الامان

الامان

معنی کلمه الامان در لغت نامه دهخدا

الامان. [ اَ اَ ] ( ع صوت ) کلمه ای است که وقت نزول حوادث گویند و معنی آن امان خواستن و فریاد کردن بود. ( بهار عجم ) ( آنندراج ) ( ارمغان آصفی ). زنهار. زینهار :
مرا کنف کفن است الغیاث از این موطن
مرا مقر سقر است الامان از این منشا.خاقانی.درد بخل است جان عالم را
الامان یارب از چنین دردی.خاقانی.شاه از حقد جهودانه چنان
گشت احول کالامان یارب امان.مولوی.عاقبت پیک جان ستان آمد
تا گرفتار الامان آمد.سعدی.با مصدرهای برخاستن ،برداشتن ، خواستن ، زدن ، کردن ، گفتن ترکیب شود و در تمام این ترکیبات معنی زنهار خواستن دهد.
- الامان برخاستن :
ز رفتار الامان از عالم ایجاد برخیزد
بجای گرد از بنیاد هستی داد برخیزد.صائب ( از ارمغان آصفی ).- الامان برداشتن :
ملامت از دل بی باک من فغان برداشت
ز سخت جانی من سنگ الامان برداشت.صائب ( از ارمغان آصفی ).- الامان خاستن :
جایی که ریزد از خم تیغ تو برق کین
روزی که خیزد از صف خصم تو الامان.حزین اصفهانی ( از ارمغان آصفی ).- الامان زدن :
تیر از تنم برآورد انگشت زینهار
از خون گرم من لب تیغ الامان زند.صائب ( از ارمغان آصفی ).- الامان کردن :
الامان اینجا کنند از الامان
الامان اینجا کنند از الحذر.رضی ارتیمانی ( از آنندراج ).- الامان گفتن :
بکمندی درم که ممکن نیست
رستگاری به الامان گفتن.سعدی.

معنی کلمه الامان در فرهنگ معین

(اَ اَ ) [ ع . ] (شب جم . ) زینهار! پناه !

معنی کلمه الامان در فرهنگ عمید

پناه، زینهار، کلمه ای که هنگام ترس و وحشت و احساس خطر برای پناه جویی و کمک خواستن به کار برده می شود: به کمندی درم که ممکن نیست / رستگاری به الامان گفتن (سعدی۲: ۵۳۶ ).

معنی کلمه الامان در فرهنگ فارسی

زینهار. پناه ( کلمه ای که وقت نزول حوادث گویند ) : (( هرلحظه ها تفی بتو آواز میدهد کاین دامگه نه جای امانست الامان ) ) ( خاقانی ) یاالامان گفتن . کلمه (( الامان ) ) را بر زبان راندن زینهار خواستن : بکمندی درم که ممکن نیست رستگاری بالامان گفتن . ( سعدی )
کلمه ایست که وقت نزول حوادث گویند و معنی آن امان خواستن و فریاد کردن بود . زنهار .

معنی کلمه الامان در دانشنامه عمومی

الامان ( به قزاقی: Elaman ) یک منطقهٔ مسکونی در قزاقستان است که در شهرستان سرکند واقع شده است.

معنی کلمه الامان در ویکی واژه

زینهار! پناه!

جملاتی از کاربرد کلمه الامان

از بیم اوفتادن لرزان چو برگ و شاخ دل‌ها همی‌طپند به دارالامان رویم
من بعد ازین چه گونه کنم بی تو زندگانی جانم فدای جان تو با غایت الامانی
«در سنهٔ ۱۳۵۲ یا ۱۳۵۴ روزی در زندان چشم‌هایم را بسته بودند و دوره بازجویی طولانی داشتم که در آن روزهای خاص شبی حالم خیلی سخت بود. مجلسی را دیدم که امام خمینی در آنجا درس می‌دادند و صحبت می‌کردند و روحانیون هم زیاد بودند. سیدی وارد شد، امام جلوی او راست‌قامت روی منبر ایستاد و سه بار گفت: الامان، الامان، الامان یا صاحب‌الزمان! من متوجه شدم وجود مقدس امام زمان بوده. از فردای آن شب روش بازجویی عوض شد. یکی از صلحا گفت که امام برایت امان گرفته‌است. این خیلی مقام است که امام واسطهٔ فیض می‌شود. این، معنی نیابت است. معنی این است که بین امام و امت حائل است و امت از این طریق به امامش می‌رسد»
بخشی از اسپانیا که به مقاومت در برابر اشغال فرانسه ادامه داد، به فرناندو هفتم وفادار ماند و با بریتانیا و پرتغال متحد شد تا ارتش ناپلئون را از اسپانیا بیرون کند. این جنگ شامل بسیاری شکست و پیروزی بود، تا اینکه از سال ۱۸۱۲ تا ۱۸۱۳، پیروزی‌های متفقین در سالامانکا و ویتوریا به معنای شکست رژیم بناپارتیست و اخراج سربازان ناپلئون بود. معاهده والنسای فرناندو هفتم را به عنوان پادشاه قانونی اسپانیا به رسمیت شناخت.
مرکز استان شهر سالامانکا است. ۳۵۳٬۱۱۰ نفر (۲۰۰۶) در سالامانکا زندگی می‌کنند که از این میان ۴۵٪ در شهر سالامانکا ساکن هستند. استان ۳۶۲ دهستان دارد که بیش از نیمی از آنها کمتر از ۳۰۰ نفر جمعیت دارند.
و قال یبعث اللَّه تعالی یوم القیامة الرّحم و الامانة احدیهما عن یمین العرش و الأخری عن یساره و لکلّ واحدة منهما عینان تبصران و لسان فصیح و ممرّ الخلق علیهم فلا یمرّ احد الّا و تقول الرّحم و اصل یا ربّ، قاطع یا ربّ، و تقول الامانة امین یا ربّ، خائن یا ربّ. و قال لا تنزل الرّحمة علی قوم فیهم قاطع رحم.
ای پسر، اگر به تو کسی امانتی دهد به هیچ حال مپذیر و چون پذرفتی نگاه دار، از آنچ امانت پذیرفتن بلا بود، از بهر آنک عاقبت آن از سه وجه بیرون نباشد: اگر این امانت به وی باز دهی چنان کرده باشی که حق تعالی گفت، در محکم تنزیل: ان تؤدا الامانات الی اهلها، طریق جوانمردی و معرفت آنست که امانت نپذیری و چون پذرفتی نگاه داری تا به سلامت به خداوند باز رسانی.
خطی که گرد خود ز خرابی کشیده ایم در موج خیز حادثه دارالامان ماست
اولین اجلاس «شورای ملی» افغانستان (پارلمان) پس از حدود سی سال صبح روز دوشنبه، ۱۹ دسامبر، در ساختمان موقت پارلمان در جاده دارالامان، در جنوب شهر کابل، با تلاوتی از آیات قرآن و نواختن سرود ملی این کشور رسما افتتاح شد. تا هنوز اعضای ولسی جرگه یا مجلس نماینده گان بر سر انتخاب ریس این مجلس به اتفاق آراء دست نیافته‌اند در حالیکه آقای مجددی به صفت ریس مجلس سنا انتخاب شد.[۳]
ادواردو «لالو» سالامانکا (با بازی تونی دالتون)، به عنوان متصدی و نماینده کارتل پس از مشکل به‌وجود آمده برای هکتور سالامانکا وارد تجارت در آمریکا می‌شود.
الاماندا ۲۲۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
الامانا ۱۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.
وی در سال ۱۹۳۸ با بازیگری به نام «سیلویا سالامان» ازدواج کرد و ازدواج آنها تا آخر عمرش دوام داشت. متیو گینس، تنها فرزندشان نیز، هنرپیشه می‌باشد. در آوریل ۲۰۰۱ (۸ ماه پس از مرگ گینس) بی‌بی‌سی در مقاله‌ای عنوان کرد که الک گینس دوجنسگرا بوده‌است. این رازی بود که گینس تا آخر عمر آن را از عموم، پنهان کرده بود.
همان زمان که نهی پای بر زمین عدو بر آسمان رسد آوای الامان گفتن
اهل حاجت را درش دارالشفا سایهٔ تیغش بود دارالامان
این استان هم‌مرز با استان‌های تولدو، آبیلا، سالامانکا، باداخوس و کشور پرتغال است.
وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ الظافرون بالامانیّ.
کای پریزادان و دیوان‌، الامان ز آدمی گشتم غریوان‌، الامان
با ظهور شیخ صفی‌الدّین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژه‌ای یافت، به‌طوری‌که این شهر در زمان تیمور، دارالارشاد و در زمان پادشاهان صفوی با عنوان دارالامان از جایگاه خاصّ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار گردید. حکومت صفوی بسیاری از هرج و مرج‌ها را که در ایران وجود داشت، برانداخت و یک حکومت دینی و مذهبی را پایه‌گذاری کرد که به‌گفتهٔ بسیاری از کارشناسان تاریخ، تشکیل دولت یکی از وقایع مهم تاریخ ایران به‌شمار می‌آید.
چه با من می تواند کرد درد و داغ ناکامی که من دارالامانی چون دل بی آرزو دارم