اسهال
معنی کلمه اسهال در لغت نامه دهخدا

اسهال

معنی کلمه اسهال در لغت نامه دهخدا

اسهال. [ اِ ] ( ع مص ) بزمین نرم رسیدن. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ). || آسانی دادن. || شکم براندن . شکم راندن دارو. ( منتهی الارب ). راندن شکم.جاری شدن شکم. ( غیاث ). شکم براندن به دارو. ( تاج المصادر بیهقی ). شکم نرم کردن : اسهله الدواء. || رانده شدن شکم. ( منتهی الارب ). شکم روش. شکم روه. تردد. بیرون روه. باغچه روک. رانش. رونش. برینش. اختلاف. اطلاق. اطلاق بطن. استفراغ : اسهال و ضعف خوارزمشاه زیاده شد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 356 ). || داروی اسهال داده شدن. ( منتهی الارب ): اُسهل الرجل ( مجهولاً ). || بیماریی که برنشستن بیش از عادت باشد با روانی مدفوع.
- اسهال افتادن کسی را ؛ دچار شکم روش شدن وی : خوارزمشاه برخاست و ضعفش قوی تر شد، چنانکه اسهال افتاد سه بار. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 356 ). گروهی گفتند اسهال قوی افتاد و بمرد. ( تاریخ بیهقی ص 433 ).
- اسهال کردن ؛ تولید اسهال : و بعضی داروها که اسهال صفرا کند... و بعضی اسهال سودا کند... وبعضی اسهال بلغم کند. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
مؤلف کشاف اصطلاحات الفنون آرد: اسهال ، بر وزن اکرام ، نزد پزشکان عبارتست از خروج مواد بدن از مجرای روده مستقیم زیاده از مقدار طبیعی و سبب آن بهر عضوی که رسیده باشد اسهال را بدان عضو نسبت دهند، مانند: اسهال روده ئی. اسهال کبدی. اسهال معده ئی. اسهال زهره ئی. اسهال سپرزی. اسهال بدنی. اسهال ماساریقی. و همچنین بر حسب اخلاط اسهال را هم به همان خلط منسوب دارند، مانند: اسهال دموی و اسهال صفراوی و امثال آن. و اگر اسهال بطور موقت عارض شود آنرا اسهال دوری نامند و شرح فرق بین اسهال ها را بایداز کتب مفصله پزشکی دریافت. کذا فی حدودالامراض. و اسهال موقت از اقسام استفراغ است. و در بحر الجواهر گوید اسهال روده ئی گاه با سحج توأم باشد و گاه نباشد. و آنچه به سحج است آنرا اسهال زلقی گویند. و از این رو هر وقت اسهال روده ئی را نزد پزشکان نام برند به ذهن آنان اسهال توأم با سحج متبادر شود.

معنی کلمه اسهال در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (اِمص . ) شکم روی .

معنی کلمه اسهال در فرهنگ عمید

دفع مدفوع به صورت شل و آبکی که منجر به کم شدن آب بدن می شود، شکم روش، بیرون روه.
* اسهال خونی: (پزشکی ) نوعی اسهال که با التهاب، زخم روده، و لخته های خون در مدفوع همراه است.

معنی کلمه اسهال در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) شکم راندن جاری شدن شکم ۲ - ( اسم ) شکم روش بیرون شدن بدرروی . یا اسهال خونی . مرضی که در نتیج. حمل. آمیب اسهال توائ م با خون در روده ها تولید شود و موجب زخم نسج داخلی روده ها و در نتیجه خروج خون با مواد دفعی گردد . یا اسهال دموی .

معنی کلمه اسهال در دانشنامه عمومی

اِسهال ( به انگلیسی: Diarrhea ) بیماری است که در آن فرد بیمار دست کم پنج بار در روز دفع مدفوع روان یا مایع ( با قوام شل ) دارد. این حالت می تواند تا آخر عمر به طول بینجامد و موجب کم بود ویتامین d می شود که در پی از دست دادن مایعات رخ می دهد. نشانه های کم آبی معمولاً با از بین رفتن کشش طبیعی پوست و تغییر در شخصیت آغاز می شود. این وضعیت می تواند پیشروی کند و در حالات حادتر منجر به کاهش احساس، رنگ پریدگی، ضربان سریع قلب، و کاهش در پاسخگویی و هوشیاری شود. ولی مدفوع روان اما بدون آب در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند می تواند طبیعی باشد.
اصلی ترین علت اسهال، عفونت روده ها است. عفونت روده ممکن است در پی ابتلا به یکی از این موارد به وجود بیاید: ویروس، باکتری، انگل یا وضعیتی که به عنوان اسهال و استفراغ شناخته می شود. این آلودگی ها معمولاً از طریق غذا یا آبی حاصل می شوند که آلوده به مدفوع شده اند یا مستقیماً از فردی منتقل می شوند که به این بیماری آلوده شده است. این بیماری را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد: اسهال آبکی کوتاه مدت، اسهال خونی کوتاه مدت، و اگر به مدت بیش از دو هفته ادامه یابد، به عنوان اسهال پایدار شناخته می شود. اسهال آبکی کوتاه مدت می تواند در پی آلودگی به وبا باشد. اسهال خونی کوتاه مدت وضعیتی است که به عنوان دیسانتری هم شناخته می شود. شماری از عوامل غیر عفونی نیز ممکن است منجر به اسهال بشوند. این عوامل شامل این موارد هستند: پرکاری تیروئید، عدم تحمل لاکتوز، بیماری های التهابی روده، مصرف برخی داروها، سندروم روده تحریک پذیر و یک سری عوامل دیگر. در بیشتر موارد، برای شناخت عامل اصلی به کشت مدفوع نیازی نیست.
راه های پیشگیری از اسهال عفونی شامل این موارد است: رعایت بهداشت، آب آشامیدنی پاک، و شستن دست ها. شیردهی به مدت حداقل شش ماه نیز پیشنهاد می شود، چرا که به عنوان واکسیناسیون روتاویروس عمل می کند. محلول سرم خوراکی ( ORS ) که همان آب آشامیدنی به همراه مقدار متعادلی از نمک و شکر است نوعی درمان است که معمولاً در پیش گرفته می شود. قرص های روی نیز پیشنهاد می شوند. تخمین زده می شود که این درمان ها حدود ۵۰ میلیون کودک را طی ۲۵ سال اخیر نجات داده باشد. وقتی که افراد دچار اسهال می شوند، پیشنهاد می شود که به خوردن غذای سالم ادامه دهند و کودکان نیز به خوردن شیر مادر. اگر ORSهای تجاری در دسترس نباشد، محلول های خانگی نیز می توانند استفاده شوند. در کسانی که به صورت شدید آب از دست داده اند، تزریق وریدی نیز ممکن است ضروری باشند. اما بیشتر موارد را می توان به خوبی با مایعات دهانی برطرف کرد. آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است در موارد اندکی پیشنهاد شوند که البته به ندرت استفاده می شود. آنتی بیوتیک ممکن است برای این افراد تجویز شود: کسانی که اسهال خونی و تب بالایی دارند، کسانی که به اسهال پس از مسافرت دچار شده اند، و کسانی که در مدفوعشان باکتری ها یا انگل های خاصی رشد می کند. لوپرامید ممکن است دفعات اجابت مزاج را کاهش دهد اما برای کسانی که به نوع حاد بیماری دچارند توصیه نمی شود.

معنی کلمه اسهال در دانشنامه آزاد فارسی

اِسهال (diarrhoea)
دفع مدفوع مایع یا نیمه مایع به مقدار زیاد، به علت فعالیت زیاد روده ها یا با فواصل کم. عامل اسهال ممکن است محرک های روده ای، ازجمله برخی از داروها و سم ها؛ عفونت ناشی از میکروب های بیماری زا، ازجمله اسهال خونی، سالمونلا، و وبا؛ یا حساسیت باشد. اسهال مهم ترین عامل مرگ ومیر کودکان در جهان است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (۱۹۹۶)، در ۱۹۹۵ بیماری های اسهالی عامل۳.۱میلیون مورد مرگ بوده اند. روتاویروس شایع ترین علت اسهالِ همراه با کم آبی در انسان است و سالانه باعث مرگ تقریباً ۸۷۰هزار کودک می شود. کم آبی ناشی از اسهال را می شود با خوراندن مقادیر فراوان محلول قندی و نمکی به بیمار و با برقراری تعادل الکترولیتهای خون جبران کرد. از آن جا که اسهال ها غالباً منشأ ویروسی دارند، مصرف داروهای پادزی بر درمان آن ها بی اثر است.

معنی کلمه اسهال در ویکی واژه

diarrea
dissenteria
شکم روی.

جملاتی از کاربرد کلمه اسهال

نقلست که چهل سال بود که تاعهد کرده بود که از خدای جز رضا او نخواهد دختری داشت که در حکم عبدالرحمن سلمی بود وقتی این دختر را عارضه اسهال پدید آمد جمله اطبا در علاج او فرو ماندند شبی عبدالرحمن پوشیده را گفت: داروی این پدرت دارد گفت: چگونه گفت: چنانکه اگر گناهی بکند حق تعالی این سهل گرداند دختر گفت: این از همه عجب‌تر است گفت: پدرت عهد کرده است از چهل سال باز که از حق تعالی جز رضای حق نخواهد اگر عهد بشکند و دعا کند حق تعالی شفا دهد پوشیده نیم شبی در محفه نشست ونزدیک پدر آمد گفت: ای فرزند بیست سال است تا از اینجا رفتهٔ هیچ نیامدی اکنون بدین نیم شب چرا آمدی پوشیده گفت: پدری دارم چون تو و شوهری دارم چون عبدالرحمن امام وقت و زندگی دوست می‌دارم تا او راد عبدالرحمن و غمخوارگی دین خدا از تو می‌شنوم و من نیز در میانه خدای را یاد می‌کنم اکنون آمده‌ام تاعهد بشکنی و دعائی بگوئی تا حق تعالی حال مرا شفا دهد بوعمرو گفت: نقض عهد روا نیست و تو اگر امروز نمیری فردا بیمری و مردنی مرده بپروای جان پدر و مرا در گناه مینداز اگر من بجهت تو عهد بشکنم تو بد فرزندی باشی دختر گفت: یکدیگر را وداع کنیم که مرا بدل چنین می‌آید که مگر اجل من نزدیک است ازین علت نرهم گفت: بیایم بر جنازهٔ تو نماز کنم دختر وداع کرد و برفت تا بسرای خود رسید علت بصحت بدل گشته بود تا بعد ازوفات پدر به چهل سال دیگر بزیست و او را کلماتی عالیست ازو می‌آید که گفت: صافی نشود قدم هیچکس درعبودیت تا آنگاه که همهٔ کارهای خویش جز ریا نبیند و همهٔ حالهای خویش جز دعوی نداند.
ضرر کند گذر سمع از شنودن او چو روده را اسهال و مثانه را ادرار
علت اصلی بیماری اسهال مسافران، عوامل عفونی است. در ۸۰٪ موارد انتروباکتریاسیا علت بیماری است و بقیه آن را ویروس‌ها و تک‌یاختگان پروتوزوآ تشکیل می‌دهند. در جدول مقابل، عوامل این بیماری به تفکیک آورده شده‌است.
آن یکی رفت وبه بالینش طبیبی آورد نبض او دید و بدو داددوای اسهال
این گروه از داروها معمولاً اثر خوبی در درمان اختلال وسواس اجباری دارند و اثرات جانبی کمی دارند. سردرد، کم‌خوابی، اسهال و هیجان از جمله اثرات جانبی این داروها هستند.
«مادت این اسهال از دماغ بود و تا از دماغ فرود نیامدی این اسهال منقطع نگشتی. و من ترسیدم که اگر مسهل دهم نباید که قوت به اسهال وفا نکند. چون دل بر گرفتند گفتم آخر در مسهل امید است و در نا دادن هیچ امید نه، بدادم و توکل بر خدای کردم که او تواناست، و باری تعالی توفیق داد و نیکو شد و قیاس درست آمد، زیرا که در مسهل نا دادن مرگ متوقع بود و در مسهل دادن مرگ و زندگانی هر دو متوقع بود، مسهل دادن اولیتر دیدم.»
خروج توده از مقعد، خونریزی رکتوم، یبوست و اسهال، بی‌اختیاری دفع، نشت مدفوع، خارش و درد.
تا کنون اثرات جانبی مهمی پس از مصرف آلوئه‌ورا به‌عنوان داروی موضعی گزارش نشده‌است. مصرف خوراکی عصاره کامل و رنگ‌زدایی نشدهٔ برگ‌های آلوئه‌ورا به‌طور بالقوه می‌تواند باعث مسمومیت و ایجاد عوارضی مانند اسهال و درد شکمی شود. مصرف خوراکی این گیاه همچنین می‌تواند باعث کاهش جذب برخی از داروها یا وقوع تداخل دارویی شود.
چون بدانستم که بی اسهال او مجلس سردان نخواهد گشت گرم
نقلست که شیخ را مسافری رسید که اسهالش می‌آمد بدست خود آن شب طاس او برداشت و یک ساعت نخفت تا نزدیک صبح شیخ یک نفس چشم بر هم نهاد آن مسافر آواز داد و گفت: کجائی که لعنت بر تو باد شیخ در حال برجست ترسان ولرزان و طاس آنجابرد بامداد مریدان با شیخ گفتند آخر این چه مسافر است که لفظی چنین و چنین گفت: وما را طاقت تحمل نماندو تو تااین غایت صبر می‌کنی شیخ گفت: من چنین شنیدم که رحمت بر توباد.
اثر ضد اسهال، اکترئتید از طریق تقلید اثرات سوماتواستاتین می‌باشد که باعث کاهش ترشح پپتیدهای گاستروانتروهپاتیک می‌شود.
هیضه اسهال و قی بهم باشد معده را هضم و قوّه کم باشد
عوارض جانبی شایع دارو شامل راش (ضایعه پوستی)، اسهال، خستگی، بی‌اشتهایی و گاهی هم ریزش مو است. در برخي بيماران اين عوارض بسيار جدي بوده تا جايي كه بيمار از زندگي عادي باز مي ماند. همچنين امكان اعتياد به اين دارو در بيمار بسيار بالاست.
ز رنج سودا سبلت ‌کنی و خاری ریش علاج سودا جویی ز داروی اسهال
ابراهیم خَوّاص به ری بیمار شد و علّت اسهال داشت هر مجلسی که بنشستی، اندر میان آب شدی و طهارت کردی، یکبار در میان آب شد و جان بداد.
این دارو می‌تواند باعث عوارض گوارشی همچون تهوع، استفراغ، اسهال، کاهش وزن و نیز اختلالات الکترولیتی شود.
تهوع، اسهال، سردرد، تغییر در حس چشایی، درد عضلانی و خواب آلودگی از شایعترین عوارص آلوپورینول هستند.
درد پا سهل است کز پیچ و فشار روزگار مقعدم وارون و امعا خسته ز اسهال ای وزیر
آئروموناس هیدروفیلا عامل اسهال، عفونت پرده داخلی قلب، مننژیت، عفونت بافت‌های نرم و باکتری‌ها می‌باشد. سوش‌های مولد سم این باکتری، یک پلی‌پپتید با وزن مولکولی ۵۲ کیلو دالتون تولید می‌کنند که دارای فعالیت آنتروتوکسیک، سیتوتوکسیک و همولیتیک می‌باشد.
بقراط، پزشک یونانی، شراب را بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌دانست و استفاده از آن را به عنوان ضدعفونی‌کننده زخم‌ها و همچنین به جهت ترکیب با سایر داروهای مصرفی بیمار توصیه می‌کرد. وی همچنین، شراب را به عنوان درمانی برای بیماری‌های مختلفی همچون اسهال، بی‌حالی و درد هنگام زایمان تجویز می‌کرد.: 433  جالینوس نیز هنگام درمان گلادیاتورها از شراب به عنوان ضدعفونی‌کننده انواع زخم‌ها استفاده می‌نمود. ۴ سال حضور جالینوس به عنوان پزشک در میان گلادیاتورها تنها ۵ مرگ را در پی داشت در حالی که ۶۰ مورد مرگ، تا پیش از آغاز کار وی ثبت شده بود.