ارزان
معنی کلمه ارزان در لغت نامه دهخدا

ارزان

معنی کلمه ارزان در لغت نامه دهخدا

ارزان. [ اَ ] ( نف / ص ) آنچه ارزنده باشد ببهای وقت. ( رشیدی ). چیزی که به قیمتش می ارزد. ارزش دار. که ارزد. || کم بها. رخیص. مقابل گران. ( مؤید الفضلاء ). مقابل ِ غالی و ثمین :
گر ارزان بدی مرغ ، با این سوار
نبودی مرا تیره شب کارزار.فردوسی.گرچه ارزان بهاتر بفروشند باری چیزی بمن رسد و خیر خیر غارت نشود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 406 ).
جان پرمایه همی چون بفروشی بنفیر
چیز پرمایه همان به که به ارزان ندهی.ناصرخسرو.چیزی بگران هیچ خردمند نخرد
هر گه که بیابد به از آن چیز به ارزان.ناصرخسرو.هرچ او گران بخرد ارزان شود
در خنب و خنبه ریگ شود ارزنش.ناصرخسرو.نگویم زشت و بد را خوب و نیکو
گران نفروشم آنچ آن باشد ارزان.ناصرخسرو.چون جانش عزیزدار دایم
مفروش گران خریده ، ارزان.ناصرخسرو.گر بجانی بخری یکدم خوش ، ارزانست.اثیرالدین اومانی.شهر ما فردا پر از شکر شود
شکر ارزانست ارزانتر شود.مولوی.هر که او ارزان خرد ارزان دهد
گوهری ، طفلی به قرص نان دهد.مولوی.وصال دوست بجان گر میسرت گردد
بخر که دیر بدست اوفتد چنین ارزان.سعدی.نرخ متاعی که فراوان شود
گر بمثل جان بود ارزان شود.جامی ( تحفةالابرار ). || لایق. شایسته. درخور. سزاوار ومسلم یعنی می ارزد ترا و قابلیت آن دارد. ( رشیدی ) :
جان اگر میطلبی اینک جان
بتو جان و تو بجان ارزانی.ولی دشت بیاضی.- امثال :
ارزان بعلت ، گران بحکمت .
ارزان یافته خوار باشد.
هر روز خر نمیرد تا کوفته ارزان شود. ( جامعالتمثیل ).
|| فرومایه. || مناسب.
- ارزان خریدن ؛ استرخاص. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). ارتخاص. ( تاج المصادر بیهقی ) ( منتهی الأرب ).
- ارزان شدن ؛ رخص. کم بها شدن. ( شعوری ).
- ارزان شمردن ؛ استرخاص. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). ارتخاص.
- ارزان کردن ؛ ارخاص. ( تاج المصادر بیهقی ). ارخاس :
ابا همگنانتان بتر زان کند
بشهر اندرون گوشت ارزان کند.فردوسی.
ارزان. [ اَ ] ( اِخ ) ( دشت... ) موضعی بین جزجیرکان و کازرون فارس. رجوع به فارسنامه ابن البلخی چ کمبریج ص 163 شود. ظاهراً مراد دشت ارژن است.، ار زان. [ اَ ] ( حرف ربط + حرف اضافه + صفت / ضمیر ) مخفف ِ ( ( اگر از آن ) ). ( مؤید الفضلاء ).

معنی کلمه ارزان در فرهنگ معین

( اَ )(ص . ) ۱ - کم بها. ۲ - سزاوار، شایسته . ۳ - پست ، بی مایه .

معنی کلمه ارزان در فرهنگ عمید

۱. ویژگی آنچه قیمتش از نرخ روز کمتر باشد، کم بها: نرخ متاعی که فراوان بُوَد / گر به مثل جان بُوَد ارزان بُوَد (جامی۳: ۵۰۰ ).
۲. [قدیمی، مجاز] بی ارزش، بی مقدار.

معنی کلمه ارزان در فرهنگ فارسی

چیزی که به قیمتش بیرزد، آنچه که قیمتش ازنرخ روزکمترباشد، کم بها، ضدگران
اگر از آن .
موضعی است بین جز جیرکان و کازرون فارس

معنی کلمه ارزان در دانشنامه عمومی

آرزان. آرزان ( به فرانسوی: Arzens ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Montréal واقع شده است. آرزان ۲۱٫۱۱ کیلومتر مربع مساحت دارد ۱۸۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
شهرهای هاتنهایم و التویله آن در راین خواهرخوانده های آرزان هستند.
معنی کلمه ارزان در فرهنگ معین

معنی کلمه ارزان در ویکی واژه

نام تحریف شده یک قوم باستانی ایران. شاهنامه ایشان را ارزانیان می‌خواند و هنگام مرگ کیخسرو سروش به او الهام نمود تاج و تخت کیانی را به لهراسپ از مرزبانان ارزان تفویض نماید.[۱] چو بخشی به ارزانیان بخش چیز .... که ایدر نمانی تو بسیار نیز
مفت، کم بها، سزاوار، شایسته، پَست، بی‌مایه.
↑ سایر مرزبانان که معترض بودند زال، گودرز، توس، که در واقع سر قدرت با شاه ستیز کردند

جملاتی از کاربرد کلمه ارزان

انوشیروان به یکی از دشمنان مغلوب شده ی خویش گفت: ایزد را سپاس که مرا بر تو پیروزی داد. پاسخ داد: همان ترا بس که به‌جای آن‌چه خود دوست همی داشت، آن‌را که تو دوست می‌داشتی ارزانی‌ات داشت.
ای‌که می‌گویی «چرا جانی به جامی می‌دهی؟» این سخن با ساقی من گو که ارزان کرده‌است
شد بدور سنبل مشکین او عنبر فراخ گشت در عهد لب شیرین او ارزان نمک
سخن فردا بها گیرد اگرچه چنین امروزت ارزان می‌نماید
ای دل به جان و مال خر گر بوسه جانان خری هر چون که بفروشد به تو بیعش بکن کارزان خری
در روز بعد پیکر علی قدوسی به دوش مردم قرار گرفت و پس از آن که مسافتی را در میان اندوه و خشم مردم طی کرد، به سوی قم حمل شد تا در جوار بارگاه فاطمه معصومه به خاک سپرده شود. سید روح‌الله خمینی نیز به مناسبت کشته‌شدنش، پیامی صادر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «شهادت بر او مبارک و وفود الی الله و خروج از ظلمات به سوی نور بر او ارزانی باد».
جان بچشم او ز باد ارزان تر است لا اله باشد صدف گوهر نماز
براون در ۲۲ نوامبر ۱۹۸۵ در تارزانا، کالیفرنیا، در خانوادۀ ناتانیل براون و ربی جکسون به‌دنیا آمد. او عضوی از خانوادۀ جکسون و تنها پسر خواننده، ربی جکسون و همسرش ناتانیل براون است. او دو خواهر بزرگ‌تر به نام‌های استیسی و یاشی دارد.
پلیمرهای رسانا سبک‌تر، انعطاف پذیرتر و ارزان‌تر از رساناهای غیر آلی هستند. این امر آنها را در بسیاری از کاربردها به گزینه ای مطلوب تبدیل می‌کند. همچنین این امکان را برای کاربردهای جدید ایجاد می‌کند که استفاده از مس یا سیلیکون غیرممکن است.
چون ستاره بشب برون آئیم برخود از تیغ مهر ارزانیم
بهشت و کوثر و غلمان ترا ارزانی ای زاهد سخن از یار گو با ما که ما را یار می‌باید
استیک هامبورگ از گوشت ران گاو و یا سایر قسمت‌های ارزان قیمت گوشت گاو است. بعد از خرد کردن گوشت، آن را قیمه قیمه می‌کنند و داخل یک ظرف آن را ورز می‌دهند. بعد از آن گوشت پخته می‌شود ،سرخ می‌شود و یا دودی می‌شود.
این اوراق توسط دولت صادر می‌شوند و سررسید آن‌ها سه‌ماهه، شش‌ماهه، و یک ساله است. اسناد خزانه کوپن بهره ندارند و در زمان فروش، دولت آن‌ها را از ارزان‌تر از مبلغ اسمی به خریداران می‌فروشند. اسناد خزانه بدون ریسک هستند.
اسکاشگورد در فیلم‌هایی مانند مالیخولیا (۲۰۱۱)، کشتی جنگی (۲۰۱۲) و افسانه تارزان (۲۰۱۶) ظاهر شد و برای نقش‌آفرینی در مجموعهٔ درام دروغ‌های کوچک بزرگ (۲۰۱۷–۲۰۱۹) برندهٔ جوایز مختلفی از جمله یک جایزهٔ امی ساعات پربیننده و یک جایزهٔ گلدن گلوب شد. او سپس در فیلم‌های تحسین‌شدهٔ تیری در تاریکی (۲۰۱۹)، گودزیلا در برابر کونگ (۲۰۲۱) و مرد شمالی (۲۰۲۲) ایفای نقش کرد.
کیانی تخت‌وتاج‌ این شاه را زیبد، کن ارزانی به ما و شاه ما این تاج و این تخت کیانی را
هر کشور کالایی را صادر می‌کند که در تولید آن نیازی به استفاده از عوامل نسبتاً فراوان و ارزان دارد و متقابلاً کالایی را وارد می‌کند که تولید ان نیاز به استفاده از عوامل نسبتاً کمیاب و گران دارد.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به آن سن شیطنت و هوسبازی، تارزانا، دختر وحشی، برو بخواب کوچولوی پامرغی، صد روز در پالرمو، اولیس، شماره یک، هانیبال، شمشیر و صلیب، صلیبیون توانا، ببر هفت دریا، این دنیای دیوانهٔ دیوانهٔ ترانه، ساموآ، ملکه جنگل، پسر عقاب سیاه، بزرگ‌ترین شیادان عالم و گلادیاتور رم اشاره کرد.
از او فقط چند فیلم مثل بچه آریزونا-۱۹۲۸، مبارزان روی زین-۱۹۲۹ و یاغی سفیدپوست-۱۹۲۹ باقی مانده‌است. تمام فیلمهای اولیه او در سینما، از بین رفته‌اند و نسخه ای از آن‌ها موجود نیست.
می وصل تو به کم حوصله ها ارزانی نشائه خون جگر باد به ما ارزانی
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به هاوایی فایو-او، ویرجینیایی، آیرونساید، پیشتازان فضا: مجموعه اصلی، تارزان، دیگر وقتش رسیده‌است، جزیره گیلیگن، گمشده در فضا و منطقه نیمه‌روشن اشاره نمود.