اجلاس

اجلاس

معنی کلمه اجلاس در لغت نامه دهخدا

اجلاس. [ اِ ] ( ع مص ) نشانیدن. ( منتهی الارب ). بنشاندن.

معنی کلمه اجلاس در فرهنگ معین

(ا ِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) نشانیدن . ۲ - (اِ. ) با هم نشستن برای گفتگو یا مشاوره در امری . ۳ - جلسه ای رسمی با تعداد شرکت کنندگان محدود که در آن چند نفر سخنرانی می کنند و پس از بحث و مذاکره تصمیماتی اتخاذ و گاه قطعنامه ای صادر می شود.

معنی کلمه اجلاس در فرهنگ عمید

نشستی معمولاً رسمی برای گفتگو یا مشاوره در امری.

معنی کلمه اجلاس در فرهنگ فارسی

نشاندن، باهم نشستن برای گفتگویامشاوره درامری

معنی کلمه اجلاس در فرهنگستان زبان و ادب

{conference} [عمومی] جلسه ای رسمی، با تعداد شرکت کنندگان محدود، که در آن یک یا چند نفر سخنرانی می کنند و پس از بحث و مذاکره تصمیماتی اتخاذ و گاه قطعنامه ای صادر می شود
{session} [عمومی] جلسه ای گاه ادواری و چندروزه که به منظوری خاص تشکیل می شود و جنبۀ قانونی دارد؛ این نوع جلسات رسمی و قانونی را گاه کنفرانس گویند

معنی کلمه اجلاس در دانشنامه عمومی

اجلاس ( به عربی: اجلاس ) یک روستا در سوریه است که در استان ادلب واقع شده است و ۴۰۴ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه اجلاس در ویکی واژه

نشانیدن.
با هم نشستن برای گفتگو یا مشاوره در ام
جلسه‌ای رسمی با تعداد شرکت کنندگان محدود که در آن چند نفر سخنرانی می‌کنند و پس از بحث و مذاکره تصمیماتی اتخاذ و گاه قطعنامه‌ای صادر می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اجلاس

جمعی پی ترحیم خیابانی مظلوم اجلاس نمودند نجیبانه درین بوم
همزمان با اجلاس دو روزۀ سران گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان ده‌ها هزار اعتراض‌کننده در این شهر تظاهرات کردند و با پلیس درگیر شدند. تظاهرکنندگان چند خودرو و سطل زباله را به آتش کشیدند. بیشترین درگیری‌ها با کسانی بود که چهرهٔ خود را پوشانده بودند و بنام بلوک سیاه خوانده می‌شدند، دولت آلمان اعلام کرد که حداقل ۱۹۶ نفر از نیروهای امنیتی و پلیس در این تظاهرات زخمی شدند و ده‌ها تظاهرکننده بازداشت شدند. همچنین خسارات سنگینی به فروشگاه‌ها، خودروها و امکان عمومی وارد آمده‌است.
رویدادهای سال ۱۹۷۳ میلادی — از جمله جنگ یوم کیپور و از هم پاشیدن سیستم برتن وودز — موجب شد که اجلاس داووس به جای تمرکز بر مسائل مدیریتی، نگاه خود را به مشکلات سیاسی و اقتصادی روز معطوف کند و یک سال بعد، برای نخستین بار رهبران سیاسی جهان هم به داووس دعوت شدند.
فعالان جنبش ضد جهانی شدن در سال ۱۹۹۹ با تحصن خود، اجلاس وزای خارجه سیاتل را مجبور کردند که زودتر کار خود را خاتمه دهند.
در اجلاس ۲۰۱۸ روسیه–ایالات متحده، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک تلستار میچتا را به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هدیه کرد که تیم ملی‌اش نتوانسته‌بود به این تورنمنت صعود کند. این توپ که شامل تراشه استاندارد و دستگاه‌های انتقال بود، جنجال سیاسی درون آمریکا را بر سر ترس از جاسوسی برانگیخت.
نظیر شام اجلاسش بساط صبح نورانی عدیل روز اقبالش شب معراج پیغمبر
مسکنی میمون و اجلاسی خوش و قومی شریف ساعتی سعد و زمانی خوب و وقتی اختیار
در اوت ۲۰۱۲ عضویت سوریه در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی که در مکه برگزار شد به حالت تعلیق درآمد. اکمل الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در نشست این مجمع گفت: «سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی برای رژیم‌هایی که مردم خود را می‌کشند جایی ندارد.» همچنین در بیانیه‌ای که در پایان این اجلاس منتشر شد آمده که «مسلمانان دیگر نمی‌توانند حکومتی را بپذیرند که مردم خود را قتل‌عام می‌کند.» براساس بیانیهٔ این مجمع شرکت‌کنندگان اجلاس خواستار توقف فوری خشونت‌ها در سوریه و به تعلیق درآمدن عضویت این کشور در سازمان شده‌اند. تنها مخالف بیانیه در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی ایران بود که متحد جدی سوریه است.
احمدی‌نژاد پس از اولین دیدار از نیویورک و شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل و در سفر بعدی خود به قم، بر اساس فیلم‌ها و اخبار پخش شده در حضور جوادی آملی سخن از «هالهٔ نوری» می‌گفت که در مدت سخنرانی دور او را گرفته بود.
این استاندارد در سال ۱۳۹۴ برای دومین بار در هفتصد و هشتاد و هفتمین اجلاس کمیته ملی استاندارد خودرو و نیروی محرکه مورد تجدید نظر قرار گرفت و تصویب شد.
منابع نزدیک به محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران می‌گویند که از سفر او به خارج از کشور جلوگیری شده‌است.پارلمان نیوز، پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس ایران نوشته‌است:سید محمد خاتمی قرار بود امشب برای شرکت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای عازم هیروشیمای ژاپن شود.دو منبع نزدیک به دفتر آقای خاتمی به طور جداگانه این خبر را تأیید کرده‌اند.جزئیات و چگونگی این ممانعت هنوز مبهم است و روشن نیست که کدام نهاد و با چه دلیل و انگیزه‌ای از خروج آقای خاتمی جلوگیری کرده‌است.بی‌بی‌سی فارسی ،خبر آن لاین
عجبت للجنّ و تجساسها و شدّها العیس باجلاسها
رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا در مصاحبه با روزنامهٔ شرق‌الاوسط، در حاشیهٔ اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، تهدید کرد چنانچه اسماعیل قاآنی، همان سیاست قاسم سلیمانی را پیش بگیرد و دست به کشتن آمریکایی‌ها بزند، به سرنوشتی مشابه سرنوشت او دچار خواهد شد. به دنبال اظهارات برایان هوک، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، این اظهارات هوک را غیرقابل قبول خواند و گفت چنین اظهاراتی خارج از حقوق و قانون است و نمایندگان کشورها حق بیان چنین تهدیداتی را ندارند. وزارت امور خارجه ایران نیز این تهدید را «علنی سازی رسمی و پرده‌برداری آشکار از تروریسم هدفمند و دولتی ایالات متحده آمریکا» دانست.
به دلیل روابط خوب دولت کنونی لهستان با آمریکا، ورشو برای این اجلاس انتخاب شده‌است.