آغاز کردن

معنی کلمه آغاز کردن در لغت نامه دهخدا

( آغاز کردن ) آغاز کردن. [ک َ دَ ] ( مص مرکب ) بداء. ابتداء. بنیاد کردن. شروع.سر گرفتن. از سر گرفتن. انشاء. آغازیدن. آغاز نهادن. گرفتن. برداشتن. برداشت کردن. افتتاح :
بدشمن بر از خشم آواز کرد
تو گفتی مگر تندر آغاز کرد.رودکی.سرانجام آغاز این قصه کرد
جوان بود چون سی وسه ساله مرد.ابوشکور.برآغالش هر دو آغاز کرد
بدی گفت و نیکی همه راز کرد.ابوشکور.کنیزک در گنجها باز کرد
ز هر گوهری جستن آغاز کرد.فردوسی.همه نیکیت باید آغاز کرد
چو با نیکنامان بُوی در نبرد.فردوسی.ز مهراب و زال آن سخن راز کرد
نخستین از آن جنگ آغاز کرد.فردوسی.بفرمود تا نام او سر کنند
بدانگه که آغاز دفتر کنند.فردوسی.نگهبان در دخمه را باز کرد
زن پارسا مویه آغاز کرد.فردوسی.سر گنجهای کهن باز کرد
سپه را درم دادن آغاز کرد.فردوسی.گو پیلتن جنگ را ساز کرد
وز آنجایگه رفتن آغاز کرد.فردوسی.چو آغاز کردی بدینگونه جای
کجا آمدی جای از این سان بپای.فردوسی.سلیح و درم دادن آغاز کرد
جهان را ز گردان پرآواز کرد.فردوسی.من آغاز کرده بودم که بازگردم مرا بنشاند. ( تاریخ بیهقی ). آغاز کرد تا پیش خواجه رود. ( تاریخ بیهقی ). آغاز کردم آنچه رفته بود بشرح بازگفتم. ( تاریخ بیهقی ). چون او به خرگاه رسید حدیثی آغاز کرد... و سخت سره و نغز قصه ای بود. ( تاریخ بیهقی ). چون از این فصل فارغ شدم آغاز فصلی دیگر کردم. ( تاریخ بیهقی ). چون... فضیحت خویش بدید [ شتربه ] بمکاره آغازکند. ( کلیله و دمنه ). چون کاری آغاز کند [ شیر ] که بصواب نزدیک... باشد در چشم دل او آراسته گردانم. ( کلیله و دمنه ).
نطفه را گر ز قبول درِتو مژده رسد
کندآغاز هم از پشت پدر خندیدن.ضیاءالدین پارسی.آن امام القصه گفت آغاز کرد
دفتر عشاق از هم باز کرد.عطار ( مصیبت نامه ).یکی از آن میان زبان تعرض دراز کرد و ملامت آغاز. ( گلستان ). بنشست و عتاب آغاز کرد. ( گلستان ). هرگز کسی بجهل خویش اقرار نکرده است مگر آنکس که چون دیگری در سخن باشد همچنان ناتمام گفته ، سخن آغاز کند. ( گلستان ).

معنی کلمه آغاز کردن در فرهنگ فارسی

( آغاز کردن ) ( مصدر ) شروع کردن ابتدا کردن .
ابتدا بنیاد کردن

معنی کلمه آغاز کردن در ویکی واژه

آغازکردن
شروع کردن. سخن را چنین آغاز کرد. «جمال‌زاده»

جملاتی از کاربرد کلمه آغاز کردن

بدان دژ پرده ای خوش ساز کردند ز قولش این غزل آغاز کردند:
این واقعه پس از قتل‌عام مونیخ کشنده‌ترین حملهٔ تروریستی در تاریخ آلمان بود. مقامات دولتی چندین تحقیق رسمی را آغاز کردند که اذعان داشتند راست‌گراهای افراطی، گاندولف کولر از دوناچینگن، یک فعال اجتماعی که در انفجار کشته شد، مرتکب جنایت شده بود. هرچند، این گزارش بین گروه‌های متفاوت دارای اختلاف‌های شدیدی است.
او تاریخ اقتصادی مسئله را این‌گونه تعریف می‌کند: در ۱۸۷۹ میلادی، آلمان تعرفهٔ جدیدی معرفی نموده و یک سیاست مشخص طراحی نمود که از تولیدات داخلی غلات در مقابل رقابت خارجی محافظت می‌کرد. این سیاست به نفع مالکان بزرگ زمین یعنی یانکرها تمام شد، کسانی که سمت‌های مهم سیاسی در پروس داشتند. این سیاست همچنین برای یک بخش عمده خرده‌دهقان‌پیشه‌های آلمان نیز سودمند واقع شد. در ۱۹۲۶ میلادی، هشت سال بعد از شکست آلمان‌ها در جنگ جهانی اول، مالکان بزرگ زمین به مبارزه علیه نیروهای دموکراسی آغاز کردند. آن‌ها یک دوره جدید محافظت افزایش‌یافته کشاورزی را معرفی نمودند که بار دیگر به نفع خرده‌دهقان‌پیشه‌ها و مالکان بزرگ زمین بود.
از سال ۲۰۱۳ آغاز کردند و در سال ۲۰۲۰ عربستان لیگ سراسری فوتبال زنان خود را با حجاب اختیاری ایجاد کرد.
اساطیر ارمنستان یا اساطیر ارمنی، در شرایط زندگی مادی انسان در دوره‌های پیشاتاریخ، فرهنگ معنوی اقوام ساکن در سرزمین کوهستانی ارمنستان نیز پدیدار گردید. بنا به گفتهٔ ژاک دو مورگان نشانه‌هایی در دست است که بیندیشیم این قوم نیز مانند بسیاری از هم نژادان هندواروپایی خویش دینداری را با پرستش طبیعت آغاز کردند. سپس این مذهب ابتدایی نوعی گرایش به یکتاپرستی ملی در آنان ایجاد کرد که بسیاری از خدایان زن و مرد مقتبس از اساطیر یونانی و رومی و شماری از خدایان اساطیر ایرانی نیز در آن داخل شدند.
نظر بر روی هم چون باز کردند حدیث درد دل آغاز کردند
بر آن در پرده‌ای خوش ساز کردن نوایی در حصار آغاز کردن
در زرق و تملق باز کردند ز هر جایی سخن آغاز کردند
در سال ۱۹۵۸ روزنامه‌ها خبر دادند که زیپ بدون زیپ اختراع شده‌است. بزودی تولیدکنندگان در سراسر دنیا به‌خصوص در منچستر، سوئد، کانادا و آمریکا تولید و عرضه آن را آغاز کردند. بعد از اتمام حق ثبت آن در سال ۱۹۷۸، تولید انواع مشابه در تایوان، چین، و کره جنوبی ساخته و عرضه شد.
دعاگویان دعا آغاز کردند سر خود خلق پای انداز کردند
گه از ابرو عتاب آغاز کردن که از مژگان بیان راز کردن
در قرن هفدهم با فشار شاهزادگان کاباردی اوستی‌ها موج دوم مهاجرت را از قفقاز شمالی به پادشاهی کارتلی آغاز کردند. دهقانان اوستیایی که به مناطق کوهستانی قفقاز جنوبی مهاجرت می‌کردند اغلب در مناطق فئودال‌های گرجی ساکن می‌شدند. پادشاه گرجستانی پادشاهی کارتلی به اوستی‌ها اجازه مهاجرت داد.
ز سر در، مجلسی نو، ساز کردند همه ساز طرب آغاز کردند
همه چنگ محبت ساز کردند نوای معذرت آغاز کردند
در آن مجلس که عیش آغاز کردند به یک جا چنگ و بربط ساز کردند
در سال ۱۳۶۱ در شرایطی که قوای نظامی کشور، در تدارک حمله‌ای وسیع به‌منظور بازپس‌گیری خرمشهر از عراق بودند؛ ساخت سرودی با مضمون «پیروزی» به مسئولان رادیو سفارش شد. این موضوع، با احمدعلی راغب و حمید سبزواری، درمیان گذاشته شد و این دو، ساخت آهنگ و کلام این سرود را آغاز کردند هرچند که بهانهٔ ساخت این سرود، تا پس از فتح خرمشهر، محرمانه ماند و حتی برای سازندگان آن نیز افشا نشد. تا اینکه نخستین بار پس از اعلام خبر پیروزی عملیات بیت‌المقدس و بازپس‌گیری خرمشهر، این سرود از رادیو سراسری پخش شد. این سرود به یکی از جاودانه‌ترین سرودهای دوران جنگ ایران و عراق تبدیل شده‌است.خوانندهٔ آن محمد گلریز است. تنظیم برای ارکستر نیز بر عهدهٔ مجتبی میرزاده بوده‌است.
طرب سازان نواها ساز کردند شتررانان حدی آغاز کردند
محمد بن عبدالوهاب اظهار می‌داشت که لشکرکشی‌های امارت درعیه کاملاً تدافعی است و مخالفانش را سرزنش می‌کرد که اولین کسانی هستند که تکفیر را آغاز کردند. ابن عبدالوهاب جهاد را فعالیتی تعریف کرده بود که باید توجیه دینی معتبری داشته باشد و فقط امامی می‌تواند آن را اعلام کند که هدفش کاملاً دفاعی باشد.
در دو دههٔ ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ سیاه‌پوستان تلاش‌های فعالانه‌ای را برای پایان دادن به محرومیت از حق رأی و جدایی نژادی در جنبش حقوق مدنی آغاز کردند، گرچه اقداماتی از دهه‌های پیش آغاز شده‌بود. این تلاش‌ها به‌طور مستقیم به تصویب قانون حقوق مدنی ۱۹۶۴ و قانون رأی‌گیری ۱۹۶۵ توسط کنگره ایالات متحده آمریکا منجر شد. در طول دههٔ ۱۹۶۰، دورهٔ فرمانداری جورج والاس، تلاش‌هایی نیز برای مقاومت در برابر قوانین جدید انجام شد که شکست خورد.
ادی پس از بازگشت از دابلیو سی دابلیو به دابلیو دابلیو اف در سی و یکم ژانویه ۲۰۰۰ در یکی از هفتگی‌های راء ایز وار به گروه رادیکالز پیوست اعضای این گروه را خود ادی و پری ساتورن و دین مالنکو و کریس بنوا تشکیل می‌دادند و درگیری خود را با تیم نیو ایج اوتلاوز با اعضای رود داگ و بیلی گان آغاز کردند و در پایان ادی موفق شد با زدن فراگ اسپش تیمش رو برنده کنه اما چندی بعد ادی مصدوم شد و چند هفته از رقابت‌ها دور بود