آوارگان

معنی کلمه آوارگان در دانشنامه آزاد فارسی

آوارگان. آوارِگان (Pilgrims)
(یا: پدران آواره؛ زئران) مهاجرانی که در ۱۶ سپتامبر ۱۶۲۰، از شهر پلیموت، واقع در جزیرۀ دِوُنِ۱ انگلستان با کشتی مِیفلاور۲ به راه افتادند و نخستین مهاجرنشین را در نیو پلیموتِ۳ ماساچوست، واقع در نیوانگلند، در امریکای شمالی، بنا کردند. از ۱۰۲ مسافر، یک سوم پناهندگان عضو فرقۀ مذهبی پیوریتن۴ بودند. در ۵ اوت ۱۶۲۰، ابتدا با کشتی های میفلاور و اسپیدوِل۵ از ساوتمپتن۶ به قصد ویرجینیا حرکت کردند، اما چون اسپیدوِل به تعمیر نیاز داشت، مجبور شدند در دارتموت۷ توقف کنند. هوای بد آنان را به سمت تنگۀ پلیموت۸ راند و آن جا اسپیدوِل را ترک کردند و در دسامبر، در شبه جزیرۀ کیپ کاد۹ پیاده شدند و تصمیم به اقامت گرفتند و برای یافتن بندر نیو پلیموت به راه افتادند و مستعمرۀ ماساچوست را پایه گذاری کردند. بین ۳۵ مسافر پیوریتن و سایر مسافرها، که بیشتر انگلیکان۱۰ بودند، نزاع مذهبی شدیدی روی داد. پیمان میفلاور۱۱، که حقوق غیر پیوریتن ها را تثبیت کرد، از شورش علنی جلوگیری کرد. حدود نیمی از آوارگان، پیش از آن که سرخ پوستان به آنان کمک کنند، بر اثر سرمای فصل زمستان جان باختند. نخستین مراسم روز شکرگزاری۱۲ را نجات یافتگان در پاییز ۱۶۲۱ برگزار کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه آوارگان

گروتندیک تا ۱۹۳۳ با پدر و مادرش زندگی کرد. آنان او را در مراقبت یک کشیش و معلم لوتری در هامبورگ گذاشتند و خود به هواداری از جنگ داخلی اسپانیا (ولی نه در عرصهٔ رزم) به آن کشور رفتند. در ۱۹۳۹ او و مادرش در اردوگاه‌های گوناگونی برای آوارگان زندگی کردند. پدرش دستگیر شد و پس از فرستاده شدن به اردوگاه آشویتس در سال ۱۹۴۲ درگذشت. او به فرانسوی، آلمانی و انگلیسی سخن می‌گفت.
ز آوارگان دهر شمارندم ابلهان در لامکان قدس مکانم ندیده اند
هلن در شهر کراکوف، لهستان به دنیا آمد. در جنگ جهانی دوم و در فاصله سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ هزاران لهستانی به اسارت گاه‌های سرد سیبری تبعید شدند. هلن استلماخ یکی از آن‌ها بود که از اوان کودکی به همراه مادرش به سیبری تبعید شد. آن‌ها نزدیک به دو سال در اردوگاهی در سیبری بودند و پس از گذراندن دوران سخت در سیبری هلن به همراه مادر خود و جمعی دیگر از آوارگان لهستانی به ایران پناه آوردند. از آن پس هلن تمامی این سالیان در ایران زندگی کرد.
اگر تو مکر این مکارگان را ز کوی عقل و دین آوارگان را
ای هوس آوارگان چند تک و پو کنید سعی نفس آب شد سوی عرق رو کنید
روزنامه ایندیپندنت نیز نوشت: اگر تصویر این کودک موضع کشورهای اروپایی را در قبال آوارگان تغییر ندهد پس چه چیزی آن را تغییر می‌دهد.
در ابتدا هدف آژانس، قرار بر ایجاد مشاغل در خصوص پروژه‌های عمرانی و کمک‌های مستقیم بود، اما اکنون آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک به پشتیبانی از پروژه‌های آموزش و پرورش، خدمات درمانی و خدمات اجتماعی پناهندگان فلسطینی می‌پردازد. کمکهای این سازمان در پنج حوزه عملیاتی در کشورهای اردن، لبنان، سوریه، نوار غزه و کرانه باختری رود اردن، از جمله اورشلیم شرقی توزیع می‌شود. اما خارج از این پنج حوزه، کمک به پناهندگان فلسطینی از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد.
نه عاقل گشته ام در شهر و نی دیوانه در صحرا نه در شهر است ما آوارگان را جا نه در صحرا
روی گر، ای صبا، در خانه او بگویی قصه آوارگان را
احمد جواد در جریان جنگ‌های بالکان، در جمع «یگان داوطلبان قفقازی» از طرف ترکیه جنگید. به عنوان عضو یک بنیاد خیریه به یتیم‌ها و آوارگان جنگی در قارص، ارزروم و سایر شهرها یاری رساند.
نپرسیدی از حال آوارگان نترسیدی از آه بیچارگان
از تعداد بالای مهاجران و آوارگان (حدود ۷۰۰ هزار نفر) در جمهوری آذربایجان باید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات اقتصادی این کشور نام برد. تأمین مخارج این گروه از افراد بخشی از درآمدهای نفتی جمهوری آذربایجان را صرف خود می‌کند. همچنین صنایع این کشور قدیمی و فرسوده‌است و هزینه بالای استهلاک صنعتی در این کشور مانع از سرعت توسعه اقتصادی آن شده‌است.
گفت این نذر حقیر از من پذیر ای ز حق آوارگان را دستگیر
گروتندیک به مادرش که پایان‌نامه اش را به او تقدیم کرد بسیار نزدیک بود. او در سال ۱۹۵۷ در اثر سلی که در اردوگاه‌های آوارگان گرفته بود درگذشت. گرودتندیک پنج فرزند داشت: پسری با صاحبخانه اش در زمان حضورش در ننسی، سه فرزند، جوهانا (۱۹۵۹), الکساندر (۱۹۶۱) و متیو (۱۹۶۵) با زنش میریل دوفور و یکی با جوستینا اسکالبا، که در اوایل ۱۹۷۰دهه در کمون با او زندگی می‌کرد.
در تو مسکن بیچارگان بی مأوا ره تو منزل آوارگان بی مسکن
جاده چون مار سیه آوارگان را می گزد ما و آن راهی که دام نقش پا در خاک نیست
بر اساس آمار اداره مرکزی آمار فلسطین در سال ۲۰۰۶ این منطقه ۲۷۰٬۴۲۵ نفر و ۴۰٬۲۶۲ خانوار جمعیت داشته که در سه شهرستان جبالیا، بیت لاهیا و بیت حانون، دو دهستان البدویة و عزبة بیت حانون و یک اردوگاه آوارگان جبالیا سکونت دارند. مساحت این استان ۶۲ کیلومترمربع است که ۱۷٪ نوار غزه را شامل می‌شود.
در درگیری‌های نیروهای کرد به سرپرستی آمریکا برای بازپس‌گیری آخرین منطقه تحت کنترل داعش، هزاران نفر از اعضای داعش از صحنه این درگیری فرار کردند. نیروهای دموکراتیک سوریه به دنبال این حملات، مردان عضو داعش را به مراکز بازداشت فرستاد و زنان و کودکان را به اردوگاه آوارگان الهول منتقل کرد. در آغاز سال ۲۰۱۹ جمعیت این اردوگاه ۱۰ هزار نفر بود که در آوریل ۲۰۱۹، جمعیت آن به ۷۴۰۰۰ نفر رسید. این افراد در ۱۳ هزار چادر زندگی می‌کنند و ۴۹ هزار نفر از این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند.
ما وطن آوارگان را غربتی در کار نیست موج ناچار است در بحر از پریشان زیستن
سلیمان در دمشق، سوریه به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۰ به غزه نقل مکان کرد. از سال ۲۰۱۶ او در اردوگاه جبالیا که اردوگاه آوارگان فلسطینی است و در ۳ کیلومتری شمال جبالیا قرار دارد. در این اردوگاه او در یک یتیم‌خانه محلی به‌طور داوطلبانه قرآن درس می‌دهد و با زنان محلی دوچرخه‌سواری می‌کند.