اسهل

معنی کلمه اسهل در لغت نامه دهخدا

اسهل. [ اَ هََ ] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی از سهل. آسان تر. سهل تر. اَیسر. اَسمح. اَهون.
اسهل. [ اَ هََ ] ( اِخ ) ابن حاتم مکنی به ابوحاتم بصری. محدث است. ( کتاب الکنی للدولابی ج 1 ص 141 س 25 ).

معنی کلمه اسهل در فرهنگ معین

(اَ هَ ) [ ع . ] (ص تف . ) نرم تر، آسان تر.

معنی کلمه اسهل در فرهنگ عمید

سهل تر، آسان تر.

معنی کلمه اسهل در فرهنگ فارسی

سهل تر، آسانتر
( صفت ) نرم تر آسان تر .
ابن حاتم مکنی بابی حاتم بصری محدث است .

معنی کلمه اسهل در ویکی واژه

نرم تر، آسان

جملاتی از کاربرد کلمه اسهل

و از امانت و دیانت هیچ دقیقه فرو نگذارد و در خرید و فروخت انصاف نگاه داردف بمساهله خرد و فروشد که خواجه علیه‌السلام میفرماید «رحم الله آمراسهل البیع و سهل الشری».
هو قوله: «یَنالُهُ التَّقْوی‌» فانّما انّثه لانّ فاعله التقوی و هی مصدر مؤنث لکونه علی فعلی، و قرأ الباقون بالیای فیهما و الوجه انّ تذکیر الفعل انّما هو للفصل بین الفعل و فاعله، امّا الاوّل فقد فصل بین الفعل منه و هو ینال و بین فاعله و هو اللّحوم بلفظ اللَّه و اکّد التذکیر لانّ تأنیث اللّحوم تأنیث جمع فیجوز تذکیره، و امّا الثانی فقد فصل بین الفعل منه و بین فاعله بالهاء و هو ضمیر المفعول فی قوله: «یَنالُهُ التَّقْوی‌»، و التأنیث فی الفاعلین غیر حقیقی فالامر فیه اسهل، و المعنی لن ینال اللَّه النفع فیما امرکم به من ذبح البدن بل نفع ذلک راجع الیکم، و انّما بصل الیه اخلاصکم و نیّاتکم و مقاصدکم، و قال مقاتل: لن برفع الی اللَّه لحومها و لا دماؤها و لکن یرفع اللَّه منکم الاعمال الصالحة و التقوی و الاخلاص و ما ارید به وجه اللَّه نظیره قوله: «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ».
ترکانه بیلکی بتو در دیلمی سپوخت گوئی مگر که میره باسهل دیگرم
سرو را نیست چنان سهل مرا محنت دل که درین نسخه دهم شرح بوجه اسهل
کند از دوغ میسره باسهل شش خوش اولیا بفتح الباب
تو زیر خسب میره باسهل دیلمی من گرچه دیلمی نیم او را برادرم
سهل کاریست امیر شعرا بودن تو لیگ از میره باسهل بسر کین کش میر
و با وجود همه این‌ها، چونکه فهمیدن راه راست مشکل و محتاج به راهنمائی حاذق است، به خلاف راههای باطل که بر همه کس روشن و واضح است و مع ذلک میل نفس باطل اسهل و آسان تر است، و انقیاد آن از برای حق صعب است پس دری که از آن فرشتگان داخل می شوند مسدود و بسته و درهای شیطان مفتوح است، پس مسکین فرزند آدم که باید این درهای گشاده واضح را سد، و یک در پنهان بسته را بگشاید.
ای اشدد ثقل الأمر علیهم. و قیل: «أَشَدُّ وَطْئاً» ای اثبت فی القلب، و احفظ للقراءة و ابلغ فی الثّواب، و اسهل علی المصلّی من ساعات النّهار لانّ النهار خلق لتصرّف العباد فیه و اللّیل خلق للنّوم و الخلوة من العمل فالعبادة فیه اسهل. وَ أَقْوَمُ قِیلًا ای اصوب قراءة، و اصحّ قولا، و اشدّ استقامة لفراغ البال و هداة النّاس و سکون الاصوات. یقال: قال قیلا و قولا و مقالا و مقالة و قالا. و قال الحسن اذا قام احدکم من اللّیل فلیسمع نفسه.
حسینعلی منتظری در پاسخ به پرسش‌های محسن کدیور در مورد رویدادهای اخیر کشور مشروعیت حکومت را زیر سؤال برد و نوشت «چنانچه به زور یا فریب و تقلب بر آن منصب بمانند، مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آن‌ها را در نزد خود و برکناری آنان از آن منصب را با رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر و حفظ ترتیب «الاسهل فالاسهل و الانفع فالانفع» و انتخاب مفیدترین و کم هزینه‌ترین راه ممکن ابراز داشته و بخواهند.»
وز دمه چوب میره باسهل حله ها بافته شتاب شتاب