آموزان

معنی کلمه آموزان در لغت نامه دهخدا

( آموزان ) آموزان. ( نف ، ق ) در حال آموزانیدن. در حال آموختن.

معنی کلمه آموزان در فرهنگ عمید

( آموزان ) در حال آموختن.

معنی کلمه آموزان در فرهنگ فارسی

( آموزان ) ( صفت ) در حال آموزانیدن در حال آموختن .

معنی کلمه آموزان در ویکی واژه

آموزان بن مضارع فعل آموزاندن است. آموزانیدن، آموختن.

جملاتی از کاربرد کلمه آموزان

اثر فلاتی ممکن است در یادگیری خود را نشان دهد، هنگامی که دانش آموزان کاهش بازدهی را از تلاش‌های خود تجربه می‌کنند. مطالعاتی دربارهٔ دانش آموزان دوران ابتدایی وجود دارد که نشان می‌دهد اثر فلاتی در سطح خواندن آنها در دوران بعد از ابتدایی وجود دارد. اثر فلاتی در منحنی فراموشی که توسط هرمان ابینگ هاوس توسعه داده شده نشان داده شده‌است.
دانش بدون دسته دانش آشکارا و دانش پنهان بخش می گردد. دانش آشکارا همان دانشی است که نزد علم آموزان مدارس و مجالس متداول است و کتبش مشهور.
ز دنبال نو آموزان دویدن شدن استاد درس چینه چیدن
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه، هم‌صدا با دیگر تشکل‌های مستقل کارگری و‌ معلمی کشور، اعلام کرد: «از فراخوان‌های اعتراضی دانشجویان عزیز و دیگر اقشار تحت ستم حمایت کرده و از همکاران گرامی درخواست می‌نماییم که همزمان با روز دانشجو در کنار دانشجویان و دانش‌آموزان قرار گیرند و از آنها حمایت کنند.»
به خونم دست و تیغ آلود جانان بدآموزان وکیل بی زبانان
بی نیازست از بدآموزان دل بی رحم او دارد این شمشیر سنگین دل، فسان از خویشتن
توجه به مقوله بهداشت روانی و جسمانی در مدارس باید به عنوان جزء لاینفک فرایند آموزشی و پژوهشی در جهت رفع موانع یادگیری حائز اهمیت تلقی شود. به یقین در پرتو چنین رویکردی می‌توان امیدوار بود که مدارس به عنوان محیطی که زمینه مساعدی برای تحقق روند یادگیری و افزایش سطح رفاه روانی – اجتماعی دانش آموزان را فراهم می‌کنند ارزیابی شوند.
همانا کز نوآموزان درس رحمتی زاهد به ذوق دعوی از بر کرده بحث بی گناهی را
زبان‌آموزان و کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست، ممکن است مفهوم و مقصود هر اصطلاحی را درک نکنند زیرا آن‌ها با فرهنگ آن کشور و کاربرد اجتماعی آن اصطلاح بیگانه هستند. در تعریفی دیگر، اصطلاح‌های انگلیسی؛ کلمه‌ها، عبارت‌ها و بیان‌های هستند که به شکلی رایج در گفتگوهای روزمره انگلیسی زبان‌ها استفاده می‌شوند. آن‌ها اغلب استعاری هستند و به زبان تنوع و روح می‌دهند.
و جالینوس گوید در حق این جماعت: این خبیثان که به تباه ترین سیرتی موسوم اند چون کسی یابند که با ایشان در این مذهب مساهم بود به نصرت او و به دعوت با او برخیزند تا مردمان را در غلط افگنند و فرانمایند که ما بدین طریقت متفرد نیستیم، پندارند که چون بعضی از اهل فضل و عقل را با خویشتن دران شرکت دهند عذر ایشان ظاهر شود، و تلبیس ایشان بر قومی دیگر روائی یابد، و این جماعت أحداث و نوآموزان را تباه کنند و در خواطر ایشان افگنند که فضائل ملکی حقیقی ندارد، یا اگر دارد ممکن الحصول نیست؛ و مردمان همه بطبع مایل شهوات اند، و این سخن را از هوای نفس خریدار، بدین سبب اتباع این جماعت بسیار شوند.
به گزارش ایرنا، در مسابقات علم ریاضی سنگاپور که از چهارم اوت (۱۳ مرداد) آغاز شد، حدود یکهزار و ۴۰۰ دانش آموز از ۱۳ کشور جهان به رقابت پرداختند و دانش آموزان ایرانی موفق به کسب ۶ مدال طلا، ۱۲ مدال نقره و ۳ مدال برنز شدند.
در سال ۲۰۰۷ میلادی، وزارت آموزش اسرائیل کتابی را برای سال تحصیلی جدید تصویب کرد که در آن، موضع فلسطینی‌ها نسبت به تأسیس کشور مستقل اسرائیل بیان شده‌است. اصل برتری و خود برتر بینی در مدارس تعلیم داده میشود تا دانش آموزان از ابتدا خود را بالاتر از دیگران ببینند
زهر مار است، آتش سوزان؛ زان به تشویش دانش آموزان
این مجموعه دارای سه خوابگاه برای نابینایان و معلولینی می‌باشد که از تهران و دیگر نقاط ایران برای تحصیل به تهران می‌آیند. این مجتمع همچنین دارای یک سالن ورزشی نیز می‌باشد که امکانات ورزشی برای ورزش‌های نابینایان و معلولین همچون شوگان نابینایان، گلبال، دو دوار نابینایان را داراست. همین‌طور یک زمین فوتبال، واحد سمعی بصری، درمانگاه، کتابخانه، هنرکده و سایت رایانه نیز در آن موجود می‌باشد. مدیر اسبق این مجموعه خود روزی از دانش آموزانش بوده است.
اولین دوره‌ مسابقه جهانی دعوت به ریاضیات ۲۰۲۲ در ایران، در یکم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد. در کل مرحله مقدماتی و فینال این مسابقه نزدیک ۳۰۰۰ دانش‌آموز در تمام پایه‌های تحصیلی از سراسر کشور عزیزمان ایران شرکت کرده بودند. دانش آموزان ایران در مرحله فینال توانستند ۲ مدال الماس، ۱۹ مدال طلا، ۲۴ مدال نقره و ۷ مدال برنز و در کل ۵۰ مدال کسب کنند.
اگر فرزندی اسمعیل در انجام این کار نظری می گماشت من به کلی از قید هزار رسوائی می رستم. اینها کار مرد سخن شناس است. او و تو وابراهیم مهما امکن جهد کنید که مسکین پدر شما به شاخچه بندی این تخمه مزخرفات آلوده نماند.در آفرینش های پارسی پیکر برخی شعرها آورده طبع خاکسار منظوم و مکتوب است. به قدر دو هزار بیت در بیاض خسرو بیک یاور است، تخمین چهار هزار بیت پیش ابراهیم دستان است. نزد آقا سید حسن نقیب و میرزا احمد طبیب و آقا محمد علی پسر آقا زین العابدین خراسانی نیز به قدر دو هزار بیت کما بیش است. اشعار مرا زشت یا زیبا هر چه هست بیرون بنویسید و نسخه ای به حاجی اسمعیل بدهید. وقتی نوآموزان را به کارنامه نگاری خواهد خورد، داد از بدنامی، فریاد از رسوائی.
با چنین قوم ال خناس آن بد آموزان ناس شاید ار از منصب خود جمله استعفا کنند
بسیاری از دانش آموزان چون تئودور فن برگ، لیزا زاوئرمان و کریستیان رایهر در المپیاد به‌طور استثنایی، عالی عمل کرده‌اند، و چندین مدال طلا برده‌اند. دیگران، مانند گریگوری مارگولیس، ژان کریستف یکوز، استانیسلاف اسمیرنوف، ترنس تائو، پیتر شولتز، مریم میرزاخانی و گریگوری پرلمان ریاضیدانانی سرشناس شده‌اند. خیلی‌های‌شان جوایزی مانند مدال فیلدز برده‌اند (پیتر شولتز و تائو فیلدزمدالیست و از ریاضیدانان پیشرو قرن بیست و یکمند پرلمان و میرزاخانی نیز فیلدزمدالیستند).
ز علم خویشتنم نکته‌ای در آموزان خلاف علم خلافی، که کرده‌ام تعلیم
در سال ۱۹۵۹ «آموزش همگانی با بودجه دولتی» در همه مدارس معرفی شد. نه تنها امکانات آموزشی، بلکه کتب درسی، لباس فرم و اتاق و تابلوها نیز بدون هزینه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. تا سال ۱۹۶۷، نه سال تحصیل اجباری شد. در سال ۱۹۷۵ سیستم آموزش یازده ساله اجباری، که شامل یک سال آموزش پیش دبستانی و ده سال آموزش ابتدایی و متوسطه است، اجرا شد. این سیستم از سال ۱۹۹۳ همچنان پابرجاست. طبق سخنرانی سال ۱۹۸۳ کیم ایل سونگ به وزیران آموزش کشورهای غیرمتعهد در پیونگ یانگ، آموزش عالی اجباری جهانی و «در آینده نزدیک» معرفی می‌شد. در آن زمان دانش آموزان هیچ هزینه مدرسه ای نداشتند. این ایالت هزینه تحصیل تقریباً نیمی از جمعیت ۱۸٫۹ میلیون نفری کره شمالی را پرداخت می‌کرد.