الحاد

معنی کلمه الحاد در لغت نامه دهخدا

الحاد. [ اِ ] ( ع مص ) از حد درگذشتن در حرم ( کعبه ) و میل کردن بظلم در آن ، و رعایت نکردن و هتک حرمت آن و شریک قرار دادن بخدا یاشک کردن درباره خدا و بقولی ستم کردن در حرم و بقول دیگر احتکار طعام در آن ( در مکه ) . ( از اقرب الموارد ). کژکاری خواستن و ستمکاری جستن. ( تفسیر کشف الاسرار ج 6 ص 347 ). از حد درگذشتن در حرم و پاس فرمان نکردن یا شریک گردانیدن با خدای یا ستم کردن یا نگاه داشتن غله را جهت گران فروختن. ( منتهی الارب ). میل کردن و شرک نمودن در حرم و غله نگه داشتن تا گران شود، و در حرم قتال کردن و ستم کردن . ( از آنندراج ). اندر حرم قتال کردن. ( مصادر زوزنی ) : ان الذین کفروا و یصدون عن سبیل اﷲ و المسجد الحرام الذی جعلناه للناس سواء العاکف فیه والباد و من یرد فیه بالحاد بظلم نذقه من عذاب الیم. ( قرآن 25/22 )؛ یعنی ایشان که کافر شدند و برمی گردانند از راه خدای و از مسجد حرام ، آنکه مردمان را کردیم آنرا و دادیم ، یکسان است درآن شهری و دشتی مقیم و غریب ، و هر که در آن کژکاری خواهد و جوید ستمکاری ، بچشانیم او را عذاب سخت. ( تفسیر کشف الاسرار ج 6 ص 346 و 347 ). || لحد ساختن در گور. ( منتهی الارب ). گور را لحد ساختن. ( آنندراج ). لحد کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ). || در لحد نهادن. ( آنندراج ). کندن لحد برای مرده. کندن لحد. ( از اقرب الموارد ). || مایل شدن و برگردیدن. ( منتهی الارب ). میل و عدول. ( ازتاج العروس ). || خصومت و جدال نمودن. ( منتهی الارب ). مجادله کردن. ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). || از دین برگشتن ، یقال : الحد فی دین اﷲ؛ یعنی منحرف شد از آن و عدول کرد. ( منتهی الارب ). از دین حق برگشتن. ( آنندراج ). بچسبیدن ( میل و انحراف ) ازحق. ( مصادر زوزنی ). پیچیدن از حق. ( ترجمه علامه جرجانی تهذیب عادل ). انحراف و میل و عدول از دین و جز آن ، و طعن و بدگویی در آن. ( از اقرب الموارد ). کفر وبدعت در دین. بت پرستی. ( ناظم الاطباء ) :
پیش یأجوجی که ظلمت خانه الحاد راست
دست و تیغ این سکندر سد اکبر ساختند.خاقانی.بخبث نجله وفساد دخله و رجس اعتقاد و قبح الحاد موصوف و معروف بود. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1272 ص 260 ). ماده فساد و الحاد و کفر و عناد در آن نواحی منحسم و منقطع گشت. ( ایضاً ص 262 ). || عیب کردن کسی را و دروغ بربستن بر وی. ( منتهی الارب ). پست شمردن کسی را و سخن نادرست گفتن درباره او. ( از اقرب الموارد ). || الحاد سهم ؛ برخوردن تیر به یکی از دو طرف نشانه. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه الحاد در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) از دین برگشتن ، انکار خداوند کردن . ۲ - (اِمص . ) بی دینی ، کفر.

معنی کلمه الحاد در فرهنگ عمید

از دین برگشتن، انکار خداوند کردن، کفر و بی دینی.

معنی کلمه الحاد در فرهنگ فارسی

جمع لحد، ازدین برگشتن، انکارخداوندکردن ، کفروبی دینی
۱ - ( مصدر ) از دین بر گشتن ملحد شدن ۲ - ( اسم ) بی دینی بدکیشی . جمع : الحادات .

معنی کلمه الحاد در دانشنامه آزاد فارسی

اِلحاد
(یا: بی خدایی) در اصطلاح، انکار نظری یا عملیِ وجودِ خدا. معنای مشخص الحاد در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری شده است؛ حتی مسیحیان اولیه نیز، به سبب انکار خدایان رومی، به الحاد متهم می شدند. در فرهنگ غربی، که توحید یا پرستش خدایی یگانه شیوۀ غالب اعتقاد دینی بوده، الحاد عموماً به انکار وجود خالقی متعال، کامل و شخصی برای عالم اشاره داشته است. ملحدبودن لزوماً به معنای لامذهب بودن نیست، زیرا ادیانی نظیر بوداییسم و دائوئیسم وجود دارند که هستی موجودی فوق طبیعی را فرض نمی گیرند. الحاد را باید از لاادری گری متمایز کرد که به معنای آن است که شخص نمی داند آیا خدایی وجود دارد یا خیر. توحید برای عقاید اخلاقی و فلسفی و نیز نهادهای سیاسی غربی نقشی چنان بنیادی داشته و چنان با آ ن ها آمیخته بوده است که تا همین اواخر نیز، الحاد برای جامعه، موضوعی غیراخلاقی و خطرناک به شمار می آمد. افلاطون الحاد را نه فقط غیرعقلانی می دانست بلکه معتقد بود که بعضی از ملحدان مستحق مجازات مرگند. هنگامی که مسیحیت سرانجام به دین غالب در غرب تبدیل شد، الحاد و ارتداد را مستوجب تبعید یا مرگ دانستند زیرا، به عقیدۀ توماس آکوئیناس قدیس، فساد روح از فساد جسم بسی خطرناک تر است. الحاد برای اقتدار سیاسی سلطنت های غربی نیز، که مدعی حقوق الهی بودند، خطرناک تلقی می شد. حتی در عصر روشنگری، که حق الهی پادشاهان با مخالفت و اعتراض روبه رو شد و مدارای دینی ترویج یافت، جان لاک، مدافع سرسخت مدارا، حق آزادی بیان را برای ملحدان انکار کرد زیرا آنان را مخلّ و ویرانگر مذهب می دانست. فقط در ۱۸۶۹ بود که ملحدان اجازه یافتند در دادگاه های انگلستان شهادت دهند. این امر عمدتاً حاصل تلاش های چارلز بردلو بود که به سبب عقایدش مدت ها حق تصاحب کرسی در مجلس عوام را نداشت. به نظر می رسد که رشد الحاد با رشد علوم جدید و پیدایش انسان گرایی نسبتی مستقیم دارد که از رنسانس به بعد تحقق یافت. در قرن ۱۹ به نظر می رسید که علوم زیستی، تبیین های دینی دربارۀ منشأ عالم و پیدایش نوع بشر را غیرضروری می سازند. در این میان نوشته های دیوید هیوم و ایمانوئل کانت منابع مهمی به شمار می آمدند، زیرا اثبات وجود خدا براساس نظم عالم را بی اعتبار می دانستند. در اواسط قرن ۱۹ نظام های فلسفیِ آشکارا الحادی و انسان گرا پدید آمدند. لودویگ فویرباخ، کارل مارکس، آرتور شوپنهاور، و فریدریش نیچه نه فقط ملحد بودند بلکه نقادان سرسخت مذهب به طور اعم و مسیحیت به طور اخص به شمار می آمدند. در قرن ۲۰، متفکران ملحدِ صاحب نفوذی پدید آمدند که مارکسیست، اگزیستانسیالیست، فرویدی و پوزیتویست منطقی بودند، اگرچه تعلق به هرکدام از این نحله ها لزوماً به معنای ملحدبودن نیست. گونۀ اخیر نقد منطقیِ خداباوری، شاخصِ پوزیتیویسمِ منطقی و فلسفۀ تحلیلی زبانی است. از جهت عملی نیز بعضی از ملحدان، همانند نیچه، اظهار کرده اند که اعتقاد به موجودی فوق طبیعی و برتر، مستلزم بی ارزش کردن زندگی است یا، همانند فروید، براین نظرند که اعتقاد به خدا جلوه ای از ناتوانی کودکانه است. در عالم اسلام، اصطلاح ملاحده (ملحدان)، بر آن دست فیلسوفان دهری اطلاق می شود که زمان و جهان را قدیم می دانند، به وجود خالق مدبر و عالم و قادر اعتقاد ندارند، عالم را بی اثر خالق از ازل موجود می دانند و عبادات را بی فایده می شمرند. در نظر مفسران اسلامی، بی اعتقادی نسبت به حشر جسمانی یا این که خداوند به جزئیات عالم نیست، الحاد معنی نمی دهد؛ الحاد نفی تمام عیار ذات باری است.

معنی کلمه الحاد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عدول از آیین حق و همچنین ارتکاب گناه در مسجد الحرام را اِلحاد می گویند و الحاد به مفهوم دوم به مناسبت در باب صلات و حج آمده است.
الحاد به مفهوم نخست، اعم از این است که ملحد در قبل متدین به دین حق بوده، سپس عدول کرده و یا از ابتدا آن را نپذیرفته باشد. الحاد مسلمان موجب ارتداد است. بر ملحد کتابی احکام اهل کتاب و بر ملحد غیر کتابی احکام مطلق کفر مترتّب می‏گردد.
الحاد در مسجد الحرام
الحاد در مسجد الحرام از گناهان کبیره است؛ زیرا در قرآن کریم به صراحت بر آن وعده عذاب دردناک داده شده است.
حکم الحاد در مسجد الحرام
الحاد در مسجد الحرام، همه مراتب و انواع ستم و گناه را شامل می‏شود. بنابر این، اگر کسی در مسجد الحرام گناهی که موجب حد است ـ مانند سرقت ـ مرتکب شود، افزون بر حدّ، تعزیز می‏شود و اگر گناهی را که موجب تعزیر است مرتکب شود، عقوبتش بیشتر از دیگر مکانها است.

[ویکی فقه] الحاد (فقه). عدول از آیین حق و همچنین ارتکاب گناه در مسجد الحرام را اِلحاد می گویند و الحاد به مفهوم دوم به مناسبت در باب صلات و حج آمده است.
الحاد به مفهوم نخست، اعم از این است که ملحد در قبل متدین به دین حق بوده، سپس عدول کرده و یا از ابتدا آن را نپذیرفته باشد. الحاد مسلمان موجب ارتداد است. بر ملحد کتابی احکام اهل کتاب و بر ملحد غیر کتابی احکام مطلق کفر مترتّب می‏گردد.
الحاد در مسجد الحرام
الحاد در مسجد الحرام از گناهان کبیره است؛
جواهر الکلام ج۱۳، ص۳۱۳.
الحاد در مسجد الحرام، همه مراتب و انواع ستم و گناه را شامل می‏شود.
جواهر الکلام ج۲۰، ص۷۱.
...

معنی کلمه الحاد در ویکی واژه

الحادِ
از دین برگشتن، انکار خداوند کردن، به خدا و پیغمبر بی‌اعتقاد شدن.
ایل موصوف به دائمی بودن صفت مفعولی. الحادِ ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش ائل - حادِ قابل تجزیه باشد و مفهوم کلی جماعت مفعول را تداعی می‌نموده است.

جملاتی از کاربرد کلمه الحاد

این است طرف مذهب سیاریان ازمتصوّفه بپرداختن از فرق متصوّفه، آنان که مقبول محق‌اند. کنون بازگردم به قول آن گروه که خود را بدیشان بربسته‌اند از ملاحده لعنهم اللّه و این عبارات ایشان آلت اظهار الحاد خود ساخته‌اند و ذل خود را اندر عزّ ایشان نهان کرده، تا غلطگاه‌های ایشان ظاهر گردد و مریدان از مکر و دعوی‌های ایشان بپرهیزند و خویشتن را رعایت کنند. واللّه اعلم.
جای اصحاب تفرقه ست همه رفض و الحاد و زندقه ست همه
آخرین مقصد سیر و سلوک عرفانی، توحید است. توحید عارف، یعنی وجود حقیقی مختص خداوند است، هیچ مظهر دیگری جز خدا نیست. توحید عارف به این معناست که چیزی جز خدا وجود ندارد. توحید عارف یعنی در طول سفر و رسیدن چیزی جز خدا نبیند. این مرحله از توحید مورد تأیید مخالفان عرفان نیست و ممکن است آن را کفر و الحاد بنامند، اما عرفا معتقدند که این توحید واقعی است و سایر مراتب توحید نیز از شرک خالی نیست. از نظر عرفا، رسیدن به این مرحله کار عقل و اندیشه نیست، بلکه کار قلب، اشتیاق، سیر و سلوک و تزکیه است.
دلم ز الحاد این اسلام دعوی کافران خون شد به نفی غم بیا ساقی که ناچاریم صهبا را
چیست اقرار فضل تو ایمان کیست انکار امر توالحاد
آقای هیروگلیف فیلمی در ژانر معمایی به کارگردانی و نویسندگی غلامعلی عرفان ساختهٔ سال ۱۳۵۹ است. این فیلم به دلایلی مانند آنچه توسط ممیزان وزارت ارشاد تحت نام بدآموزی و گرایش‌های الحادی برای همیشه توقیف شد و تا کنون تنها سه اکران رسمی داشته‌است: یکی در اواخر دهه پنجاه، جشنوارهٔ سه‌قارهٔ نانت و به عنوان نمایندهٔ ایران، یکی در میانهٔ دههٔ شصت و برای جمع محدودی از منتقدان و اصناف سینمای ایران و یکی اکران نسخهٔ ترمیم‌شدهٔ آن، با اجازهٔ کارگردان در باغ فردوس و تحت رویدادی به نام «نمایش گزیدهٔ چهل سال سینمای ایران» در سال ۱۳۹۷.
توحید دگر باشد و الحاد دگر خود بنده دگر باشد و آزاد دگر
متن کتاب احتمالاً در سال ۱۶۷۷ نوشته شده‌است و تأثیر فرانسیسکو مرکوریوس ون‌هلمونت را روی او نشان می‌دهد. این متن برای اولین بار در سال ۱۶۹۰، با ترجمه لاتین، توسط ون‌هلمونت در آمستردام با عنوان «اصول فلسفه باستان و معاصر» منتشر شد. در سال ۱۶۹۲، ترجمه انگلیسی نیز چاپ شد که اصول دیدگاه مونیستیک کانوی در مورد جهان، که از یک جوهر آفریده شده‌است، توسعه می‌دهد. کانوی از ایده دکارتی که اجسام از ماده بی‌جان تشکیل شده‌اند، از مفهوم روح هنری مور در «پادزهر علیه الحاد»، و نظریه‌های دوگانه در مورد مسئله ذهن و جسم انتقاد می‌کند.
دین و دولت عیال تیغ تواند کفر و الحاد در گریغ تواند
ولد حاطب بن ابی بلتعة فی زمان رسول اللَّه (ص) و یروی عن عمر بن الخطاب، اصله من الازد و اعتقه عبید اللَّه بن حمید بن زهیر الّذی قتله علی (ع) یوم بدر کافرا، و کان حاطب یبیع الطعام و مات بالمدینة و صلّی علیه عثمان عفّان و هو ممّن حضر بیعة الرضوان. تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ ای تلقون الیهم اخبار النبی (ص) و سرّه بالمودّة الّتی بینکم و بینهم. و قیل: معناه تلقون الیهم المودّة و الباء زائدة، کقوله: «وَ مَنْ یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحادٍ» بظلم، ای الحاد. و القاء المودّة الیهم تقرّبهم الیهم بالمکاتبة.
وَ لَهُ ما سَکَنَ فِی اللَّیْلِ وَ النَّهارِ الحادثات للَّه ملکا و باللّه ظهورا و من اللَّه بدءا و الی اللَّه رجوعا، و هو السمیع لانین المشتاقین، العلیم بحنین الواحدین. گفته‌اند که شب تاریکی عام است گرد عالم در آمده، و روز روشنایی عام است بهمه عالم رسیده، و پیش از آفرینش عالم، و پیش از آفرینش نور و ظلمت نه شب بوده و نه روز بوده، و در بهشت هر چند که آفتاب نباشد، اما همه روز بود، که روشنایی عام بحقیقت آنجا بود، و هر چه باللّه نزدیکتر آنجا نور و ضیا تمامتر. عبد اللَّه مسعود گفت: ان ربکم لیس عنده لیل و نهار، نور السماوات من نور وجهه.
قال عبد اللَّه ابن مسعود: من همّ بسیئة فی غیر مکّة فلم یعملها لا یکتب علیه و لو انّ رجلا ببلد آخر یهمّ فی ان یقتل رجلا بمکّة أو یهمّ فیها بسیئة و لم یعملها لا ذاقه اللَّه العذاب الالیم. قال السدّی: الّا ان یتوب. و روی انّ عبد اللَّه بن عمر کان له فسطاطان احدهما فی الحلّ و الآخر فی الحرم فاذا اراد ان یصلّی صلّی فی الفسطاط الّذی فی الحرم، و اذا اراد ان یعاتب اهله عاتبهم فی الفسطاط الّذی فی الحلّ، فسئل عن ذلک فقال کنّا نتحدّث انّ من الالحاد فیه ان یقول الرّجل لا و اللَّه بلی و اللَّه. و اختلف النحاة فی جواب «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا»، فقال بعضهم الواو فی یصدّون زیادة و هو الخبر و الجواب، یعنی، انّ الّذین کفروا یصدّون، و قیل جوابه مخدوف و تقدیره، انّ الّذین هذه صفتهم هلکوا.
گفته می‌شود که آریوس در سال ۳۳۶ میلادی به طرز عجیبی درگذشت به گونه‌ای که ناگهان کبد، طحال و بخشی از روده خود را بالا آورد. عده زیادی از پدران کلیسا مرگ او را معجزه ای به دلیل اعتقادات الحادی او خواندند. برخی مطالعات محققان، مرگ او را ناشی از مسمومیتش توسط مخالفینش می‌دانند.
ابن جوزی راوندی را از بزرگان ملاحده و یکی از سه تن زندیق بزرگی می‌داند که در میان علمای اسلام ظاهر شده. به نوشته ابوالحسین خیاط راوندی در کتاب الزمرد فصلی به عنوان «رد بر محمدیه» اختصاص داده‌است. به نوشته عباس اقبال آشتیانی در کتاب خاندان نوبختی راوندی رسالت پیغمبران و معجزات منسوب به ابراهیم و عیسی و موسی و محمد را انکار می‌کند. به نوشته تاریخ ایران پس از اسلام اگر چه نشر افکار و عقاید مادی و الحادی تا حدودی رواج داشته با این همه باید گفت در نشر الحاد و زندقه هیچ‌کس به اندازی راوندی تند نرفته‌است؛ ابن راوندی در مورد مرگ، نظریه اپیکور را عنوان می‌کند و معتقد است که: «تا من هستم، مرگ نیست - و هنگامی که مرگ آمد، من نیستم».
بر اساس قوانین عربستان، تبدیل مسلمان به دین دیگر ارتداد محسوب می‌شود که مجازات آن اعدام است. در مارس ۲۰۱۴، وزارت کشور عربستان سعودی با صدور فرمانی سلطنتی که تروریسم را به عنوان «فرستادن به افکار الحادی به هر شکل یا زیر سوال بردن مبانی دین اسلامی که این کشور بر آن استوار است» تعریف می‌کند همه ملحدان را تروریست نامید.
القسم الحادی عشر، جمل علاجات و صفات و غیر ذلک؛
این روزنامه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ به دستور هیئت نظارت بر مطبوعات به صورت موقت، توقیف شد. علت توقیف «تخلف از حدود مطبوعات» و تکرار و اصرار بر تخلفات قانونی اعلام شد. استناد هیئت نظارت بر مطبوعات به ماده شش قانون مطبوعات بود که از نشر مطالب الحادی، اشاعه فحشا، تبلیغ اسراف تا ایجاد اختلاف بین قشرهای جامعه، اهانت به دین اسلام و پخش شایعات را در برمی‌گیرد. روزنامه اعتماد چند ماه پیش از توقیف، از سوی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت دهم هشت بار تذکر گرفته‌بود.
ائوتوخس محدود یا ناکامل بودن انسانیت مسیح را رد کرد. برخی اعتقاد داشتند نظر او مشابه تعلیمات اسکندری است؛ ولی کلیسای قبطی که ائوتوخس را ملحد می‌دانست، این اعتقاد را به شدت رد کرد. بی‌تدبیری ائوتوخس در ارائه عقایدش باعث فهمیده نشدن عقاید او شد. دومنوس دوم انطاکیه و اوزبیوس اسقف دورولائوم در سینودی که در سال ۴۴۸ به ریاست فلاویان در قسطنطنیه برگزار شد، ائوتوخس را به الحاد متهم کردند. شورا او را از مقامش عزل و تکفیر کرد.
در موسم شریعت کاری بُرفته کردی اسلام تازه روی است الحاد دل شمیده
شرایط دین مانوی در روم مسیحی نیز مانند ایران پس از شاپور بود. در سال ۲۹۷ میلادی یعنی دو دهه پس از اعدام مانی دیوکلسین امپراتور روم دربارهٔ گسترش این آیین در مناطق مدیترانه‌ای امپراتوری هشدار داده بود. کلیسای روم حکم الحاد و تکفیر مانویان را صادر کرد و پیروان آن به‌شدت تحت فشار قرار گرفتند. سنت آگوستین قدیس که از بزرگ‌ترین متکلمان مسیحی به‌شمار می‌رود دوره‌ای را به عنوان پیرو مانی گذرانده بود و پس از بازگشت به مسیحیت در کتاب اعترافات خود حملات تندی به مانویان بروز داد.