اتا
معنی کلمه اتا در لغت نامه دهخدا

اتا

معنی کلمه اتا در لغت نامه دهخدا

اتا. [ اَ] ( ترکی ، اِ ) در ترکی بمعنی پدر است و در بعض کلمات چون مزید مقدمی آید، مانند اتابک و اتابای و اتاتورک و در بعض لهجه ها به ألف ممدوده تلفظ شود ( آتا ).
اتا. [ اَ ] ( ع مص ) تیر انداختن بکسی.
اتا. [ اُ ] ( اِ ) تلخه.
اتا. [ اُ ] ( ع اِ ) ج ِ اتاوة.

معنی کلمه اتا در فرهنگ معین

(اَ ) [ تر. ] (اِ. ) پدر.

معنی کلمه اتا در فرهنگ عمید

پدر.

معنی کلمه اتا در فرهنگ فارسی

پدر ترک
( اسم ) پدر
تلخه

معنی کلمه اتا در فرهنگ اسم ها

اسم: آتا (پسر) (ترکی) (تلفظ: ātā) (فارسی: آتا) (انگلیسی: ata)
معنی: پدر، جد، سرپرست، ریش سفید، ( اَعلام ) نام پادشاهی در دامنه های شمالی جبال «نیشپو» که در جنوب آن «داگارا» واقع بود، و محتملاً در نقطه ای [در جغرافیای قدیم] از ناحیه ی صحنه ( سنندج ) که توسط لشکر آشوریان تار و مار شد، ( در اعلام ) نام پادشاهی در دامنه های شمالی جبال 'نیشپو' که در جنوب آن ' داگارا ' واقع بود و محتملاً در نقطه ای [در جغرافیای قدیم] از ناحیه ی صحنه ( سنندج ) که توسط لشکر آشوریان تار و مار شد، پدربزرگ

معنی کلمه اتا در دانشنامه عمومی

اتا (حرف). اتا ( بزرگ: Η، کوچک: η; ( به یونانی: Ήτα ) ) هفتمین حرف الفبای یونانی است. و در سیستم شمارش یونانی مقدار ۸ را دارد. همردیف آن در الفبای لاتین H و در الفبای سیریلیک И است، در فارسی نیز، هم سطح حروف ه و ح است.
در یونانی مدرن این حرف تلفظ می شود. و در یونانی کلاسیک ɛ: تلفظ می شد.
اتا در موارد زیر به عنوان نماد به کار می رود.
در حالت بزرگ:
• شیمی، انتالپی. H که از کلمه ἐνθάλπος ( smooth breathing and epsilon ) ، گرفته شده اما به نظر می آید که از کلمه لاتین Heat گرفته شده باشد.
حالت کوچک آن:
• ترمودینامیک، بازده در یک چرخه کارنو.
• نورشناسی، ضریب بازتاب.
• در فیزیک ذرات بنیادی اتا نماد مزونها است
• نظریه کوانتمی میدان ( فیزیک ) ، برای نمایش تانسور متریک به کار می رود.
• نجوم، در نام گذاری بایر هفتمین ستاره پرنور هر صورت فلکی معمولاً اتای آن صورت فلکی خوانده می شود ( مثلاً: اتا ماکیان ) .
• فیزیک ذرات بنیادی، اتا برای نمایش en:pseudorapidity به کار می رود.
• سیالات، η برای نمایش گرانروی به کار می رود.
اتا (مجارستان). آتا ( به مجاری: Áta ) یک استان در مجارستان است که در ناحیه پچ واقع شده است. اتا ۸٫۰۹ کیلومتر مربع مساحت و ۱۶۵ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه اتا در فرهنگ معین
معنی کلمه اتا در فرهنگ عمید
معنی کلمه اتا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اتا در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه اتا در دانشنامه آزاد فارسی

اِتا (Euskadi ta Askatasuna)
(مخفف عبارت ائوسکادی تا آسکاتاسونا۱، به معنی ملت و آزادی باسک۲)، سازمان غیرقانونی مبارزان جدایی طلب باسک، پایه گذاری شده در ۱۹۵۹ با آرمانِ استقلال منطقۀ باسک از اسپانیا. راهبرد اصلی این سازمان توسّل به خشونت بوده و در فاصلۀ ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۰ قتل بیش از ۸۰۰ تن به این گروه نسبت داده شده است. اِتا با حزب سیاسی هِرّی باتاسونا۳ پیوندهایی دارد و مشابه فرانسوی این سازمان ایپارِتاراک۴ (مبارزان اِتا از جناح شمالی) است. باسکی ها برای حفظ فرهنگ متمایز خود، به ویژه زبان منحصربه فردشان موسوم به ائوسکرا۵، خواهان دستیابی به خودمختاری اند. در فاصلۀ ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۷، در جریان جنگ داخلی اسپانیا، در مدت کوتاهی جمهوری مستقلی به نام ائوسکادی به وجود آمد. بمب افکن های آلمان و ایتالیا که پشتیبان ژنرال فرانکو بودند، به سبب حمایت ائوسکادی از دولت جمهوری خواه اسپانیا در جنگ، پایتخت آن را با نام گِرنیکا۶ عملاً به ویرانه ای تبدیل کردند. از آغاز خشونت ها در ۱۹۶۸ هزاران تن از حامیان اِتا کشته شده یا به زندان افتاده اند. در این فاصله فقط دوبار آتش بس اعلام شده است؛ در ۱۹۸۹، که رسمی نبود، و در ۱۹۹۸. پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات مه ۱۹۹۹ میان اِتا و دولت اسپانیا که در زوریخ سوئیس برگزار شد، آتش بس در نوامبر پایان یافت و در ژانویۀ ۲۰۰۰ خشونت ها از سر گرفته شد.

معنی کلمه اتا در ویکی واژه

(منطق) عملگری که برای بیانیدن گزاره‌های دوشرطی استفایشد (استفاده می‌شود): دو ساق یه مثلث برابرند، اتا زاویه‌های روبرویشان باهم برابر باشد. زاویه «آ» از «ب» بزرگتر است، اتا ضلع روبرو به زاویه «آ» از «ب» بزرگتر باشد.
تلخک
پدر

جملاتی از کاربرد کلمه اتا

اقتلونی اقتلونی یا ثقات ان فی قتلی حیاتا فی حیات
کشیشی که بد نام او ماراتاس سوی شاه آمد زبهر سپاس
مشگ تاتاری شود چون پاش بوسد خاکرا سرو گردد گر از آنحضرت نظر یابد گیاه
لا اتاح اللّه لی فرجاً یوماً ادعو امنک بالفرج
هر گهر خواهی، درین یک معدنست خرقه و پاتابه و پیراهن است
لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها کلفت ناتاوست است و تکلیف ناتوان بر نهادن و رنج نمودن، قال زهیر:
اسپه (اسب) در نام پدرش و نام‌خانوادگی همسرش، همچنین نام مادرش (به معنی «دوشیزه شیردوش»)، در کنار نام خود زرتشت، نشان‌گر اعضای یک جامعهٔ دامدارمآبانه است. هرچند که ممکن است این یک سنت خانوادگی باشد و نه شرایطی که زرتشت شخصاً در آن متولد شده‌است. از سه پسر و سه دختر او در اوستای متاخر اسم رفته‌است؛ پسرهایش ایسَت‌واسْتَرَه، اورْوْتَتْ‌نَرَه، هْوَرْچیثْزَه و دخترهایش فرینی و ثریتی و پوروچیستا. پوروچیستا تنها فرزند اوست که نام او در گاتاها ذکر شده‌است؛ او جوان‌ترین دختر زرتشت است و یسنه ۵۳ به افتخار ازدواج او سروده شده‌است.
کاتاریسم یک جنبش اصیل مانوی بود و به همین دلیل خود را «پاک‌ها» می‌نامیدند، نامی که از ادبیات مانوی برگرفتند. مفهوم «پاک» و پوشیدن «جامه‌ی سفید» از عناصرِ دینی‌ای بود که مانی از فرقه‌ی گنوسی مغتسله‌ی خزایی که در آن پرورش یافته بود وام گرفته بود.
عملکرد و حرکت تمام خلقت، انسان، مواد معدنی، نباتات، قلمرو حیوانات، همگی نشئت گرفته از برهم کنش سه نیرو و انرژی بنیادین می باشند. این سه نیرو که در منابع امروزی دوشاها خوانده می شوند، شامل: واتا، پیتا و کافا هستند.
یادداشتهای داستایفسکی در سال ۱۸۶۷ نشان می‌دهد که او داستان و شخصیتهای متفاوتی برای این رمان طرح کرده بود. تا اینکه سرانجام به ایده اولیه خود یعنی به تصویر کشیدن انسانی ذاتاً خوب و معصوم برگشت و کتاب را بر همین اساس نوشت.
می گریزند خلق از تاتار خدمت خالق تبار کنیم
دگر آنکه آن هفت مرد دلیر گوماتای بر دستشان شد اسیر
با اینکه قربانی کردن حیوانات در دین یهودیت مسئله بسیار رایجی است قربانی کردن انسان در تورات به شدت مورد مذمت قرار می‌گیرد و یهودیان به شدت از این کار منع می‌شوند. قوانین پاکیزگی کاهنین معبد حتی اجازه نمی‌دهد که کاهن در یک اتاق به همراه جسد انسان باشد.
از جمله فعالیت‌های هنری محمدرضا اتابکی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
اتانی هواها قبل أن اعرف الهوی فصادف قلبا فارغا فتمکّنا
من به کوی تو خوشم خانه من ویران گیر من به بوی تو خوشم نافه تاتار مگیر
کسیدیس در وزن ۷۷ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که دانیل کاتاراگا از مولداوی، ادگار بابایان از لهستان، محمدعلی گرایی از ایران و کاراپت چالیان از ارمنستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی به تاماس لورینز از مجارستان باخت و به مدال نقره وزن ۷۷ کیلوگرم رسید.
در حالی که اتاق‌های عمل قدیمی (تئاترهای جراحی)، دیگر مورد استفاده جراحی قرار نمی‌گیرند، برخی از آن‌ها هنوز موجود هستند. یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های عمل، اتاق عمل قدیمی در لندن است. این اتاق عمل در سال ۱۸۲۲ ساخته شد و هم‌اکنون یکی از موزه‌های تاریخ جراحی می‌باشد. اتاق دیگری در دانشگاه پادووا ایتالیا در پلازوبو وجود دارد.
«اتاق خواب» (بنگالی: বেডরুম) یک فیلم است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
بزرگترین تولیدکنندگان اسید استیک دست نخورده، سلانس و بی‌پی|صنایع شیمیایی بی پی هستند. از دیگر تولیدکنندگان عمده این ماده می‌توان به ملنیوم کمیکالز، استرلینگ کمیکالز، سام سونگ، ایستمن و سوونسک اتانول کمی اشاره کرد.