ارج

معنی کلمه ارج در لغت نامه دهخدا

( آرج ) آرج. [ رَ ] ( اِ ) آرنج. آرنگ. آرن. وارن. رونکک. مرفق. آرَت. || نام پرنده ای. ( برهان ). و رجوع به آرت شود.
ارج. [ اَ ] ( اِ ) ارز. ارزش. ( برهان ). اخش. بها. ( برهان ). قیمت. ( اوبهی ) ( برهان ) :
زمانه بمردم شد آراسته
وزو ارج گیرد همی خواسته.فردوسی.بهر جای زر را فشاند همی
که او ارج زر را نداند همی.فردوسی.سپرد آن زمین گیو را شهریار
بدو گفت برخور تو از روزگار
درشتی مکن با گنهکار نیز
که بی ارج شد بر دلم گنج وچیز.فردوسی.گهر داشتی ارج نشناختی
بنادانی از کف بینداختی.اسدی.اگر زرّ را ارج بودی بسی
بخاک وبسنگش ندادی کسی.اسدی.که دادی مرا یوسف پارسا
کز او ملک من یافت ارج و بها.شمسی ( یوسف و زلیخا ).گنج سخن گشاده و هر نکته ای از آن
افزون ز ارج و قیمت صد گنج شایگان.سوزنی.- باارج ؛ باارزش. با قدر و قیمت. ارجمند. پربها :
بمهرست باارج در گنج شاه
به رای و بدانش نماینده راه.فردوسی.همی بود باارج در گنج شاه
بدو ناسزا کس نکردی نگاه.فردوسی.بمدح و ثنا ارجمندی و خود را
بمدح و ثنای تو باارج کردم.سوزنی.- بی ارج ؛ بی بها. بی ارزش. بی قدر و قیمت :
کسی را که وام است ودستش تهی است
بهرجای بی ارج و بی فرهی است.فردوسی. || مجازاً، مکانت. مرتبه. ( جهانگیری ) ( برهان ). مرتبت. مرتبه والا. قدر. ( اوبهی ) ( برهان ). مقدار. ( جهانگیری ). پایه. حد. ( برهان ). منزلت. اندازه. ( مؤید الفضلاء ) ( برهان ). مقام. مقام بلند. اعتبار. عزت. عزیزی. آمرغ. احترام. مقابل خواری و ذلت :
ناسزا را مکن آیفت که آبت بشود
بسزاوار کن آیفت که ارجت دارد.دقیقی.کنون ای خردمند ارج خرد
بدین جایگه گفتن اندرخورد.فردوسی.بدان ارج تو نزد من بیش گشت
دلم سوی اندیشه خویش گشت.فردوسی.ملک چون ورا دید با ارج و فر
که آنرا نه اندازه بود و نه مر...فردوسی.ز مهرش جهان را بود ارج و فر
ز خشمش بجوشد بتن در جگر.فردوسی.

معنی کلمه ارج در فرهنگ معین

( اَ ) (اِ. ) ارز، ارزش ، رتبه ، مقام .

معنی کلمه ارج در فرهنگ عمید

۱. ارزش، بها: کسی را که فام است و دستش تهی ست / به هر جای بی ارج و بی فرهی ست (فردوسی: ۶/۵۴۰ ).
۲. احترام، قدر.

معنی کلمه ارج در فرهنگ فارسی

( آرج ) ( اسم ) ۱ - بندگاه میان ساعد و بازو از طرف بیرون : مرفق . ۲ - از فنون کشتی گیری در خاک است و آن عبارتست از اینکه کت طرف را گرفته درو میکنند بطوریکه پشت طرف بخاک رسد . نوعی از آن ایستاده عمل میشود و آنرا ( آرنج سر پا ) گویند .
آرنج
ارز، ارزش، بها، قدرومرتبه، اخش، ارش: اندازه ازسرانگشت میانه دست تا آرنج که تقریبانیم متراست
( اسم ) ۱ - ارز ارزش بها قیمت . ۲ - مکانت مرتبه مرتبت مرتب. وا قدر مقدار پایه پایگاه حد منزلت اندازه مقام اعتبار احترام .
قصبه ایست از ولایت فیروز کوه طبرستان

معنی کلمه ارج در ویکی واژه

ارز، ارزش، رتبه، مقام.

جملاتی از کاربرد کلمه ارج

بزرگان پیاده شدند از دو روی چه سالارخواه و چه سالارجوی
در اواسط شهریور ماه سال ۱۳۹۸ اما گزارش شد که کشتی نفت خود را در بندر طرطوس سوریه تخلیه و جمهوری اسلامی تعهد خود را نقص کرده‌است. خبر تخلیه نفت در سوریه به تأیید وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز رسید.
ثُمَّ رُدُّوا إِلَی اللَّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ قال بعضهم هی ارجی آیة فی کتاب اللَّه عزّ و جل، لأنه لا مردّ للعبد اعز من ان یکون مردّه الی مولاه.
کتاب‌های شیعه به تفصیل سبب نهفتگی قبر را شرح داده‌اند. سید بن طاووس نوشته‌است: «... پیکر مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) را شبانه خارج کرده و امام حسن و امام حسین (ع) و محمد حنیفه و عبدالله بن جعفر و عده‌ای از خاندان وی همراه جسد بودند و آن را پشت کوفه دفن نمودند، موقعی که سؤال شد: «چرا قبر را مخفی کردید؟»، در پاسخ فرمودند: «جهت ترس از خوارج، چون قبر او را نبش می‌نمودند.»؛ ولی پس از سقوط دولت بنی‌امیه و متفرق گشتن خوارج در قرن دوم هجری، در عصر هارون‌الرشید، محل قبر حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علنی شد.»
هنوز استقلال بحرین اعلام نشده بود که منوچهر ظلی معاون وزیر امور خارجهٔ ایران در رأس هیئت «حسن نیت» به بحرین رفت و نخستین بار در ۲۳ خرداد ۱۳۴۰ هیئتی بحرینی از ایران بازدید کرد. مقررات روادید بین دو کشور لغو شد.
بدان بد که مرده است لهراسپ شاه سپرده به ارجاسپ تخت و کلاه
توده‌های طرفی که سطح زیرین آن‌ها با اولین مهره گردنی مفصل می‌شود در طرفین سوراخ پس‌سری قرار دارند و در پایان، تیغه استخوانی پس‌سری به نام صدف که لوزی شکل است و دارای دو سطح درون‌سری و برون‌سری می‌باشد. در روی سطح درون‌سری قسمت پشتی مخ و مخچه قرار گرفته و در روی سطح بیرونی یک برجستگی به نام برجستگی پس‌سری خارجی وجود دارد که از روی پوست بدن می‌توان آن را لمس کرد.
بپوشید ارجاسپ خفتان جنگ بمالید بر چنگ بسیار چنگ
درحالت استفاده از پودر، به دلیل افزایش گپ، براده‌ها به راحتی خارج شده و در نتیجه این روش پایداری بیشتری نسبت به حالت معمولی و بدون پودر دارد که این موضوع نقش مؤثرتری در افزایش نرخ براده برداری دارد.
در نقاط دور افتاده ی سرزمین هند، رسم چنین جاری است که هر صد سال یک بار، بسال نو، جشنی بزرگ برپا می شود، و مردمان شهر از کوچک و بزرگ و پیر و جوان همه، به دشتی خارج شهر می روند که در آن جا سنگی بزرگ برپاست.
این قطره‌چکان از چند صفحه منطبق برهم تشکیل شده بطوری‌که هر صفحه دارای دیواره عرضی عمودی بر صفحات است. آب در مسیر خود این دیواره‌های عرضی را دور زده و از سوراخ انتهایی به صورت قطره خارج می‌شود. مجموعه این صفحات روی هم قرار گرفته و به قطره‌چکان شکل صندوقی کوچکی می‌دهد.
برای تولید گلبول قرمز از کلیه و کبد هورمونی به نام اریتروپویتین بیشتری خارج می‌شود و با تأثیر بر مغز استخوان موجب افزایش گلبول قرمز می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی اکسیژن رسانی به قلب کاهش یافته و می‌تواند سبب افزایش ترشح هورمون اریتروپویتین شود.
ارج اهل سخن این بس، که به افلاک رسید شعله شهرت این طایفه بعد از مردن
چو تو خارج شوی داخل ببینی چو تو دیوانهٔ عاقل نبینی
سرانجام هادی حسینی در ۲۵ مهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: محمد اللهیاری، مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخلاف دیگر مدیران دفتر موسیقی در جلسات شورای شعر و شورای موسیقی شرکت کرد. شاید هم خیلی راحت‌تر می‌توانست دستوری این کار را انجام دهد، اما سعی کرد با مذاکره و اقناع شورای شعر و موسیقی و حتی جلساتی که خارج از شورای شعر و موسیقی با استادان این حوزه برقرار کرد، موانع را برطرف کند.
اقبال ما بلند است فیروز وارجمند است این جمله ریشخنداست او را تو با بها کن
همزمان، چند خبرگزاری خارجی و همچنین پیام‌های منتشر شده در سایت‌های اینترنتی از برخورد مأموران امنیتی با تظاهرکنندگان در اطراف دانشگاه تهران خبر داده‌اند.
۱۶ مرداد ۱۳۷۹، سیدعلی خامنه‌ای طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، خواستار خارج کردن طرح اصلاح قانون مطبوعات از دستور کار مجلس شد. از این نامه به عنوان اولین حکم حکومتی یاد می‌شود. این حکم حکومتی توسط سیدعلی اصغر حجازی به مهدی کروبی رئیس مجلس ششم داده شد.
در دخمه بستند بر شهریار شد آن ارجمند از جهان زار و خوار
رایش چو بر مدارج همت نهد قدم بر دوش آفتاب نهد دست اعتبار