آزمونه

معنی کلمه آزمونه در فرهنگ عمید

( آزمونه ) ۱. لوله هایی که در آزمایشگاه هنگام آزمایش به کار می برند، لولۀ امتحان.
۲. سئوال های چندگزینه ای برای سنجیدن دانش کسی، تست.

معنی کلمه آزمونه در فرهنگستان زبان و ادب

آزمونه
{pilot} [عمومی] آنچه برای آزمایش های کارکردی و برطرف ساختن نقص های احتمالی طراحی یا ساخته می شود
{test} [عمومی] پرسش چندگزینه ای

معنی کلمه آزمونه در ویکی واژه

هر یک از مجموعه پرسش‌های چند گزینه‌ای که در آن فقط یکی از پاسخ‌ها درست است و باید توسط امتحان دهنده مشخص شود. تست.
امتحان، آزمایش.

جملاتی از کاربرد کلمه آزمونه

در آزمونهای روانی دو مسئله مطرح است:یکی پایایی و دیگری اعتبار.بعضی از آزمونها از لحاظ پایایی و اعتبار یا یکی از این دو خصوصیت مهم در حد پایینی هستند و چنین آزمونهایی تقریباً بی‌فایده‌اند.
جایی که به پاسخ دهنده یک گروه از محصولات یا برند ارائه می‌شود و از او خواسته می‌شود تا آنجا که ممکن است برندهای تجاری را معرفی کند؛ بنابراین، آزمون یاداوری بدون کمک هیچ سرنخ یا نشانه ای را در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد. از آزمونهای یاداوری بدون کمک یا برای آزمایش یاداوری نام تجاری استفاده می‌شود.
این آزمون تنها راه حل موجود برای آزمون همگنی در مورد متغیرهای مقیاس اسمی با بیش از دو مقوله است؛ بنابراین، کاربرد خیلی زیادتری نسبت به آزمونهای دیگر دارد. این آزمون نسبت به حجم نمونه حساس است.
همه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور می‌توانند در این آزمونها شرکت کنند، اما به دلیل سطح بالای ریاضی به کار رفته در سوالات، به‌طور معمول تنها دانشجویان ریاضی در این آزمون شرکت می‌کنند.
موسسات بین‌المللی نیز در هنگ کنگ در هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه فعالند. دانش آموزان مدارس بین‌المللی، در آزمونهای عمومی هنگ کنگ شرکت می‌کنند. مدارس بین‌المللی علاوه بر الگوگیری از نظام آموزشی کشورهای مادر (مانند بریتانیا، ایلات متحده، ژاپن، کانادا و …) از نظام آموزش بین‌المللی آی بی پیروی می‌کنند.
چون لوح آزمونه که‌ نقاش چرب دست الوان گونه گون را بر وی بیازمود
یکی از نمونه‌های ابزار اندازه‌گیری که به منظور ارزیابی استعداها طراحی شد مجموعه‌ای از آزمونهای مرتبط به هم است که به آزمونهای تشخیص استعداد موسوم است.این آزمونها در مقوله‌هایی مانند استدلال کلامی، توانایی عددی، استدلال انتزاعی و غیره نمره‌گذاری شده‌اند.نتایج این آزمونها در مواقعی که به مشاوره شغلی نیاز است مفید خواهد بود.مدارس، شرکت‌ها ی بزرگ و نیروهای مسلح اغلب از این آزمونها سود می‌برند.
سایر نمونه‌های آزمونها ی روانی عبارت اند از شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا (ام.ام.پی.آی)، آزمون لکه‌های جوهر رورشاخ، مقیاس درونی-بیرونی راتر، مقیاس هوشی استانفورد-بینه، آزمون اندریافت موضوع(تی اِ تی)، و مقیاس هوشی وکسلر برای بزرگسالان(دبلیو.اِ.آی.اس).
امّا با وجود وضع این قبیل قوانین، از آنجا که هنوز هم اغلب در نتیجهٔ بروز برخی درگیری‌های قضایی دربارهٔ مصادیق هنر اروتیک، به ویژه ابهامات موجود در مورد آنچه که «استانداردهای جامعه معاصر» نامیده می‌شود، آشکار می‌گردد، لزوم ارائهٔ معیارها و آزمونهای بیشتر دیگر برای رفع ابهامات قضایی موجود از جمله در قوانین آمریکا بیشتر می‌شود.
تشخیص با توجه به شرح حال طبی و معاینه فیزیکی است و ممکن است شامل آزمون‌های تیزبینی، معاینه شبکیه، معاینه کامل عصبی و آزمونهای عضلانی باشد.
کاربرد این آزمونها ی روانی از لحاظ اخلاقی مایه بحث‌ها ی بسیاری شده‌است.مثلاً ام.ام.پی آی گاهی در بخش کارگزینی موسسات برای اتخاذ تصمیم‌هایی به کار رفته‌است.با در نظر گرفتن این واقعیت که ام.ام.پی.آی در اصل برای کاربرد در روانپزشکی طرح ریزی شده‌است و معمولاً برای مشخص کردن اختلالات روانی به کار می‌رود شاید به کاربرد آن در موقعیتهای غیر درمانی درست نباشد.شاید کسی که هرگز در رفتارش نشانی از اختلال روانی دیده نمی‌شود صرفاً بر اساس نتیجه آزمون از سوی مافوقهایش "پارانویایی" یا اسکیزوفرن تشخیص داده شود.از سوی دیگر اگر افراد صالح آزمونهای روانی را به کار برند نتایج چنین آزمونهایی را می‌توان در راه‌های مفید بسیاری به کار بست.