اواسط

معنی کلمه اواسط در لغت نامه دهخدا

اواسط. [ اَ س ِ ] ( ع اِ ) ج ِ اوسط. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( غیاث اللغات ). میانه و میانه تر. ( غیاث اللغات ). وسط و میانه و میان.
- اواسط ماه ؛ میانه های ماه.
- اواسط ناس ؛ مردمان میانه حال که نه چندان توانگر باشند ونه فقیر. ( ناظم الاطباء ).
|| اواسط دلائل و حججی است که بدان بر دعاوی استدلال کنند. ( از تعریفات سید جرجانی ).

معنی کلمه اواسط در فرهنگ معین

(اَ س ِ ) [ ع . ] (ص . ) جِ وسط ، ۱ - میانه ها، میان ها. ۲ - مردمان متوسط .

معنی کلمه اواسط در فرهنگ عمید

= اوسط

معنی کلمه اواسط در فرهنگ فارسی

میانه ها، جمع اوسط
( صفت ) جمع وسط : میانه ها میانها.

معنی کلمه اواسط در ویکی واژه

جِ وسط ؛
میانه‌ها، میان‌ها.
مردمان متوسط.

جملاتی از کاربرد کلمه اواسط

آسیاب‌آبی جُرْدِوِکْ یا آسیاب‌آبی جُرْدِوِیْ مربوط به اواسط دوره قاجار است و در شهرستان کاشمر، روستای جردوی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۶۴۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
رقیمجات مفصل مصحوب ذوالفقا بیک رسیده بود. عریضه مختصر در جواب می نوشتم تا اواسط صفحه طوری با هم راه آمدیم، آنجا قلم سرکشی کرد، عنان از دستم گرفت، پیش افتاد، دیدم بی پیر، از خامة سرکار وقایع نگار اقتباس کرده؛
تا دههٔ ۱۹۷۰ میلادی جمعیت مسلمانان لوکزامبورگ بسیار کوچک و کم‌جمعیت بود. در اواسط دههٔ ۱۹۷۰ جمعیت مسلمان تنها ۳۰۰ نفر شمارش شده‌بود؛ که در واسطه دههٔ ۱۹۹۰ و از زمان آغاز جنگ‌های داخلی در یوگسلاوی سابق پناهجویان عمدتاً مسلمان بوسنیایی وارد لوکزامبورگ شدند، این پناهجویان در حدود بیش از ۳٬۰۰۰ تخمین زده می‌شوند.
دریغا مگر مصطفی از اینجا گفت که «إِقْرَأوا القرآنَ والتَمِسوا غَرائبَهُ» غرایب قرآن جُستن، کار هرکسی نباشد. ای دوست باش تا به کتابخانه‌ی «أَوّلُ ما خَلَقَ اللّهُ نوری» رسی، آنگاه استاد «أدَّبنی ربی فَأحسَنَ تَأدیبی» قرآن را بلاواسطه بر لوح دل تو نویسد که «وَرَبُّکَ الأکرَمُ الّذی عَلَّمَ بالقَلَم عَلَّمَ الإِنسانَ مالَمْ یَعْلَم». در این کتابخانه بدانی که «ن و القلم» چیست.
به گفته برخی از منابع، او به همراه سید نظام‌الدین موسوی دیگر نماینده تهران بعدا راه خود را از افراد دیگر در این ماجرا جدا کردند و آنچنان که آن دو گفته‌اند در اواسط راه به این نتیجه رسیدند که بسیاری از ادعاهای علیرضا زاکانی در مورد تاجگردون بی‌اساس بوده است.
این دانشگاه از اواسط دهه ۱۳۶۰ تأسیس شده و بر مطالعات اسلامی، فقه و حقوق متمرکز است. به دانشجویان هم‌زمان با دروس دانشگاهی دروس حوزه‌های علمیه نیز تدریس می‌شود. این دانشگاه کمی بیش از هزار دانشجو دارد و تحصیل در آن رایگان است.
از وی می‌آید که گفت: «التصوّف قِیامُ الْقَلْبِ مَعَ اللّهِ بِلاواسطَةٍ.» تصوّف قیام دل بود با حق تعالی بی واسطه، و این اشارت هم به مشاهدت باشد و مشاهدت غلبهٔ دوستی بود و استغراق صفت اندر تحقیق شوق رؤیت و فنای صفت به بقای حق. و اندر کتاب الحجّ اندر مشاهدت و وجود آن بابی بیارم، ان شاء اللّه، عزّ و جلّ.
سال‌های متمادی بی‌کفایتی در ادارهٔ کشور که با ناتوانی در رسیدگی به بدهی‌های کشور در زمان حکومت نظامی آغاز شده بود، در واقع کنترل و ادارهٔ کشور را غیرممکن کرده بود. در اواسط دههٔ ۹۰، دولت اکوادور دارای نهاد اجرایی بسیار ضعیفی بود که برای راضی کردن دولتمردان در هیئت قانونگذاری و قضایی تقلا می‌کرد. سه رئیس‌جمهور آخر منتخب مردم هیچ‌کدام تا آخر دورهٔ ریاست جمهوری خود بر سر کار نماندند.
چو زاید شد در اواسط از شهود است که مشرب نام اواندر عهود است
ویولن با ظاهری که امروزه می‌بینیم، اولین بار در کارگاه آندریا آماتی در کرمونای ایتالیا، در اواسط قرن شانزدهم ساخته شد.
یک کتیبه غول پیکر روم باستان متعلق به اواسط قرن سوم پس از میلاد که این فرقه مخفی عرفانی مربوط است و به خدای دیونیسوس اختصاص داده شده، توسط باستان‌شناسان در باسیلیکای بزرگ، پلوودیوف کشف شده‌است.
حجاج قتیبه بن مسلم را گفت: وی را نگاه دار و فردا بیاور. قتیبه گفت: من بیرون شدم و آن مرد را با خود بردم. در اواسط راه مرا گفت: آیا کاری خیر کنی؟ گفتم: کدام کار؟
ارث پدر ار، قوام‌السلطنه بخشید بر به برادرش، کز اواسط ناس است
آود برای اولین بار هنگامی که دانشجوی کالج استان توکومان بود دستگیر شد و تا اواسط سال ۱۹۷۵در زندان به سر برد و سپس آزاد گردید. در ۱۹۷۶ همراه با همسرش روبرتو کن‌وز در زندان استان چاکو زندانی شدند. به همین علت او به دلایل سیاسی در ارتباط با خانواده‌های زندانیان سیاسی محبوس و ناپدید شده و همچنین مادران میدان پلازا که در پی جگرگوشه‌های خود می‌گشتند قرار گرفت.
بود حرق از تجلیها اواسط که جاذب بر فنا شد در ضوابط
این اصطلاح در زبان انگلیسی برای اولین بار شاید توسط جی. آر. آر. تالکین در اواسط قرن بیستم و مشتق شده از واژه‌های یونانی φωνή (آوا) و αἰσθητική (زیبایی‌شناسی) استفاده گردید.
روزنامه‌نگار جوانی به نام الی هاورث، تلاش می‌کند تا با پیدا کردن نامه‌هایی در بایگانی، به داستان زوجی که رابطه عاشقانه و ممنوعه‌ای در اواسط دهه ۱۹۶۰ داشتند، پی ببرد.
و هُوَ کمال الدین اسماعیل بن جمال الدین عبدالرّزاق. از مشاهیر شعر است و در اواسط عمر ترک و تجرید پیشه نمود و ارادتش به جناب شیخ شهاب الدین سهروردی به سرحد کمال بود. به لباس فقر ملبس و با یاد خدا همنفس. در خارج شهر اصفهان به دست لشکر مغول گرفتار گردید و بعد از زجر بسیار به مرتبهٔ شهادت رسید فی سنهٔ ۶۳۵. دیوانش مکرر دیده شده. از اوست: