باشگاه فوتبال آستریا وین، باشگاه فوتبال لوکوموتیو مسکو و باشگاه فوتبال آدمیرا واکر مودلینگ اشاره کرد.
در سال ۱۹۹۰ او برای یک دوره چهار ساله دیگر به عنوان وزیر دادگستری، تحت ریاست‌جمهوری رافائل آنخل کالدرون فورنیه بازگشت.اوج فعالیت سیاسی داخلی او در سال ۱۹۹۸ با انتخاب او به عنوان معاون دوم رئیس‌جمهور در کنار رئیس‌جمهور میگوئل آنخل رودریگز و معاون اول رئیس‌جمهور آسترید فیشل وولیو بود. در این مدت او همچنین وزیر محیط زیست و انرژی بود
او در ۱۳ اوت ۲۰۰۴ با آسترید آس ماری پولمن بازیگر ازدواج نموده و صاحب یک دختر هستند.
شعبان‌نژاد در سال ۲۰۱۰ کاندیدای دریافت معتبرترین جایزه ادبی جهان در بخش کودک و نوجوان، جایزه آسترید لیندگرن گردیده‌است. او توانست برای اثر شیشه و آواز، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را در سال ۱۳۷۵ خورشیدی کسب کند. در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و پنجمین اجلاس جهانی صدا، از وی برای همکاری و تعامل با شبکه‌های رادیویی تقدیر شد. کتاب ماست شیرین وی در سال ۲۰۱۵، به فهرست کلاغ سفید کتابخانه بین‌المللی مونیخ راه یافت. از دیگر جوایز و افتخارات او می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
تو روی سَخت قضا و قدر ندیدستی هنوز آنچه تو را می‌نماید آستریست
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لاسک، باشگاه فوتبال آستریا وین، باشگاه فوتبال کلوب بروژ، و باشگاه فوتبال فنلو اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لاسک، باشگاه فوتبال آدمیرا واکر مودلینگ، و باشگاه فوتبال آستریا وین اشاره کرد.
آستریکس و اوبلیکس: پادشاهی میانه در نقش جنگاور رومی بنام «آنتی ویروس»
آسترید به‌خاطر دفاع و حمایت از حقوق کودکان و حیوانات و همچنین مخالفت‌اش با تنبیه بدنی نیز شخص شناخته شده‌ای بود. در سال ۱۹۵۸ دومین دریافت‌کننده جایزه هانس کریستین آندرسن، جایزه بین‌المللی ادبیات کودک، بود و در سال ۱۹۹۳ جایزه بین‌المللی که به «آلترناتیو جایزه نوبل» معروف شده‌است به دلیل عدالت‌خواهی او، تعهدش نسبت به حاکم شدن فرهنگ عدم خشونت در جامعه، درک و همدردی وی با اقلیت‌ها و همچنین به‌خاطر عشق وی به طبیعت و کوششی که در راه حفظ آن به عمل می‌آورد به وی اعطا شد. یک برنامه رادیویی در نودمین سالروز تولدش او را به‌عنوان «زن سال سوئد» برگزید.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آستریا وین اشاره کرد. وی به همراه تیم ملی فوتبال استونی در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۲۴ شرکت کرده است.
چو خیمه‌ای شود از دیبهٔ کبود فلک که بر زنند به زیرش ز مخمل آستری
سپهر پیر، نمیدوخت جامهٔ بیداد اگر نبود ز صبر و سکوتش آستری
مصالح بنا قلوه سنگهای طبیعی است که به وفور در منطقه یافت می‌شود و همراه با ملات گچ استفاده شده است. روی گنبد از آستری گچی پوشیده شده است.