احتراق

احتراق

معنی کلمه احتراق در لغت نامه دهخدا

احتراق. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) سوختن. سوخته شدن. ( منتهی الارب ). آتش گرفتن :
تو درون خانه از بغض و نفاق
می نبینی حال من در احتراق.مولوی. || احتراق فرس در عَدو؛ سرعت کردن اسب در تک و دویدن. || ( اصطلاح نجوم ) مؤلف کشاف اصطلاحات الفنون آرد که : احتراق نزد منجمان اجتماع آفتاب است با یکی از خمسه متحیره در یک درجه ای از فلک البروج. و آن ازانواع نظر باشد چنانکه بیان آن بیاید - انتهی. نهان شدن یکی از پنج ستاره سیاره سوای قمر در زیر شعاع خورشید بسبب با هم شدن در برج واحد. ( غیاث از منتخب ). مقارنه شمس است با یکی از خمسه متحیره یعنی زحل و مشتری و مریخ و زهره و عطارد. در فلک معنی احتراق آن است که کوکب مقارن آفتاب باشد و میان آن دو بیش از دقایق تصمیم. ( مفاتیح العلوم ) :
گویمش این احتراق نه از قران خیزدی
که نیست با آفتاب رای تو کرده قران.مسعودسعد.دلم همچو زهره ست در احتراق
تنم همچو خورشید اندر سفر.مسعودسعد.حامی تیر ار شود کلکت ، نترسد ز احتراق
بگذرد از قرص خور چون از هدف پیکان تیر.سوزنی.- احتراق پذیر ؛ سوختنی. قابل سوختن.
- احتراق ناپذیر ؛ ناسوختنی.

معنی کلمه احتراق در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - سوختن ، آتش گرفتن . ۲ - محو شدن یکی از پنج سیارة «زحل ، مشتری ، مریخ ، زهره ، عطارد» در زیر شعاع خورشید، یا مقارنة خورشید با یکی از آن ها.

معنی کلمه احتراق در فرهنگ عمید

۱. آتش گرفتن، سوختن.
۲. (نجوم ) [قدیمی] نهان شدن یکی از سیارات زحل، مشتری، مریخ، زهره، و عطارد در زیر شعاع خورشید یا مقارنۀ خورشید با یکی از آن پنج سیاره.

معنی کلمه احتراق در فرهنگ فارسی

سوختن، سوخته شدن، آتش گرفتن
( مصدر ) ۱ - سوختن سوخته شدن آتش گرفتن . ۲ - جمع شدن آفتاب است با یکی از پنج ستار. زحل و مشتری و مریخ و زهره و عطارد در یک درجه و دقیقه ( بلکه در یک نقطه ) از فلک البروج نهان شدن یکی از پنج اختر با در زیر شعاع خورشید بسبب باهم شدن در یک برج . یا احتراق کواکب . سوختن ستاره قرار گرفتن ستاره ( یکی از پنج ستار. زحل مشتری مریخ زهره و عطارد ) با خورشید در یک برج .

معنی کلمه احتراق در فرهنگستان زبان و ادب

[شیمی] ← سوختن
{combustion} [قطعات و مجموعه های خودرو] سوختن سریع مخلوط سوخت و هوا در محفظۀ احتراق برای تولید توان

معنی کلمه احتراق در دانشنامه عمومی

احتراق یا سوختن یا سوزش ( به انگلیسی: Combustion یا burning ) نتیجهٔ یک فرایند شیمیایی گرمازا میان یک مادهٔ سوختنی و عامل اکسیدکننده است که با تولید گرما و تغییر شیمیایی مواد اولیه همراه می شود. آزاد کردن گرما می تواند با تولید نور به صورت شعله یا درخشش باشد. مواد سوختنی پرکاربرد معمولاً از ترکیب های آلی ( به ویژه هیدروکربن ها ) به صورت گازی، مایع یا جامد درست شده اند. همان طور که گفته شد، سوختن یک نوع واکنش اکسایش است؛ اما به خاطر سرعت بالای واکنش که منجر به تولید گرمای زیاد در زمان اندک و بالا رفتن دمای محیط واکنش و ایجاد نور و شعله می شود - در دسته ای خاص قرار می گیرد.
سوختن واکنشی است که در آن ماده ای با سرعت زیاد با اکسیژن ترکیب شده و علاوه بر تولید ترکیب های اکسیژن دار، گرما و نور نیز تولید می کند.
در یک فرایند کامل سوختن، یک مادهٔ سوختنی با یک عامل اکسیدکننده مانند اکسیژن یا فلوئور وارد واکنش می شود. نتیجهٔ واکنش موادی است که از هر دو عامل مادهٔ سوختنی و اکسیدکننده تشکیل شده اند. برای نمونه:
ساده ترین نمونهٔ سوختن، واکنش میان هیدروژن و اکسیژن است. این واکنش در موتور راکت بسیار اتفاق می افتد:
نتیجهٔ این واکنش بخار آب است.
سوختن کامل تقریباً ممکن نیست. به طور مثال، در سوختن هیدروکربن ها، در واقعیت ترکیب هایی مانند کربن منوکسید و کربن خالص ( خاکستر یا دوده ) به جای می ماند. همچنین ممکن است میان عامل های نخستین سوختن و هوای محیط نیز واکنش صورت گیرد و چون ۷۸ درصد از جو را نیتروژن تشکیل داده، شاهد به وجود آمدن ترکیب هایی از نیتروژن اکسید باشیم.
واکنش شیمیایی استوکیومتری سوختن هیدروکربن در اکسیژن عبارت است از:
برای نمونه سوختن پروپان به قرار زیر است:
در حالت کلی تعادل شیمیایی استوکیومتری سوختن ناقص هیدروکربن ها در اکسیژن به صورت زیر است:
برای نمونه سوختن ناقص پروپان عبارت است از:
اگر بخواهیم واکنش سوختن را با بیان ساده نشان دهیم، چنین می شود:
گرما + کربن دی اکسید + آب → اکسیژن + مادهٔ سوختنی
اگر سوختن با استفاده از هوای موجود در محیط به عنوان منبع اکسیژن رخ دهد نیتروژن نیز می تواند در واکنش نوشته شود ولی به صورت گازی باقی می ماند و با مادهٔ سوختنی وارد واکنش نمی شود:
سوختن پروپان می شود:
بیان کیفی واکنش سوختن چنین بیان می شود:

معنی کلمه احتراق در دانشنامه آزاد فارسی

اِحتراق (combustion)
سوختن. در شیمی، ترکیب شدنِ سریعِ ماده ای با اکسیژن، همراه با آزاد شدن گرما، و معمولاً نور. آرام سوختن شعلۀ شمع و انفجار مخلوطی از بخار بنزین و هوا دو مثال بسیار متفاوتِ احتراق اند. احتراق به سبب آزادکردن انرژی گرمایی، واکنشی گرمازاست.

معنی کلمه احتراق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] احتراق به معنی سوختن و کنایه از خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی آمده است.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۸۸.
...

معنی کلمه احتراق در ویکی واژه

سوختن، آتش گرفتن.
محو شدن یکی از پنج سیارة «زحل، مشتری، مریخ، زهره، عطارد» در زیر شعاع خورشید، یا مقارنة خورشید با یکی از آن‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه احتراق

ایلان ماسک معتقد است که جهان کاملاً وابسته به نفت است. این وابستگی منجر به تغییرات آب و هوایی و تنش‌های ژئوپولیتیک دائمی می‌شود. اجتناب از موتورهای احتراق داخلی و جایگزین کردن آن با موتورهای الکتریکی می‌تواند شرایط را تغییر دهد؛ بنابراین تسلا موتورز یک کسب و کار صرف برای ماسک نیست.
ماده غیرقابل احتراق به خودی خود نمی‌سوزد اما ممکن است هنگام گرم شدن تجزیه شود و بخارات خورنده و / یا سمی تولید کند. برخی از آنها اکسید کننده هستند و ممکن است مواد قابل احتراق (چوب، کاغذ، روغن، لباس و غیره) را مشتعل کنند. تماس با فلزات ممکن است باعث ایجاد گاز هیدروژن قابل اشتعال شود. ظروف ممکن است هنگام گرم شدن منفجر شوند
دیو چون استراق سمع کند آتشش احتراق جمع کند
برای انجام بسیاری از واکنش‌ها، روش‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، هیدروژن و اکسیژن می‌توانند برای تشکیل آب از طریق واکنش رادیکال آزاد که به آن احتراق گفته می‌شود، ترکیب شوند. از گرمای این واکنش می‌توان از طریق موتور درون‌سوز با راندمان بالاتر از ۶۰٪ (با نسبت تراکم ۱۰ و نسبت گرمای ویژه ۱٫۴) براساس چرخه اتو انرژی مفیدی حاصل کرد. هم‌چنین می‌توان هیدروژن و اکسیژن را از طریق واکنش اکسایش-کاهش مانند آنچه در پیل سوختی رخ می‌دهد ترکیب کرد. در این فرایند، واکنش به دو نیم‌واکنش تقسیم می‌شود که در الکترودهای جداگانه رخ می‌دهند. در این شرایط انرژی واکنش‌دهنده مستقیماً به برق تبدیل می‌شود.
وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا تبتّل مقامی است از مقامات روندگان، ایشان که در منازلات و مکاشفات خویش بدان رسیدند که بهشت با همه اشجار و انهار در جمال خیال ایشان نیاید، دوزخ با همه اغلال و انکال از نهیب احتراق سینه‌های ایشان بلرزد، افعی حرص دنیا هرگز دندانی بر روزگار عیش ایشان نتواند نهاد.
چو احتراق زحل جان من بسوخت چه سود ز استقامت تیر و سعادت برجیس
از بس که تند و عاقم در دوزخ فراقم دوزخ ز احتراقم گیرد گریزپایی
در خلال سال‌های ۱۳۳۶ تا ۱۳۵۴ او به‌عنوان مشاور فنی، تحقیقاتی پیرامون آثار سلاح‌های اتمی (برای نیروی هوایی آمریکا)، موتورهای بی صدا (برای نیروی دریایی آمریکا)، و ناپایداری احتراق در موتورهای موشک (برای سازمان ناسا) به انجام رسانید. او همچنین برای شرکت جانسون و جانسون و دیگر شرکت‌های صنعتی امریکایی در زمینهٔ توسعه تولیدات فعالیت نمود.
گهی به گونه ز بس احتراق صهبا لعل گهی به چهره ز درد خمار گاه ربا
قبل از تورینگ، یاکوف زلدویچ در سال 1944 این مکانیسم ناپایداری را در ارتباط با ساختارهای سلولی مشاهده شده در شعله های هیدروژن بدون چربی کشف کرد. زلدویچ ساختار سلولی را در نتیجه بزرگتر بودن ضریب انتشار هیدروژن از ضریب انتشار حرارتی توضیح داد. در ادبیات احتراق، ناپایداری تورینگ به عنوان ناپایداری انتشاری - حرارتی نامیده می شود.
در آرزوی روی تو و لعل دلکشت در نار محرقست تن و دل در احتراق
و عل لعل لطیفی نار قلبی و قلبی من تراکم فی احتراق
نه از آن طایفه که نشناسد معنی احتراق از احراق
هنگام کار با هیدروژن سیانید باید از یک ماسک هوای تأمین شده توسط یک منبع اکسیژن خارجی استفاده کرد. محلول‌های قلیایی سیانید برای استفاده ایمن تر هستند زیرا گاز سیانید هیدروژن تولید نمی‌کنند. هیدروژن سیانید ممکن است در احتراق پلی یورتان‌ها تولید شود. به همین دلیل پلی یورتان‌ها برای استفاده در مبلمان خانگی و هواپیما توصیه و استفاده نمی‌شود.
با خویشتن همراه کن یک آه من تا پیش او بر احتراق سینه ام شاهد بود مصداق را
این مواد یا سرعت گسترش آتش را کاهش می دهند یا از شدت آن می کاهند. این اتفاق معمولاً با واکنش های شیمیایی که اشتعال پذیری سوخت ها را کاهش می دهد یا احتراق آنها را به تاخیر می اندازد انجام می شود. بازدارنده های آتش ممکن است سوخت را از طریق عمل فیزیکی یا واکنش های شیمیایی گرماگیر خنک کنند. اکسیژن، گرما و سوخت اغلب به عنوان “مثلث آتش” شناخته می شوند. یک پوشش ضد حریق که نسوز یا مقاوم در برابر آتش است یکی از این عناصر را حذف می کند و بنابراین آتش یا شروع نمی شود یا رشد نمی کند.
متانول اثرات مخربی بر روی بینائی داشته و از راه پوست جذب می‌شود. فوق‌العاده قابل احتراق بوده اما در دمای محیط آتش نمی‌گیرد. بین متانول و فلزاتی از قبیل پتاسیم، منیزیم، اکسیدکننده‌هایی مثل پرکلرات باریم، برومین کلرین، پراکسید هیدروژن و سدیم در صورت وجود حرارت خاصیت انفجاری ایجاد می‌کند متانول با کلروفرم، دی اتیل روی، کلریدسیانوریک و نیتریک اسید شدیداً واکنش می‌دهد.
نخستین خودروهای برقی در قرن نوزدهم ظاهر شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه خودرو احتراقی دچار افت شدید گردید. اما برخی خودروهای برقی همانند تسلا رودستر (یک خودروی لوکس برقی) و جنرال موتورز ای‌وی-۱ موفقیت‌آمیز بوده‌اند.
یک سوخت با ارزش انرژی کم، بازده گرمای کم در احتراق دارد بنابراین قدرت کمتری در مقایسه با همان مقدار سوخت با ارزش بالا تولید می‌نماید. اهمیت این کیفیت وابسته به مقدار هوایی است که سوخت بر اساس وزن یا حجم استفاده می‌کند.
بر آسمان وزارت همیشه خالی باد ستاره و مه عمرت زاحتراق و محاق