آمدی

معنی کلمه آمدی در لغت نامه دهخدا

( آمدی ) آمدی. [ م ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به شهر آمِد. || ( اِخ ) نسبت و لقب چند تن از دانشمندان و از آن جمله ابوالفضایل علی بن یوسف بن احمد متوفی در 608 هَ.ق. و سیف الدین ابوالحسن علی بن محمدبن سالم تغلبی متوفی به 631 هَ.ق. و ابومحمد محمودبن مودودبن سالم ملقب بسیف الدین صاحب تصانیف.
آمدی.[ م ِ ] ( اِخ ) حسن بن بشربن یحیی ، مکنی به ابوالقاسم ،از مردم بصره و از دانشمندان قرن چهارم هجری و صاحب تألیفاتی بوده است ازجمله : کتاب المختلف و المؤتلف در نامهای شاعران. کتاب معانی شعر البحتری. کتاب نثرالمنظوم. کتاب الموازنة بین ابی تمام و البحتری. کتاب الرد علی علی بن عمار فیما خطاء فیه اباتمام و کتابهای دیگر. و رجوع به الفهرست ابن الندیم ص 221 شود.
آمدی. [ م ِ ] ( اِخ ) عبدالواحدبن محمدبن عبدالواحد... تمیمی. وی از علمای اخبار شیعه و صاحب کتاب الغرر و الدرر در کلمات منسوب به حضرت علی بن ابیطالب ( ع ) است. ( از روضات الجنات ص 464 ).
امدی. [ اَ دا ] ( ع ن تف ) گویند: فلان امدی العرب ؛ بزرگترین و اعلا و ابعد آنان ( اعراب ) در عزت و مرتبه و بزرگی. ( ازناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).
امدی. [ اَ م َ ] ( ص نسبی ) منسوب به امد.

معنی کلمه آمدی در فرهنگ فارسی

( آمدی ) سیف الدین ابو الحسن علی بن محمد ( و. ۵۵۱ - ف. ۶۳۱ ه. ق . ) یکی از فقهای مذهب حنبلی و سپس شافعی که در بغداد دمشق و مصر اقامت داشت . از تالیفات او [ ابکار الافکار ] و [ الاحکام فی اصول الاحکام ] میباشد .
منسوب بشهر آمد
عبدالواحد بن محمد بن عبدالواحد

معنی کلمه آمدی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آمدی (ابهام زدایی). آمدی ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • عبدالواحد بن محمد آمدی، ابوالفتح ناصح الدین عبدالواحد بن محمد آمِدی (د نیمۀ اول سدۀ ۶ق/۱۲م)، از محدثان شیعه و قاضی شهر آمد• علی بن ابی المظفر آمدی، آمِدی، ابوالفضائل علی بن ابی المظفر ( ذیحجه ۵۵۹ ـ ربیع الاول ۶۰۸ق/اکتبر ۱۱۶۴ ـ اوت ۱۲۱۱م)، فقیه و ادیب شافعی• حسن بن بشر بصری آمدی، آمِدی، حسن بن بِشر بن یحیی بصری، مکنّی به ابوالقاسم (د ۳۷۱ق/۹۸۱م)، نحوی و ناقد شعر• رجب بن احمد قیصری رومی حنفی آمدی، آمِدی، رجب بن احمد قیصری رومی حنفی (د پس از ۱۰۷۸ق/۱۶۶۷م)، دانشمند مشهور اهل سنّت• علی بن ابی علی ثعلبی آمدی، آمِدی، سیف الدّین ابوالحسن علی بن ابی علی بن محمد بن سالم تَغْلِبی (یا ثَعْلَبی)، طبیب، فیلسوف، متکلم و اصولی دوره عباسی
...
[ویکی نور] آمدی (ابهام زدایی). آمدی ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد::

جملاتی از کاربرد کلمه آمدی

مهمان نو آمد ولی این لوت عالم را بس است دو کون اگر مهمان شدی این لوت افزون آمدی
شها گر نیستی بر مهدی دجال کش نایب، چه سان پس آمدی سفیانیان در خاک غم پنهان
بر خلاف ادعای هانوسن مبنی بر اصالت دانمارکی اش، او در واقع یهودی و اسلاو بود که نام واقعی او نیز هرمان اشتاین شنایدر بود. پدر هانوسن، زیگفرید اشتاین شنایدر (۱۸۵۸–۱۹۱۰)، هنرپیشه بود و مسئولیت نگهداری از کنیسه را به عهده داشت و با آنتونی جولی کوهن در وین پایتخت اتریش ازدواج کرد. پدر و مادر هانوسن همیشه در حال سفر بودند. پدر او هنرپیشه و مادرش خواننده بود. آن‌ها با درآمدی کم، در نواحی بین ایتالیا و اتریش سفر می‌کردند و هانوسن را با خود به سفر می‌بردند.
گر چشم من در روی آن خورشید رخسار آمدی آخر شب امید را صبحی پدیدار آمدی
مستانه آمدی به کنار محیط فیض پر کن فغانی از در مکنون سفینه را
خار طعنم زدی و تنگدلی‌ها کردی تا به بار آمدی و بر دلم افزودی بار
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به ارادهٔ آنا، خانواده، به خانه برگرد گُری، به خانه خوش آمدی گُری، هم‌کلاسی‌ها و فیوریله اشاره کرد.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به مادام بی‌هِـیو، به خانه خوش آمدی و دو هفته مرخصی اشاره نمود.
زدست بر سر ازینسان کی آمدی هرگز اگر بخصم تو ننمودی آن هنر ناخن
اکنون که آمدی بسعادت بصدر باز بر دشمن تو زهر شود عیش چون عسل
اصطلاح "اصلاح" یا "رفرم" به فرایند تغییر یا بهبود سیستم‌ها، سازمان‌ها، یا قوانین در جامعه به منظور ارتقاء عملکرد، افزایش کارآمدی یا رفع نواقص موجود اشاره دارد.
با قدم اول آمدیم چو عمری بی هده بر سمت رای خویش دویدیم
در سال ۲۰۱۰ آلکاتل-لوسنت درآمدی معادل ۱۵٫۹۹۶ میلیارد یورو را داشته، که سود خالص آن ۳۳۴ میلیون یورو برآورد شده‌است، درحالیکه در سال ۲۰۱۱ درآمد آن به ۱۵٫۰۶۸ میلیارد یورو کاهش یافته، سود خالصی معادل ۱٫۰۹۵ میلیارد یورو را عاید این شرکت نموده‌است.
تا بخوردیم آن دم تو و آمدیم تو بتون رفتی و ما هیزم شدیم
ببرک کارمل ریاست جمهوری جدید افغانستان به علت افزایش ناآرامی و درگیری‌ها و به دلیل عدم اعتماد نسبت به ارتش افغانستان که ناکارآمدی خود را در مبارزه با اغتشاشات ثابت کرده بود، از سپاه چهلم تقاضا داشت که خود پا به میدان گذاشته و شورش‌ها را سرکوب نماید.
تا آمدیم بر سر سودای دوستی دادیم نقد دل به تو و مبتلا شدیم
عوارض جانبی شایع این دارو شاملِ احساس خستگی، دردهای اسکلتی-عضلانی، اسهال، تهوع، راش‌های پوستی، کاهش اشتها، ورم محیطی و واکنش‌های حساسیتی در محل تزریق داروست. برخی از عوارض جدی و خطرناک این دارو عبارتند از: پولمونیت، هپاتیت، التهاب روده بزرگ (کولیت)، کم‌کاری تیروئید، ناکارآمدی غدد فوق‌کلیه، دیابت و التهاب کلیه‌ها. همچنین عوارض نظیر سستی، کم‌خونی، شکم‌درد، ایلئوس و سلولیت نیز محتمل است.
اقتصاد ایالات متحده یک رکود اقتصادی جدی را در طول رکود بزرگ تجربه کرد، که از دسامبر ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۰۹ به طول انجامید. مشاغل حقوق و دستمزد غیرکشاورزی تا می ۲۰۱۴، و نرخ بیکاری تا سپتامبر ۲۰۱۵. ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ در میان ۱۵۶ کشور، رتبه ۴۱ بالاترین نابرابری درآمدی را کسب کرد، و بالاترین رتبه را در مقایسه با سایر کشورهای جهان غرب داشت. هر یک از این متغیرها پس از آن تاریخ‌ها ادامه داشت، و تا بهبود رکود، کشور ایالات متحده تا آوریل ۲۰۱۸ به دومین طولانی‌ترین رکورد در تاریخ تبدیل شد.
در طبقه‌بندی بانک جهانی اردن در ردیف کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین قرار می‌گیرد. سرانه تولید ناخالص ملی اردن برای سال ۲۰۰۳ تقریباً ۱، ۸۱۷ دلار (۱، ۴۹۷پوند) بوده و به‌طور میانگین ۵/۱۴٪ از جمعیت این کشور که از لحاظ اقتصادی فعال محسوب می‌شوند در سال ۲۰۰۳ بیکار بوده‌اند. سرانه تولید ناخالص ملی اردن در سال ۲۰۰۵ به ۴، ۲۰۰ دلار آمریکا رسیده‌است. سطح آموزش و ادبیات و میزان رفاه اجتماعی اردن در مقایسه با کشورهایی که دارای درآمدی مشابهی هستند، بالا است.
برنامه‌های تلویزیون‌ها تا قبل از دهه ۱۹۳۰ به وسیله همان دوربین‌های اولیه تولید و با تکنولوژی اولیه (ایکونوسکوپ) پخش می‌شدند. این نوع تلویزیون‌های اولیه نیازی به حساسیت بالا هم نداشتند پی‌ام‌تی‌ها صنعت تلویزیون‌ها را حساس‌تر کردند و این مسئله باعث کارآمدی بهتر تلویزیون‌ها شد.