آرتاشس

معنی کلمه آرتاشس در دانشنامه آزاد فارسی

آرتاشس. رجوع شود به:آرتاکسیاس

معنی کلمه آرتاشس در ویکی واژه

اصطلاح ایرانی آرتاسَس به زبان ارمنی قدیم. اصطلاح فوق از دوکلمه آرتا - سَس تشکیل شده و آرتا به معنی سپیده‌دم است و سَس معنای چند وجهی دارد که در جمله مفهوم می‌یابد. در این واژه مرکب سَس به معنی صدا یا ندایی در صبح است.

جملاتی از کاربرد کلمه آرتاشس

نام ارمنستان بزرگ به عنوان نام رسمی پادشاهی ارمنستان در زمان حکومت‌های پی در پی که توسط سه سلسله سلطنتی ایجاد شدند باقی ماند:دودمان اروندی، دودمان آرتاشسی، سلسله اشکانی ارمنستان.
آرتاشس پطروسی پطروسیان (ارمنی: Արտաշես Պետրոսի Պետրոսյան؛ زادهٔ ۱۲ مهٔ ۱۹۸۵) یک مهندس و سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۲۰۱۹ تا تاریخ سمت نمایندگی دوره هفتم مجلس ملی جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
آرتاشس آدامیان (ارمنی: Արտաշես Արմոյի Ադամյան؛ ۱۲ نوامبر ۱۹۷۰) بازیکن فوتبال در پست مهاجم اهل ارمنستان است.
آرتاشس دراستاماتی باغداساریان (ارمنی: Արտաշես Դրաստամատի Բաղդասարյան؛ زاده ۲۴ مارس ۱۹۳۱ - درگذشته ۲ مهٔ ۱۹۸۷) نقاش اهل ارمنستان بود.
وی در آخرین دوره مسابقه شطرنج شوروی حضور پیدا کرد. حال آنکه برنده مشترک رتبه اول با آرتاشس میناسیان شد، ولی در نتیجه تساوی‌شکنی حائز رتبه دوم گردید. در سال ۱۹۹۲، به عنوان اولین مرد شطرنج باز اهل جمهوری آذربایجان به درجه استادی‌بزرگ دست یافت.
بعد از این واقعه دو پادشاه با هم پیمان صلح می‌بندند. جشن و پایکوبی که شایسته شاهان بود، برپا می‌کنند. گفته می‌شود که در هنگام دامادی آرتاشس و ساتنیک بارانی از طلا و مروارید باریدن گرفت. بنا به گفته مؤسس خورناتسی رسم بر این بود که پادشاهان ارمنستان در روز جشن زناشویی خود بر در معبد سکه و شهبانو در اتاق حجله مروارید می‌پاشیدند.
آرتاشس های-آرتیان (ارمنی: Արտաշես Հայ-Արտյան؛ زادهٔ ۱۴ اکتبر ۱۸۹۹ - درگذشته ۱۳ آوریل ۱۹۷۸) بازیگر و کارگردان فیلم اهل ارمنستان بود.
در سال ۱۹۰۸ میلادی سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در بلژیک برعهده «آیوازیان» و در ایتالیا برعهده «موتافیان» بوده‌است. در سال ۱۹۱۸ میلادی «غورغانیان» (کمیسر نظامی) و آرتاشس کارینیان به عنوان ناظر آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند.
آرتاشس ناواساردی میناسیان (ارمنی: Արտաշես Նավասարդի Մինասյան; زاده ۲۱ ژانویهٔ ۱۹۶۷) استادبزرگ شطرنج اهل ارمنستان است.
آرتاشس با نشاندن یکی از بستگان خود برتخت سلطنت ایبری، (پادشاهی ایبری) ایبرها را نیز از مراحم خود برخوردار کرد.