آیان

معنی کلمه آیان در لغت نامه دهخدا

( آیان ) آیان. ( نف ، ق ) در حال آمدن. || بدیهه. آمده.
آیان. ( ص ) شب دراز. ( سروری از تحفةالسعاده ).
اﷲیان. [ اَل ْ لا] ( اِخ ) دهی است از دهستان مزرج بخش حومه شهرستان قوچان ، در 38 هزارگزی شمال خاوری قوچان و 35 هزارگزی خاور شوسه عمومی قوچان به باجگیران. کوهستانی و معتدل است. سکنه آن 254 تن شیعه هستند و بترکی و کردی سخن میگویند. آب آن از رود اترک ، و محصول آن غلات و انگور، و شغل مردم زراعت ، مالداری و قالیچه بافی است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
ایان. [ اَی ْ یا ن َ ] ( ع ق ) کی و آن سؤال است از زمان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث ) : یسئلونک عن الساعة ایان مرسیها. ( قرآن 187/7 ).

معنی کلمه آیان در فرهنگ معین

( آیان ) ۱ - (ص فا. ) در حال آمدن . ۲ - (اِ. ) بدیهه ، آمده .

معنی کلمه آیان در فرهنگ فارسی

( آیان ) ( صفت ) ۱ - در حال آمدن . ۲ - ( اسم ) بدیهه آمده .
کی و آن سوال است از زمان

معنی کلمه آیان در فرهنگ اسم ها

اسم: آیان (پسر) (ترکی) (تلفظ: ayan) (فارسی: آیان) (انگلیسی: ayan)
معنی: آشکار و هویدا

معنی کلمه آیان در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَیَّانَ: کی -چه وقت
تکرار در قرآن: ۶(بار)

معنی کلمه آیان در ویکی واژه

در حال آمدن.
بدیهه، آمده.

جملاتی از کاربرد کلمه آیان

می کشد هر نفس از شوق ز خویشم بیرون نگه مست جفاپیشه آیان کسی
نه چندانت در دل من و دیده یاران جای نمایان است و جایگاه روشن و آیان که من گفتن توانم یا خامه نوشتن. داستان نو، اینکه سرکار شیخ با همه مهر و پیوند و پیمان و سوگند از بچه ها گذشتی کرده و فرو گذاشت این پیشه را که بدان بررسته بود نه بربسته بازگشتی آورده که اگر من بنده را از پاک یزدان فرمان بودی و نیروی کیفر و پاداش این و آن دختران مینوچهر بهشتی را با سرشت فرشتی گوهر مردانه پوش و پیمانه نوش نیاز راه و آرایش فرگاه وی می کردم.
تعینها وجود واحدی را که آیانند بود واحدی را
در مارس ۲۰۱۸، اجمل آیان به عنوان مدیرکل و مدیر عامل اجرایی افغان تیلی کام منصوب گردید.
با این حال، زمانی که جنگ با امپراتوری روسیه دوباره آغاز شد، سلیم سوم در استفاده از ارتش نوین غربی در نبرد، با وجود تعداد ۲۵ هزار نفر سرباز قدرتمند مردد بود. نظام قدیم به‌شدت با این دوره از اصلاحات در امپراتوری عثمانی مخالف بود؛ ابتدا در واقعهٔ ادرین در سال ۱۸۰۶ میلادی — هنگامی که تلاش‌های سلیم سوم برای گسترش نظام جدید به تراکیه به اثبات رسیده بود — توسط ائتلافی از ینی‌چریها و آیان‌های محلی متوقف شد، و بعدها با عزل او در مهٔ ۱۸۰۷ میلادی که در طی آن سربازان نظام جدید یا متفرق و یا قتل‌عام شدند. در حالی که نظام جدید در نهایت شکستی برای سلیم سوم بود، این تلاش در دوران حکومت محمود دوم پس از نابودی سپاه ینی‌چری در طی پیشامد فرخنده ادامه یافت. با این حال شکست نظامی در برابر روسیه متوقف نشد.
سلطانی و خانمان درویش شاهینی و آیان عصفور
باشگاه کیپ تاون سیتی و استقلال، قهرمان دو دوره لیگ قهرمانان آسیا، بر سر انتقال آیاندا پاتوسی به توافق دست یافتند.
خراسان را بود معنی خور آیان کجا از وی خور آید سوی ایران
آن چون نهنگ آیان شده دریا در او حیران شده وین بحری نوآشنا در آشنا آویخته
باد را اندر دهن بین ره‌گذر هر نفس آیان روان در کر و فر
وی در کنفرانس «قربانیان جهاد» سازمان ملل در کنار سخنرانانی چون بات یور، آیان حرصی علی و سیمون دنگ سخنرانی کرده‌است.
کی ندانم نرم خواهد گشت آن ابروکمان این کمان سخت در دوران خط آیان نشد
آیاندا پاتوسی تاکنون در ۱۲ بار برای تیم ملی فوتبال آفریقای جنوبی به میدان رفته‌است
لباس کلاسیک آیانه در نسخه کات شده کارگردان بازی ترس و بقا فیتال فریم ۲: پروانه خونین (۲۰۰۴) به عنوان لباس جایگزین برای شخصیت مایو، یکی از دو خواهر و شخصیت اصلی بازی، (خواهر دیگر میو می‌تواند لباس کاسومی را بپوشد) در دسترس است. همچنین خود آیانه به عنوان یک شخصیت قابل کنترل و جایزه‌ای در مأموریت جانبی مختص به خود در نسخه فیتال فریم: میدن آو بلک واتر (۲۰۱۴) شرکت کویی تکمو حضور دارد، که وظیفه‌اش یافتن دختری گمشده به نام سوموگی کاتاشینا است.
به من گفتی چرا فیّاض ترک زهدورزی کرد چه دانم من به وی تقریر کن این بخت‌آیان را
آغاجری بعد از ارائهٔ سخنرانی در سال ۱۳۹۱ که در مراسم حمایت از دوساله‌شدن روزه‌داری اعتراضی مصطفی تاج‌زاده، انجام گرفته بود، به دادگاه احضار شد و در تابستان ۱۳۹۳، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، وی را به جرم تبلیغ علیه نظام، به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. او به این حکم اعتراض کرد اما هیچگاه جواب این پرونده به او ابلاغ نشد و تا سال ۱۳۹۹ هیچگونه ابلاغی به او برای تحمل حبسش اعلام نشد. او در آیان ۱۳۹۸ در پی اعتراضات در ایران، بیانیه‌ای صادر کرد که در تیر ۱۳۹۹ به خاطر آن بیانیه تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. اتهام او «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده بود.
مایکلسون‌ها به سرعت عضوی از این جامعه شدند، مایکل یک جنگجوی قدرتمند شد که در جنگ به گرگینه‌ها کمک کرد، آیانا شفا دهنده روستا شد و استر دوباره آموخت که چگونه از سحر و جادوی خود استفاده کند و به سرعت به یک جادوگر بزرگ و قدرتمندترین زمان خود، تبدیل شد.
قلعه آیانیس در بالای تپه‌ای مرتفع بنا شده که ۱٬۸۶۶ متر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد و طول و عرض آن ۴۰۰ × ۱۵۰ متر است. خانه‌های مسکونی، که در اطراف قلعه به خصوص دامنهٔ جنوبی آن قرار داشته‌اند، حدود هشتاد هکتار وسعت دارند.
آیانا دهستانی در استان آلباستهٔ اسپانیا است.
می‌باش همچون ماهیان در بحر آیان و روان گر یاد خشکی آیدت از بحر سوی گنگ شو