بزودی

معنی کلمه بزودی در لغت نامه دهخدا

بزودی. [ ب ِ ] ( ق مرکب ) ( از: ب + زود + ی ) بعجلت و شتاب. ( آنندراج ). با شتاب و سرعت. شتابان. ( ناظم الاطباء ) :
اگر من بزودی بیایم براه
چه گوید مرا آن خردمند شاه ؟فردوسی.من از پس بزودی بیارم سپاه
سپاهی بکردار ابر سیاه.فردوسی.پدر نام ساسانْش کرد آن زمان
مر او را بزودی سر آمد زمان.فردوسی.- بزودی زود ؛ بسیار زود. بسیار سریع. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بزودی در فرهنگ فارسی

۱- زود . ۲- با شتاب و سرعت .

جملاتی از کاربرد کلمه بزودی

و گفت: اگر نه شرف تواضع استی حکم فقیر آنستی که بزودی میلنجیدی.
هر دو والدین او در طول جنگ جهانی دوم برای پناهندگی به سوئد آمدند. پدرش از یک خانواده ضد نازی آلمانی بود و مادرش استونیایی از یک خانواده فقیر و دهقانی بود. پدر و مادرش بزودی از هم جدا شدند و مادرش ویت براتستروم را بزرگ کرد.
نگویم دروغت، ز جانم نه سیر بزودی تو را حجت آرم نه دیر
بزودی بوک همچون شیرآیی که مرده بینیم گر دیر آیی
انتقال علوم یونانی توسط مسلمانان و ترجمه آثار عربی به لاتین، نخستین رنسانس یعنی تجدید حیات علمی را در جنوب اروپا سبب شد. این رنسانس در قرن دهم در سیسیل آغاز شد و در قرن دوازدهم در طُلَیطُلَه (تولدو) درخشید، سپس از آن بزودی به فرانسه رسید. دو اثر اصلی ابن سینا (شفا و قانون) وی را در اروپا به صورت استاد بی‌بدیل طب و علوم طبیعی و فلسفه درآورد.
بدژخیم فرمود این را ببر بزودی بزن گردنش با تبر
استان گلستان از طریق راه‌آهن سراسری ایران (راه‌آهن شمال) از شهر گرگان تا بندر ترکمن و از آنجا به ساری و سوادکوه و گرمسار و تهران متصل شده است. همه ساله به دلیل موقعیت خوب استان در مسیر مسافرین عازم به مشهد از سمت استان مازندران پذیرای هزاران گردشگر ایرانی است. همچنین شبکه ریلی سراسری ایران نیز تا اینچه برون در مرز ترکمنستان هم رسیده است. قرار است بزودی عملیات احداث دو خط راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد و اینچه‌برون-شاهرود-طبس آغاز شود.
گفتم: خداوند را بقا باد. پس ملطّفه‌ خود بمن انداخت، گفت: بخوان. باز کردم خط عمّتش‌ بود حرّه ختّلی‌، نبشته بود که: خداوند ما، سلطان محمود نماز دیگر روز پنجشنبه هفت روز مانده بود از ربیع الاخر گذشته شد، رحمة اللّه و روز بندگان پایان آمد و من با همه حرم‌ بجملگی بر قلعت غزنین می‌باشیم و پس فردا مرگ او را آشکارا کنیم. و نماز خفتن‌ آن پادشاه را بباغ پیروزی‌ دفن کردند و ما همه در حسرت دیدار وی ماندیم که هفته‌یی‌ بود تا که ندیده بودیم. و کارها همه بر حاجب علی میرود و پس از دفن سواران مسرع رفتند هم در شب بگوزگانان تا برادر محمّد بزودی اینجا آید و بر تخت ملک نشیند و عمّه‌ت‌ بحکم شفقت که دارد بر امیر فرزند هم در این شب بخطّ خویش ملطّفه‌یی نبشت و فرمود تا سبک‌تر دو رکابدار را که آمده‌اند پیش ازین بچند مهم‌ نزدیک امیر، نامزد کنند تا پوشیده‌ با این ملطّفه از غزنین بروند و بزودی بجایگاه‌ رسند. و امیر داند که از برادر این کار بزرگ‌ برنیاید و این خاندان را دشمنان بسیارند و ما عورات‌ و خزائن‌ بصحرا افتادیم‌ . باید که این کار بزودی بدست گیرد که ولی عهد پدر است و مشغول نشود بدان ولایت که گرفته است و دیگر ولایت بتوان گرفت که آن کارها که تا اکنون میرفت بیشتر بحشمت‌ پدر بود و چون خبر مرگ وی آشکارا گردد، کارها از لونی دیگر گردد و اصل غزنین است و آنگاه خراسان و دیگر همه فرع است تا آنچه نبشتم، نیکو اندیشه کند و سخت بتعجیل بسیج آمدن کند تا این تخت ملک و ما ضایع نمانیم و بزودی قاصدان‌ را بازگرداند که عمّه‌ت چشم براه دارد و هر چه اینجا رود، سوی وی نبشته میآید.
پس از تسلط سایتو دوسان بر ولایت مینو خاندان آکچی به پیروی از وی درآمدند. در سال (۱۵۵۴) سایتو دوسان رهبری خاندان را به پسر ارشدش سایتو یوشیتاتسو محول کرد. بزودی اختلاف بین سایتو دوسان و پسر ارشدش عمیق‌تر شده و تبدیل به جنگی آشکار شد. در سال (۱۵۵۵) سایتو یوشیتاتسو دو برادر خود را کشت و سال بعد در برابر پدرش در نبرد ناگارا-گاوا (آوریل ۱۵۵۶) قرار گرفت. در این نبرد خاندان آکچی از سایتو دوسان حمایت کردند. در این نبرد سایتو دوسان شکست خورد و کشته شد. در همان سال پسر ارشد و جانشین وی به تلاقی پشتیبانی خاندان آکچی از پدرش به قلعه آکچی حمله کرد و این قلعه را به آتش کشید.
دلش از علم چون آتش برافروخت بزودی کیش زردشتش درآموخت
یک روز مانده به ۲۱ آذر ۱۳۲۵ نمایندگان باقروف به پیشه‌وری و دیگر رهبران بالای فرقه گفتند که بزودی چند ماشین می‌آیند تا آنها را به باکو ببرند. پیشه‌وری نیز آنگونه که خودش گفته علی‌رغم خواست خودش تبریز را ترک می‌کند. برخی از رهبران که به اتحاد جماهیر شوروی رفته بودند، به جاسوسی متهم شدند و به اردوگاه‌های کار فرستاده شدند. پیشه‌وری نیز در یک تصادف که آن را عمدی می‌دانند، کشته شد.
بزودی نزد خسرو شد که هین خیز بخواری خون مستان بر زمین ریز
این نوشتار برای نجات از حذف در پروژه نجات نوشتارهای در آستانه حذف نامزد شده است و احتمالا بزودی مشکلات آن توسط مشارکت‌کنندگان حل می‌شود. لطفا در حذف نمودن نوشتار درنگ نمایید.
موضوع فیلم در دهه ۵۰ رخ می‌دهد و داستان فردی به نام گاردنر (مت دیمون) را روایت می‌کند که در منطقه‌ای در حومه شهر که تمام ساکنین آن سفیدپوست هستند زندگی می‌کند. اما پس از مدتی یک خانواده سیاه‌پوست به این منطقه نقل مکان می‌کنند که این وضعیت اصلاً به مذاق ساکنین منطقه خوش نمی‌آید. در یک شب پس از اینکه دزد به خانه گاردنر وارد می‌شود، باعث کشته شدن همسرش رز (جولیان مور) می‌شود و بزودی تحقیقات دربارهٔ مرگ وی آغاز می‌شود اما …
اشرفی مصری با سکه طلای رایج یا همان دینار تفاوت دارد و به همراه دوکات در شرق اسلامی رایج شد. سکهٔ جدید بزودی در بخش‌های ترکمن‌نشین آناتولی شرقی به همراه شمال سوریه و بخش‌های شمالی خاورمیانه رواج پیدا کرد.
که من هم ابا یک سپاه دلیر بیایم بزودی چو یک نره شیر
سم او سنبد حجر را در زمان الماس وار پس بزودی زو برون آید چو آتش از حجر
نداکردت بسی و تو شنودی ندایی بشنوانش از خود بزودی
آلبوم منتشر نشده اِسلِپ‌نات از سال ۲۰۰۸ به نام "به بیرون از پنجره خودت نگاه کن" شاون کرهن خبر از ۱۱ آهنگ منتشر نشده از آلبوم "امیدی نمانده" را داد که در قالب یک آلبوم جدید بزودی منتشر می‌شود.
آنیا پرشن آشکارا همجنس‌گراست. او در ژوئن ۲۰۱۲ در برنامه‌ای رادیویی در رادیو سوئد اعلام کرد که در پنج سال گذشته با زنی در رابطه بوده است و آن‌ها بزودی صاحب فرزندی خواهند شد. پسر آن‌ها، الویس در ۴ ژوئیهٔ همان سال متولد شد. آنیا پرشن و شریک زندگیش، فیلیپا ردین در ۲ اوت ۲۰۱۴ در اومئو ازدواج کردند.