آسیب

معنی کلمه آسیب در لغت نامه دهخدا

( آسیب ) آسیب. ( اِ ) زخم. کوب. ضرب :
به آسیب پا و بزانو و دست
همی مردم افکند چون پیل مست.عنصری. || صدمه. کوس. کوست. عیب و نقص یا شکستگی که از زخم و ضرب پیدا آید :
همان گرد بررفت مانند دود
ز آسیب رخساره مه شخود.فردوسی.اندوهم از آن است که یک روز مفاجا
آسیبی از این دل بفتد بر جگر آید.فرخی.بدین شهر دروازه ها شد منقش
از آسیب و از کوس چتر و عماری.زبیبی یا ربیبی یا زینبی یا زینتی. || ضرب. ضربت. زخم. ضربه :
که گشتستند از آسیب شمشیر و سنان تو
بنقش پیل گرمابه بشکل شیر شادروان.عبدالواسع جبلی. || لطام :
سر بادبانها برآمد بر اوج
بجنبید کشتی ز آسیب موج.فردوسی. || تعب. رنج. مشقت. کلفت :
چه آزادند درویشان ز آسیب گرانباری
چه محتاجند سلطانان به اسباب جهانبانی.خاقانی. || جرح. خستگی. فکاری :
ز آسیب شیران پولادچنگ
دریده دل شیر و چرم پلنگ.فردوسی.رسیده آفت نشبیل او به هر کامی
نهاده کشته آسیب او به هر مشهد.منجیک. || آفت. نکبت. بلا. فتنه. مصیبت. خطر. آکفت :
سپهدار هندوستان شاد گشت
کز آسیب اسکندر آزاد گشت.فردوسی.و هیچ آسیب نبود اندرین روزگار بسیستان تا آمدن طغرل. ( تاریخ سیستان ). بوسهل آمد و پیغام آورد که خواجه بروزگار پدرم آسیبها و رنجها دیده است... باید که در این کار تن دردهد. ( تاریخ بیهقی ).
اقلیم پارس را غم از آسیب دهر نیست
تا بر سرش بود چو توئی سایه خدا.سعدی. || زیان. ضرر :
نه آسیب یابد بدین گنج تو
نه ارزد همه گنجها رنج تو.فردوسی.- آسیب آسیب ! ؛ الخطر الخطر! حذار حذار! اَلحذَر :
ای برادر سخن نادان خاری است درشت
دور باش از سخن بیهده آسیب آسیب !ناصرخسرو. || گزند. آزار :
دلش باد شادان و تاجش بلند
تنش دور از آسیب و جان از گزند.فردوسی.چون بایشان بازخورد آسیب شاه شهریار
جنگ ایشان عجز گشت و سحر ایشان بادرم.عنصری.او را [ دانیال را ] با شیری در چاه کردند هیچ آسیبی نرسیدش. ( مجمل التواریخ ). زینهار تا آسیبی بدونزنی. ( کلیله و دمنه ). اگر روباه در حرص و شره مبالغت ننمودی... آسیب نخجیران بدو نرسیدی. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه آسیب در فرهنگ معین

( آسیب ) ( اِ. )۱ - زخم ، صدمه . ۲ - رنج . ۳ - آفت ، بلا. ۴ - آزار. ۵ - زیان ، ضرر.

معنی کلمه آسیب در فرهنگ عمید

( آسیب ) ۱. هر عیب، نقص، یا جراحت که به سبب عاملی مانند ضربه ایجاد می شود، صدمه.
۲. تماس، سایش.

معنی کلمه آسیب در فرهنگ فارسی

( آسیب ) ( اسم ) ۱ - زخم کوب ضرب . ۲ - عیب و نقص یا شکستگی که بسبب ضربت و زخم پیدا شود صدمه .۳ - تعب رنج مشقت . ۴ - آفت بلا نکبت مصیبت . ۵ - گزند آزار . ۶ - زیان ضرر. ۷- لگد آلیز . ۸ - تماس سایش تلافی . ۹ - تبش هرم .۱٠ - دمش وزش نفحه .
زخم کوب
آزار، گزند، درد، رنج، صدمه، زیان، خسارت، کوب، ضرب، ضربه
صحرائی در خوارزم شاه ملک فرود آمد با لشکر بسیار بصحرائی که آنرا اسیب گویند .

معنی کلمه آسیب در دانشنامه عمومی

آسیب (فیلم ۱۹۸۳). آسیب ( به هندی: Sadma ) یا صدمه فیلمی محصول سال ۱۹۸۳ و به کارگردانی بالو ماهندرا است. در این فیلم بازیگرانی همچون سری دوی، کمال حسن، گلشن گروور، سیلک سمیتا، لیلا میشارا ایفای نقش کرده اند.
آسیب (فیلم ۱۹۹۲). آسیب ( به انگلیسی: Damage ) فیلمی در ژانر درام، رومانتیک به کارگردانی و تهیه کنندگی لویی مال و به نوسیندگی دیوید هر، محصول مشترک کشور انگلستان و فراسه است؛ که در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۲ توسط نیو لاین سینما منتشر گردید. از ستارگانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند، می توان به جرمی آیرونز، ژولیت بینوش، روپرت گراوس، میراندا ریچاردسون، لزلی کارون اشاره کرد. این فیلم اقتباسی از رمان آسیب از جوزفین هارت است.
این فیلم در مجموع ۱۱ بار کاندید دریافت جایزه از فستیوال های معتبر فیلم شد و ۶ بار موفق به دریافت آن گردید. در سال ۱۹۹۳ میراندا ریچاردسون نامزد بهترین بازیگر زن نقش مکمل از اسکار گردید؛ و در نهایت در همان سال در جوایز بفتا موفق به کسب آن شد.
دکتر «استفان فلمینگ» وزیر محیط زیست و عضوی از کابینه دولت بریتانیا به همراه همسرش «اینگرید لوید» و «مارتین» پسرش و «سالی» دخترش در لندن زندگی خوش و باشکوهی دارند. اینگرید به استفان، از رابطهٔ جدید مارتین خبر می دهد. در مهمانی سفارت فرانسه، استفان با «آنا بارتون» که فرزند یک دیپلمات انگلیسی با مادری فرانسوی است؛ آشنا می شود. آنا با معرفی خود و اینکه چند ماهی از آشنایی او با مارتین می گذرد؛ در نگاه اول عاشق استفان می شود و با برقراری تماس با دفتر استفان و گذاشتن قرار، درخانه اش با او همبستر می شود.
مارتین که جدیداً به عنوان قائم مقام در یک نشریه سیاسی مشغول به کار شده است؛ جشن کوچکی برگزار می کند و سپس آنا را به خانه می رساند. استفان که آنها را دنبال کرده است؛ پس از رفتن مارتین، با آنا به عشق بازی می پردازد؛ و آنا او را مطمئن می سازد که برای همیشه با استفان می ماند.
آنا از ۱۵ سالگی خود برای استفان تعریف می کند؛ و اینکه «آستون» برادر ۱۶ ساله اش چگونه عاشقانه او را دوست داشته است؛ ولی هنگامی که آستون، آنا را هنگام رابطه با «پیتر واتزلر» پسر همسایه شان، می بیند، حسادت کرده و بخاطر وابستگی زیاد، با آنا دعوا می کند. آنا برای خواب آستون را در اتاق نمی پذیرد و به معذرت خواهی و التماس های آستون بی محلی می کند. آستون با زدن رگ، خودکشی می کند. آنا که تنها و هیچ کس را بجز پیتر نمی شناسد؛ به خانه او رفته و از پیتر می خواهد که با او سکس کند.
استفان که قرار است برای کنفرانس به «بروسلس» برود؛ از آنا درخواست همراهی می کند. آنا به او می گوید، که برای او حاضر است هر کاری انجام دهد؛ ولی برای آخر هفته با مارتین در فرانسه، قرار گذاشته است. کنفرانس به نتیجه نمی رسد؛ و استفان که به شدت دلتنگ آنا است، از فرصت استفاده کرده به فرانسه می رود و با گذاشتن قرار با آنا در کلیسا به معاشقه می پردازد.
آسیب (فیلم ۲۰۰۹). آسیب ( به انگلیسی: Damage ) یک فیلم اکشن آمریکایی محصول سال ۲۰۰۹ به کارگردانی جف فین کینگ با بازی استیو آستین، والتون گوگینس، لورا وندرورت و لیندا بوید است. این فیلم در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۰ به صورت ویدئویی در ایالات متحده منتشر شد.
• استیو آستین … جان بریکنر
• والتون گوگینس … رنو پاولسن
• لورا وندرورت … فرانکی
• لیندا بوید … ورونیکا رینولدز
• دونالی رودس … دیاکون
• آدریان هولمز … ری شارپ
• جورج مونتزی … نستور کوینونز
• ویلیام بی. دیویس
• تونی بیلی … وندل تیمونس
• Katelyn Mager … سارا رینولدز
• فیلیپ میچل … مونسون
• پل جارلت … مأمور آزمایشی

معنی کلمه آسیب در ویکی واژه

هر عیب یا نقص یا زخم‌ که بر اثر عاملی مانند ضربه و جز آن پیدا شود.‌ صدمه، ضرر. آزار، زیان. آفت. آسیب ممکن است در زبان معیار باستان بصورت آس - ئیب قابل تجزیه باشد که در واقع تلفظ صحیح آن آسِپ بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آسیب

اکسیژن که در ابتدای دوران شکل‌گیری حیات بر روی زمین با مقدار بسیار زیادتری در مقایسه با شرایط فعلی وجود داشته‌است، موجب آسیب به موجودات بی‌هوازی اجباری می‌شود. در حدود ۲٫۵ میلیارد سال قبل و طی رخدادی به‌نام رویداد بزرگ اکسیژنی میزان اکسیژن موجود روی زمین شروع به افزایش کرد و این اتفاق در حدود یک میلیارد سال پس از نمایان شدن اولین موجودات زنده بر روی زمین رخ داد.
زباغ و راغ به آسیب لشکر تِشرین گرفت راه هزیمت سپاه فروردین
در اواخر ۲۰۰۰، داستان مثلث عشقی بین مک‌من، تریپل اچ و کرت انگل شکل گرفت. در مسابقه‌ای تریپل اچ، انگل را شکست داد و مک‌من هم ضربه‌ای به او زد و با این کار وفاداریش به تریپل اچ را ثابت کرد. مک‌من بعداً مدیر انگل شد و در شکست راک و قهرمانی دبلیودبلیواف با او همراه بود. این همراهی کوتاه بود. راک روی مک‌من حرکت مخصوص خود را زد و تریپل اچ به انگل حمله کرد. چون عقیده داشت تقصیر انگل است که مک‌من آسیب دید. در ۲۱ اوت ۲۰۰۰ مک‌من علی‌رغم دخالت‌های تریپل اچ و انگل، قهرمانی زنانش را به لیتا باخت. چون داور ویژه مسابقه حرکتی روی او رفت.
باندراس در سخنرانی در جشنواره فیلم‌های اسپانیایی مالاگا در مارس ۲۰۱۷ فاش کرد که در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۷ دچار حمله قلبی شده‌است، اما گفت که «جدی نبوده و هیچ آسیبی ایجاد نکرده‌است». به دنبال آن حادثه، او تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و سه استنت در رگ‌هایش قرار گرفت. در مصاحبه ای با هوای تازه در سپتامبر ۲۰۱۹، او آن را به عنوان تغییر زندگی به یاد آورد. او گفت: «این فقط به من دیدگاهی داد که من چه کسی هستم، و فقط باعث شد چیزهای مهم را ببینم. وقتی این را می‌گویم، مردم ممکن است فکر کنند که من دیوانه باشم، اما این یکی از بهترین چیزهایی است که تا به حال در زندگی من اتفاق افتاده‌است.»
یک توافق قوی در جامعه علمی وجود دارد که دلیل خاصی برای امتوفوبیا وجود ندارد. برخی از متوفوبیک‌ها یک تجربه آسیب زا با استفراغ را گزارش می‌دهند که همیشه به دوران کودکی بازمی‌گردد. برخی معتقدند که افراد مبتلا به امتوفوبیا قربانی سوء استفاده جنسی یا فیزیکی در دوران کودکی هستند. اگرچه گاهی اوقات این درست است، اما به نظر می‌رسد که شیوع آن بیشتر از آمار عمومی نباشد (کریستی، ۲۰۰۴). . برخی از کارشناسان معتقدند که امتوفوبیا ممکن است با نگرانی در مورد عدم کنترل مرتبط باشد. بسیاری از افراد سعی می‌کنند خود و محیط خود را به هر طریق ممکن کنترل کنند، اما کنترل استفراغ دشوار یا غیرممکن است که می‌تواند منجر به اضطراب یا در موارد دیگر اضطراب شدید شود.
نویسندگان بدافزارها برای بهره‌برداری اشکالات یا نقاط ضعف را هدف قرار داده‌اند. روش متداول بهره‌برداری از آسیب‌پذیری غلبه بر بافر است، در جایی که نرم‌افزار طراحی شده برای ذخیره داده‌ها در یک منطقه خاص از حافظه از داده‌های بیشتری جلوگیری نمی‌کند تا بافر بتواند از آن استفاده کند. نرم‌افزارهای مخرب ممکن است داده‌هایی را که بافر را پر کرده‌است، با کد یا داده‌های اجرایی مخرب پس از پایان، فراهم کند. هنگامی که به این قابلیت بارگیری دسترسی پیدا کرد، آنچه را که مهاجم و نه نرم‌افزار قانونی تعیین می‌کند، انجام می‌دهد.
آسیب عاشقی و غم عشق و گمرهی تا روی او بدید پس آن طرفه‌ها و زیب
می سوزم و می ترسم از آسیب ز دانش آوخ که در آتش اثر آب بقا نیست
طُرّهٔ شبرنگِ او وقتِ سحر زآسیبِ باد صدهزار انگشتری بشکست و باز از سر گرفت
از حمله سمند تو ، ز آسیب نعال لرزان کند اجزای زمین از زلزال
کرهٔ شمالی وی را در ژوئن ۲۰۱۷ میلادی و پس از حدود ۱۸ ماه پس از دستگیری، در حالت کما و به دلایل «بشردوستانه» به دولت آمریکا تحویل داد. مقامات کره شمالی، به کُما رفتن وارمبیر را نتیجهٔ بوتولیسم و قرص‌های خواب اعلام کردند اما پزشکان ایالات متحده این ادّعا را زیر سؤال بردند. وارمبیر در ۱۳ ژوئن به سینسیناتی، اوهایو رسانیده شد و فوراً به مرکز بهداشتی دانشگاه سینسیناتی منتقل شد. تشخیص‌های اولیه، نشان‌دهندهٔ «آسیب عصبی شدید» بود. پدر وی معتقد است که وارمبیر مورد خشونت وحشیانه قرار گرفته بود.
مطالعات نشان می دهد که زمان صفحه‌نمایش به طور مستقیم بر رشد کودک و سلامت روانی و جسمی تأثیر می گذارد. تأثیرات مثبت یا منفی‌ای که زمان صفحه نمایش روی سلامتی می‌گذارد به سطح و محتوای نمایشی نیز بستگی دارد. برخی دولت ها برای جلوگیری از آسیب‌های زمان صفحه نمایش، برای استفاده از آن مقرراتی وضع کرده اند.
دردسر طبیب گرانست بر سری ما را که خسته خاطر از آسیب مرهمیم
از دست رفتن ثروت ناگهانی خاندان دوپن، باعث شده که روحیهٔ او آسیب ببیند و از زندگی اجتماعی کناره بگیرد. او به شب زنده داری علاقهٔ وافری دارد.
پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین ای گنجانده‌اند. ویتامین ای، رادیکال‌های آزاد را که محتملاً می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.
به سمع صاحب دیوان رسید شرح جفات نظاره کن کت از آسیب این خطر چه رسد
هیچ دیدستی چو من یک تن که از آسیب دهر، در چنین فصلی مکان در خاک و خاکستر کند؟
آلودگی نفتی جنگ خلیج فارس، خسارت اقتصادی قابل‌توجهی به ماهی‌گیری و صنایع نفتی در اطراف خلیج فارس وارد کرد. به‌دلیل جنگ و به‌ویژه به‌دلیل این نشت، ماهی‌گیری و صید میگو در خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ متوقف شد. این اتفاق همچنین به تجهیزات و زیرساخت‌های ماهیگیری آسیب رساند. به گفتهٔ عیسی و ومپاتی، این آلودگی باعث از بین رفتن ۱٫۵ تا ۲ درصدی ذخایر نفتی کویت و ضرر ۱۲٫۳ تا ۳۸٫۴ میلیارد دلاری به این کشور شد.
به سیبستان رسد سیبش رهد از سنگ آسیبش نبیند اندر آن گلشن به جز آسیب شفتالو
دید دو برنای چو سرو بلند یافته ز آسیب گناهی گزند