استماع

معنی کلمه استماع در لغت نامه دهخدا

استماع. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) شنیدن. ( منتهی الارب ) ( مؤید الفضلاء ). شنیدن آواز. نیوشیدن. فانیوشیدن. ( زوزنی ). شنودن. فاشنودن. عمداً شنودن. شنود. گوش داشتن. ( مؤیدالفضلاء ) ( صراح ) ( منتهی الارب ). گوش واداشتن. ( زوزنی ). گوش دادن. گوش یازی. گوش فرادادن. گوش فراداشتن. ( تاج المصادر بیهقی ). اِصاخة. اصغاء. سمع :
غراب بین نای زن شده ست و من
سته شدم ز استماع نای او.منوچهری.هرکه سخن ناصحان... استماع ننماید عواقب کارهای او از... ندامت خالی نماند. ( کلیله و دمنه ). هرآینه در استماع آن تمیز ملکانه در این میان خواهد بود. ( کلیله و دمنه ).
از سخن گوئی مجوئید ارتفاع
منتظر را به ز گفتن ، استماع.مولوی.چه حاجت است عیان را به استماع بیان.سعدی.من گوش استماع ندارم ، لمن تقول.سعدی.- استماع کردن ؛ اصغاء کردن. شنفتن. شنیدن. گوش دادن. شنودن.

معنی کلمه استماع در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص م . ) شنیدن ، گوش دادن .

معنی کلمه استماع در فرهنگ عمید

۱. گوش دادن.
۲. شنیدن.

معنی کلمه استماع در فرهنگ فارسی

گوش دادن، گوش فراداشتن، نیوشیدن، شنودن، شنیدن
( مصدر ) شنیدن ( آواز ) نیوشیدن گوش دادن اصغائ جمع : استماعات .

معنی کلمه استماع در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] گوش فرادادن از روی اراده و اختیار را استماع گویند. این عنوان در باب های صلات، تجارت، نکاح، طلاق و قضاء آمده است.
شنیدن یا از روی اراده و اختیار است که به آن «استماع» گفته می شود و یا غیر اختیاری که «سماع» نام دارد.
استماع قرآن
استماع قرآن در غیر نماز، خواه قاری نمازگزار باشد یا نه مستحب است.
استماع قرائت امام در نماز
بنابر قول مشهور گوش دادن مأموم به قرائت امام در نماز جماعت، مستحب است.
استماع آیه سجده توسط جنب و حائض
...

معنی کلمه استماع در ویکی واژه

شنیدن، گوش دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه استماع

در حقوق ایران قواعدی همچون اعتبار امر قضاوت شده، اتلاف، تسبیب،حرمت مال اشخاص،ممنوعیت عدول از ایجاب وعدم استماع انکار بعد از اقرار به لحاظ مبنایی به قاعده استاپل شباهت دارند.
دست را در رخ زدن شوم است شوم استماع علم کن از اهل علوم
ز استماع آن دو تا بارز شده است شوق مکنونی که در نیک و بد است
اندر آن گلشن که او شد بلبل دستانسرای حیف باشد استماع نغمه زاغ و زغن
چنان که نیش کژدم اگر چه بسیار دم بسته دارند و در اصلاح آن مبالغت نمایند چون بگشایند بقرار اصل باز رود و بهیچ تاویل علاج نپذیرد. و هرکه سخن ناصحان، اگر چه درشت و بی محابا گویند، استماع ننماید عواقب کارهای او از پشیمانی خالی نماند، چون بیماری که اشارت طبیب را سبک دارد و غذا و شربت بر حسب آرزو و شهوت خورد، هرلحظه ناتوانی مستولی تر و علت زمن تر شود .
او در طلب علم به نقاط مختلفی چون عراق، حجاز و یمن سفر کرد و از کسانی چون حماد بن زید، عطاء بن مسلم، معتز بن سلیمان، عبدالرزاق صنعانی، مالک بن انس، فُضیل بن عیاض و عبدالله بن مبارک استماع حدیث نمود.
در مواردی که شهود تحقیق احضار شده‌اند ولی بواسطه بیماری ناتوان از حضور در نزد قاضی باشند و نیز آنگاه که شهود یا مطلعان زیاد باشند، مقام قضایی باید به منظور اجتناب از وقفه در امر خدمت رسانی خود و تسریع در امر رسیدگی، به محل آن‌ها رفته و اظهارات آن‌ها را استماع کند؛ نه اینکه به دلیل عدم امکان احضار آن‌ها در مرجع قصایی اظهارات آن‌ها را نادیده بگیرد.
در نهایت همان روز هادیان، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در صفحه شخصی خود نوشت: آذری‌جهرمی امروز به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و در مورد اعلام جرم‌های دادستان کل کشور علیه او، توسط بازپرس پرونده بازجویی شده‌است. پس از استماع و اخذ پاسخ، بازپرس دستور آزادی وزیر ارتباطات با قرار التزام را صادر کرده و وی هم‌اکنون در محل کار حاضر است.
«ثبت موسیقی با استفاده از علائم الفبایی قدمت زیادی دارد. قدیمی‌ترین نمونه‌های ثبت موسیقی تا حدود تحقیقات کنونی در فرهنگ بابل، یهودیت کهن، فرهنگ ودایی، مصر و یونان باستان و سایر فرهنگ‌ها وجود داشته‌است. موسیقی این فرهنگ‌ها ظاهراً با استفاده از علائم الفبایی رایج ثبت می‌شده‌است. فرهنگ اسلام نیز از حروف الفبا به منظور ثبت موسیقی بهره‌برداری نموده‌است. مسلماً فرهنگ‌هایی که فاقد هرگونه علائم الفبایی به منظور خواندن و نوشتن هستند هیچ‌گونه خط موسیقی هم ندارند. پشتوانهٔ سنت موسیقی این فرهنگ‌ها حافظه است. در واقع هدف اصلی ثبت موسیقی‌های غیر غربی، یادآوری دوبارهٔ ملودی‌هاست زیرا این موسیقی‌ها صرفاً قابل استماعند و نه ثبت.»
مرحوم حافظیان، در «هردوار» در آب گنگا غسل کرد، در بت خانه، پشت به بت و رو به قبله نماز خواند و بعد از نماز به صدای بلند و لحن عربی، قرآن قرائت کرد، مرتاضین زیادی استماع کرده و متأثر شدند.
در دادگاه، بازپرس مکلف است پیش از شروع تحقیق، حرمت و مجازات شهادت دروغ و کتمان شهادت را به شاهد تفهیم کند. لزوم درج نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، مذهب، محل اقامت، پیام‌نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه، ثبت سابقه محکومیت کیفری و درجه قرابت سببی یا نسبی، پرسش نسبت به رابطه خادم و مخدومی شاهد یا مطلع یا طرفین پرونده، از دیگر تکالیف بازپرس در مرحله تحقیقات مقدماتی است. اظهارات شاهد یا مطلع فاقد شرایط شهادت، بدون یاد کردن سوگند، مورد استماع قرار خواهد گرفت و بازپرس مکلف به ثبت مراتب استنکاف شاهد یا مطلع از امضاء و اثر انگشت یا ادای شهادت در صورت مجلس است.
مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، قبلاً برای شرکت در جلسه استماع کنگره ایالات متحده در نوامبر ۲۰۲۳ در مورد یهودستیزی دعوت شده بود، اما به دلیل آنچه «ناسازگاری زمانی در برنامه‌ریزی‌ها» نامید، آنرا نپذیرفت.
این آیت حجت است بر قدریه و معتزله بآنکه اضافت فعل شر با خلق میکنند، و وجه حجت بر ایشان آنست که اللَّه گفت: وَ جَعَلْنا عَلی‌ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ جعل از دو بیرون نیست، یا بمعنی خلق است یا بمعنی صیّر. اگر بمعنی خلق است پس اقرار دادند که اللَّه خالق شرّ است که آن اکنه که ایشان را از فقه می‌باز دارد، و آن وقر که حائل است میان ایشان و میان استماع حق، لا محاله شری است، و صریح بگفتند که اللَّه خالق آنست. و اگر جعل بمعنی صیّر نهند، در مسأله قرآن ایشان را لازم آید و قول ایشان بخلق قرآن باطل گردد. پس بهر دو معنی بر ایشان حجت است.
هبه‌الله بن عبدالوارث بن علی بن احمد شیرازی به ابن بوذی شهرت داشت و اهل شیراز بود. به دنبال استماع حدیث بسیار سفر کرد و در خراسان، عراق، یمن، مصر، شام، الجزیره، فارس و جبال استماع حدیث کرد. هبه‌الله برای جمع‌آوری حدیث سعی بلیغ داشت و به همین جهت احادیثی که نقل می‌کند قابل اطمینان و اعتماد بوده‌است. او کتابی در تاریخ به عنوان تاریخ شیراز تحریر کرده‌است. هبه‌الله شیرازی در سال ۴۸۵ هجری قمری درگذشت.
مفسّران گفتند: موسی خویشتن را طهارت داد و جامه را نظافت، و میعادی را که ساخته بودند بیرون شد، چون بطور سینا رسید، اللَّه بی‌واسطه و بی‌ترجمان بخودی خود با وی سخن گفت. در خبر است: فکان الکلام من اللَّه و الاستماع من موسی. و درست است از ابن عباس که گفت: الخلّة لابراهیم و الکلام لموسی و الرّؤیة لمحمّد صلّی اللَّه علیه و سلّم. و عن حذیفة بن الیمان قال: قال اصحاب رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و سلم: یا رسول اللَّه! ابراهیم خلیل اللَّه و عیسی کلمة اللَّه و روحه و موسی الّذی کلّمه تکلیما. ما ذا اعطیت انت؟ قال. «ولد آدم کلّهم تحت لوای یوم القیامة، و انا أول من یفتح له باب الجنة».
روح در پرواز آید زاستماع بیت بیت افکند در سینه آتش آورد در دیده آب
مرا هم خورد حرفی چند بر گوش که می‌برد استماع آن ز دل هوش
در سال ۲۰۰۰ میلادی، سه پرونده قانونی در به چالش کشیدن خودداری دولت مرکزی از به رسمیت شناختن ازدواج همجنسگرایان توسط سه ایالت بریتیش کلمبیا، اونتاریو، و کبک به موازات هم تشکیل شدند. اگرچه آغاز تعدادی از این پرونده‌ها به مدت‌ها پیشتر از سال ۲۰۰۰ بازمی‌گشت، طولانی شدن روند درخواست‌ها باعث شدند که استماع پرونده‌ها و آغاز دادگاه مدت‌ها پس از درخواست انجام شوند.
اکنون از استماع سبق در تعجبند تا هیچکس بخوس سبقی او توان رسید
هر کرا باز است گوش هوش جان میکند این نغمه از عمر استماع