آمیب

معنی کلمه آمیب در لغت نامه دهخدا

امیب. [ اَ ] ( فرانسوی ، اِ ) آمیب. جانوری تک سلولی از رده ٔریشه پاییان که هم در آبهای شیرین و هم در آبهای دریا میزید. حرکت و تغذیه وی بوسیله پاهای کاذب است. پروتوپلاسم آنها برهنه و بدون پوسته خارجی است. ( از فرهنگ فارسی معین ، ذیل آمیب ). کلمه امیب از لغت یونانی امبا یعنی تغییر مشتق شده. بدن امیب از توده پروتوپلاسمی لخت بدون شامه تشکیل شده است. در وسط آن هسته قرار دارد و حدود بدن آن دایماً در تغییر است. قسمت مرکزی پروتوپلاسم یا اندوپلاسم دانه دانه ای و نیم شفاف است و از یک اکتوپلاسم کاملاً شفاف بیرنگ احاطه شده است. هرگاه امیبی را در زیر میکروسکپ قرار دهیم ملاحظه میشود که در مایع شناور بکندی جابجا میشود و متوالیاً در جهات مختلف دنباله هایی ( پاهای کاذب ) خارج می کند. با اینکه تحقیقات بسیاری درباره امیبها بعمل آمده است ولی هنوز در اصل آنها و طرز تولید مثلشان مجهولات متعددی باقی مانده است. ( از جانورشناسی عمومی مصطفی فاطمی ج 1 ص 93 ). و رجوع به همین کتاب شود.

معنی کلمه آمیب در فرهنگ معین

( آمیب ) [ فر. ] ( اِ. ) جاندار ذره بینی تک سلولی از ردة آغازیان که در آب های شیرین و جاهای مرطوب و در آب حوض ها پیدا می شود. نوعی از آن در رودة انسان تولید می گردد و باعث اسهال خونی می شود.

معنی کلمه آمیب در فرهنگ عمید

( آمیب ) جاندار تک سلولی از ردۀ آغازیان که در آب های شیرین و جاهای مرطوب زندگی می کند.

معنی کلمه آمیب در فرهنگ فارسی

( آمیب ) ( اسم ) جانور یک سلولی از رد. ریشه پائیان که هم در آبهای شیرین و هم در آبهای دریا میزید حرکت و تغذی. وی بوسیل. پاهای کاذب است . پروتوپلاسم آنها برهنه و بدون پوست. خارجی است .
جاندارذره بینی یک سلولی ازرده آغازیان
یا آمیب جانور یک سلولی از رده ریشه پاییان که هم در آبهای شیرین و هم در آبهای دریا میزید حرکت و تغذیه وی بوسیله پا های کاذب است پروتوپلاسم آنها برهنه و بدون پوسته خارجی است .

معنی کلمه آمیب در دانشنامه آزاد فارسی

آمیب. آمیب (amoeba)
از ساده ترین جانوران زنده، و موجودی تک یاخته ای، متعلق به گروه پیش زیان (تک یاختگان)۱. بدن آمیب شامل پروتوپلاسم۲ بی رنگ است. فعالیت آمیب را هسته۳ کنترل می کند و جانور با گردش پروتوپلاسم و بلع ذرات آلی تغذیه می کند. آمیب با تقسیم دوتایی۴تولید مثل می کند. برخی گونه های آمیب ها انگل هایی مضرند.

معنی کلمه آمیب در ویکی واژه

(جانوری): موجود زنده تک‌سلولی که در دریا یا آبِ شیرین زندگی می‌کند.
جاندار ذره بینی تک سلولی از رده آغازیان که در آب‌های شیرین و جاهای مرطوب و در آب حوض‌ها پیدا می‌شود. نوعی از آن در روده انسان تولید می‌گردد و باعث اسهال خونی می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه آمیب

تحلیل‌های ژنتیک مولکولی نشان می‌دهد آمیبوزوا یک گروه فراگیر است. بیشتر درخت‌های تبارزایی آمیبیورا را به عنوان گروه خواهر پشت‌تاژکان (کلاد بزرگ دیگری شامل قارچ و جانوران و حدود ۳۰۰ گونه تک سلولی) دسته‌بندی می‌کنند.
سایر شرایطی که می توانند با بیماری کرون اشتباه گرفته شوند عبارتند از بیماری بهجت و بیماری سلیاک، در حالی که شرایطی که می توانند کولیت اولسراتیو را تقلید کنند عبارتند از کولیت حاد خود محدود شونده، کولیت آمیب، شیستوزومیازیس و سرطان روده بزرگ. شرایطی که می تواند باعث افزایش سطح کالپروتکتین مدفوع شود شامل اسهال عفونی، بیماری سلیاک درمان نشده، انتروکولیت نکروزان، فیبروز کیستیک روده و سلول های تومور نئوپلاستیک کودکان است.
البته اکثر آمیبوها و بازی‌ها در یک رابطه‌ یک طرفه‌ عمل می‌کنند. این بدان معنی است که کنسول‌های نینتندو این آمیبوها را اسکن می‌کنند و به بازی می‌گویند که با کدام یک از آن‌ها طرف است اما بر روی خود آمیبو تغییری ایجاد نمی‌شود. در این موارد، اسکن کردن آمیبو تنها باعث باز شدن یک شخصیت، پوسته، مرحله جدید و یا نوع تاثیری خاص دیگر در بازی می‌شود و نه چیز دیگری.
پارومومایسین یا آمینوسیدین سولفات یک آنتی‌بیوتیک آمینوگلیکوزید است که بر روی برخی از تک یاخته‌ها از جمله آمیب و لیشمانیا و کریپتوسپوریدیم نیز مؤثر است و از راه خوراکی در درمان عفونت‌های تک‌یاخته‌ای مانند آمیبیاز روده‌ای مصرف می‌شود.
ضدعفونی کردن آب‌های آشامیدنی شهری و استخرهای شنا به مقدار کافی و با روش‌های صحیح، امری ضروری است. متأسفانه از آنجایی که چنین کاری برای سایر آب‌های شیرین (مثل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و سدها) وجود ندارد، باید حتی‌الامکان از شنا در آن‌ها (بویژه در مناطق گرمسیر) خودداری کرد. غواصی بدون تجهیزات، شنا زیر آب و شیرجه زدن، می‌تواند احتمال ورود این آمیب به بدن را افزایش دهد.
آمیب می‌تواند با سوراخ کردن جدار روده خود را به جریان خون رسانده و از این طریق به اعضاء دیگر رفته و باعث ایجاد آبسه آمیبی در این اعضاء شود. کبد شایعترین مکان برای ایجاد آبسه آمیبی است ولی به ندرت این آبسه‌ها در ریه یا مغز نیزایجاد می‌شوند.
تاثیراتی مختلفی که اسکن کردن هرآمیبو به همراه دارد، از یک بازی به بازی دیگر تفاوت خواهند کرد. برخی از عناوین مثل بازی برادران سوپر اسمش بر روی کنسول‌های وی یو و ۳دی‌اس حتی به بازیکن اجازه می‌دهند که اطلاعاتی بر روی آمیبو ذخیره کنند. این قابلیت به بازیکن این امکان را می‌دهد که شخصیت‌های مورد علاقه‌ خود را شخصی سازی کند، اطلاعات را بر روی آمیبو ذخیره کرده و سپس از آن بر روی هر کنسول وی یو یا ۳دی‌اس دیگری بهره ببرد.
آب محیطی برای انتقال و رشد جانوران ذره بینی بیماری‌زایی است که عامل مریضی‌هایی از قبیل تب تیفویید اسهال آمیبی و باسیلی، هپاتیت، تبخال، ورم ملتحمه چشم و زرد زخم و غیره می‌باشد.
تروفوزوییت پلاسمودیوم اوال دارای سیتوپلاسم درشت و نقاط رنگی بزرگ می‌باشد و می‌تواند به شکل آمیب تغییر شکل دهد.
بیشتر آمیب‌ها زندگی آزاد دارند و با آندوسیتوز مواد غذایی مورد نیاز خود را از محیط اطراف بدست می‌آورند.