آوار
معنی کلمه آوار در لغت نامه دهخدا

آوار

معنی کلمه آوار در لغت نامه دهخدا

( آوار ) آوار. ( اِخ ) نام قومی ازمردم ارال و آلتائی که مدت سه قرن بر اروپا تاختن بردند و در 168 هَ.ق. شارلمانْی آنان را دفع کرد.
آوار. ( ص ) از خانمان و یا وطن و جز آن دورافتاده. دربدر :
لجاج ومشغله ماغاز تا سخن گویم
که ما ز مشغله تو ز خانه آواریم.ناصرخسرو.بمن سپرد و ز من بستدند فرعونان
شدم بعجز و ضرورت ز خانمان آوار.مسعودسعد.تو بادی و من خاک تو تو آب و من خاشاک تو
با خوی آتشناک تو صبر من آوار آمده.خاقانی.آنچه بر من ز دل و دلدار است
چون دهم شرح ؟ که بس بسیار است
گر تن است از در او محروم است
ور دل است از بر من آوار است.اثیر اخسیکتی.ای گشته ز صبح آفرینت
از من شب بینوائی آوار.عمادی شهریاری.آه کز بیم رستم اجل است
خیل افراسیاب عمر آوار.خاقانی.- آوار کردن ؛ بیرون کردن. اخراج. نفی کردن. جلا دادن :
چو کرد خواهد مر بچه را مرشح شیر
ز مرغزار نه از دشمنی کند آوار.ابوحنیفه اسکافی.پلنگان را درآوردن ز کهسار
گوزنان را ز بیشه کردن آوار.( ویس و رامین ).شکوه تاج کیان وارث ممالک جم
که ازممالکش آوار کرده است آوار. اسدی ( از فرهنگ ، خطی ).مکر و حسد را زدل آوار کن
این تن خفته ت را بیدار کن.ناصرخسرو.جای مهر تو دلست ای دلت از مهر تهی
پس دلم را ز تن آوار مکن گو نکنم.مسعودسعد.- بی آوار ؛ برخلاف قاعده :
من بچه کارم خدای را که ببایست
کردن چندین هزار کار بی آوار؟ناصرخسرو. || ( اِ ) هرج و مرج. بی حسابی. بلبشوئی. فساد. فتنه :
خشم گیری جنگ جوئی چون بمانی از جواب
خشم یک سو نه سخن گستر که شهر آوار نیست.ناصرخسرو.کار فردا بعدل خواهد بود
گرچه امروز کار به آوار است.ناصرخسرو.از فعل بد خسان این امت
ناگاه چنین بخاست آواری .ناصرخسرو.|| ریزه آهن که هنگام سوراخ کردن نعل بیفتد. || آزار. رنج :
نپیچد دلت بر چنین کارها
بدین رنج و تیمار و آوارها.فردوسی. || خراب. ویران. برافتاده. مقابل آباد و عامر :

معنی کلمه آوار در فرهنگ معین

( آوار ) ۱ - (ص . ) آزار، رنج ، ستم . ۲ - خراب ، ویران . ۳ - ( اِ. ) هرج و مرج ، بی نظمی . ۴ - غارت ، چپاول . ۵ - دربه در، آواره .
( اِ. ) ۱ - گرد و غبار و خاک . ۲ - فرو ریختن دیوار و سقف .

معنی کلمه آوار در فرهنگ عمید

( آوار ) ۱. گردوخاک، غبار: از آوار اسبان و گرد سپاه / بشد روشنایی ز خورشید و ماه (فردوسی: لغت نامه: آوار ).
۲. خاک، سنگ، آجر، گچ، تیر، و دیگر مصالح ساختمانی که هنگام خراب شدن بنا فرومی ریزد.
۳. (صفت ) ویران.
۱. غارت، چپاول: باد گویی نافه های تبتستان بر درید / باغ گویی کاروان شوشتر آوار کرد (فرخی: ۴۲۷ ).
۲. آزار، رنج، ستم، فساد.
۳. (صفت ) بی نظم.
= آواره: به من سپرد و ز من بستدند فرعونان / شدم به عجز و ضرورت ز خانمان آوار (مسعودسعد: ۲۲۷ ).
= اواره
۱. گرما، گرمی آتش یا آفتاب.
۲. تشنگی.
۳. باد جنوب.

معنی کلمه آوار در فرهنگ فارسی

( آوار ) قومی که اصل آنان از آسیای مرکزی است و اروپا را در مدت سه قرن مورد حمله و تخریب قرار دادند . شارلمانی آنانرا مغلوب کرد ( ۸٠۴ -۷۹٠ م . )
( اسم ) یقین آور.
اوارج .
دفتر و حساب دیوانی

معنی کلمه آوار در فرهنگستان زبان و ادب

آوار
[زمین شناسی] ← پارآوار

معنی کلمه آوار در دانشنامه عمومی

شهر اوار ( به پرتغالی: Ovar ) در اوار در کشور پرتغال واقع شده است. جمعیت این شهر ۱۸٬۹۰۰ نفر است. در تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۸۴ به عنوان شهر شناخته شد.
معنی کلمه آوار در فرهنگ معین
معنی کلمه آوار در فرهنگ عمید

معنی کلمه آوار در دانشنامه آزاد فارسی

آوار. آوار (Avar)
قوم بزرگ قفقازی، ساکن ناحیۀ آوارستان در جمهوری خودمختار داغستان از جماهیر فدراسیون روسیه. آوارها خود را مَعرولَلْ، به معنای کوه نشین، می نامند. جمعیت آوارها، بالغ بر ۴۸۲هزار نفر است. آوارها قومی چادرنشین، بیابانگرد و سوارکار بودند که در قرون ۴ و ۵م بر دشت های آسیای مرکزی مسلط شدند. این قوم با فشار و تهاجم قبایل نیرومندتر به سمت غرب رانده شدند و با ادغام مردمان سرزمین های فتح شده، در سپاه خود، قدرتشان را افزایش دادند. اوج اقتدار آوارها اواخر قرن ۶م بود، که روسیه و بالکان کنونی را درنوردیدند و تاراج کردند. در ۶۲۶م شهر قسطنطنیه را در محاصره گرفتند، امّا قادر به تسخیر آن جا نشدند. مشهورترین پادشاه آوارها، بایان خان ( ـ۶۰۲م) است. شارلمانی دولت آوارها را ساقط کرد و باقی ماندۀ آنان با اجازۀ او از مجارستان به جایی در اتریش مهاجرت کردند. آوارهای قفقاز در قرون ۸ـ۹ق مسلمان شدند. نام این مردم در کتاب های دورۀ تیموری به صورت «اوهر» آمده است. عَمَ خان آوار معاصر شاه عباس صفوی، نخستین قوانین دولتی آوارهای قفقاز را تنظیم کرد. شیخ شامل، رهبر نبردهای ضد روسی قفقاز در قرن ۱۳ق/۱۹م، از قوم آوار بود. آوارستان در دورۀ شوروی تغییرات فراوان به خود دید.

معنی کلمه آوار در ویکی واژه

خاک، آجر، گچ، و دیگر مصالح ساختمان که به سبب فرو ریختن سقف یا افتادن دیوار به پایین می‌ریزد. فرو ریختن دیوار و سقف. تمام کارمندان بانک زیر آوار ماندند. «عبدالرحیم‌طالبوف»
آزار، رنج، ستم. خراب، ویران. هرج و مرج، بی نظمی. غارت، چپاول. دربه در، آواره.
آوار ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش آ - وار قابل تجزیه باشد؛ که منظور از وار، داشتن بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آوار

ز بیداد تست اینهمه بر غریب که شعر من آواره شهرهاست
نیم غافل ز حق راهبر گر رهنمایم شد که من هم منت آوارگی بر راهبر دارم
روز شنبه ۲۰ اوت ۲۰۱۴ (۲۹ شهریور ۱۳۹۳) دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرد برخی مناطق مرزی خود را به روی آوارگان کرد سوریه باز کرده است. بنا بر اعلام سازمان ملل، در طول تنها ۲۴ ساعت حدود ۷۰ هزار پناهجوی کرد از شمال سوریه به ترکیه پناه آوردند. سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود در ۲۲ اوت ۲۰۱۴ اعلام کرد که شمار پناه‌جویان کرد به ترکیه از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته است. دولت ترکیه شمار آوارگان کرد را ۱۳۰ هزار نفر برآورد کرد. جز کردهای سوریه، بیش از یک میلیون پناهجوی سوری در خاک ترکیه هستند که از حملات داعش گریخته‌اند.
پس از واقعه کشتار ارامنه باکو در سپتامبر ۱۹۱۸تعداد زیادی از ارامنه باکو و شماخی و شهرهای دیگر آذربایجان شوروی مجبور به ترک آنجا شدند و با کشتی به انزلی، کرگانرود و حسن کیاده رسیدند. کسانی که در انزلی اقامت گزیدند مجبور شدند برای ساماندهی به آوارگی خود با کمک ارامنه بومی کمیته آوارگان را تشکیل دهند. شرح این وقایع در کتاب «پناهندگی ارامنه باکو به گیلان» نوشته م. درساهاکیان و با ترجمه و پژوهش روبرت واهانیان و مسعود حقانی آمده است.
در گوش دل او به نهانی که رساند حال دل سرگشته آواره ما را
در کانادا، خرس‌ها به دنبال کنده‌های درختان مرده می‌گردند تا آن‌ها را پاره کنند و به دنبال مورچه‌ها و سوسک‌ها بگردند و از آن‌ها تغذیه کنند، واقعیتی که مقامات را تشویق کرده است تا مقدار کافی آوارهای چوبی درشت را برای این اهداف ذخیره کنند. در آمریکای شمالی نیز، آوار چوبی درشت اغلب به‌عنوان مانع برای جلوگیری از سرشاخه‌خواری گوزن و واپیتی به درختان جوان استفاده می‌شود.[نیازمند منبع]
در جنگل برگ‌ریز معتدله شرق آمریکای شمالی، آوارهای چوبی درشت زیستگاهی برای سمندر تا سرخس فراهم می‌کنند. شاخص مهمی برای ارزیابی و احیای این نوع جنگل است.
درین کوی آوارگان را مقام درین حرب اشکستگان را ظفر
لیلی بدرون دل ما بیهده پویان سودا زده مجنون صفت آواره دشتیم
نتوان به جهد بردن غلتانی از گهرها آوارگی عنانی دیگر گسسته بر دل
افسانه‌های تاریخی حکایت از بخش کوچکی از آوارها دارد که پیش از نفوذ اسلام یهودی بوده‌اند. در این افسانه از شخصی به نام جهودخان نام برده شده که ادعا می‌شود حاکم آندی بوده‌است. دانشمندان داغستانی این خرده اطلاعات را بازتاب ارتباط طولانی این مردمان با خزرها می‌دانند. در برخی از کنده کاری‌ها گاهی نشان ستارهٔ داوود دیده می‌شود که البته مدرکی دال بر این که این تصویرها را یهودیان کنده کاری کرده‌اند نمی‌باشد.
در نتیجه، نبرد آوارایر در دوم ژوئن (۱۲ خرداد) ۴۵۱ میلادی بین رزم‌آوران ساسانی و ارمنیان وفادار از یک سو و ارمنیان مسیحی بر ضد یزدگرد دوم درگرفت.
آوارهای قفقازی یکی از قوم‌های بومی قفقاز هستند که سکونتگاه تاریخی آنان کوهستان‌های داغستان است و یکی از پرجمعیت‌ترین قوم‌های کنونی داغستان هستند.
جز سر کویش من آواره را مسکن مباد بلبل بی خان و مان را جای جز گلشن مباد
مرا که مهر تو آواره دارد از دو جهان چه شکوه‌ام دگر از غربت است یا ز وطن
با وجود این رکود اقتصادی کشور فیلیپین در دوره ۲۰۱۲–۲۰۱۳ موفق به رشد اقتصادی همزمان با چین شد و از سال ۲۰۱۴ میلادی سریع‌ترین رشد اقتصادی بازار در جهان را به دست آورد و در سال ۲۰۱۷میلادی از مالزی پیشی گرفت و به عنوان سومین اقتصاد بزرگ در جنوب شرقی آسیای شد. در نوامبر ۲۰۱۳میلادی پس از طوفان هایان، قوی‌ترین طوفان ثبت شده در دنیا، فیلیپین توانست آسیب‌های ایجاد شده پس از این واقعه را جبران کند، این طوفان سبب شد ۵۲۰۰ نفر در کشور فیلیپین جان خود را از دست بدهند و منجر به آواره شدن میلیون‌ها نفر دیگر شد.
کوشش به دیر وکعبهٔ تحقیق ره نبرد آواره ماند ناوک من زین نشانه‌ها
پس از قیام ورشو و با نابودی بخش بزرگی از شهر، از جمله تمام اردوگاه و مناطق اطراف آن، زندانیان وظیفه داشتند ۲٫۶ میلیون متر مکعب آوار را پاکسازی کنند تا گتوی پیشین به پارک تبدیل شود، و همچنین بتوان از مصالح ساختمانی (عمدتاً فلزات قراضه و آجر) برای ماشین جنگی آلمان بهره‌گیری دوباره کرد. کار تخریب و بهره‌گیری دوباره کار سخت و خطرناکی بود که با سرعتی بالا و بدون توجه به خطرات جانی برای زندانیان انجام شد. در ژوئن ۱۹۴۴، ۱۰ میلیون متر مربع تخریب شد که از آن حدود ۸۱۰۵ تن فلز و ۳۴ میلیون آجر به بهره‌گیری دوباره رسید.
احتمالاً این زلزله از دلایل نابودی بسیاری از زیر ساخت‌های آبیاری و کشاورزی شهر ارجان بوده‌است؛ و پس از این زلزله زمین لرزه دیگری در سال ۴۷۸ ق مجدداً ارجان و حومه آن را تحت تأثیر خود قرار داد. ابن اثیر در این باره گفته‌است: «بسیاری از دام‌ها و انسان‌ها به زیر آوار رفتند» و گمان می‌برند که اولین صدمات جدی به پل‌های دوگانه ارجان بر روی رودخانه تاب (مارون کنونی) متعلق به همین دوره است؛ و سالها بعد این دو پل کامل ویران شده‌است. در منابع نوینی که به بررسی زلزله‌های تاریخی پرداخته این زلزله تأیید شده. بدین ترتیب این دو زلزله افراد زیادی را به کام مرگ کشانده. شهر را ویران و ساخت‌های زیر بنایی آن را از بین برده‌است؛ و از جمعیت و اهمیت تجاری ارجان تا حدی کاسته‌است.
فرامرز،آواره و دختران زگیتی بسی مرده نام آوران