آزت

معنی کلمه آزت در لغت نامه دهخدا

ازت. [ اَ زُ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( از یونانی ، مرکب از ( ( اَ ) )، حرف نفی + زُئه ، حیات ) دمی باشد بسیط و بیرنگ و بی بو و بی طعم. چهارخمس ترکیب هوا از ازت است. یک لیتر ازت 1/258 گرم وزن دارد و وزن مخصوص آن 5/976 است.

معنی کلمه آزت در فرهنگ معین

(اَ زُ ) [ فر. ] ( اِ. ) نیتروژن ، گازی است بی رنگ و بی بو و بی مزه . در آب بسیار کم حل می شود. علاوه بر هوا در سفیدة تخم مرغ و گوشت و شیر و همچنین در شوره یافت می شود.

معنی کلمه آزت در فرهنگ عمید

= نیتروژن

معنی کلمه آزت در فرهنگ فارسی

گازی بی رنگ وبی بووبی طعم که چهارپنجم هواراتشکیل می دهدودرترکیبات موادمختلف حیوانی ونباتی ومعدنی موجوداست
نیتروژن گازی است بی رنگ و بی بو و بی مزه. در آب بسیار کم حل میشود و تقریبا ۴ /۵ حجم هوا را تشکیل میدهد . عوه بر این بحالت ترکیب در سفید. تخم مرغ و شیر و گوشت و همچنین در شوره موجود است . ازت کمی از هوا سبکتر است و وزن مخصوص آن ۲۸ /۲۹ و یک لیتر آن ۱ / ۲۵ گرم وزن دارد . در ۲۱٠ - درجه یخ میزند. عمت اختصاری آن ( ) و وزن اتمی اش ۱۴ است .

معنی کلمه آزت در دانشنامه آزاد فارسی

اَزُت
رجوع شود به:نیتروژن

معنی کلمه آزت در ویکی واژه

(شیمی): نیتروژن. آزت ممکن است تحصیف شده آزُد یا آزِد نیز باشد، که در این صورت به معنی خطا رفته، خطا پیموده در زبان معیار باستان خواهد بود.

جملاتی از کاربرد کلمه آزت

تا دهان دارد گشاده اژدهای حرص تو چون نهنگ اندر کشد آزت همه ملک جهان
چرا در جستن دانش نگیرد آزت، ای نادان، اگر در جستن چیزی که آنت نیست با آزی؟
آزتک‌ها یک فرهنگ آمریکای میانه ای بودند که در دوره پسا کلاسیک یعنی از سال ۱۳۰۰ تا ۱۵۲۱ در مرکز مکزیک شکوفا شدند.
به هر خیر دو جهانی امیددار گر از بند آزت امید رهاست
آزتک‌ها یک تمدن در آمریکای مرکزی و مکزیک کنونی بودند. کلمه آزتکاتل به زبان خود آزتک‌ها یعنی ناهواتل، در لغت به معنی افرادی است که از آزتلان (سرزمین افسانه‌ای آزتک‌ها) می‌آمدند. آزتک‌ها خود را بیشتر مکزیکا صدا می‌کردند که امروزه نام کشور مکزیک از آن کلمه مشتق شده‌است. در سال ۱۸۱۰، طبیعت‌شناس پروسی، به نام الکساندر فون هولمبولدت، برای اولین بار لفظ مدرن آزتک را برای این تمدن یا ملّت، استفاده کرد.
گذشته از این، آزتک‌ها چندین باغ گیاه‌شناسی یا گیاه‌پروری داشتند که اروپایی‌ها تا آن زمان چنین چیزی را ندیده بودند و با آن آشنایی نداشتند. در سرزمین آزتک‌ها شبکه بزرگی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی ایجاد شده بود. صنعت بافندگی نیز در بین آنان پیشرفت زیادی داشت. در این میان، تأسیساتی مانند بیمارستان با پزشکان و جراحان متخصص وجود داشتند.
به تخت خرد بر نشست آزتان چرا شد چنین دیو انبازتان
شامل گروه بتالا-کتام‌ها (پنی‌سیلین، سفالوسپورین‌ها، کارباپنم‌ها (مانند ایمی‌پنم)، باسیتراسین، آزترئونام و ونکومایسین) می‌شود.
آزتِک‌ها یک تمدن سرخ‌پوستی در مکزیک بودند. آزتک‌ها در قرن ۱۴ میلادی یعنی زمانی که شهر تنوچ تیتلان را ساختند به قدرت رسیدند.
گر ترا بر کشور جان پادشاهی آرزوست پیش آزت زشت باشد دست و دل بر داشتن
تمدن آزتک‌ها، مجموعه‌ای از خدایان اساطیری گوناگون در یک سیستم مذهبی چندخدایی را در برمی‌گیرد که توسط آنان به رسمیت شناخته شده‌اند، و مشتمل بر تعداد زیادی (بیش از یکصد مورد)، ایزد و ایزدبانو می‌باشند. افزون‌بر این، بر اساس باورهای دینی و عقاید آزتک‌ها، اساطیر این قوم را می‌توان دربرگیرندهٔ تعدادی از موجودات خارق‌العاده و فوق بشری نیز، تلقی کرد.
کای شهنشه دین نشیب مجاز فر آزت فزود سر به فراز
یک بحث علمی در مورد تأثیرات اسپیرولینا به عنوان منبع اصلی غذایی بر بدن انسان وجود دارد. اگرچه اسپیرولینا برای آزتک‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بود، اما شناخته شده‌است که این ماده غذایی فرعا و در کنار ذرت استفاده می‌شد. امروزه، در برخی از معابد بودایی در ژاپن و ایالات متحده آمریکا، اسپیرولینا اساس رژیم غذایی راهبان است.
آزت هر روز به فردا دهد وعدهٔ چیزی که نباشد چنان
به محض آن که خورشید چهارم در اساطیر آفرینش آزتک نابود گردید (و این وابسته به خدایانی بود که از مردانی که خود آن‌ها آفریده بودند، رضایت نداشتند)، خدایان در تئوتی اوآکان (تئوتی واکان) به گرد هم جمع شدند. ناناواتسین و تکسیس تکاتل، به درون آتش مقدسی که مخصوص قربانی کردن بود، پریدند و در میان این آتش به ترتیب به خورشید و ماه تبدیل شدند. آن‌ها بی حرکت باقی‌ماندند تا زمانی که ائکاتل به آنجا رسید و سخت بر آن‌ها وزید. در ابتدا فقط خورشید از جای خویش نقل مکان کرد، اما هنگامی که خورشید شروع به حرکت نمود، ماه نیز نقل مکان خویش را آغاز کرد.
آزتک سی همچنان حقوق کپی رایت خود را حفظ کرده و در مجامع عمومی قرار نگرفته‌است. ساکو کسی است که مانکس را با همکاری فنویچ و گودنو شروع کرد و صاحب تمامی حقوق کپی رایت این سیستم است.
در غم آزت چو شیر شد سر چون قیر وان دل چون تازه شیر تو شده چون قار
گر چنان گند آزتان ننگیختی جرعه‌ای بر گورتان حق ریختی
آزتست این که همه چیزچنین نایاب است آزکم کن توکه نرخ همه ارزان گردد
بدین ترتیب، با آنکه قدرت و حکومت امپراتوری آزتک‌های باستان حدود چهارصد سال پیش از این نابود شد، تأثیرشان در جنبه‌های گوناگون زندگی فرهنگی مردم مکزیک همچنان زنده است.