آذر ماه

معنی کلمه آذر ماه در لغت نامه دهخدا

( آذرماه ) آذرماه. [ ذَ ] ( اِ مرکب ) آذرمه. نام ماه نهم از ماههای شمسی. نوبت آفتاب در این ماه مر برج قوس را باشد. ( نوروزنامه ). و مطابق است با تشرین ثانی. || آذرماه رومی یا سریانی مطابق است با فروردین ماه جلالی.

معنی کلمه آذر ماه در فرهنگ فارسی

( آذرماه ) ( اسم ) ماه نهم سال شمسی

معنی کلمه آذر ماه در فرهنگ اسم ها

اسم: آذرماه (دختر) (فارسی) (کهکشانی) (تلفظ: āzar māh) (فارسی: آذرماه) (انگلیسی: azar mah)
معنی: دختری که مانند ماه زیباست و مانند آتش درخشنده، ماه آذر، ماه نهم از سال شمسی

معنی کلمه آذر ماه در ویکی واژه

(گاهشماری): منسوب به آذر، ماه نهم از سال شمسی.
روز نهم از هر ماه شمسی.

جملاتی از کاربرد کلمه آذر ماه

از آنجا که ارتفاعات گردنه خان و خصوصاً کوه وزنه با آغاز اولین بارش‌های پاییزی و تقریباً از اواسط آبان ماه سفیدپوش می‌شود می‌توان آذر ماه را شروع فصل اسکی در کوه وزنه به حساب آورد که با ماندگاری برف قابل اسکی تا اواسط اردیبهشت می‌توان حداقل برای ۵ ماه از سال که کاملاً سفیدپوش است در آن اسکی کرد به طوری که طی بازدیدهای به‌عمل آمده عمق برف در اواخر فرودین ماه در تمام طول پیست بیش از یک متر بوده است.
۲۶ آذر ماه، قطعه «بازآمدم» با شعری از مولانا و آهنگسازی محسن چاوشی، منتشر شد.
طرح اتهام تخریب اموال عمومی توسط استاندار علیه شهروندان معترض در حالی است که او در آذر ماه ۹۸ با اشاره به ناآرامی‌های آبان در این استان گفت «مردم اجازه ندادند فرصت طلبان سوء استفاده کنند و هیچ بانک و ساختمان و معبری آسیب ندیده است.
تا همی دانند آذر ماه را، بعد از ابان تا همی گویند آید از پس نیسان ایار
اسماعیل موسوی زنجانی در هفته آخر آذرماه سال ۱۳۸۱ برای زیارت حرم امام هشتم شیعیان به مشهد رفت و صبح روز چهارشنبه ۲۷ آذر ماه ۱۳۸۱، بر اثر ایست قلبی در سن ۷۴ سالگی درگذشت.[نیازمند منبع]
در استان کرمانشاه همچنین مرکبات نیز تولید می‌شود. عمدهٔ محصول مرکبات کرمانشاه مربوط به شهرستان قصر شیرین است که در آن پرتقال، لیموترش، نارنگی و گریپ فروت کشت می‌شود و لیمو شیرین تولیدی آن از مرغوبیت بالایی برخوردار است. در سال زراعی ۱۴۰۰ در شهرستان قصر شیرین حدود ۸۰۰ هکتار باغ مرکبات وجود داشته که ۵۰۰ هکتار آن در مرحله باروری و مابقی به صورت نهال بوده و هنوز به مرحله باروری نرسیده‌است. فصل برداشت مرکبات در قصر شیرین هرساله از اوایل آبان آغاز شده و تا اواخر آذر ماه ادامه پیدا می‌کند.
جشنواره خوارزمی نام یک جشنواره علمی در ایران است که به منظور ارج نهادن به مقام دانش پژوهان و فناوران نوآور به نام این دانشمند بزرگ ایرانی اسلامی «ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی» نام‌گذاری شده‌است. این جشنواره هر سال در دو فرایند مجزا برگزار می‌شود. یکی به عنوان جشنواره جوان خوارزمی برای دانش پژوهان و فناوران کمتر از سی و پنج سال که بخش دانش آموزی نیز دارد و در آذر ماه مراسم تقدیر از برگزیدگان آن انجام می‌شود و یکی جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در بهمن ماه مراسم تقدیر از برگزیدگان آن با حضور رئیس‌جمهور ایران برگزار می‌گرددو علاوه بر طرح‌های فنی و مهندسی از داخل کشور، برگزیدگانی از سراسر جهان در زمینه‌های علوم فنی و مهندسی و علوم پایه را معرفی می‌کند.
هزاران نفر از سایر شهرستان‌های خوزستان در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۲ برای ششمین بار در محلی جدید در کنار کارون تجمع کردند. معترضین به انتقال آب کارون این بار را برای حمایت از استعفای نمایندگان مجلس خوزستان و اعتراض نسبت به انتقال آب کارون به اصفهان و وضعیت نامناسب هوای اهواز تجمع کردند. این تجمع در کنار سیلوی قدیمی اهواز و پل جدید کابلی برگزار شد که هزاران نفر در این زنجیره شرکت کردند. گفته می‌شود در حالی که مردم به حمایت از نمایندگانشان تجمع کرده بودند اما هیچ‌کدام از نمایندگان و اعضای شورا در این زنجیره شرکت نکردند.
بنان‌السلطان در مجلس عضو جناح اکثریت و هوادار سردارسپه بود با این حال در حکومت نظامی که سردار سپه در اواخر تیر ۱۳۰۳ پس از قتل کنسول امریکا در تهران برقرار کرد، روزنامه‌اش توقیف شد. سال بعد، شیروانی به انقراض قاجاریه و انتقال سلطنت به رضاشاه رأی داد و در آذر ماه به عضویت مجلس مؤسسان برگزیده شد که به برپایی خاندان پهلوی رسمیت بخشید.
آذر ماه، بزبان پهلوی آذر آتش بود، و هوا درین ماه سرد گشته باشد، و بآتش حاجت بود، یعنی ماه آتش، و نوبت آفتاب درین ماه مر برج قوس را باشد.
شرکت اروندان در آذر ماه ۱۳۸۳ با تصویب هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت ایران تأسیس گردید. این شرکت هم‌اکنون تولید نفتی معادل ۲۲۷ هزار بشکه در روز را دارا می‌باشد، که تا چند سال آینده، با افزایش میادین تحت مدیریت آن، بیش از ۱ میلیون بشکه از تولید نفت ایران، تحت مدیریت این شرکت قرار خواهد گرفت.
پس از آن اعلام شد در صورتیکه تا اواخر آذر ماه شرایط برای انتشار آلبوم بی‌نام مساعد باشد، قطعاً آلبوم نزدیک به شب یلدا منتشر خواهد شد. در غیر این صورت، دی ماه امسال باید منتظر انتشار آلبوم از طریق شرکت ایران گام بود.
تا فرو پوشدم به آذر ماه ز آفتاب تموز پیراهن
تا سپاه اندر جهان آورد آذر ماه ازو دیگر آئین شد هوا و دیگر آئین شد جهان