اطهر

معنی کلمه اطهر در لغت نامه دهخدا

اطهر. [ اَ هََ ] ( ع ن تف ) پاکتر و پاکیزه تر. ( ناظم الاطباء ). پاکتر. ( آنندراج ): «هؤلاء بناتی هن اطهر لکم ». ( قرآن 78/11 ).
هست اگر آب آسمان طاهر
ذات تو زآب آسمان اطهر.سوزنی.
اطهر. [ اِطْ طَهَ ْ هَُ ] ( ع مص ) تَطَهﱡر.اصل آن تطهر بود پس از انداختن حرکت «ت » آن را در «ط» ادغام کردند و همزه وصل را به اول افزودند تا ابتداء به ساکن پیش نیاید . تنزه از چرکها. ( از اقرب الموارد ). پاک شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || از گناه دست بازداشتن. ( از اقرب الموارد ). پرهیز کردن از گناه و از هر زشتی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || غسل کردن زن. ( از اقرب الموارد ). غسل آوردن زن از خون و جز آن. یقال : تطهرت بالماء. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) . || تطهر زن به آب ؛ استنجا کردن بدان. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه اطهر در فرهنگ معین

(اَ هَ ) [ ع . ] (ص تف . ) طاهرتر، پاکتر.

معنی کلمه اطهر در فرهنگ عمید

پاک تر، پاکیزه تر.

معنی کلمه اطهر در فرهنگ فارسی

پاکتر، پاکیزه تر
( صفت ) طاهرتر پاکتر پاکیزه تر .
پاکتر و پاکیزه تر . پاکتر

معنی کلمه اطهر در فرهنگ اسم ها

اسم: اطهر (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: athar) (فارسی: اَطهر) (انگلیسی: athar)
معنی: پاکیزه ترین زن، پاکدامن ترین بانو، ( در قدیم ) پاکیزه تر، پاک تر، طاهرتر

معنی کلمه اطهر در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَطْهَرُ: پاکیزه تر
ریشه کلمه:
طهر (۳۱ بار)

معنی کلمه اطهر در ویکی واژه

طاهرتر، پاک

جملاتی از کاربرد کلمه اطهر

غیر از تو کیست همسر زهرای اطهرا؟
اطفال کوچک تو به صحرا شدی ز کف گر خواهری چو زینب اطهر نداشتی
در جریان دادگاه، یک افسر پلیس اماراتی شهادت داد که یک خبرچین به آن‌ها اطلاع داده که فرزان اطهری همراه خود مواد مخدر دارد و دنبال خریدار برای آن می‌گردد. بنا بر ادعای این افسر پلیس مبارزه با مواد مخدر، اطهری در روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ در مقابل هتل آرمانی بازداشت شد و در جریان تحقیقات پذیرفت که قصد فروش کیسه‌های کوکائین همراه خود را داشته‌است. اطهری این اتهام را تکذیب کرد.
زخم بسیار زدندش به تن از تیغ و سنان جوی خون، از بدن اطهر او گشت روان
بس که بر جسمش ز هر سو تیر کین، تا پر نشست پر برون آورد جسم اطهرش چون شاهباز
نوری کز آن حدیقه جنت منور است نور جمال زهره زهرای اطهر است
مغلوبه گشت جنگ در روی پیکرش پامال سم اسب شد جسم اطهرش
مستند کوتاه «روایت فرهت» ساخته امیراطهر سهیلی از مشهد، امسال در بخش کوتاه ملی شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور یافته است.
علی اطهری کرمانی (زادهٔ مرداد ۱۳۰۵ – درگذشته ۱۳۷۷) از شاعران برجسته شهر کرمان ایران است. مهارت او در سبک غزل است.
همچنین پسرش احمد نیز امیر مُطاعی در آنجا بود. اولین فرد از این خاندان که به این ناحیه آمد، احمد زبارة بن محمد اکبر بن عبدالله زاهد بن حسن مکفوف بن حسن افطس بن علی اطهر بن علی بن حسین است که به نیشابور آمد و در آنجا اقامت گزید. احمد زباره که در زادگاهش مدینه اقامت داشتُ به سبب نامه‌هایی که زیدیه طبرستان بدو می‌نوشتند و او را برای امامت، لایق می‌دانستند، به طبرستان آمد و پس از آن به نیشابور آمد.
فرزان اطهری (زادهٔ ۵ تیر ۱۳۶۳، تهران) مدل، بازیگر و مجری ایرانی-سوئدی است. وی همچنین به عنوان بازیگر و مجری برنامهٔ تلویزیونی نیز فعالیت داشته‌است. وی که به عنوان یک مدل مرد در سطح بین‌المللی شناخته شده‌است تاکنون در ۲۳ کشور مختلف با بیش از ۱۰۰ برند همکاری کرده‌است. او نخستین ایرانی است که به عنوان یک مدل قراردادهای بین‌المللی امضاء کرده‌است. هاکوپیان، ال‌جی، نایکی از جمله برندهای معروفی هستند که فرزان با آن‌ها کار کرده‌است.
امروز عالمی ز تجلی منور است میلاد با سعادت زهرای اطهر است
وزارت امورخارجهٔ سوئد در جریان روند پرونده اعلام کرد که از پروندهٔ فرزان اطهری باخبر بوده و با او و وکلای مدافعش در ارتباط است. همچنین درجریان دادگاه، نماینده‌ای از سفارت سوئد در امارات متحدهٔ عربی حضور داشت.
فرزان اطهری در فیلم چهل سالگی (تولید سال ۱۳۸۸) به کارگردانی علیرضا رئیسیان با لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن همبازی بود. وی همچنین در فیلم شبانه‌روز (تولید سال ۱۳۸۷) به کارگردانی امید بنکدار در کنار بازیگران مطرح سینما از جمله مهناز افشار به ایفای نقش پرداخت. او در یکی از موزیک ویدیوهای هیفا وهبی (خوانندهٔ لبنانی) نیز حاضر شده بود.
از جمله در آلبوم گل‌های رنگارنگ ۵۴۳ که با همکاری خوانندگان ایرج، سیما بینا، همایون خرم، جلیل شهناز و ناصر افتتاح اجرا شد، غزل آوازها از اطهری کرمانی بود و آخرین خواننده ای که اشعار او را به زیبایی اجرا کرده امین شهابی نژاد با همکاری حوزه هنری کرمان و پخش از شبکهٔ استانی کرمان به نام قمار عشق میباشد.
در بغل تنگ کشید آن بدن اطهر را بوسه زد ماه رخ اکبر سیمین بر را
فرزان اطهری در ماه مهٔ سال ۲۰۱۳، به دنبال تماس فردی با پلیس دبی توسط مأموران پلیس در مقابل هتل آرمانی در دبی بازداشت شد. وی سپس در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۲ با رأی دادگاه بدوی به اتهام دارا بودن ۱۱ کیسهٔ کوچک نایلونی، حاوی جمعاً ۲۱ گرم کوکائین به حبس ابد و پرداخت ۵۰ هزار درهم امارات جریمه محکوم شد.
منزهی که بود شخص اطهر او به دو عالم ظهور ایزد بیچون ز کم و کیف مبرا
در ۲۳ مهر ۱۳۷۵ مراسم نکوداشت علی اطهری در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر برگزار شد.
بود زهرای اطهر طاق چون در عصمت و خفت به امر حق علی شد جفت آن پاکیزه گوهر را