بالو
معنی کلمه بالو در لغت نامه دهخدا

بالو

معنی کلمه بالو در لغت نامه دهخدا

بالو. ( اِ ) دانه سخت که بر اعضای آدمی برآید و مسه نیز گویند. ( فرهنگ رشیدی ). آژخ. زگیل. ( یادداشت مؤلف ). ثؤلول گویند به تازی. ( فرهنگ اسدی ). اژخ و آن دانه های سخت باشد که در اعضای آدمی بر می آید و درد نمی کند. ( آنندراج ) ( برهان قاطع ). ژخ. ( شرفنامه منیری ). در بعضی از ولایات فارس و عراق عجم کورک خوانند و به تازی ثؤلول و به تبریزی سکیل و به ترکی کونیک و بهندی مسا گویند. ( فرهنگ جهانگیری ). زگیل. مهک.چیزی بود چند عدسی که از تن مردم برآید. ( حاشیه فرهنگ اسدی ). ازخ. ( ناظم الاطباء ). دانه های سختی که بر اعضای انسان بیرون می آید که درد ندارد و پخته هم نمیشود و نام دیگرش آزخ است. ( فرهنگ نظام ) :
ای عشق ز من دور که بر دل همه رنجی
همچون زبر چشم یکی محکم بالو.شاکر بخاری.به رویت هرکه روشن نیست چشمش
بود مقله بچشمش در چو بالو.شمس فخری ( از فرهنگ نظام ).|| بهق ؛ پیسی پوست. ( ناظم الاطباء ). || بگفته شعوری ( ج 1 ص 88 ) آلوبالو است اما ظاهراً جزء دوم این کلمه یا صورت مخفف آن باشد. || برادر. ( فرهنگ رشیدی ) ( فرهنگ نظام ). برادری را گویند که از یک مادر و یک پدر باشد. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). برادر پدری و مادری. ( ناظم الاطباء ). || آواز حزین. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
بالو. [ ل َ ] ( اِ ) اصطلاحی در باب روزهای ماه نزد هندوان قدیم. رجوع به تحقیق ماللهند ص 295 و ص 296 شود.
بالو. ( اِخ ) ( شیخ بالوی آملی ) از مشایخ صوفیه و پیر شیخ خلیفه سبزواری بوده است. خواندمیر آرد: شیخ خلیفه ( مقتول در 726 هَ. ق. ) در اوایل حال به مازندران دست ارادت به شیخ بالوی آملی داده بود، و بعد از چندگاه در عقیده ای که به شیخ بالو داشت نقصانی پیدا شده به سمنان رفت و بخدمت مقرب بارگاه سبحانی شیخ رکن الدین علاءالدوله سمنانی قدس اﷲ سره شتافته روزی چند در خانقاه معارف پناهش بسر برد. ( از حبیب السیر چ خیام ج 3 ص 358 ).
بالو. ( اِخ ) از ده های کوهپر کجور مازندران است. ( از ترجمه مازندران و استرآباد رابینو ص 148 ). خواندمیر آرد: فوت ملک کیومرث [ بن بیستون ] در سر راه بالو در ماه رجب سنه سبع و خمسین و ثمانمائه ( 857 هَ. ق. ) دست داد. ( حبیب السیر چ خیام ج 3 ص 334 ).
بالو. ( اِخ ) دهی است از دهستان نازلو بخش حومه شهرستان ارومیّه که در 9 هزار و پانصدگزی شمال باختری ارومیّه و یک هزارو پانصدگزی باختر شوسه ارومیّه به سلماس در جلگه واقع است. ناحیه ایست دارای آب و هوای معتدل و 1346 تن سکنه ، آب آن از چشمه و نازلوچای تأمین میشود. محصول عمده آن غلات و توتون و کشمش و چغندر و حبوب ، و شغل مردمش زراعت و صنایع دستی آنان جوراب بافی و ظرف گلی سازی و راه آن ارابه رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه بالو در فرهنگ معین

( اِ. ) زگیل ، آزخ .

معنی کلمه بالو در فرهنگ عمید

آزخ، ازخ، زگیل: ای عشق ز من دور که بر من همه رنجی / همچون ز بر چشم یکی محکم بالو (شاکر: شاعران بی دیوان: ۴۸ ).

معنی کلمه بالو در فرهنگ فارسی

آزخ، ازخ، زگیل، پالو نیز گفته اند
( اسم ) آزخ ازخ زگیل .
شهریست از نواحی ارمنستان

معنی کلمه بالو در دانشنامه عمومی

روستای بالُو ( به زبان انگلیسی: Baloov ) ، در ۷ کیلومتری جاده ارومیه به سلماس در بخش مرکزی، دهستان روضه چای و در نزدیکی فرودگاه در شمال شهر ارومیه واقع شده است. همچنین از سمت جاده انهر علیا و در کیلومتر ۶ در سمت راست و روبروی ورودی روستای گجین قرار گرفته است. این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه در ایران می باشد و همچنین این روستا با توجه به جمعیت و وسعتش بزرگ ترین روستای ایران نیز شناخته می شود.
بالو (آردن). بالو ( به فرانسوی: Balham ) یک کمون ( فرانسه ) در فرانسه است که در canton of Asfeld واقع شده است. بالو ۱٫۷۷ کیلومتر مربع مساحت دارد ۷۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه بالو در فرهنگ معین
معنی کلمه بالو در فرهنگ عمید

معنی کلمه بالو در ویکی واژه

زگیل، آزخ.

جملاتی از کاربرد کلمه بالو

رضینا من وصالک بالوعود علی ما انت ناسیة العهود
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال رئال مادرید سی، باشگاه فوتبال گرانادا، باشگاه فوتبال خرز، و باشگاه فوتبال آلباسته بالومپیه اشاره کرد.
یُرْضُونَکُمْ بِأَفْواهِهِمْ بالوعد بالایمان و الطّاعة و الوفاء بالعهد، وَ تَأْبی‌ قُلُوبُهُمْ الّا الکفر و العصیان و الغدر، وَ أَکْثَرُهُمْ فاسِقُونَ خارجون عن العهد متمردون بالکفر اشْتَرَوْا بِآیاتِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِیلًا ای استبدلوا بالقرآن عرضا یسیرا و استبدلوا الدّنیا بالآخرة و هم الّذین جمعهم ابو سفیان علی طعامه، و قیل هم الیهود و آیات اللَّه التوریة و هم قوم منهم دخلوا فی العهد ثمّ رجعوا عنه، فَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِهِ ای اعرضوا عن دینه و طاعته، إِنَّهُمْ ساءَ ما ای بئس ما کانُوا یَعْمَلُونَ من اشترائهم الکفر بالایمان.
بقعه آقا شاه بالو زاهد آملی مربوط به سدهٔ ۹ (۸۴۰ ه.ق) است و در شهرستان نور، در جاده امل به چمستان در روستای اهودشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۴۶ با شمارهٔ ثبت ۷۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
او مدرک فلسفه گرفت و تدریس حرفه ای خود را در مدرسه ای که مادرش در خیابان پابلو دی ماریا در مونته ویدئو اداره می‌کرد آغاز کرد. با ادامه تحصیل، روبالو در دانشکده حقوق تحت سلطه مردان در دانشگاه ثبت نام کرد. در حالی که هنوز در حال تحصیل بود، با والتر پرویتالی ازدواج کرد و از او صاحب یک پسر به نام سرجیو پرویتالی شد. او به سپس به فدراسیون دانشجویی دانشگاه حقوق پیوست و در تظاهرات ضد فاشیستی در حمایت از جمهوری خواهان در جنگ داخلی اسپانیا فعال بود.
«شیخ الاسلام گفت: که کنیت محمدبن ابی الورد، ابوالحسن است شاگردبشر حافی». وی گوید: وقتی نماز شام تمام کردم، پای فرو کردم، هاتف آواز داد گفت: اهکذی مجالس الملوک؟ سئل ابن ابی الورد عن الورد، فقال: علیک بالورع فی الهمم.
الا، قد طال عهدی بالوصال و مالی الصبر عن ذاک الجمال
و قد صفیتنی بالودمنی فما للشوق عندی من نصیب
... «الَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ» جای دیگر گفت: «وَ نَجَّیْناهُ وَ لُوطاً إِلَی الْأَرْضِ الَّتِی بارَکْنا فِیها» آن زمین که در آن برکت کردند زمین مقدّسه است، و انّما سمیت المقدّسة لکثرة ما قدّس بالوحی طهارت و قدس وی و برکت در وی آنست که منازل و مقابر انبیاء است و مهبط وحی حق جلّ جلاله و جای تعبد عابدان و مسکن صالحان.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به کت بالو، هری و تونتو اشاره کرد.
چگالی هوا در مقایسه با اکثر جامدات و مایعات بسیار کم است. به همین دلیل، وزن یک جسم در هوا تقریباً با وزن واقعی آن در خلاء برابر است. شناوری هوا برای اکثر اجسام در طول اندازه‌گیری در هوا نادیده گرفته می‌شود زیرا خطا معمولاً ناچیز است (معمولاً کمتر از ۰٫۱٪ به جز برای اجسام با چگالی متوسط بسیار پایین مانند بالون یا فوم سبک).
خلت ربوع العلی ابلها فعذت تبکی علیه الصدی بالویل والهبل
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال رئال بتیس، باشگاه فوتبال آلباسته بالومپیه، باشگاه فوتبال ویرا، و باشگاه فوتبال خرز اشاره کرد.
یُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وقتا بعد وقت، یعذب بالوان العذاب وَ یَخْلُدْ فِیهِ، ای فی العذاب «مهانا» ذلیلا صاغرا مستخفا به لا یغاث. قرأ ابن عامر و ابو بکر: «یضاعف» و «یخلد» برفع الفاء و الدّال. علی ابتداء، و شدّد ابن عامر: یضعّف.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آلباسته بالومپیه، باشگاه فوتبال لگانس، باشگاه فوتبال مالاگا، و باشگاه فوتبال ویارئال اشاره کرد.
اغبالو (به عربی: أغبالو) یک شهرداری در الجزایر است که در استان بویره واقع شده‌است.
اتی زایراً من غیر وعدو قال لی اصونک عن تعلیق قلبک بالوعد
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به اسپورت فلاندر–بالوزه و وانتی–گروپ گوبر اشاره کرد.
تحویل خودروهای آلفا رومئو ۴سی نسخهٔ معرفی، در مرکز آزمایش بالوکو (ورچلی، ایتالیا)، و با تحویل خودروها به افرادی با نام پیرلویجی دو سیلوسترو (سوئیس)، فیلیپ والش (فرانسه)، کارلوس دینیز (آلمان)، آلدو ماریانی (هلند) و استفانو زانوتی (ایتالیا) آغاز شد.
عاشق خود را بدان هلاک کند که خود را جز عدم منتفی نداند ای درویش یافت مقصود در قدم است و از خود رستن در عدم چون بالوث حدوث بقدم رسیدن میسر نیست باری عدم و آنچه گفته‌اند که شهود را خمود شرط راه است سر این سخن است: